Ovulaatiokivut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MarjaK.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mimmuli82:
En ole ikinä kuullut että ovulaatiosta tulis kipua.. Ei sitä yleensä kukaan tiedä milloin on ovulaatio, jos ei ole tarkkaillut testeillä tai muuten. Ovulaatio on n.13päivää edellisten menkkojen viimeisestä päivästä laskien, jos kierto on normaali ja tasainen 27-28pvää. Itse olen tässä reilun vuoden laskenut päiviä kun on tuo lapsitoive.. Perhesuunnittelu klinikalla ollaan miehen kanssa käyty nyt vuoden verran. Eilen mulle juuri tehtiin laparoskopia ja poistettiin endo-pesäkkeitä ja kiinnikkeitä. Napa on aika hiton kipee ja hartiapistoa on mutta muuten olo on hyvä. GYNTSI se läpinäkyvä ja limainen valkovuoto on merkki ovulaatiosta. Jos on niin kivuliaat menkat että joutuu olemaan poissa töistä/koulusta niin luultavasti sairastaa endoa eli endometrioosia. Monet teistä on varmaan kuullut että liikunta auttaa menkka-kipuihin, ei ole siihen uskominen, monilla liikunta pahentaa kipuja.. PeSu:n polilla sanottiin että pitäis välttää liikuntaa silloin kun on oikein kipeänä, rauhoittua ja levätä vaan. Tsemiä kaikille menkkakivuista kärsiville!!! Ei niihin kuole... :o)

Itse asiassa ovulaatio on 14-16 päivää ennen kuukautisia. Tämä on melko vakio riippumatta kuukautiskierron pituudesta (perustuu siihen että ketarauhasen surkastuminen jne kestää tämän verran riippumatta kierron pituudesta). Se, monesko päivä kuukautisten alkamisesta ovulaatio on vaihtelee (ja kuukautiskierron pituus sen mukana).

Ja kyllä osa naisista tosiaankin tuntee ovulaation ja se voi aiheuttaa koviakin kipuja. itselläni onneksi tuntuu vain pieni vihainen vihlaisu jommalla kummalla puolella ja sen jälkeen pientä jomottelua. Ihan siedettävissä määrin kuitenkin.

Ja kyllä kuukautiset voi olla todella kivuliaat ilman endometrioosiakin. Endometrioosia on syytä epäillä silloin jos kuukautiset yhtäkkiä muuttuvat kivuliaammiksi kuin mitä ovat olleet aikaisemmin.

Kivut voivat johtua myös siitä, että munarakkula kasvaakin liian isoksi ja mahdollisesti jopa jää puhkeamatta.

Itselläni ei oviksen aikaan ole ollut kipuja aiemmin. Nyt niitä oli kun munarakkula oli kasvanutkin yli 25 mm ja lopulta sitten kipu jatkui viikkoja kun rakkula ei puhjennutkaan.

Käsittääkseni ne oviskivut ovat nimenomaan munarakkulan kasvukipuja.

Mulla oviskivut kipeemmät kuin menkkakivut, vaikka menkka kivutkin vaativat melko reilusti särkylääkkeitä...Oviksessa kipu on halvaannuttava, kävelemisen ja melkeinpä minkä tahansa liikkeen estävä kipu. Kipu tuntuu kuin veistä työnntäisiin tuonne suolen mutkaan. Niin takapuolelle kuin oikealle tai vasemmalle alavatsaan, kipu on myös polttelua... Jopa yöllä se herättää, eikä asentoa pysty vaihtamaan yhtään saatikka hengittämään normaalisti....
Ja lasta tässä yritetty yli puoltoista vuotta eikä tärppää...
Olisimpa syntynyt mieheksi!

Alkuperäinen kirjoittaja Mimmuli82:
Menkkakivut ja ovulaatiokivut eivät ole sama asia, jos sitä tarkoitit.

Joo tiedän ettei ne todellakaan ole sama asia, en vain ole kuullut koskaan että OVULAATIOsta tulis kipua..Se oli ihan uutta mulle.
Mulla alkoi menkat 13-vuotiaana, joten olen tässä kohta 13 vuoden aikana oppinut kyllä mitä on ku on menkat.. Nyt vain toivon että menkkakivut olis helpommat kun noi endo-pesäkkeet poistettiin ja kiinnikkeet myös.

Mulla alkoi myös menkat 13 v., enkä alle 30-vuotiaana huomannut ovulaatiota muuta kuin siitä sitkeästä limasta. Joskus 35v iässä aloin ihmetellä, että mitäs tää on? Oireita (alavatsan pientä kipuilua, turvotusta jne) oli vain kierron puolivälissä, siitä näppärästi päättelin, että pakko olla ovulaatiosta... Gynellä käynyt perustarkistukset ja papat tehty, eikä mitään muuta selittävää.

Kun asiasta puhuu, löytyy myös kohtalotovereita. Monella ystävällä sama kokemus, eli että iän myötä ovikset tuntuvat enemmän. Tai sitten omaa kroppaansa tuntee paremmin tai jotain. Se kiinnostaisi, onko oireita enemmän synnyttäneillä vai synnyttämättömillä. Itse olen lapseton.

Itsellä yksi lapsi joka täyttää seuraavaksi 6 vee, itse olen 25 vuotias. Itse muistelisin että nämä kivut alkoi vasta lapsen jälkeen. Mutta onhan ne voinut olla ennenkin mutta silloin ei asioista välttämättä ole niinkään tiennyt.
Joinain kuukausina kipu ei ole niinkää paha mutta suurimmalta osin olo menee erittäin huonoksi...

