Menisitkö töihin, jos tulosi putoaisivat tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työeielätä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja selityksiä;29543570:
Tietysti. Miten miehesi kuvitteli saavansa koskaan töitä, jos ei ota ensimmäistäkään paikkaa vastaan. Lisäksi tuosta voi heilahtaa karenssi, ei se vaadi kuin yhden soiton työnantajan taholta työkkäriin. Työ poikii lisää työtä. Tervetuloa vuoteen 2014, ns. suojatyöpaikat joista nostetaan isoa palkkaan eläkeikään saakka alkaa olla ohitse. Vuosiakin työtä tekevä joutuu yt-neuvotteluiden ym vuoksi sinne samalle lähtöviivalle muiden kanssa, ja palkka on minimiä mitä työehtosopimukset vaatii maksamaan.

Haloo pahvi. Mies ei ole ollut missään suojatyöpaikassa, vaan vientialalla. Nimenomaan vienti pitää tätä maata pystyssä. Toiseksi mies ei ole koskaan saanut isoa palkkaa, vai onko sinun mielestäsi alle 3000 e/kk tulot isot. Opettajat ja sairaanhoitajatkin saavat saman verran ja ovat kuulemma palkkakuopassa, vaikka heidän työnsä ei edes ole tuottavaa, eikä Suomen kansantaloutta nostavaa.

[QUOTE="vieras.";29543590]Mulle henkisesti huomattavasti raskaampaa on olla kotona työttömänä kuin huonosti palkatussa työssä. Ei se työnhakeminen niin lepposta puuhaa ole, ainaisia kieltäviä vastauksia yms. Työssä on mun mielestä paljon muutakin kuin palkka, se on paljon myös sosiaalista elämää, mikä ainakin itselläni on melkoisen näivettynyt kotona ollessa, muut on nääs päivisin töissä. Muutoinkin nyt tuntuu olevan sen verran alavireistä työmarkkinoilla, että "huonommistakin" töistä joutuu kisaamaan.

Ai niin, opettajat ja sairaanhoitajat eivät ole opistotason ammatteja.[/QUOTE]

Miehen alalla töissä ei ole sosiaalista elämää, vaan siellä painetaan duunia niska limassa.

[QUOTE="vieras.";29543590]

Ai niin, opettajat ja sairaanhoitajat eivät ole opistotason ammatteja.[/QUOTE]

Vertaisitko koulutustasoa teknikkoon, insinööriin vai diplomi-insinööriin?

Alkuperäinen kirjoittaja ei järki;29543612:
En todellakaan menisi, varsinkaan jos olisin alani ammattilainen ja omaisin yli 20 vuotta työkokemusta kuten miehesi. Eri asia on joku 20 vuotias juuri valmistunut perheetön ihminen, silloin voisin töitä tehdä vain kokemuksen vuoksi pienemmällä palkalla.

Ei ole mitään järkeä lähteä töihin jos sen vuoksi tulot tippuu. Kulut nousee (matkat, lounaat ym.) ja tulot tippuu. Töihin mennään yleensä, jotta ne nousisi tai pysyisi vähintään samana. Lisäksi teillä perhetilanne sellainen, että en edes harkitsisi tuota paikkaa.

Lisään tähän listaan vielä, että meillä nousisi myös lapsen päivähoitokulut.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;29544008:
Turhaan te tälle vastailette. Ap ja miehensä ovat jo valinneet työttömyyden ja nyt ap kaipaa vaan selkääntaputteluja muilta samanlaisilta.

Hyviä näkökulmiahan tässä on tullut esille. Mitä se sinua kaivelee, mitä mieltä muut ihmiset ovat?

[QUOTE="aapee";29543967]Haloo pahvi. Mies ei ole ollut missään suojatyöpaikassa, vaan vientialalla. Nimenomaan vienti pitää tätä maata pystyssä. Toiseksi mies ei ole koskaan saanut isoa palkkaa, vai onko sinun mielestäsi alle 3000 e/kk tulot isot. Opettajat ja sairaanhoitajatkin saavat saman verran ja ovat kuulemma palkkakuopassa, vaikka heidän työnsä ei edes ole tuottavaa, eikä Suomen kansantaloutta nostavaa.[/QUOTE]

Haloo pahvi :) herätkää todellisuuteen. Se on se ja sama millä alalla miehesi on, jos joku tekee saman työn halvemmalla niin hän saa sen. Ja miehesi jää rannalle ruikuttamaan. Jos miehen työ olisi 3000€ arvoista, joku olisi hänet jo palkannut. Mutta kun ei tällä hetkellä ole.

