oOoO-Huhtikuun Helmet 2012 * HELMIKUUSSA*-oOoO

Oltiin tänään ylimääräisessä ultrassa, kun istukka oli edellisessä ultrassa (rakenneultra) hieman kohdunsuun tiellä. Noh, olihan se istukka hieman noussut ja nyt 2.2cm päässä kohdunsuulta. 2cm on ilmeisesti juurikin se raja-arvo mikä pitää vähintään olla, että alatiesynnytys onnistuu. Tämä oli kuitenkin viimeinen ultra ja synnytystapa-arvio tehdään sitten lähempänä ilman ultraa, joten hieman jäi mietityttään, että voiko tuo istukan sijainti nyt aiheuttaa ongelmia alatiesynnytyksessä. Mutta luotetaan siihen mitä lääkärit sanoo ja suosittelee...

Muutenkin vauvelilla oli kaikki ok. Painoarvio oli 1367g ja keskikäyrillä mennään. Jos näin jatketaan ja syntyy ajallaan, niin pitäisi olla n. 3.6-3.7kg syntymäpainona. Jalkojen väliinkin kurkattiin ja edelleen näytti tytöltä, joten ehkä annan nyt vihdoin itselleni luvan hankkia myös vaaleanpunaista tuonne vauvan omaan huoneeseen. Siinä ultratessa tuli myös supistus, jonka lääkäri huomasi heti ja kyseli, että oliko kivulias. Ei ollut, mutta en ollut edes aikaisemmin tajunnut, että nämä on niitä supistuksia. Jotenkin tuo vauva myllertää ja potkii niin paljon mahassa, etten oo osannut oikein erotella mikä on mitäkin. Vaikka tuo ylimääräinen ultra oli ihan julkisella, niin saatiin katsella vauvaa myös hetken 3D:nä ja muutama ihana 3D-kasvokuva kotiin muistoksi. Oli se kyllä hirmu suloinen. Jo ihan sellaista vauvanpyöreyttä poskissa vaikka pieni vielä onkin. Jotenkin tuo kasvu on muutenkin ihan valtavaa näinä viikkoina.

Vauvan asennosta; tunnen eniten potkuja oikealle ja ultran mukaan olikin päätarjonnassa, selkä ja peppu vasemmalla ja jalat sitten oikealla. Voi toki tuosta vielä kääntyä.

Ystävänpäiväsuunnitelmista; illalla mies vie mut ravintolaan syömään. :)

Hyvää Ystävänpäivää kaikille! :heart:

Lilie 29+1
 
Tiijona ja Taavi tsemppiä sinne kovasti :hug: Kyllä teillä on sattunut ja tapahtunut pienen Taavin kanssa, uskon että mielialat heittelee tuossa tilanteessa..

Kaikki varmasti menee parhain päin! Olette kuitenkin parhaassa mahdollisessa hoidossa ja viikkoja hyvin takana. Kirjoittele kuulumisia ja kaikkea hyvää matkaan :)
 
Sisun perheelle paljon paljon onnea! Ihanaa kun saatiin se ensimmäinen huhtikuinenkin jo maailmaan,vaikkakin näin paljon etuajassa. Tuntuu heti itsestäkin paljon todellisemmalta että kyllä se kevät vaan tulee ja tulee, samoin kuin vauvat. :)

Tiijona & Taavi, tsemppiä sinne! Kaikki menee varmasti hyvin.

(.) Tänään oli taas sokerirasitus. YÖK, mitä litkua se tällä kertaa olikaan! Viime kerralla sain appelsiinin makuista ja kylmää juomaa. Tänään taas mitättömän mutta makean makuista puolilämmintä litkua. Noh, hyvän asian takiahan sitä joutuu juomaan, sillä onhan se hyvä varmistaa onko kaikki ok, toivottavasti.
Sain vihdoin myös varmistuksen aavistuksiini että meidän junior saa serkun. :) Jo jostain joulun tienoilta asti olen katsellut että kylläpä tuo veljen vaimon masu on tullut selvästi paremmin esiin. Ja nyt hän sen minulle myönsi. Tyttö-vauvan odotetaan syntyvän kesäkuussa. :) Mukavaa kun sitten on serkuksilla pieni ikäero.

