Nyt tulee pelkkää omaa napaa ja äitipolikuulumisia: Eilen oli sit kasvussa tullut niillä pojun omilla käyrillä notkahdus ja istukantoiminta antaa sen vuoksi huolenaihetta :| Pojulla oli kokoarvio 33+1 viikoilla 1300g eli pikkuruinen on edelleen. Kasvua sentään oli tullut kahden viikon aikana, mut selvä notkahdus omilla käyrillä. Senpä vuoksi joudun nyt vähintään 2 kertaa viikossa käymään äippäpolilla ktg-käyrillä + istukanvirtauksia mitataan kans 2krt viikossa. Eilen sain ekat kortisonit kankkuun ja tänään käyn hakemassa toisen kortisonipistoksen. Ensi tiistaina meillä on aamulla aika polille, jolloin ultrataan ja tehdään tän raskauden toinen lapsivesipunktio - tällä kertaa siitä lapsivedestä tsekataan vauvan keuhkojen kypsyys ja lisäksi siitä nähdään epo-hormonipitoisuus, joka siis koholla ollessaan kertoisi vauvan ahdingosta. Jos epo-hormonipitoisuus on koholla, niin meidän mussukka tulee syntymään sektiolla jo ensi tiistaina. Jos taas (ja niin paljon toivoisin että niin olisi) pitoisuus on matala ja istukanvirtaukset vielä riittävät niin vauvan annetaan kasvaa mun kohdussa siihen saakka, kunnes kasvun katsotaan olevan parempaa keskoskaapissa. En oo huolissaan pojan voinnista vaik pienihän hän viikkoihin nähden tulee olemaan (mut se jo alunperin olikin tiedossa), kun viikkoja kuitenkin on jo mukavasti ja kortisonitkin ehdin saada (ne siis kypsyttää vauvan keuhkoja). Mut toki toivoisin, et sain niille täysille viikoille tai edes 36 viikolle odottaa ja surettaa myös sen alatiesynnytyksen menettäminen (joo, oon varmaan hullu...). Meillä kun vauvanteko oli oikeesti sananmukaisesti tekoa ja työn takana ja sit tää odotus on ollut mun työn takia aika täynnä huolta jo valmiiksi ja sit viel puolessa välin säikyteltiin kaikilla mahdollisilla kromosomivioilla ja jouduttiin lapsivesipunktioon, niin olin sit vaan toivonut saavani kokea sen normaalinsynnytyksen käynnistymisen ja sen, että edes saisin yrittää synnyttää vauvan:|. Mut eipä näistä asioista itse päätä, niin ei voi mitään. Ehdottomasti mulle joka tapauksessa on tärkeintä, että vauvalla on kaikki asiat hyvin ja sen mukaan siis mennään.
Synnytyspaikaksi meille muuttu nyt sit naikkari ja mulle tuli matkustuskielto ja kehoitus hankkia kaikki tarvittavat vermeet nyt pian. Oli ultrassa jotain hyvääkin, poju hienosti teki siellä mun kohdussa hengitysharjoituksia eli varmaan aavistaa, että lähtö on lähellä :heart: Ja siis mitään varmaa synnytyspäivää ei viel oo tiedossa, mut hyvin luultavasti synnytys tapahtuu kolmen viikon sisällä. Ja toki jos epo-hormonipitoisuus on ihan normaali lapsivedessä, niin vauvan tilanteen mukaan on pieni mahdollisuus yrittää alatiesynnytystä, mut joka tapauksessa aion valmistautua siihen sektionkin mahdollisuuteen.
Liikeseurantaa mun pitää tehdä nyt joka päivä ja heti jos liikkeistä on vähänkin huolta, on mentävä saman tien näytille ja ktg-käyrille. Eiliset ktg-käyrät oli onneksi oikein priimat :heart:
Mut tällaista tosiaan tänne ja niin se vaan tähän ketjuun on tulossa toinenkin keskonen (keskoseksi meidän poju määritellään jo syntymäpainonsakin puolesta jos alle 2,5kg vaik täysille viikoille hän jotenki ihmeesti pääsisikin).
Hyvää ystävänpäivää kaikille ja hyviä vointeja!
Tiijona & Taavi 33+2