Vähänkö hyvä, että törmäsin tähän ketjuun. Menkoista on 7 päivää ja tänään on alavatsaa nipistellyt kovasti koko ajan. Varsinkin nyt illalla tuo tuntuu jo melko pahalta. Päivällä huomasin, että eritän runsaasti valkovuotoa, sellaista puhdasta ja melko kirkasta. Eli ilmeisesti ovulaatio se siellä kolkuttelee :)

heip..
mulla sattuu aina tasan viikkoa ennen menkat, alavatta, menkamaiset kuvit, se tulee yht äkki sitä voi olla puoltuntia-tuntia..ja sit se lähtee vekee...
siit mä aina tien et tasan tarkan viikon pääst menkat alkaa, mul on aina ollut näin,
voiko tämä olla ovulaatiokipuu?vai? ja mul on kp28..aina olluki..

osaisiko joku sanoa, voiko ovulaatiokipu tuntu myös alaselässä? Minulla ei ole aiemmin ollut alaselkäkipuilua kuin kuukautisten ekana päivänä ja raskaana ollessani, mutta nyt synnytyksen ja menkkojen alkamisen jälkeen on ilmestynyt tämmöinen kurja alaselkäkipu puolessa välin kiertoa. Samalla nipistelee myös alavatsaa, mutten osaisi laittaa sitä vain toiselle puolelle. Seuraaviin menkkoihin on vielä 17 päivää. Menkat ovat aina toimineet lähes kellon tarkkuudella.

Juh, täällä kanssa. Netistä löytyy muiten reippaasti infoa ovulaatiokivuista esim googlaamalla termin "mittelschmerz".

Pienehkö (kuukautisvuodon tyyppinen) tiputtelukin on kuulemma normaalia osalla naisista ovulaation aikaan, kunhan ei päivää-paria pidempään kestä. Itse olin aivan varma, että nyt on kohtusyöpä tms muu häiriö, onneksi gyne osasi lohduttaa.

mulla kesti edelliset menkat päivän ja sit 2päivää tiputteli vähä tummempaa vuotoa ei ollu kipuja mut nyt 4päivää sen jälest alko menkkakipujen tapaiset oireet ja kipristelyä munasarjojen luona ja polttelua mahassa..päätäsärkee ja välillä tulee ihan reilusti läpinäkyvää vuotoa..en tiiä epäilin jo raskautta mut nyt epäilen ovulaatio kipuja ..mä en ees tienny mistää ovulaatiosta enenku aloin lukee..huhuh iso aukko ssivistykses..yhen ölapsen synnyttän vuos sit ja en muista yhtää niitä oireita..nooh

Minulla myös ovulaatiokivut pahentuneet selvästi sektion jälkeen. Ja kipu tuntuu sekä alaselässä että koko alavatsan jomotuksena. Tuo ristiselkäsärky saattaa myös jatkua pari viikkoa aina menkkoihin asti. Löytyykö muilta vastaavaa???

olenkohan vähän tyhmä kun en tiennyt tätä..

Lisäksi PMS-oireita esiintyy ainoastaan naisilla, joilla on ovulaatio kuukautiskierron aikana. Naisilla, joilla ei ole ovulaatiota – raskauden, menopaussin tai e-pillereiden syömisen vuoksi – ei ole PMS-oireita. (ihan uusi juttu mulle vaikka näitä ovulaatio-juttuja on tullu ahkerasti googlattua) :P

lähde : http://www.always.fi/cramps_pms.html

En ole ikinä kuullut että ovulaatiosta tulis kipua.. Ei sitä yleensä kukaan tiedä milloin on ovulaatio, jos ei ole tarkkaillut testeillä tai muuten. Ovulaatio on n.13päivää edellisten menkkojen viimeisestä päivästä laskien, jos kierto on normaali ja tasainen 27-28pvää. Itse olen tässä reilun vuoden laskenut päiviä kun on tuo lapsitoive..

Siis ovulaatio on n.12-14 päivää edellisten menkkojen ekasta päivästä laskien. Eli ensimmäinen kiertopäivä on kuukautistesi ensimmäinen päivä ja ovulaatio tapahtuu noin kp14. Ihan vain korjauksena kun tuo sekoittaa useasti ihmisiä.

Viimeksi muokattu:
Millaisia ovat ovulaatiokivut? En mielestäni ole ennen sellaisistä kärsinyt, mutta nyt alaselkäni on vähän kipeä, lievemmin ehkä kuitenkin kuin kuukautisten aikaan. Voisiko tämä olla ovulaatiosta johtuvaa? Aika täsmäisi ainakin.

Mulla on tuntunut lyhyen aikaa sellainen pistävä tai viiltävä pikku kipu alavatsassa, siis muutama sekunti ja siihen se jää. Muita kipuja en ole pannut merkille.

Viimeksi muokattu:
Mulla on just tällä hetkellä se pikkuinen nipistyskipu vasemman munasarjan kohdalla. Sieltä se munasolu tulee! : D Eksyin tähän keskusteluun etsiessäni tietoa ovulaatiokipujen olemassaolosta. Nyt on vähän helpottuneempi olo, kun tietää muidenkin kokeneen niitä.

Ja nyt se kipu taisi loppua. Onneksi ei ole ihan samaa sorttia kuukautiskipujen kanssa. : D

Itselläni poikkeuksetta tuota kirvelyä jommalla kummalla puolella oiviksen aikaan.
Mulle gyne sano että normaalia. Munarakkula josta munasolu on irronnut kirvelee ja kerää ympärilleen nestettä

Yhteistyössä