Niin ja hyvää ystävänpäivää teille kaikille mammoille, masu-asukeilla ja sille yhdelle vauvalle! :)
Meillä ei mitää ihmeempää ystävänpäivä touhuja ole, jälkkäriksi ostin tänään parit ystävänpäivä leivokset jotka sitten napostellaan miehen kanssa. Lisäksi ajattelin antaa tekemäni isyyspakkauksen hänelle tänään. Saas nähdä mitä tykkää. :)

:heart:29+6:heart: (KÄÄK! Viimeinen 2-alkava päivä! :) )
 
Hyvää ystävänpäivää kaikille!

Suunnitelmia ystävänpäivällä ei ole oikeastaan. En sitten saanut aikaiseksi lähettää ainuttakaan korttia. Ja sitten posti toi suklaalevyjä ja yksi hyvä ystävä piipahti tuomassa itsetehtyjä konvehteja ja treffikutsun leffaan. Ehkä mä lähettelen sitten pääsiäiskortteja... :D

Alaselkä on jaksanu paremmin, jee. Ja iskias on rauhottunu suurimmista kivuista, mitä nyt välillä ärtyilee. Mutta toiseen jalkapohjaan on ilmeisesti tulossa plantaarifaskiittia, oireet täsmää, jesh... On tää ihanaa, yhdestä vaivasta pääsee, niin toista pukkaa heti tilalle. :LOL:

Supistuksia en oo tuntenu minkäänlaisia. Ellei se sitten ole harjotussupistus, että vatsa ikään kuin vetää ittensä kasaan, on kauheen "täysi" olo, eikä pysty ole suorassa, könöttää vaan vatsan päällä mytyssä. Ei kyllä ole mitenkään kivulias, voihan toi olla ähkyäkin. :D

Jaksamisia Tiijonalle. Onneksi kuitenki viikkoja alkaa jo olla kasassa, toivottavasti kaikki menee parhain päin. :hug:

Vauva-unia näin taas... Tällä kertaa vauva oli jo 2kk vanha, ja osas hyvin kävellä ja puhua. Heh, on se hyvä, että tulevalla äidillä on realiteetit hallussa. :D

felina 32+6
 
Tiijonalle jaksamista ja tsemppiä tulevaan.. Toivotaan, että vauva vielä hetken kasvaisi mahassa, mutta varmasti kaikki menee hyvin :hug:

syötiin leivokset, ai että oli hyvää :p Pitsalle tunnin päästä :) Sain kukkia rakkaaltani :flower: :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: kultakurkku
viimeyönä mulla tuli lähtö sairaalaan kovien ylävatsakipujen takia. Maksa-arvot oli koholla, joten nyt niitä sitten tarkkaillaan ja kohdun suu oli auennut reippaasti yli 2:lle sormelle. Lääkäristä tosin sanoivat, että jos vauva viikon päästä syntyy, niin sitä ei enää mitenkään estellä.

Tämä viikko nyt sairaslomaa, mut ensviikolla saan koittaa töissä vielä(sit alkaakin jo äitiysloma).

rv32+6
 
Tiijona& taavi: tsemppiä :) toivottavasti vauva vielä masussa voisi olla

sitten omaa napaa, tai ei todellakaan napaa vaan... miten voi helpottaa peräpukamakipuja..?. aaaargggghh!!!! hirveetä.. jos tätä pitää kestää loppuun asti, niin kyllä menee tuskalliseksi |O
Taaperran ku ankka koska peffaan sattuu..

neiti80 ja nykeröt 30+ risat :)
 
Tiijona ja Jassåå: Tsemppiä ja toivottavasti vauvat pysyis vielä yksiöissään. Onneksi viikkoja on jo kivasti takana. :)

Neiti80: Täällä pukamat vaivannu kanssa ja tuntuu et pahenee vaan -> Tulen synnyttämään peräsuolenikin sängylle vauvan kanssa.. Oon ostanu apteekista sellasta mentholrasvajuttua, itelleni se on helpottanu kipua. Olikohan sen nimi händesalva tms..