Mutta senkus loisitte ja selittelette sitä itsellenne miten haluatte. Meilläpäin aikuiset, terveet miehet menee töihin silloin kun töitä tarjotaan! Ilman opettajia ei sunkaan miehes olis viennin ammattilainen, mikä sitten ikinä onkaan ammattinimikkeeltään.

Alkuperäinen kirjoittaja selityksiä;29544041:
Haloo pahvi :) herätkää todellisuuteen. Se on se ja sama millä alalla miehesi on, jos joku tekee saman työn halvemmalla niin hän saa sen. Ja miehesi jää rannalle ruikuttamaan. Jos miehen työ olisi 3000€ arvoista, joku olisi hänet jo palkannut. Mutta kun ei tällä hetkellä ole.

Mutta senkus loisitte ja selittelette sitä itsellenne miten haluatte. Meilläpäin aikuiset, terveet miehet menee töihin silloin kun töitä tarjotaan! Ilman opettajia ei sunkaan miehes olis viennin ammattilainen, mikä sitten ikinä onkaan ammattinimikkeeltään.

Jos sä saisit kotona 2000 käteen ja töissä 1500 niin menisitkö ihan oikeasti töihin? Tuosta menisi vielä hoitomaksut ja työmatkakulut.

[QUOTE="viera";29544105]Jos sä saisit kotona 2000 käteen ja töissä 1500 niin menisitkö ihan oikeasti töihin? Tuosta menisi vielä hoitomaksut ja työmatkakulut.[/QUOTE]

Tietysti menisin! Sen pitäisi kuule olla sullekkin ihan SELVIÖ! Tälläkin hetkellä käyn töissä 190€/kk takia, jonka vuoksi menetän 150€;n tuen. Saan työkokemusta ja pysyy jalka ovenvälissä työmaailmaan. Tukia haetaan korvaamaan esim työstä saatavia palkkatuloja silloin, kun työtä ei kertakaikkiaan pysty tekemään! Monet ihmiset ei halua yhtään ymmärtää tukien perimmäistä tarkoitusta.

Alkuperäinen kirjoittaja selityksiä;29544159:
Tietysti menisin! Sen pitäisi kuule olla sullekkin ihan SELVIÖ! Tälläkin hetkellä käyn töissä 190€/kk takia, jonka vuoksi menetän 150€;n tuen. Saan työkokemusta ja pysyy jalka ovenvälissä työmaailmaan. Tukia haetaan korvaamaan esim työstä saatavia palkkatuloja silloin, kun työtä ei kertakaikkiaan pysty tekemään! Monet ihmiset ei halua yhtään ymmärtää tukien perimmäistä tarkoitusta.

samaa mieltä! Työttömyystuki on tarkoitettu työttömille (eli jos ei ole töitä!)

Alkuperäinen kirjoittaja selityksiä;29544159:

Käyt siis töissä ja voitat siinä 190 euroa vai 40 euroa? Jäät siis kuitenkin voitolle. Puhuin tilanteesta, jossa sinulla jäisi töissä jopa 1000 VÄHEMMÄN kuin kotona, ihan riippuen hoitomaksuista ja työmatkakuluista. Saattaisi jäädä vielä vähemmänkin. Enkä usko hetkeäkään, että menisit töihin vaikka nyt niin uhoat :D Enkä menisi minäkään, vaikka teenkin nyt työtä jossa jään häviölle kotona oloon verrattuna, mutta en noin paljoa. Ja teen vaan osa-aikaista.

