Onko täällä muita jotka ovat Vm-alalla? :)

Koff
[QUOTE="vieraana";30309052]Niin, eli mikä tuossa nyt oli se kusetus? Suurin piirtein noin tavallisessakin yrityselämässä toimitaan. Aina sinun yläpuolellasi olevat "pomot" (ja etenkin se firman perustaja) tienaavat sinun työlläsi.[/QUOTE]

Onko mielestäsi normaalia yritystoimintaa, että saat parhaan tuoton värväämällä työntekijöitä ja nämä värväävät uusia työntekijöitä jne. jne. Itse tuote on sitten sivuseikka, josta mahdollisesti tulee pari prosenttia tuloa, jos sitäkään. Tätähän verkostomarkkinointi on, puhdasta pyramidihuijausta.
 
"viera"
[QUOTE="vieraana";30309052]Niin, eli mikä tuossa nyt oli se kusetus? Suurin piirtein noin tavallisessakin yrityselämässä toimitaan. Aina sinun yläpuolellasi olevat "pomot" (ja etenkin se firman perustaja) tienaavat sinun työlläsi.[/QUOTE]

Tavallinen firma toimii ilman että firmaan jatkuvasti tulee uusia myyjiä koska voitto tulee puhtaasti myyntikatteesta. MLM-kuviossa voitto tulee pääosin uuden myyjän maksamasta aloitusinvestoinnista/aloituspaketin hinnasta. Pramidin perustajat tienaavat vaikka/koska myyjät epäonnistuvat.
 
Nuko
Kuinka aktiivinen uusien myyjien rekrytoija olet Milanna? Täyttyyköhän nämä merkit:

Osallistuja voidaan tuomita ”rahankeräysrikoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta.”

”Jos rahankeräysrikos on kokonaisuutena arvostellen vähäinen, rikoksentekijä on tuomittava lievästä rahankeräysrikoksesta sakkoon.”

Sakko- tai vankeusrangaistuksen lisäksi rikoksella saatu hyöty voidaan tuomita valtiolle menetetyksi.

Rahankeräyslaissa (255/2006) sanotaan näin:

»25 §
Rangaistus rahankeräysrikoksesta ja lievästä rahankeräysrikoksesta tuomitaan rikoslain (39/1889) 17 luvun 16 b ja 16 c §:n mukaan. Menettämisseuraamuksen määräämisestä säädetään rikoslain 10 luvussa.»
 
"vieraana"
Onko mielestäsi normaalia yritystoimintaa, että saat parhaan tuoton värväämällä työntekijöitä ja nämä värväävät uusia työntekijöitä jne. jne. Itse tuote on sitten sivuseikka, josta mahdollisesti tulee pari prosenttia tuloa, jos sitäkään. Tätähän verkostomarkkinointi on, puhdasta pyramidihuijausta.
Mä en ole väittänyt vm:n olevan normaalia yritystoimintaa, koska se ei sitä ole. Mutta normaalitkin yritykset pyrkivät usein laajentumaan, joka tarkoittaa myös uusien työntekijöiden rekryämistä. Mä otin vain lähinnä kantaa tuohon rahan jakautumiseen, josta krut nosti haloon. Ja mulla ei ole kokemusta pyradihuijauksesta / pyramidipelistä (joka sekin on laitonta), joten en voi puhua sen puolesta sen paremmin. Sanoin jo ensimmäisellä sivulla (kait), että jätän itsekin ne rauhaan. Mutta että kaikki vm toiminta rinnastetaan laittomiin pyramidihässäköihin, on mun mielestä väärin, koska se vaan ei ole niin. Joten uskokaa nyt jo, että jokaisella konseptilla on ihan omat kuvionsa ja sääntönsä ja rahanjakokaavionsa. Kaikki ei toimi samoilla säännöillä, jotka vaan kopioidaan yrityksestä toiseen. Toiset kyllä panostavat enemmän tuotemyyntiin (josta siis tienaa suhteessa paremmin, kuin rekrytoimalla), vaikka myös verkostoituminen on tehty mahdolliseksi ja ne pyramidit taas päinvastoin, jossa tosiaan se tuote on sivuseikka. Mutta sen kyllä huomaa heti jo aloituspaketteja silmäillessä. Tätä ajan takaa, että nämä kaksi ääripäätä on nyt syytä erottaa toisistaan. Pääidea on kyllä sama - tuottaa yrityksele voittoa, mutta toteutuksia onkin sitten yhtä monta, kun on firmaakin ja jotkut sitten heittäytyvät tuon kyseenalaisuuden puolelle. Jokaisella on onneksi vapaus valita, mille tielle haluaa lähteä. Tottakai vm-firmallakin on pyrkimys laajentua ja kasvaa, se on aivan normaalia, mutta se miten se totutetaan, on sitten eri asia ja kestääkö se aikaa tai päivänvaloa. Osalla kestää ihan hyvin. Ja sitten on kolmas asiansa nämä selkeät huijaussysteemit tyyliin wincapita, jossa ei liiku, kuin raha, eikä edes yritetä naamioida sitä mihinkään tuotteen myyntikuvioon. En minäkään siis "hyväksy" kaikkia "tyylilajeja", mitä alalla näkee, mutta senpä takia yritän joskus osallistua kekusteluun ja tuoda esiin, että on myös toisin toimivia konsepteja ja niiden edustajia, vaikka nämä eri "tyylilajit" saman otsikon alle kuuluvatkin (sori, että toistan itseäni).