Nyt on kivat kynnet ja oon tyytyväinen :) Kyllä kannatti odottaa.. Mielenkiinnolla uutta yötä kohti, vesilasi ja panacod on valmiina yöpöydällä mikäli tulee tarve. Sitte siirryn kokeilemaan puoli-istuvaa nukkumisasentoa jos tarvii panacodia ottaa ens yönä.. huoh.
 
Mä olen niin tylsistynyt tähän olotilaan että hoh hoijaa! Sokerirasituksessa koholla kaksi ekaa arvoa joten aloin seuraamaan arvoja koti mittauksella. Aamut koholla edelleen vaikka tiukkaa ruokavaliota pidin. Sitten käynti äitipolilla ja sain yötä vasten pistettävän insuliinin. Olo parani kummasti mutta aamut ei hurjasti laskenu. Lääkäri soittaa to joten luulen että nostetaan annostusta. Eniten pännii kun pitää vahtia syömisiään ja herkut pois... Niin ja olihan poika jo kasvanut sokeriarvoilla että ihan yläkäyrällä mennään.

Synnytys pelottaa kun ei tiedä miten iso ja millä tavalla se saadaan ulos. Mietin itekseni ja se pahinta. Neuvolantätikin tokas että oletko varma että yötä vasten pistettävä yksikkö annos ei ole liian suuri jos vaikka sokerit laskee liian alas. Voi taivas! Enhän mä mikään lääkäri ole ja lääkäri sen määräs. Kyllä se nainen saa paniikin mussa aikaan aika ajoin. :mad:

Jotenkin vaan niin nipistää tää odotus nyt että ei yhtään tunnu ihanalta...

Piiper ja poika 31+jotain
 
Jassåå jaksamista sinulle:hug: toivotaan että pieni pysyy masussa vielä tovin=)

sitten on pakko omaa napaa purkaa...
oon nyt sitte varmaan huonoin ystävä ikinä... syynä se että odotan esikoistani, vaikka onkin miehelle toinen niin hänkin on iloinen ja odottaa innolla uutta pientä poikaa elämäämme. mutta oonhan minä sitten muuttunut huonoon suuntaan kun puhun niin paljon vauvasta ja odotuksesta ja hankinnoista ja olotilasta ja vauvan liikkeistä ja supistuksista ja synnytyksestäkin jo vähän ja ristiäsisetkin pyörii jo mielessä... oon huono ystävä kun en enää pysty harrastamaan kaikkia samoja liikuntajuttuja kuin ennen odotusta tämän ystäväni kanssa...
mun mielestä juttu on niin että en voi poikaa masusta jättää mihinkään siksi aikaa kun harrastaisin jotain tai olla tuntematta kaikkea fyyisesti, potkuja ja kipuja, enkä edes haluaisi vaikka oliskin mahdollista. että ottaa sitten koppaan... onneksi minulla on oikeitakin ystäviä kenen kuullen voin puhua ihan millon vaan ihan mistä vaan=) eikös ystävälle pitäisi juuri niin voida puhua, ettei tarvis miettiä että voinkohan nyt sanoa tän jutun... ystäväni on miehen sisko, jonka luulin olevan ystäväni ja vilpittömästi iloinen meidän puolesta. hänellä on itselläänkin kolme lasta joista nuorimmainen 3v joten kateudesta tuskin on kyse... mutta päätin että ei mulla taida mitään asiaa hänelle olla enää ainakaan hetkeen, mies ei halua häntä edes ristiäisiin, eikä meinaa ilmoittaa siskolleen koska poika syntyy tms...

sellasta... en aio kyllä sulkea masuasukkia pois puheistani sen kummemmin kuin tähänkään asti, joten se joka ei jaksa kuunnella lakatkoon pitäämästä sitten yhteyttä... mutta on silti kurja olo tän tilanteen takia :(

sori että taas purkauduin noin, mutta toivon että teillä ei ole elämässä vastaavanlaisia ihmisiä...