[QUOTE="viera";29544197]Käyt siis töissä ja voitat siinä 190 euroa vai 40 euroa? Jäät siis kuitenkin voitolle. Puhuin tilanteesta, jossa sinulla jäisi töissä jopa 1000 VÄHEMMÄN kuin kotona, ihan riippuen hoitomaksuista ja työmatkakuluista. Saattaisi jäädä vielä vähemmänkin. Enkä usko hetkeäkään, että menisit töihin vaikka nyt niin uhoat :D Enkä menisi minäkään, vaikka teenkin nyt työtä jossa jään häviölle kotona oloon verrattuna, mutta en noin paljoa. Ja teen vaan osa-aikaista.[/QUOTE]

Voitan 40€.

Ja kyllä, menisin silti töihin, vaikka häviäisin. Koska en halua loisia. Tuet on viimeinen vaihtoehto, ei ensisijainen. Meillä ei kauaa olis tukia, jos kaikki ajattelis noin kuin sinunlaiset ihmiset. Katsos, jonkun täytyy käydä tienaamassakin ja maksaa niitä veroja.... En edes haluaisi olla kaiket päivää kotona ja nostella rahaa jota en ole ansainnut. Toisilla meistä katsos juu on MORAALI, sulla nähtävästi ei.

Alkuperäinen kirjoittaja selityksiä;29544205:
Voitan 40€.

Ja kyllä, menisin silti töihin, vaikka häviäisin. Koska en halua loisia. Tuet on viimeinen vaihtoehto, ei ensisijainen. Meillä ei kauaa olis tukia, jos kaikki ajattelis noin kuin sinunlaiset ihmiset. Katsos, jonkun täytyy käydä tienaamassakin ja maksaa niitä veroja.... En edes haluaisi olla kaiket päivää kotona ja nostella rahaa jota en ole ansainnut. Toisilla meistä katsos juu on MORAALI, sulla nähtävästi ei.

Rauhoitu! Etkö sä osaa lukea vai onko ymmärryksessä jotain vikaa? Minähän sanoin, että käyn töissä, vaikka jään häviölle ;) En siis voita edes tuota 40 euroa vaan maksan siitä ilosta, että saan tehdä työtä. Mutta jos tuollainen tilanne tulisi niin ihan takuulla makaisin kotona sen 1.5 vuotta ja viettäisin lasten kanssa aikaa. Mä olen nähnyt niiiin monia sun kaltaisia, jotka uhoaa mutta tositilanteessa toimii ihan toisin.

[QUOTE="viera";29544218]Rauhoitu! Etkö sä osaa lukea vai onko ymmärryksessä jotain vikaa? Minähän sanoin, että käyn töissä, vaikka jään häviölle ;) En siis voita edes tuota 40 euroa vaan maksan siitä ilosta, että saan tehdä työtä. Mutta jos tuollainen tilanne tulisi niin ihan takuulla makaisin kotona sen 1.5 vuotta ja viettäisin lasten kanssa aikaa. Mä olen nähnyt niiiin monia sun kaltaisia, jotka uhoaa mutta tositilanteessa toimii ihan toisin.[/QUOTE]

Vau. Olet nähnyt. Vauuuuu :) Kaippa sä sitten hei tiedät niin paljon paremmin kuin minä itse.

Mutta minäpä olenkin ollut hyvin sairas ja siksi pakotettu jäämään kotiin joskus. Sinä ehkä et. Nyt olen siinä kunnossa että voin tehdä töitä, ja arvostan sitä. Minusta on kivaa mennä töihin, miksi jäisin kotiin makaamaan? Vastaappa nyt, kun olet niin kaikkitietävä... :)

Alkuperäinen kirjoittaja selityksiä;29544228:
Vau. Olet nähnyt. Vauuuuu :) Kaippa sä sitten hei tiedät niin paljon paremmin kuin minä itse.

