Onko tällainen työ todella otettava vastaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ssä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Ssä

Vieras
Mies on opiskellut ansiosidonnaisella, valmistuu just. Sille tarjottiin töitä eräästä firmasta, palkka 10,5€/h... Ilmoittavat työkkäriin jos ei ota duunia (harmi kun ei tajunnu sanoa että on menossa muualle tms niin eivät olisi alkaneet soitella työkkäriin, homma siis tarjottiin ihan muuta kautta kuin työkkärin...). Ongelma on siinä että saa ansiosidonnaista lähes 2000€/kk... Tuolla palkalla tulot varmaan puolittuu. Tää on meille taloudellinen itsemurha, koska mä oon lasten kanssa ollu kotona. Mun alalla olisi töitä ja lähtisin töihin jos mies jäisi työttömäksi. Mutta se että mies saa jotain 1000€/kk käteen ja on töissä ja mä oon kotona lasten kanssa, ei helvetti. Minusta tuo palkka on aivan naurettava, koska miehellä on kokemusta kyseisestä työstä. Ei juuri samasta mutta ei juuri opeteltavaa oo... Mä olin niin vihainen miehelle et myy osaamisensa tuollaisella hinnalla, mutta onko tosiaan pakko koska karenssikaan ei kauhean kiva ois... Vai voiko vedota siihen ettei palkasta pääse sopuun?!

Harmillista, mutta jossain vaiheessahan se ansiosidonnainenkin loppuu! Pidemmän päälle on parempi, että on palkkatuloja. Tietysti tosta voi soittaa te-toimistoon ja kysyä täytyykö ottaa työ, josta tienaa vähemmän ja mikä on se karenssi, jos ei ota.

Onko mies hakenut tuota työtä vai osoitettu paikka? Mitä on kirjattu hakukriteereihin? Ottaako vastaan kaikkea työtä vai lähinnä omaa koulutusta vastaavaa? Jos jälkimmäinen ja tämä nykyinen ei sitä vstaa, saattaa olla oikeus kieltäytyä.

Sinänsä 10,50€ tuntipalkkaa ei suureksi voi sanoa, mutta moni tekee sillä töitä. Minäkin olen tehnyt, ja olen korkeasti koulutettu. Riippuu tuntimäärästäkin tuleeko sillä toimeen. Jos on osa-aikaisesta työstä kyse, mies saattaa saada palkan päälle soviteltua päivärahaa.

Ja nyt vasta luin, ettei mies ole edes valmistunut! Silloin on todellakin ok palkka. Vaikuttaako valmistuminen mitenkään tuntipalkkaan? Sitä kannattaa ainakin kysyä.

eikös nuo palkat mene taulukoiden mukaan? jso kokemusta ihan vastaavasta työstä niin vähältä kuulostaa...muutan jos aloittaa pohjalta niin sieltähän kaikki alkavat

Mies ollut teollisuudenalalla missä on hyvät liksat, tehnyt paljon pyhiä ja öitä, siksi niin hyvä ansiosidonnainen. Toki meillä vähän on säästössä, mutta ei nyt todellakaan mitäön suuria summia, yhden tuloilla on eletty viime vuodet. Kaikki varmaan tajuaa ettei houkuttele ottaa noin huonosti palkattua kokopäivätyötä vastaan jos kotona saa enemmän, etenkin koska samalla se tarkoittaa sitä että minä en voi mennä töihin... Et jos se saa kotona ollessa 1800€ ja mä töistä 2000€ tai se töistä ehkä 1200€ ja mä kotihoidontuen reilu 300€... Jokainen varmaan kyllä tajuaa miksi tää ei oikeen nappaa (vaikka tiedän et täällä moni tulee haukkumaan miten ollaan kermaperseitä ja vaikka mitä :D)... Ei se omassa uudessa ammatissaan tuu enää niin hyville liksoille pääsevän, mutta kyllä nyt vähän enemmän kuitenkin saisi. Toki lapset voi laittaa hoitoon mutta haluan pitää ne vielä kotona.

Tämä työ ei siis ole uuden ammatin työtä vaan teollisuusalalta, ei samaa suoraan mitä on tehnyt, mutta entiseen työhön on kuulunut myös noita työtehtäviä (sinänsä simppeliä hommaa). Kaikki kuulema aloittavat tuolla palkalla, sitä voidaan nostaa parin kk päästä... Mies oli mun mielestä ihan vässykkä ja sen ois pitänyt sanoa että kiitos mutta ei kiitos, pari euroa lisää heti niin tulee. Se ei siis vielä edes ole työnhakija, valmistuu vkon päästä. Tää homma tuli toista kautta. Mutta ilmoittavat kuulema työkkäriin jos ei ota paikkaa, ja Kohtahan sinne sit pitäisi ilmoittautua.