sain muuten kanssa ihanan kukkakimpun:flower: mieheltä kun tuli töistä eilen :heart:

ja täällä ollaan muuten raivotarjonnassa selkä vasemmalle ja potkunyrkkeilyharjoitukset tehdään sitten oikeaan kylkeen, välillä todella pitkälle oikeaan kylkeen, herää kysymys että kuinka pitkä poika siellä jo onkaan:eek:
 
Suska: Joo eihän se sinun tehtävä ole rajoittaa puhumisiasi asiassa kuin asiassa, jos "ystävä" ei jaksa kuunnella tai ei ole kiinnostunut, niin silloin pieni etäisyys on kyllä paikallaan.. Uskon kyllä että tilanne ei ole kiva, mutta joillain se oma p*rse on tärkein, olen tavannut tuollaisiakin ihmisiä, valitettavasti :( Nauti sinä vaan täysin minkä voit raskaudestasi ja pienestä pojastanne :)

Ja nuo peräpukamat: Auts, ei varmaan kivoja nekään : / Ei ole ollut ja ihmettelen sitä kun aina raskauksissa ollut sitä kuuluisaa ummetusta, mutta nyt on sekin ainakin toistaiseksi väistynyt ja maha toimii välillä liiankin hyvin :whistle: Levolacin olen saanut nyt ainakin muutamaksi viikoksi jättää pois :)

jassåålle myös kovasti tsemppiä loppu metreille onneksi viikkoja on tosiaan hyvästi jo kasassa :)

Vessassaan en ole herännyt nyt kahteen tai kolmeen yöhön, vaan olen nukkunut todella hyvin.. Suussa oli eilen koko päivän joku ihme metallinen maku : / Mistähän sekin johtuu?? (eikö tuo oo joillain joku ensimmäinen raskausoire? Hei oonkohan mä raskaana :LOL: ) Sit pissalla käydessäni alapää tai pissa (?) haisi mun mielestä kans oudolle??

rv 31+4
 
Onpas täällä taas tapahtunut!

Tiijona&Jassåå, tsemppiä! Toivotaan, että vauvat vielä jaksais sinnitellä hetken masussa.

Pomppulilta kyselisin noiden pöksyjen kaavaa, muistatko mistä olet löytänyt vai ihanko on oma kaava? Kivan näköisiä, ehkä osaisin tehdä itsekin.

Suskalle myös tsemppiä, ei tosiaankaan tarvitse miettiä toisten pölhöyksiä. Mulla kans yks ystävä, joka lopetti yhteydenpidon kun tulin raskaaksi. Outoa vaan, että hän oli itse myös raskaana... Tosin eipä paljoa harmita, kun aina oli vain valitettavaa ja kaikkea negatiivista sanomista niin minusta kuin kaikesta muustakin. : / Antaa paskan olla päivillään, ruukas mun äiti sanoa. :p

Oma vointi on tasaisen ok, mitä nyt tuo häpyliitos edelleen venyy ja paukkuu ja alaselkä kipeytyy. Pikkuhiljaa tässä odottelee jo innolla huhtikuun alkua. Vaikka mistäs tietää tosiaan, milloin vauva päättää pulahtaa ulos. Heh, kun "pulahtaiskin", kuulostaa helpolta. :D
 
Tiijona&Jassåå, tsemppiä! Toivotaan, että vauvat vielä jaksais sinnitellä hetken mukana masussa!:)

