Onko mielestäsi normaalia yritystoimintaa, että saat parhaan tuoton värväämällä työntekijöitä ja nämä värväävät uusia työntekijöitä jne. jne. Itse tuote on sitten sivuseikka, josta mahdollisesti tulee pari prosenttia tuloa, jos sitäkään. Tätähän verkostomarkkinointi on, puhdasta pyramidihuijausta.
Mä en ole väittänyt vm:n olevan normaalia yritystoimintaa, koska se ei sitä ole. Mutta normaalitkin yritykset pyrkivät usein laajentumaan, joka tarkoittaa myös uusien työntekijöiden rekryämistä. Mä otin vain lähinnä kantaa tuohon rahan jakautumiseen, josta krut nosti haloon. Ja mulla ei ole kokemusta pyradihuijauksesta / pyramidipelistä (joka sekin on laitonta), joten en voi puhua sen puolesta sen paremmin. Sanoin jo ensimmäisellä sivulla (kait), että jätän itsekin ne rauhaan. Mutta että kaikki vm toiminta rinnastetaan laittomiin pyramidihässäköihin, on mun mielestä väärin, koska se vaan ei ole niin. Joten uskokaa nyt jo, että jokaisella konseptilla on ihan omat kuvionsa ja sääntönsä ja rahanjakokaavionsa. Kaikki ei toimi samoilla säännöillä, jotka vaan kopioidaan yrityksestä toiseen. Toiset kyllä panostavat enemmän tuotemyyntiin (josta siis tienaa suhteessa paremmin, kuin rekrytoimalla), vaikka myös verkostoituminen on tehty mahdolliseksi ja ne pyramidit taas päinvastoin, jossa tosiaan se tuote on sivuseikka. Mutta sen kyllä huomaa heti jo aloituspaketteja silmäillessä. Tätä ajan takaa, että nämä kaksi ääripäätä on nyt syytä erottaa toisistaan. Pääidea on kyllä sama - tuottaa yrityksele voittoa, mutta toteutuksia onkin sitten yhtä monta, kun on firmaakin ja jotkut sitten heittäytyvät tuon kyseenalaisuuden puolelle. Jokaisella on onneksi vapaus valita, mille tielle haluaa lähteä. Tottakai vm-firmallakin on pyrkimys laajentua ja kasvaa, se on aivan normaalia, mutta se miten se totutetaan, on sitten eri asia ja kestääkö se aikaa tai päivänvaloa. Osalla kestää ihan hyvin. Ja sitten on kolmas asiansa nämä selkeät huijaussysteemit tyyliin wincapita, jossa ei liiku, kuin raha, eikä edes yritetä naamioida sitä mihinkään tuotteen myyntikuvioon. En minäkään siis "hyväksy" kaikkia "tyylilajeja", mitä alalla näkee, mutta senpä takia yritän joskus osallistua kekusteluun ja tuoda esiin, että on myös toisin toimivia konsepteja ja niiden edustajia, vaikka nämä eri "tyylilajit" saman otsikon alle kuuluvatkin (sori, että toistan itseäni).
Minä en ole esim. yhtäkään rekryyttiä ylipuhunut / painostanut, en piirrellyt palmun kuvia fläppitauluille tai luvannut kuutakaan taivaalta. He ovat itse asiassa itse ilmaisseet halunsa lähteä myymään tuotteita ja olen heidät siihen sitten perehdyttänyt. Mulla on vakityö, eikä mun leipäni ole tästä kiinni, joten mulle tää on ihan harrastus ja periaatteessa se on ihan sama onko siellä alalinjassa 0 vai 100 ihmistä. Se on kiva joo, että jotain ylimääräistä sieltäkin tulee, mutta välillä pidän ihan "lepokuukausia", etten ole aktiivinen, joten se niistä mahdollisista provikoista silloin (jotka sitten menee mun ylälinjalle). Ja paremmin itsekin useinmiten tienaan myynnillä (esim. kotikutsut), kuin rekryyteillä. Mä en ole koskaan ollut mikään sillä tavalla kateellinen, että mä ajattelisin, että paljonko mun sponssi tai muu yllälinja nyt tästä ja tästä kuusta mun tekemisistäni hyötyy, vaikka osaan sen laskea euron tarkasti. Keskityn vain omaan tekemiseeni. Samoin hoidan duunini sillä tietyllä palkalla, vaikka tiedän, että työanantaja hyötyy siitä reippaasti enemmän. Tuollainen "mitä tuokin tästä nyt hyötyy" - ajatusmaailma vaan ei sovi vm:iin ja näin ajattelevat ei useinkaan alalle edes lähde. Ja niin se saa ollakin, mun puolesta. Kaikki ei sovi kaikille ja kaikilla on oikeus valita. Minä olen valinnut tämän haastavan alan harrastuksekseni, mutta sinun ei tarvitse tehdä samoin tai pelätä, että vedän sinut väkisin tukasta raahaten sinne mukaan.