Minä en ole esim. yhtäkään rekryyttiä ylipuhunut / painostanut, en piirrellyt palmun kuvia fläppitauluille tai luvannut kuutakaan taivaalta. He ovat itse asiassa itse ilmaisseet halunsa lähteä myymään tuotteita ja olen heidät siihen sitten perehdyttänyt. Mulla on vakityö, eikä mun leipäni ole tästä kiinni, joten mulle tää on ihan harrastus ja periaatteessa se on ihan sama onko siellä alalinjassa 0 vai 100 ihmistä. Se on kiva joo, että jotain ylimääräistä sieltäkin tulee, mutta välillä pidän ihan "lepokuukausia", etten ole aktiivinen, joten se niistä mahdollisista provikoista silloin (jotka sitten menee mun ylälinjalle). Ja paremmin itsekin useinmiten tienaan myynnillä (esim. kotikutsut), kuin rekryyteillä. Mä en ole koskaan ollut mikään sillä tavalla kateellinen, että mä ajattelisin, että paljonko mun sponssi tai muu yllälinja nyt tästä ja tästä kuusta mun tekemisistäni hyötyy, vaikka osaan sen laskea euron tarkasti. Keskityn vain omaan tekemiseeni. Samoin hoidan duunini sillä tietyllä palkalla, vaikka tiedän, että työanantaja hyötyy siitä reippaasti enemmän. Tuollainen "mitä tuokin tästä nyt hyötyy" - ajatusmaailma vaan ei sovi vm:iin ja näin ajattelevat ei useinkaan alalle edes lähde. Ja niin se saa ollakin, mun puolesta. Kaikki ei sovi kaikille ja kaikilla on oikeus valita. Minä olen valinnut tämän haastavan alan harrastuksekseni, mutta sinun ei tarvitse tehdä samoin tai pelätä, että vedän sinut väkisin tukasta raahaten sinne mukaan.
 
Koff
En nyt jaksa analysoida pitkää sepustustasi sen kummemmin, mutta korostan yhtä seikkaa:
Verkostomarkkinointi muuttuu pyramidihuijakseksi lain mukaan siinä vaiheessa, kun myydään yli 50% tuotteista verkoston sisään tai pääosa tuotoista tulee uusien myyjien rekrytoinnista. Lähes 90% VM-yrityksistä on juuri näitä pyramidihuijauksia ja tuo loppukin keikkuu äärimmäisen rajalla.
 
"vieraana"
En nyt jaksa analysoida pitkää sepustustasi sen kummemmin, mutta korostan yhtä seikkaa:
Verkostomarkkinointi muuttuu pyramidihuijakseksi lain mukaan siinä vaiheessa, kun myydään yli 50% tuotteista verkoston sisään tai pääosa tuotoista tulee uusien myyjien rekrytoinnista. Lähes 90% VM-yrityksistä on juuri näitä pyramidihuijauksia ja tuo loppukin keikkuu äärimmäisen rajalla.
Mistä sä löysit tuon 50%? Mm. rahankeräyslaissa sellasta ei mainita, jota kaiketi pyramidipeleillä rikotaan... Vai mikä lakipykälä tuon on määritellyt? P.S. Linkki olis kiva. Mutta kovimpa paljon erilaisia vm -firmoja saa vaan olla vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen toiminnassa, jos ne muka kaikki ovat huijausta ja laittomia pyramidipelejä. ;) Eikö tässä nyt ole joku ristiriita?
 
amway
[QUOTE="viera";30309088]Tavallinen firma toimii ilman että firmaan jatkuvasti tulee uusia myyjiä koska voitto tulee puhtaasti myyntikatteesta. MLM-kuviossa voitto tulee pääosin uuden myyjän maksamasta aloitusinvestoinnista/aloituspaketin hinnasta. Pyramidin perustajat tienaavat vaikka/koska myyjät epäonnistuvat.[/QUOTE]

Vain 10% Amway myyjistä onnistuu ansaitsemaan rahaa pidemmän päälle. Suurin osa ei koskaan myy yhtäkään tuotetta.. silti toiminta kukoistaa.
 
"FBI"
FBIn määritelmä:

In pyramid schemes the victims themselves are induced to recruit further victims through the payment of recruitment commissions.

