oOoO-Huhtikuun Helmet 2012 * HELMIKUUSSA*-oOoO

Mulla ei mitään käsitystä vauvan asennosta. Muksauksia tuntuu pääasiassa oikealla kyljessä, jonkin verran ihan alhaalla ja usein joko pää tai peppu tuntuu tossa miekkalisäkkeen alla... Meillä ei neuvolassa oo ultraa, joten eiköhän th vaan kokeile mahan päältä ja yritä siitä saada selvää :)

Pitääkin käydä Ikeassa katsomassa unipusseja. Pitäis muutenkin hakea sieltä reunasuojus:)

-Sorel ja mukelo 30+0 (vihdoikin 3:lla alkavat viikot!)
 
Tässä linkki eilisen äidin oman päivän tuotoksiin. Vaikka jouduttiinkin sit lopulta kuitenkin käymään kuopuksen kanssa lääkärissä hakemassa vähän lisää ventolinea ja toteamassa, että pojalla on Rs-virus, niin sain kuitenkin aika kivasti tehtyä omia juttuja, jotka tänään viimeistelin. Aijaa.com - 9560745.jpg

Kuvassa siis 3x haaremihousut, yhtet poikien pienet aattelin murulle kotiin lähtö -vaatteina (mut voi olla kyl isot). sit yhet on isommat kuopukselle ja yhet poikien serkkutytölle. Sit pari pipaa, toinen vauvamalli punainen ja toinen vähän isommalle pojalle. Sir parit neuvolakorttikannet ja vielä laitoin noo värjäämäni harsotkin kuvaan.

Sit vois alkaa leipoon porkkanakakkumuffineja huomiseksi ystävänpäiväksi ja ke voisi keksiä vielä jotain kivaa. Sit to menenkin taas töihin, juuri soitin pomolle ja toivotti vielä hetkeksi tervetulleeksi:)

Vähän kyl nyt itellä nokka vuotaa ja lääkäri sanoikin, että Rs-virus on ollut hankala nyt aikuisillakin, nostanut kunnolla kuumeen jne. Toivottavasti ei äidy pahaksi.

Itse olen tuntevinani aika selvästi kuinka vaavi masussa on. Pää alhaalla, selkä tossa vasemmalla ja potkii oikeelle kylkiin. Koko massu kyllä liikkuu, kun poika jumppaa, eilen koko perhe naureskeli pienen liikkeitä. Näytti siltä, että tulee ulos massusta!

Pomppuli ja muru 31+3
 
Tämä päivä on alkanut taas niin hyvin. Hakkaava yskä kiusana, ei meinaa saada henkeä välissä. Viime yö oli jo toinen yö kun joutuu nukkumaan istualtaan, jotta saa edes hiukan torkuttua. Taustalla mulla siis astma ja PEF arvot alkaa oleen turvarajojen lähellä/alla. Kauheasti en uskalla kikkailla lääkkeillä nyt kun Pikkuinen on tulossa. Aamulla 50min yritän soittaa työterveyteen aikaan, olivat jo menneet kaikki siinä vaiheessa kun pääsin läpi.

No kamat päälle ja työterveyshoitajan paikkeille. Ei voi auttaa kun ei ole lääkäri, määräs kuitenkin verenkuvan ja tulehdusarvon otettavaksi. Käski soittaa lääkärille puhelinajalla ja jos ei saa oltua niin päivystykseen. Lääkärille sain soitettu 20min jonotuksen jälkeen. Nostetaan nyt vielä lääkitystä ja perjantaina saan soitella uudelleen. Vali vali.
 
Pomppuli kyllä tehny tosi hienoja juttuja :) Voi kun osaisi itsekin.. Ja kuopuksellesi kovasti paranemisia, ja toivottavasti ei sulla äidy nyt pahaksi..

Vauvan asento: Tänään just katoin kuopuksen äitiyskorttia, niin tyttö on silloin ollut 33+ poikkitilassa, mut rv 36 ollut jo visusti pääalaspäin.. Nyt vauva köllii tuolla lähinnä aina poikittain, mahakin on ihmeellisen muotoinen, välillä kyllä taitaa käydä ihan perätilassa, koska tuntuu se varpaiden "suvominen" virtsarakossa ja kohdunsuulla : /, mutta joo ei hätiä mitiä tässä vaiheessa vielä tuon suhteen :)

Juu kohta pitää lähtee kuopus viemään jumppaan ja siinä välissä kerkiää itse sitten kauppaan..
 
