Onks teillä ollut tämmöstä tilannetta ystävien kesken

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Eli ystävälle saa valehdella päin naamaa?
Kyllä, jos se ystävä alkaa utelemaan asioita, jotka ei sille tippaakaan kuulu. Tosin voi miettiä, onko sellainen utelija edes ystävä.

Siis riippumatta asiasta saa valehdella. Huh.
Eli ystäviltä ei saa kysyäkkään mitään, jos se tulkitaan uteluksi?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Näin on. Jokainen kertoo sen mitä haluaa itsestään ja muista. Näkökulmia tulee siis monia. Jos mä olisin kaikista ns. ystävien keskinäisistä jutuista ottanu nokkiin niin ei olis yhtään kaveria.

Eli ystävälle saa valehdella päin naamaa? No onneks mulla ei tietääkseni oo sellasia ystäviä... Pelkkää valetta ystävyys.

Mäkin haluaisin kyllä tuossa tilanteessa ottaa selvää. Ihan sama mistä kyse, mut valehtelua en siedä. Toivottavasti juttu selviää niin, että jos ovat sun tosi hyviä ystäviä, että tää valehtelu ei vaikuta ystävyyteen niin, että välit menee kokonaan poikki.

Tämä on kaksipiippuinen juttu. Jos b sanoisi, ettei halua asiasta puhua, niin se jo todistaisi, että asia on totta. Jos taas b ei halua asiasta puhua, eikä ainakaan kertoa kellekään asiaa, niin joutuu väkisinkin valehtelemaan.

Itse en siedä valehtelua, mutta itsekin näen tökerömpänä sen, että aletaan väen väkisin tinkaamaan asioista, jotka ei kyllä kaverille pätkääkään kuulu. Tätä voisi verrata esim. sellaisena, että B:n miehen kaverilla on syöpä, josta ei tyyppi halua puhua, mutta on kertonut luottamuksellisesti sen B:lle ja ystävä sitten utelee tuosta, että onko syöpää vai ei. No joko valehtelet, ettei ole syöpää, tai sanot, että "en voi puhua" (eli tieto paljastuu), tai sitten petät luottamuksen ja kerrot "ystävälle", että on syöpä.

Minusta yksityisasioihin ei pidä puuttua, eikä valittaa puuttuessaan, että toinen valehtelee.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Eli ystävälle saa valehdella päin naamaa?
Kyllä, jos se ystävä alkaa utelemaan asioita, jotka ei sille tippaakaan kuulu. Tosin voi miettiä, onko sellainen utelija edes ystävä.

Saa kysellä, mutta jos selkeesti huomaa, ettei toinen halua puhua aiheesta olisi hyvä vaihtaa puheenaihetta. Jos tonkii yksityisasioista tietoa ja huomaa, että kysymykseen ei ole muuta vaihtoehtoa kuin valehdella tai asia tulee ilmi, niin ei pidä loukkaantua, jos toinen valehtelee aiheesta.

Nyt oli kyse pettämisestä. Jos mä kuulisin joltain, että ystäväni on pettänyt miestään, en totta totisesti menisi sitä ystävältäni kyselemään. Koska se, onko pettänyt vai ei, ei kuulu tipan tippaa mulle. Mä suon ystävilleni yksityisyyden ja toivon heidän suovan yksityisyyden myös mulle.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei vaan on myös kolmas vaihtoehto. Sanoa ettei halua puhua asiasta.

No jos B sanoisi noin asian, niin eikö se ole yhtäkuin, että myöntää pettäneensä?

Niinhän se on. Pitää siis selvennökseksi sanoa, että en mennyt utelemaan, vaan sanoin että A on kertonut mulle tämmösen asian, enkä siis kysynyt mitään. Halusin vain A:lle kertoa et tietää missä mennään, lisäksi A kuuli myös yhdeltä muulta, että B on kertonut asiasta.
Mutta, siis tässä voi myös olla se takana että B on valehdellut koko jutun, se nyt on jo täysin selvää et jos juttu ois totta, et miks A valehtelisi.

Jos "ongelma" ei koske sua niin älä sekaannu. Et saa ikinä tietää kumpi valehtelee. Sanoit ettet halua valehtelijoita ystäväpiiriisi mutta olisiko kyseessä kuitenkin vain uteliaisuutesi ja se, että harmittaa ettet tiedä miten asia on?

Jos "ongelma" ei koske sua niin älä sekaannu. Et saa ikinä tietää kumpi valehtelee. Sanoit ettet halua valehtelijoita ystäväpiiriisi mutta olisiko kyseessä kuitenkin vain uteliaisuutesi ja se, että harmittaa ettet tiedä miten asia on?

Ei harmita ei. Mua ei kiinnosta henkilön parisuhdekuviot siinä määrin, vaan nyt lähinnä se, että jos ihminen joka mulle on kertonut tän asian, valehtelee, että miksi ihmeessä pitää tommosesta asiasta mennä valehtelmaan. Et siltä kantilta haluaisin vain tietää, et kyllä ajattelin olla hyvin vähäisissä tekemisissä henkilön kanssa, jos kehtaa tommosesta asiasta valehdella päin naamaa. Mut kuten tuolla aiemmin sanoinkin, asia jää nyt vaan hautumaan ja päätän unohtaa tän, ehkä joskus tulevaisuudessa saan tietää asian oikean laidan.

Ei harmita ei. Mua ei kiinnosta henkilön parisuhdekuviot siinä määrin, vaan nyt lähinnä se, että jos ihminen joka mulle on kertonut tän asian, valehtelee, että miksi ihmeessä pitää tommosesta asiasta mennä valehtelmaan. Et siltä kantilta haluaisin vain tietää, et kyllä ajattelin olla hyvin vähäisissä tekemisissä henkilön kanssa, jos kehtaa tommosesta asiasta valehdella päin naamaa. Mut kuten tuolla aiemmin sanoinkin, asia jää nyt vaan hautumaan ja päätän unohtaa tän, ehkä joskus tulevaisuudessa saan tietää asian oikean laidan.

Eikö sua yhtään ihmetytä kun henkilö A on sanonut sulle jotain toisen henkilökohtaista asiaa aivan kuten mustamaalaisi henkilö B:tä? Jos asia olisi tosi, niin olisiko ok, että henkilö A lavertelisi asian sinulle...?

Itselläni soisi hälytyskellot tuon vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:

Eikö sua yhtään ihmetytä kun henkilö A on sanonut sulle jotain toisen henkilökohtaista asiaa aivan kuten mustamaalaisi henkilö B:tä? Jos asia olisi tosi, niin olisiko ok, että henkilö A lavertelisi asian sinulle...?

Itselläni soisi hälytyskellot tuon vuoksi.

Ei ihmetytä, kun on aika kova suustaan. Mutta se ei taasen tarkota sitä että asia mulle olisi ok. Pilkka osuu kyllä jossain vaiheessa omaan nilkkaan.

Yhteistyössä