More specifically, pyramid schemes—also referred to as franchise fraud or chain referral schemes—are marketing and investment frauds in which an individual is offered a distributorship or franchise to market a particular product. The real profit is earned, not by the sale of the product, but by the sale of new distributorships.

Pyramidihuijauksen tunnusmerkki on että a) uusi myyjä joutuu maksamaan aloitusmaksun tai alkusijoituksen b) myyjää kannustetaan värväämään lisää myyjiä.
 
"vieraana"
[QUOTE="FBI";30309805]FBIn määritelmä:

In pyramid schemes the victims themselves are induced to recruit further victims through the payment of recruitment commissions.

More specifically, pyramid schemes—also referred to as franchise fraud or chain referral schemes—are marketing and investment frauds in which an individual is offered a distributorship or franchise to market a particular product. The real profit is earned, not by the sale of the product, but by the sale of new distributorships.

Pyramidihuijauksen tunnusmerkki on että a) uusi myyjä joutuu maksamaan aloitusmaksun tai alkusijoituksen b) myyjää kannustetaan värväämään lisää myyjiä.[/QUOTE]

No, noilla kahdella kriteerillä, myös verkostobisneksen "äiti", Tupperware, on pyramidihuijaus, vaikka se on siitä todellisuudessa kaukana.
 
vyölaukkumies
[QUOTE="vieraana";30309819]No, jopas pompsahti... :D Koffin mielestä se oli lähes 90%... Mahtaako tämä "vastapuoli" nyt oikein itsekään tietää, mistä puhutaan.[/QUOTE]

Toinen tunnusmerkki pyramidille on kulttimaiset piirteet ja fanaattiset myyjät jotka eivät millään suostu uskomaan että ovat kusetuksen uhreja.
 
"vieraana"
ei se mun epäilys liity siihen että miten rahat jaetaan vaan sihen että kerrotaanko jakokaava myyjille
Siis mitä jakokaavaa sä tarkoitat? Kyllä meillä ainakin on ns. "käsikirjassa" (jonka saa kaikki) selkeästi kerrottu "aleprosentit", eli mitä saat tuotemyynnistä "välistä" milläkin tasolla ja miten niille tasoille pääsee. Samoin on kerrottu mitkä on provikat alalinjasta missäkin polvessa, eli tyyliin 1. linjasta x%, 2. linjasta x% jne. jne. Ja jos nouset esim. tiiminjohtajana jollekin tasolle, saat lisäbonuksen x % ryhmän myynnistä jne. Mä en usko ollenkaan että sellasta vm-firmaa on olemassakaan, jossa nämä ei olisi edustajien saatavilla. Miten sinä kerrot uudelle systeemistä, jos et tiedä edes perusasioita ja mistä sitä rahaa voi ansaita ja kuinka paljon?
 
viera.s
[QUOTE="vieraana";30309897]Siis mitä jakokaavaa sä tarkoitat? Kyllä meillä ainakin on ns. "käsikirjassa" (jonka saa kaikki) selkeästi kerrottu "aleprosentit", eli mitä saat tuotemyynnistä "välistä" milläkin tasolla ja miten niille tasoille pääsee. Samoin on kerrottu mitkä on provikat alalinjasta missäkin polvessa, eli tyyliin 1. linjasta x%, 2. linjasta x% jne. jne. Ja jos nouset esim. tiiminjohtajana jollekin tasolle, saat lisäbonuksen x % ryhmän myynnistä jne. Mä en usko ollenkaan että sellasta vm-firmaa on olemassakaan, jossa nämä ei olisi edustajien saatavilla. Miten sinä kerrot uudelle systeemistä, jos et tiedä edes perusasioita ja mistä sitä rahaa voi ansaita ja kuinka paljon?[/QUOTE]

Sekoitat nyt kaksi asiaa. Myyjille esitetään yksinkertainen ylennysmalli jolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten rahat oikeasti virtaavat pyramidin sisällä.
 
[QUOTE="vieraana";30309897]Siis mitä jakokaavaa sä tarkoitat? Kyllä meillä ainakin on ns. "käsikirjassa" (jonka saa kaikki) selkeästi kerrottu "aleprosentit", eli mitä saat tuotemyynnistä "välistä" milläkin tasolla ja miten niille tasoille pääsee. Samoin on kerrottu mitkä on provikat alalinjasta missäkin polvessa, eli tyyliin 1. linjasta x%, 2. linjasta x% jne. jne. Ja jos nouset esim. tiiminjohtajana jollekin tasolle, saat lisäbonuksen x % ryhmän myynnistä jne. Mä en usko ollenkaan että sellasta vm-firmaa on olemassakaan, jossa nämä ei olisi edustajien saatavilla. Miten sinä kerrot uudelle systeemistä, jos et tiedä edes perusasioita ja mistä sitä rahaa voi ansaita ja kuinka paljon?[/QUOTE]