Kiitos kehuista :) En ole kyllä itsekkään mikään ompeluvirtuoosi, nuo haaremihousut on ihan tosi helppo tehdä. Ei tarvi ommella kuin kaksi saumaa ja resorit vyötärölle ja puntteihin. Tykkään tehä kaikkea sellaista mistä saa nopeesti valmista. Juju onkin yleensä kankaassa, nykyään saa netistä niin ihania.

CVADille paranemisia, astma yhditettynä flunssaan ei ole kiva yhdistelmä, saati raskaana. Meillä on miehellä astma ja hänen isällä ja veljillä ja kaikilla poikien serkkupojilla astma. Siksi meidänkin poikia tarkkaan seurataan, mutta esikoinen on säästynyt ja kuopuksellakin puskee oireita vaan kipeenä.
 
Tuo on kyllä tosi hienoa jos osaa itse tehdä vaatteita ym. käsityöjuttuja. Vaikka oon ymmärtäny et kankaat on melko kalliita nykyään ni joskus saattaa olla edullisempaa ostaa kaupasta, mut eipä ne oo omatekemän veroisia sitten. Ite jos osaisin ni haluaisin tehdä sellasen aurinkosuojan vaunuihin, ei sellasen kankaanpalan ompelu kyl varmaan kauheen vaikeeta ois, mut pitäis lainata ompelukone jostain.

Imetysliivejä hankin sitten jos niille tulee varma tarve, yhet mulla on kaapissa ni pärjään niillä ja käyn sitten ostamassa muutamat lisää jos näyttää et imetys sujuu eli tarve liiveille on.

Nyt pitäis alkaa olemaan kaikki vauvaa varten hankittuna, kävin apteekista ostamassa tipat ja rasvat ni rahaa meni siihen reissuun 65e! :O Myös kaupasta tutit ja vaipat tuli hankittua.
 
PoKs! 30+0!

polillä käyty ja olihan ne mötiäiset vähän kasvaneet 2 viikossa, toisen paino-arvio oli 1350g ja toisen 1550g. ja kunnossa ollaan edelleen kaikki 3. Vauvat on laitta nu poikittais parkkiin, köllivät mukavasti poski poskea vasten :heart: Jopa niin somasti, että lääkärillä meinas olla ongelmia mittailla heitä :)

Johtuukohan kaverusten uudesta asennosta, että oon muutamana yönä nukkunu tosi huonosti, olit miten hyvänsä, niin puutuu puutuu ja puutuu..
 
:kiss: :heart:Hyvää ystävänpäivää :heart: :kiss:

Mitä ystävänpäivä suunnitelmia teillä on? Meillä on tänään pienemmällä myös kerhopäivä, joten sillä välin kun käy kerhossa minä käyn ostaa jotku ihanat leivokset leipomosta :p Sit käydään pitsalla koko perhe päivällä ja lapset käytetään luistelemassa :)

Ensi viikolla saan jo soitella synnärille sitä tutustumiskäyntiä :)

Josefia ja poika rv 31+3 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Sale81
Hyvää ystävänpäivää! :flower:

Ja ihania käsitöitä täällä esitellään! Multakin vanha perintöompelukone löytyy, mutta taitoa vähän vähemmän.. edellisessä ompeluhommassa eli farkkujen lyhennyksessä meni kolmatta tuntia :D Ja vimeksi on tullut vauvanvaatteita ommeltua muistaakseni yläasteella käsityötunneilla ja silloinkin käytössä oli saumuri.. Mutta eihän sitä tiedä jos vaikka innostuisi :p

Ystävänpäivän ohjelmasta: Mies pyysi ystävänpäivän kunniaks syömään niin päästään illalla sitten herkuttelemaan :heart:

Ja siitä miten päin tuolla ollaan tai minkä kokoinen vauva on, ei ole. Potkut tuntuu vähän joka puolella, ja päivittäin myös tuolla virtsarakon tuntumassa. Viimeksi neuvolalääkäri ei osannut sanoa yhtään mitään (rv29) ei tarjonnasta eikä koosta, muuta kun että yläkäyrällä mennään, mutta sekin on kuulemma mittaajasta kiinni.. ja sitä edellisellä kerralla neuvolan terveydenhoitaja sanoi hädin tuskin tuntevansa mihin kohtaan kohtu on noussut kun vatsalihakset on niin tiukat. Että näin tarkkaa tietoa meillä ollaan saatu :whistle: Mutta eipä kai tässä kiirettä ole, vauva ehtii vielä kääntyillä varmaankin moneen kertaan. Ei nyt vaan ole tullut sellaisia kovin luottamusta herättäviä tunteita tuolla neuvolassa kun sanotaan, että ei ole mitään tietoa tarjonnasta :D Ja mitään lisäultria tai polikäyntejä ei ole meille tulossa näillä näkymin, vaan se viimeinen neuvolalääkäri siellä loppuvaiheessa.

