ex-myyjä, sinä kun oot ihan oikeesti ollu mukana niin onko sulla tiedossa ne laskukaavat miten asiakkaan maksama euro jakaantuu eri tasojen kesken tai miten uudeksi myyjäksi rekrytoidun tyypin maksama alkumaksu jakaantuu?
No, siis eiköhän se raha mene yhdelle ja samalle firman tilille. Ja näin pelkistettynä liikkuu niin, että; asiakas ostaa tuotteen, jonka maksaa lälleenmyyjälle. Jälleenmyyjä taas maksaa oman hintansa mukaan tuotteet tilatessaan yhtiölle. Jälleenmyyjä saa sitten siitä välistä ne eurot suoraan itsellensä (eli asiakashinnan ja jälleenmyyjän hinnan välinen erotus, joka vaihtelee yhtiöittäin) tai vaihtoehtoisesti jälkikäteen maksettuna (tässäkin siis eri käytäntöjä). Aloituspaketit taas tilataan suoraan yhtiöltä, jolloin se raha menee suoraan sinne firman tilille. Yleensä näistä aloitupaketeista ei suoraan makseta jotakin summaa x, vaan ne menee siihen samaan kertymään, mistä sitten ne provikat muodostuu (monesti tätä varten on kehitelty joku pistesysteemi). Ymmärsitkö mitä taroitan? Eli provikat sitten taas maksetaan firman luomien sääntöjen mukaan, jotka on kaikille samat - yleensä jollakin tasolla ollessasi saat jonkun tietyn %-provikan joko / tai sekä omista ostoista, että rekrytoimistasi uusista jälleenmyyjistä (johon on lasketu myös ne aloituspaketit pisteytettynä tai rahallisesti). Eli se taso millä kohtaa olet ja onko sulla sitä alalinjaa ja kuinka paljon, määrää sen, minkälaiseksi se provikka muodostuu. Mutta että ei ne sitä yhden tuotetilauksen / aloituspaketin tuottoa ala erikseen jakamaan, vaan ne eurot menee sinne firman tilille josta ne maksetaan sitten yleensä aina kuukausittain niiden firman kaavioiden mukaan, jotka löytyy ihan varmaan joka firman jostakin paperista / sääntökirjasta tai mikä se sitten kenelläkin nimeltään. Eli kyllä mullakin on tiedossa, mikä mun on aleprosentti (tai myyntikate) ja miltä tasolta mä saan minkäkin %-osuuden ja mistä se muodostuu. Ja tuohon tasoihin otan sen verran kantaa, että itsekin toimin konseptissa, jossa ei voi loputtomiin ansaita siitä alalinjasta, vaan provikoita maksetaan korkeintaan viidennestä "polvesta". Eli vaikka mullakin olis sata ihmistä siellä toinen toisensa ykköslinjassa, niin mä en voisi silti niistä kutosesta eteenpäin saada yhtään mitään. Ja firma kuitenkin vaatii, että olet tietyn säännön mukaan aktiivinen saadaksesi ne alalinjan provikat, joten "pakko" on myös itse tehdä jotakin (tehdä sitä tuotemyyntiä), eikä vaan passiivisesti odotella, että alalinja kerää sulle massia. Mutta se hyvä puoli tässä konseptissa kuitenkin on, että jos sulla ei ole sitä alalinjaa, mitään aktiivisuusvelvoitteita ei silloin ole, vaan voit tilata vaikka vaan kerran vuodessa joululahjat, oman käytön tuotteet tai muuta vastaavaa, etkä kuitenkaan tipu jo saavutetulta alennustasolta minnekään.