sä näytät olevan ensimmäinen vm puolestapuhuja joka tuntee laskukaavat
 
"vieraana"
Alkuperäinen kirjoittaja vyölaukkumies;30309833:
Toinen tunnusmerkki pyramidille on kulttimaiset piirteet ja fanaattiset myyjät jotka eivät millään suostu uskomaan että ovat kusetuksen uhreja.
Niin ja fanaattiset vastustajat uskovat, että kaikki systeemissä mukana olevat on aivan sokeita, kuuroja, eivät osaa lukea ja ovat mukana vasten tahtoaan. Millään ei suostuta uskomaan, että paperit luettuaankin, joku voi olla silti mukana ihan vapaaehtoisesti ja ajatella omillakin aivoillaan? Että vaikka tiedostaa kuka hommasta hyötyy ja kuinka paljon, niin silti pystyy tekemään hommaa ja osaa tehdä sitä omalla tavalla, eikä tee kaikkia niin, kuin ylälinja sanoo?

Eli jos minua tarkoitat, niin voit olla huoletta. Mua ei ole kukaan tähän pakottanut, tiedän tasan tarkaan mitä mun ylälinja mun touhuiluista tienaa ja firmakin saa omansa. Kukaan ei hengitä niskaan, ei pakota mihinkään, sponsorini pitää minusta "huolta" edelleen, vaikka olen ollut mukana vuosia. Soittelee joskus ihan vaan kysyäkseen mitä elämääni kuuluu ilman, että ottaa bisnestä puheeksi kertaakaan ja itse huolehdin myös alalinjalaisitani ja olen valmis auttamaan heitä kellon ympäri. Lähimmille pidän face to face tapaamisia omaan laskuun (ylälinjan esimerkistä, joihin kyllä kaikki on tervetulleita, mutta osalla matka on niin pitkä, etteivät lähde) millon missäkin jne. Viimeksi oltiin paljuilemassa yhdellä rantasaunalla. Eli ei se aina niin mene, että se ylälinja vaan ottaa kaiken, mitä saa, vaan joskus sitä annetaan takaisinkin päin niille, jotka sulle sitä rahaakin tuo.
 
ex-myyjä
ei se mun epäilys liity siihen että miten rahat jaetaan vaan sihen että kerrotaanko jakokaava myyjille
Kyllä se löytyy ainakin Herbalifelta Business-oppasta, miten myydyn tuotteet tienestit jakautuvat. Ongelma vaan on, että jälleenmyyjällä on 5 eri tapaa tienata. Bonukset ja rojaltit on vaikea laskea, ja riippuvat tasosta, myyntiportaasta yms.

Jos sua kiinnostaa, niin mene kuuntelemaan, sitten saat kaiken matskun ja tarkat tiedot.

Useimmat Herbalifet-tuotteet myydään jälleenmyyjältä, joka saa ne ostaa 25% alennuksella sponssiltaan ja pitää tuon myyntivoittona.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ex-myyjä;30310051:
Kyllä se löytyy ainakin Herbalifelta Business-oppasta, miten myydyn tuotteet tienestit jakautuvat. Ongelma vaan on, että jälleenmyyjällä on 5 eri tapaa tienata. Bonukset ja rojaltit on vaikea laskea, ja riippuvat tasosta, myyntiportaasta yms.

Jos sua kiinnostaa, niin mene kuuntelemaan, sitten saat kaiken matskun ja tarkat tiedot.

Useimmat Herbalifet-tuotteet myydään jälleenmyyjältä, joka saa ne ostaa 25% alennuksella sponssiltaan ja pitää tuon myyntivoittona.
saaks sen tiedon kans että miten tuotot jakaantuu ketjun ulkopuolelle myytyjen tuotteiden ja uusien rekryjen suhteen
 
ex-myyjä
ajan takaa seuraavaa:

asiakas maksaa 100€

30€ siitä menee myyjälle
10€ menee hänen pomolleen
10€ menee 2. tason pomolle
10€ menee 3. tason pomolle
10€ menee Suomen maajohtajalle
20€ menee ylipäällikölle ameriikkaan
10€ menee valmistajalle

eli meneeks se noin vai miten?
Tuo on selitetty siinä mm. Belgian oikeuden dokkarissa, jonka olen postannut linkkinä, miten jälleenmyyjä tienaa. Lue sieltä lisää ja palataan sit asiaan. Ei ole mitään yksinkertaista kaavaa, jolla voisi laskea jakosuhteet. Se riippuu myyjän tasosta, organisaatiosta yms. Eli jakosuhteet vaihtelevat suuresti. Eli jälleenmyyjän voittoprosentti myynnistä riippuu myös muiden onnistumisesta.
 

Yhteistyössä