Eikä se loputtomiin ole aikonut olla kotona, kesällä työllistyy luultavasti uuteen ammattinsa, raksapuolella hiljaista tälleen lopputalvesta...

Alkuperäinen kirjoittaja Ssä;27918071:
Mies ollut teollisuudenalalla missä on hyvät liksat, tehnyt paljon pyhiä ja öitä, siksi niin hyvä ansiosidonnainen. Toki meillä vähän on säästössä, mutta ei nyt todellakaan mitäön suuria summia, yhden tuloilla on eletty viime vuodet. Kaikki varmaan tajuaa ettei houkuttele ottaa noin huonosti palkattua kokopäivätyötä vastaan jos kotona saa enemmän, etenkin koska samalla se tarkoittaa sitä että minä en voi mennä töihin... Et jos se saa kotona ollessa 1800€ ja mä töistä 2000€ tai se töistä ehkä 1200€ ja mä kotihoidontuen reilu 300€... Jokainen varmaan kyllä tajuaa miksi tää ei oikeen nappaa (vaikka tiedän et täällä moni tulee haukkumaan miten ollaan kermaperseitä ja vaikka mitä :D)... Ei se omassa uudessa ammatissaan tuu enää niin hyville liksoille pääsevän, mutta kyllä nyt vähän enemmän kuitenkin saisi. Toki lapset voi laittaa hoitoon mutta haluan pitää ne vielä kotona.

Jos omasta vapaasta tahdostaan haluaa olla mielummin lasten kanssa kotona kuin olla töissä, niin sitten ei kyllä kärsi valittaa miehen pienestä palkasta.

10€/h palkka on aika normaali palkka monessa ammatissa, ei voi olettaa pääsevänsä samoihin palkkoihin missä aikaisemmassa työpaikassa on ollut, jostakin se on takaisin työelämään päästävä.

Kiitos "tarkistakaa", löysinkin netistä kohdan missä oli et jos osa-aikainen työ+soviteltu päiväraha on vähemmän mitä ansiosidonnainen niin ei tuu karenssia. Luulis olevan kokopvätyöstä sama juttu... Tosin se homma alkaisi heti et kauan ne sit liitossa laskisi et tarviiko vai ei! Täytyy yrittää saada sinne huomenna yhteys...

Mulla sama homma mutta en saa noin paljon ansiosidonnaista. Ei huvita mennä töihin raatamaan ja ilkeiden juoruämmien pilkan kohteeksi puolet vähemmällä mitä saisin kotona rentoutumalla.

Ajattelin tehdä niin että jos mut pakotetaan johonkin paskahommaan mitättömällä palkalla niin haen heti sairaslomaa masennuksen ja unettomuuden takia. ei ne siellä työpaikassa kauaa pidä mua listoilla jos olen koko ajan kipeä. niin ei tule karenssia.

tai sitten kieltäytyy tuosta työstä ja lähtee heti jollekin kurssille niin ei tuu karenssia.

Musta reilu 10€/h on huono palkka, sellasta taitaa saada jo monesta paikasta ihan ilman koulutustakin. Mä oon luullu olevani huonosti palkattu hoitoalalla mut hyvänen aika, meillähän on hyvät palkat! :D

Ja ei se enää ole sellaisille palkoille haluamassakaan (tai joo, haluaisi mutta tietää ettei pääse) mitä on saanut, mutta joku roti nyt sentäs :D lähinnä se että jos omasta (ja vaimon :D) mielestä työkokemus pitäisi heti nostaa aloituspalkkaa mutta firma ei suostu niin onko se syy kieltäytyä paikasta, ja ilmeisesti on. Onneksi.

Ei oikeen osaa ajatella et "jollain se on päästävä takaisin työelämään" kun mies aloitti opiskelun jo irtisanomisaikana ja ollu vuoden koulussa erittäin tiiviisti. Ja saa töitä sieltä puolelta kunhan taas vilkastuu... Mutta jokunen kk siihen varmaan menee, talvi on hiljaista.

Ei ole työnhakija koska opiskelee, ansiosidonnaisella saa nykyisin opiskella. Mutta kun valmistuu vkon päästä niin sitten on työnhakija :)

Ja juuri tuokin että vaikuttaa todella paljon ansiosidonnaiseen myöhemmin :( nyt kun ei kuitenkaan ole pitkään "ollut kotona" vaan vasta alkaa hakea uuden ammattinsa töitä niin tuntuis kyllä hölmöltä jos tuollaiseen työhön olisi heti tartuttava. Muun hyvän lisäksi työajat on todella huonot...

Entä, jos mies jäisi pariksi kuukaudeksi kotiin ja sä olisit sen aikaa työnhakija - sitten taas vaihtaisitte. Vai vaikuttaako se miehen ansiosidonnaiseen, en tiedä, tarkistakaa. Sitä hoitovapaatahan voi vuorotella.

Yhteistyössä