Nyt unohtu kyllä kaikki muu, mitä piti kommentoida.. =)

Vappuvaavi ja tulokas 29+4
 
Hiivatulehduksesta: kenellä on ollut ja kävittekö gynekologilla? Vai löytyykö apteekista jotain (esim. Canesten) mitä voi käyttää raskausaikana ja on saatavilla ilman reseptiä? Epäilen että mulla ois hiiva, mutta en jaksais vaivautua gynelle kun pitää hommata esikoiselle sit hoitaja ja kaikki..
 
Adelei: tässä linkissä ( Raskaus altistaa hiivalle | Canesten ) ainakin lukee, että suositeltavin hoitomuoto hiivalle raskausaikana on Canesten.. Ja tässä ( Kysymys asiantuntijalle: ''Hiivatulehdus raskauden viimeisellä kolmanneksella. Voiko käyttää itsehoitovalmisteita?'' - Uutisia raskaudesta ja synnytyksestä - Raskaus ja synnytys - Helistin.fi ) lisää infoa..

Vappuvaavi: Teillähän annetaan sitten oikein viimeisen päälle tarkkaa tietoa siellä neuvolassa :D

Tytön vein kerhoon ja kävin hakee aika herkullisen näköiset sydänleivokset :p Kunhan vaan saan pidettyä näppini erossa siihen asti, että ollaan kaikki niitä syömässä :whistle: :)
 
Hyvää ystävänpäivää täältäkin!!:heart::flower::kiss:

Ei mitään erikoista ohjelmaa, tytön kerhopäivä täälläkin...Lähetään tässä kohta käymää anopin ja miehen siskon kanssa ystävänpäivä kahvilla jossaki :)

Voikaa paksusti :D

vauvis ja tyttönen 32+6
 
  • Tykkää
Reactions: Sale81
Hyvää ystävänpäivää! :heart:

Me varmaan herkutellaan lasten kans, sit kun esikoinen tulee koulusta. Myöhemmin meen kaverin luo syömään. Mukava istua valmiiseen pöytään ja kun kyseessä on vielä äärimmäisen hyvä kokki. :)
Vauvan tarjonnasta: edelleenkin perätilassa, kääntymistä odotellessa. Sillon rv 31+0 oli se 1,8kg painoarvio, että olisko nyt siinä 2,1-2,2kg omalla arviolla.

Sale ja pupu 32+3
 
Ihanaa Ystävänpäivää Kaikille!! :heart:

Voi itku mikä viime yö, kahen jälkeen oli melkoinen tuskien taival enkä sillon suostunu ottaan panacodia mut neljältä toivoin et oisin ottanu kun en enää siihen aikaan uskaltanu (lähen kohta auton rattiin enkä tiedä miten tökkeröön siitä menee -en ole koskaan ennen ottanu panacodia).. Niin kova särky lonkissa, etenkin vasemmassa sekä oikeessa kädessä.. Ens yöksi varaan kyllä yöpöydälle lasin vettä ja yhen panacodin.

Ystävänpäivän kunniaksi käyn vihdoin laittamassa itselleni geelikynnet :heart: Oon oottanu monta vuotta ja aikanaan luvannu että kun jään mammalomalle niin otatan (toki nythän oon saikulla mut en mee enää töihin). Jihuu! :) Sitä ennen meen käymään töissä palauttamas avaimen ja tyhjentämäs kaapin..

MUKAVAA YSTISPÄIVÄN JATKOA LEIVOSTEN JA SYÖMISIEN MERKEISSÄ!! :p

L & Nti S 31+2
 
Hiivasta mulla oli esikoista odottaessa. Neuvolalääkäri määräs jonkun reseptilääkkeen, mutta en hakenut sitä vaan päätin ensin kokeille Gynolactilla, eli sellaisilla maitohappo emätinpuikoilla ja oireet lähti sillä. Noissa maitohapoissa ainoana rajoitteena oli että eivät apteekista suositelleet laitettavan mitään emätinpuikkoa asettimella (ettei pehmitä paikkoja ja käynnistä synnytystä).