Mutta minäpä olenkin ollut hyvin sairas ja siksi pakotettu jäämään kotiin joskus. Sinä ehkä et. Nyt olen siinä kunnossa että voin tehdä töitä, ja arvostan sitä. Minusta on kivaa mennä töihin, miksi jäisin kotiin makaamaan? Vastaappa nyt, kun olet niin kaikkitietävä... :)

Siksi, että ellei ole kultalusikka suussa syntynyt niin ei tavallisella ihmisellä ole varaa maksaa työnteosta tonnia kuussa. Ja siksi, että jäisi aikaa lapsille, jos niitä on. Minä olen myös menettänyt työkykyni ja olen edelleen toipilas. Ja silti tuossa mainitsemassani tilanteessa jäisin kotiin. Vaikka nyt teen töitä tappiolla, siis teen enkä vaan uhoa :)

Alkuperäinen kirjoittaja ei järki;29543612:
En todellakaan menisi, varsinkaan jos olisin alani ammattilainen ja omaisin yli 20 vuotta työkokemusta kuten miehesi. Eri asia on joku 20 vuotias juuri valmistunut perheetön ihminen, silloin voisin töitä tehdä vain kokemuksen vuoksi pienemmällä palkalla..

Samalla tavalla perheettömällä on menoja, velat ja laskut maksettavana kuin perheelliselläkin.
Ja joutuu yksin maksamaan kaikki, ei voi puolittaa kuluja.

[QUOTE="viera";29544240]Siksi, että ellei ole kultalusikka suussa syntynyt niin ei tavallisella ihmisellä ole varaa maksaa työnteosta tonnia kuussa. Ja siksi, että jäisi aikaa lapsille, jos niitä on. Minä olen myös menettänyt työkykyni ja olen edelleen toipilas. Ja silti tuossa mainitsemassani tilanteessa jäisin kotiin. Vaikka nyt teen töitä tappiolla, siis teen enkä vaan uhoa :)[/QUOTE]

Hmm... niin, kuka on? En minä ainakaan ole kultalusikka suussa syntynyt ja olen perheellinen. Varaa maksaa työnteosta tonnia kuussa? Niin, eiköhän tuossa ole aika oleellinen ajatusvirhe. Katsos kun kenenkään ei pitäisi olettaa että on jotenkin ansainnut sen tonnia isomman tuen. Kun ei ole. On täällä Suomessa asiat vähän liian hyvin, aatellaan että ollaan jotenkin oikeutettuja aina ja kaikessa siihen tukeen, tai ainakin hurjasti isompaan palkkaan.

Toisaalla maailmassa ollaan onnellisia työstä kuin työstä, koska työllä se itsensä elättää kuuluisi, eikä laskea tukien varaan.

Alkuperäinen kirjoittaja selityksiä;29544297:
Hmm... niin, kuka on? En minä ainakaan ole kultalusikka suussa syntynyt ja olen perheellinen. Varaa maksaa työnteosta tonnia kuussa? Niin, eiköhän tuossa ole aika oleellinen ajatusvirhe. Katsos kun kenenkään ei pitäisi olettaa että on jotenkin ansainnut sen tonnia isomman tuen. Kun ei ole. On täällä Suomessa asiat vähän liian hyvin, aatellaan että ollaan jotenkin oikeutettuja aina ja kaikessa siihen tukeen, tai ainakin hurjasti isompaan palkkaan.

Toisaalla maailmassa ollaan onnellisia työstä kuin työstä, koska työllä se itsensä elättää kuuluisi, eikä laskea tukien varaan.

Sellainen on, jolla on varaa maksaa työssä käymisestä tonni. Tavallisella duunarilla asuntolainoineen ei ole. Eikä sitä ansiosidonnaista makseta, jos siellä työssä ei ole käyty. Eli kyllä se on tavallaan itse ansaittu, vaikka ei ole kokonaan itse maksettukaan. Aina ja kaikessa? Minä puhun siitä 500 päivän ansiosidonnaisesta, en mistään muista tuista.

Alkuperäinen kirjoittaja selityksiä;29544205:
Voitan 40€.

Et siis ajattele edes lapsiasi, vaan uhraisit heidätkin ylpeytesi tähden?

[QUOTE="aapee";29543990]Lisään tähän listaan vielä, että meillä nousisi myös lapsen päivähoitokulut.[/QUOTE]

Mites ne nyt nousisi kun tulot laskisi? Vai onko lapsi nyt vain eskarissa eli teille siis tulisi päivähoitomaksu ilmaisen eskarin sijaan?

Yhteistyössä