Suska Todella harmi, jos on tuollaisia "ystäviä"... Ihana, että sun mies tukee sua tossa tilanteessa, vaikka kyse on siskostansa. Luulisi, että ystävä haluaisi kertoa millaista itsellä oli silloin kun odotti omiaan ja voisitte vertailla tms.?
Mä oon yrittänyt, etten koko aikaa esim. siskoille puhuis vauvasta kun nähdään, mutta se menee niin, että ne oottaa asian puheeks ja kyselee kiinnostuneina (kummallakaan ei oo lapsia). Mun mielestä on ihanaa, kun voi jakaa asioita muiden kanssa ja niinhän sen pitäisi mennäkin! Ei tota mahaa, ja sen asukkia voi yhtäkkiä jättää pois vaan kyllä ne on niin iso osa ja ajatukset pyörii väkisinkin niiden ympärillä:) Toivottavasti voit Suska jättää tyypin jokskin aikaa omaan arvoonsa? Ja keskityt ittees ja vauvaan just niin paljon kuin haluat;)

-Sorel 30+2
 
jassåå tsempit!!:hug: Toivotaan, et vauveli sais olla viel edes jokusen viikon kasvamassa:heart:
Eikös se metallinen maku oo alkuraskauden oire, johtuu lisääntyneestä verenmäärästä...Josefia, sä oot raskaana!!!!:O:LOL: Saattaa varmaan tulla ikenistä maku, ku nythän verenmäärä on rv 33 mennessä noussu 4litrasta 5,5-6litraan..et johtunee varmaan siitä :)

Poksumpas sitte tässä aikanikuluksi:D

rv 33+0:heart:
 
Tiijona & Jassåå tsemppiä, toivotaan pienille vielä ainakin päiviä massussa, vaikeivat viikkoja viihtyisikään. Sekin on tässä vaiheessa paljon, mutta onnekis tosiaan jo hyvät viikot.

SysterP kaava on Ottobren kevät 1/2011. Ottobre Design

Täällä vietetään sitten viimosta saikkupäivää ja huomenna alkaa työt. Tällä hetkellä ei tunnu niin hyvältä, koska flunssa on aikamoinen, suppareita ei kyllä ole, joten niiden suhteen ei hätää. Toivottavasti olo on huomenna jo parempi.

Meidän ystävänpäivä meni herkutellessa, mites muuten:heart: Kyllä huomaa, kun ikää tulee ja perhe kasvaa ja aktiivinen ystävien kanssa hengailu vähenee, että ketkä onkaan sit niitä tosi ystäviä ja pysyy rinnalla vaikeemmissakin paikoissa. Huomaan myös että näitä ihmisiä on itse vamis tukemaan, vaikka aina ei parhaimmaimmissa voimissa olisikaan.

Nyt lepäileen, että saisi tämän taudin taltutettua. Harmittaa vaan, kun pötköllään olo oikeestaan huonoin.

Pomppuli ja muru 31+5
 
Tsemppiä Tiijona ja Jassåå! Ja onnittelut ensimmäiselle vauvalle tässä ketjussa! Alkaa todella konkretisoitumaan synnytyksen lähestyminen, kun tätä ketjua seurailee.. Ja pientä pelkoa/jännitystäkin alkaa tulla sen mukana.

Mulla on tänään viimeinen työpäivä, kun työsopimus päättyy kokonaan. Toisaalta on tosi haikea olo, mutta toisaalta niin ihanaa kun saa jäädä kotiin ja keskittyä pesän rakentamiseen! Johan tässä on taas muutama vuosi eletty melkein pelkästään työelämän mukaan, mukavaa vaihtelua tehdä välillä muutakin. :)

Ja tänäänhän siirrytään niille kolmosella alkaville viikoillekin jo!

Rv 30+0
 
Heippis!

Terveisiä neuvolasta. Painoa oli tullu kolmessa viikossa puoli kiloa lisää. Viimeksihän sitä oli tullu pari kiloa :p Yhteensä on tullu ekasta neuvolasta 7 kg. Verenpaineet oli normimatalat (119/77) ja hemoglobiini 114. Sanoi että rautatabletteja vois ottaa, mutta en mä kyllä esikoistakaan odottaessa niitä syöny vaikka silloinkin oli samat hempat. Täytyy seurailla oloa, että heikottaako tai muuta. Sydämensyke oli 145, sf-mitta 33cm (kolme viikkoa sitten 28cm), liikkeet kahdella plussalla ja pissa puhdas. Saikkua sain nyt loppuajaksi kun on supistellut öisin kipeesti ja ollut tosi hankala olo. Lääkäri nopeasti katsoi alakerran tilanteen ja siellä onneksi oli kaikki kunnossa. Kohdunsuu oli edelleen pehmeä, mutta kaulaa oli jäljellä.