Paino ja asento Neuvolalääkäri sanoi, että mittaillaan sitten viimeisellä lääkäri käynnillä, joten mitään tietoa vauvan koosta ei ole miltään vaiheelta. Sf-mitta on huidellut yläkäyrillä, mutta sitäkään ei viimeksi mitattu, joten en tiedä onko jo tasoittunut. No torstaina on neuvola niin näkee ainakin sen mitan.
Esikoisen käyrä tasoittui yläkäyrältä keskikäyrälle näillä main ja poikahan oli ihan soppelin kokoinen syntyessään (3400g).
Viimeksi tarjonta oli raivotarjonta ja on varmaan pysynyt. Liikkeet tuntuu pääosin melko alhaalla, mutta vauvahan on jo sikiöasennossa, joten jalkojenkin liikkeet tuntuu sitten pään ja pepun puolessa välissä. Peppua ja selkää vauva selvästi pönkää tuonne oikealle kylkiluita kohti. Ja hikka tuntuu melko alhaalla.
Välillä tulee "mukavia" tunteita virtsarakkoon, en tiedä osuuko sinne pää vai kädet, mutta herkästi on vessahätä.

Nukkumisesta viimeyö oli pitkästä aikaa sellaine että aamulla tuntui että oli saanut nukkua kunnolla. Mä heräilen yöllä ja wc reissun jälkeen pyörin tunnin kaksi välillä enemmänkin.

Kivut nyt tuntuu kipua tuolla häpyliitoksessa tai jossain alhaalla kuitenkin. Häiritsee asennon vaihtamista sängyssä. Ja alaselkä tulee todella nopeasti kävelemisestä kipeäksi. Nyt kun voisi kävellä supistusten puolesta niin selkä ei sitten kestä, tyypillistä.

Niin ja onnittelut Sisun vanhemmille!
Paranemisia kaikille sairastaville!
 
Poks 31+0

Neuvolakuulumiset:
Painoa tullu taas 800g/vko nyt kokonaispaino 60,1kg :(
hemppa 111
verenpaine 98/63
vauva edelleen perätilassa
syke +130
liikkeet ++

Pissata en taaskaan kyenny, en siis millään saa aamuaikoina onnistuun sitä pissaa, kun en jaksa piättää sinne asti. Onneksi pissanäyte otettiin sairaalareissulla viime viikolla ja kaikki oli hyvin.

Hyvää ystävänpäivää kaikille :heart: :heart:

Taian alkaa ystävänpäivän kunniaksi leipomaan, niin ei ainakaan pääse laihtumaan :ashamed:

Mulla on ollu nyt kaksi hiivatulehusta peräkkäin ja olen käyttäny GynoDactarin kuurin molemmilla kerroilla. Inha vaiva ja ärsyttävä jos useamman kerran joutuu kärsiin.

Vauva on perätilassa ja painoarvio viime ke oli 1,5kg.

Äitiysvaatteista. Mulla on kolmet housut, mutta en oikein mahu niihin enään, pidän lökäreitä ja kotona kalsareita. Paitoja on muutama ehkä 5-6, ja sitten muutamia sellasia tunikoita jotka on hyviä mahan kanssa. En enää aio ostaa enempää.

Kultakurkku ja Eemi 31+0
 
Täällä ystävänpäivän kunniaksi olisi ensimmäinen perhevalmennus. Meillä sellasia taitaa olla vain yksi. Myöhemmin menen nurinkurisessa järjestyksessä synnytysvalmennukseen. Se on sairaalalla ja tuo perhejuttu neuvolassa.

Otin juuri suklaisen kakkupohjan uunista ja teen siis täytekakun. Myöhemmin ajattelin tehdä vielä mokkapaloja. Haluan kokeilla erästä ohjetta. Eli sellaisilla herkutellaan tänään.

Meillä tuo poika-baby on ollut raivotarjonnassa jo jonkin aikaa. Tai välillä tuntuu, että pyörii, mutta ultrissa on pitkään ollut pää alaspäin. Viime viikolla otetussa 3D kuvassa näytti jalkaterä olevan ihan leuan vieressä :) , joten ei ehkä mikään ihme, että niitä potkuja satelee milloin mihinkin. Ja kai ne nyrkitkin heiluu siellä jo jollakin voimalla. Meillä tuo vauveli lähinnä näyttää vaihtavan kylkeä ja pepun paikka siis muuttuu oikealta vasemmalle. Ainakin möyrinnän tuntee ja näkee. Eilen otetuissa 3D kuvissa ei jalkateriä näkynyt kasvojen lähellä (eikä vauvan mittoja muutenkaan katseltu), mutta mutruhuuli piilotteli vähän kasvojaan lantioluiden takana. Pusuhuulet sillä silti näytti olevan ja pulleat posket.