GCS15, paljon onnea pienestä Sisusta <3.

Vauvan asento vaihtelee täällä vielä ihan päivittäin. Viuhtoo menemään pitkin poikin. En usko, että asettuu vielä moneen viikkoon.

Pomppuli oli ommellut ihanuuksia :) Mäkin tykkään ommella ja aattelin, että nyt kun jäin taas kotiin niin voisin jotain väsäillä. Pitäisi myöskin alkaa järjestää esikoisen 1v synttäreitä. Tehdä kutsuja ja sellaista. Mukavaa puuhastelua :)

Tiijonalle ja Taaville paljon tsemppiä matkaan! <3

1,5 vko saikkuileva Adalmis ja Kerttujooseppi 32+6 (tj50 täälläkin tänään :))
 
Vauvis: Joo niin sen täytyy olla, että raskaana ollaan :)

Miten se muuten tuo äitiysloman alku määräytyy? Siis kun olen lukenut että joillain alkaa rv tasan 35, toisilla esim. (kuten mulla) 34+5 jne.? Siis eihän nuissa vissiin ole kuin muutaman päivän heittoja, mutta miks? Ihan mielenkiinnosta kyselen :) Eikö se pitäis olla joku tietty viikko määrä täynnä että alkaa, esim. tasan 35+0 ellei sit halua sitä varhennettuna, mut senkin pitäis olla joku tietty viikkomäärä täynnä kaikilla esim. 33+0..
 
Onnittelut Sisun- vanhemmille:flower:
Toivottavasti muut masukit pysyis mahassa vielä kotvasen aikaa!!
Mun piti tulla eilen poksumaan mut en sit kerennytkään-viimeinen työviikko ollut melkosta hullunmyllyä!

Neuvolassa kaikki ok, vihdoinkin käännytty raivotarjontaan-yes!
SF 30
painoa tulee mukvasti ja tasaisesti +820g/vko:D
sykkeet 140, mä olen 100% varma pojasta joten saas nähdä miten käy! :whistle:

Ens viikolla synnytysvalmennus, ihan mielenkiintosta mennä näin kun ei ole semmoisessa vielä käynytkään ja on jo kolmas raskaus:LOL:

Neuvolalääkäri 2 viikon päästä.
Mä nukun edelleen kuin tukki-herään aamulla samasta asennosta:xmas:

Nyt en keksi muuta tähän kuin että mukavaa päivää!

Jousikas & 34+1
 
Onnittelut Sisun vanhemmille.<3


Mua supistaa parin minuutin välein. :/ Mulla olis huomenna äitipoli, mut soitan jo tänään neuvolaan et pääsiskö tarkistukselle. Aamulla alamaha oli kun tulessa ja nyt tuolla kohdun suulla on sellaisia tikkusupistuksia tosi tiuhaan. Eivät kestä kun muutaman sekunnin, mut tosi kipeitä. Ihana jos tässä pittää ootella huomiseen asti. Onneksi mun isä on tulossa tänne niin voi olla ton pienimmän kans tai lähtee käyttämään mua.
Tarvittaessa käydään isännän kans synnärillä illan päälle jos tänne ei pääse tarkastukseen. Voin sanoa että pelottaa tosi paljon. :(
 
Josefia Se määräytyy arkipäivissä, esim jos on pyhäpäiviä niin niitä ei lasketa siinä laskennassa. Mullaki oli esikoiselta LA joulukuun 28.pvä. joten siinä oli paljon pyhäpäiviä sille kuukauteen...eli lasketaan vain lasketusta taaksepäin kaikki arkipäivät, et jos alottaa normisti nii 30pvä ja jos aikaistetusti nii 50pvä :) Ymmärsiköhän kukaan:LOL:
 

Yhteistyössä