Babylonialainen 30+0 (vihdoin)
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää Ystävänpäivää:heart:

POKS 31+0:D JEE:wave:

Meillä ei oo erityistä ystävänpäiväohjelmaa. Illalla kun laitoin miehelle eväät valmiiksi laitoin eväsrasian päälle kortin ja suklaalevyn (miehen lempparia, on perso makealle...) jonka hän löysi aamulla töihin lähtiessä ja oli otettu :heart: illalla ajattelin tehdä pannaria ja oikeen paljon kermavaahtoa:p (oon ite tosi perso kermalle...)
 
Nyt tulee pelkkää omaa napaa ja äitipolikuulumisia: Eilen oli sit kasvussa tullut niillä pojun omilla käyrillä notkahdus ja istukantoiminta antaa sen vuoksi huolenaihetta :| Pojulla oli kokoarvio 33+1 viikoilla 1300g eli pikkuruinen on edelleen. Kasvua sentään oli tullut kahden viikon aikana, mut selvä notkahdus omilla käyrillä. Senpä vuoksi joudun nyt vähintään 2 kertaa viikossa käymään äippäpolilla ktg-käyrillä + istukanvirtauksia mitataan kans 2krt viikossa. Eilen sain ekat kortisonit kankkuun ja tänään käyn hakemassa toisen kortisonipistoksen. Ensi tiistaina meillä on aamulla aika polille, jolloin ultrataan ja tehdään tän raskauden toinen lapsivesipunktio - tällä kertaa siitä lapsivedestä tsekataan vauvan keuhkojen kypsyys ja lisäksi siitä nähdään epo-hormonipitoisuus, joka siis koholla ollessaan kertoisi vauvan ahdingosta. Jos epo-hormonipitoisuus on koholla, niin meidän mussukka tulee syntymään sektiolla jo ensi tiistaina. Jos taas (ja niin paljon toivoisin että niin olisi) pitoisuus on matala ja istukanvirtaukset vielä riittävät niin vauvan annetaan kasvaa mun kohdussa siihen saakka, kunnes kasvun katsotaan olevan parempaa keskoskaapissa. En oo huolissaan pojan voinnista vaik pienihän hän viikkoihin nähden tulee olemaan (mut se jo alunperin olikin tiedossa), kun viikkoja kuitenkin on jo mukavasti ja kortisonitkin ehdin saada (ne siis kypsyttää vauvan keuhkoja). Mut toki toivoisin, et sain niille täysille viikoille tai edes 36 viikolle odottaa ja surettaa myös sen alatiesynnytyksen menettäminen (joo, oon varmaan hullu...). Meillä kun vauvanteko oli oikeesti sananmukaisesti tekoa ja työn takana ja sit tää odotus on ollut mun työn takia aika täynnä huolta jo valmiiksi ja sit viel puolessa välin säikyteltiin kaikilla mahdollisilla kromosomivioilla ja jouduttiin lapsivesipunktioon, niin olin sit vaan toivonut saavani kokea sen normaalinsynnytyksen käynnistymisen ja sen, että edes saisin yrittää synnyttää vauvan:|. Mut eipä näistä asioista itse päätä, niin ei voi mitään. Ehdottomasti mulle joka tapauksessa on tärkeintä, että vauvalla on kaikki asiat hyvin ja sen mukaan siis mennään.
Synnytyspaikaksi meille muuttu nyt sit naikkari ja mulle tuli matkustuskielto ja kehoitus hankkia kaikki tarvittavat vermeet nyt pian. Oli ultrassa jotain hyvääkin, poju hienosti teki siellä mun kohdussa hengitysharjoituksia eli varmaan aavistaa, että lähtö on lähellä :heart: Ja siis mitään varmaa synnytyspäivää ei viel oo tiedossa, mut hyvin luultavasti synnytys tapahtuu kolmen viikon sisällä. Ja toki jos epo-hormonipitoisuus on ihan normaali lapsivedessä, niin vauvan tilanteen mukaan on pieni mahdollisuus yrittää alatiesynnytystä, mut joka tapauksessa aion valmistautua siihen sektionkin mahdollisuuteen.
Liikeseurantaa mun pitää tehdä nyt joka päivä ja heti jos liikkeistä on vähänkin huolta, on mentävä saman tien näytille ja ktg-käyrille. Eiliset ktg-käyrät oli onneksi oikein priimat :heart:

Mut tällaista tosiaan tänne ja niin se vaan tähän ketjuun on tulossa toinenkin keskonen (keskoseksi meidän poju määritellään jo syntymäpainonsakin puolesta jos alle 2,5kg vaik täysille viikoille hän jotenki ihmeesti pääsisikin).

Hyvää ystävänpäivää kaikille ja hyviä vointeja!

Tiijona & Taavi 33+2
 

Yhteistyössä