Onko sinusta ok, jos pieni lapsi näkee äidin kännissä tai krapulassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mielipiteitä, kiitos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hah hah:
Voi tätä ketjua. Ap pyhyttämässä elämäänsä. Amen

Mitä on pyhyttäminen? En ole ikinä kuullutkaan.

Sinusta on siis ok ja normaalia, että lapsi joutuu katsomaan kännisiä vanhempia. Onnittelut sinulle.

Mutta eihän se katso niitä. Jos makaa sängyssä unessa eikä ole lasten kanssa vaan toinen vanhempi on niin onko tämä nyt todella ongelma sulle?

Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:

Sinusta on siis ok ja normaalia, että lapsi joutuu katsomaan kännisiä vanhempia. Onnittelut sinulle.

Mutta eihän se katso niitä. Jos makaa sängyssä unessa eikä ole lasten kanssa vaan toinen vanhempi on niin onko tämä nyt todella ongelma sulle?

Ei ole ongelma.
Tässä tapauksessa lapsi on useastikin nähnyt, kun äiti on kaatokännissä. Ja myös sen, kun äiti on oksentanut mökillä pitkin puskia krapulassa (kertoi tämän siis ihan itse). Jos joku juhlii ja menee nukkumaan ilman että lapsi näkee tai nukkuu aamulla makkarissa krapulaa pois, se on ihan eri asia.

Alussa kuvaamani kaltainen käytös ei minusta sovi lapsen silmille. Jos tällä nostan itseäni jalustalle, so be it.

Vanhempi kännissä tosiaan on lapselle pelottava näky, eikä meidän poika sitä tule näkemään. Kuten ei myöskään joka viikonloppuisia krapuloita. Kyllä me miehen kanssa käydään joskus juhlimassa, yleensä erikseen ja toinen on kotona lapsen kanssa. Mutta kumpikaan ei meistä kyllä oksentelukrapulaa pode. Väsynyt saatan olla, mutta sekin lähtee ulkoilemalla pois. Väsyneempi olen esimerkiksi työpäivän pätteeksi, jolloin tuntuu että voisin nukahtaa sohvalle istualteen.

Luin tätä ketjua ja tuolla joku sanoi että juhlimisesta väsynyt vanhempi vain nukkuisi omassa makkarissaan hieman pitempään kun toinen olisi lasten kanssa. Olenkohan ihan poispilattu mutta miksi mä en näe tässä mitään kamalaa? Onkohan se niin että on pakko täällä tehdä siitä kännissä olosta jokin lapsille pelottava tilanne vaikka nimenomaan tämä kirjoittaja sanoi että lapset eivät ole katsomassa, koskemassa, mitenkään läsnä, ja tämä "känninen" nukkuu väsymystään pois. Onko tässä nyt pelkkä sana "känninen" jokin punainen vaate? Siinä tapauksessa voitaisiin hieman miettiä mitä tämä tila kullekin tarkoittaa. Ainakaan minä en kännissä oksenna, mutta väsymys on kova. Muuten olen ihan hyvillä mielin mutta haluaisin toki maata ja nukkua hetken yksikseen. En usko että lapset tästä hämmentyvät. Nukkuuhan miehenikin yöstöistä tullessaan päivällä välillä.

Ei ole ongelma.
Tässä tapauksessa lapsi on useastikin nähnyt, kun äiti on kaatokännissä. Ja myös sen, kun äiti on oksentanut mökillä pitkin puskia krapulassa (kertoi tämän siis ihan itse). Jos joku juhlii ja menee nukkumaan ilman että lapsi näkee tai nukkuu aamulla makkarissa krapulaa pois, se on ihan eri asia.

Alussa kuvaamani kaltainen käytös ei minusta sovi lapsen silmille. Jos tällä nostan itseäni jalustalle, so be it.

Ok, tämä selvensi.

Minulla pisti silmään tuo, jossa ap kertoi ko. naisen olevan työpaikan vitsi. Se kalskahti korvaan. Muuten olen aiheesta samaa mieltä, että ei ole sopivaa lapsen nähdä kännissä olevaa tai oksentelevaa krapulaista. Tuli myös mieleen, josko ko. nainen on liioitellut ap:lle juttujaan, kun näkee ap:n niistä kauhistuvan?

Luin tätä ketjua ja tuolla joku sanoi että juhlimisesta väsynyt vanhempi vain nukkuisi omassa makkarissaan hieman pitempään kun toinen olisi lasten kanssa. Olenkohan ihan poispilattu mutta miksi mä en näe tässä mitään kamalaa? Onkohan se niin että on pakko täällä tehdä siitä kännissä olosta jokin lapsille pelottava tilanne vaikka nimenomaan tämä kirjoittaja sanoi että lapset eivät ole katsomassa, koskemassa, mitenkään läsnä, ja tämä "känninen" nukkuu väsymystään pois. Onko tässä nyt pelkkä sana "känninen" jokin punainen vaate? Siinä tapauksessa voitaisiin hieman miettiä mitä tämä tila kullekin tarkoittaa. Ainakaan minä en kännissä oksenna, mutta väsymys on kova. Muuten olen ihan hyvillä mielin mutta haluaisin toki maata ja nukkua hetken yksikseen. En usko että lapset tästä hämmentyvät. Nukkuuhan miehenikin yöstöistä tullessaan päivällä välillä.

Meillä muutenkin yleensä vuorotellaan vapaapäivinä, niin että toinen saa aina nukkua pidempään, joten en todellakaan näe mitään pahaa.

Kuten jo totesin, niin se on eri asia. Kaikkihan (tai useimmat ainakin) noin joskus toimii syystä tai toisesta, on pikkujouluja tai muuta. Lapsi kyllä vaistoaa jo aika pienestä sen eron, että onko vanhempi töistä väsynyt vai nukkuuko krapulaa eli en näitä kahta asiaa kyllä rinnastaisi. Johan viinan juonti haisee hengityksessä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minulla pisti silmään tuo, jossa ap kertoi ko. naisen olevan työpaikan vitsi. Se kalskahti korvaan. Muuten olen aiheesta samaa mieltä, että ei ole sopivaa lapsen nähdä kännissä olevaa tai oksentelevaa krapulaista. Tuli myös mieleen, josko ko. nainen on liioitellut ap:lle juttujaan, kun näkee ap:n niistä kauhistuvan?

Mikä siinä kalskahti korvaasi? Työporukka on nähnyt aika monet pikkujoulut ja muut firman juhlat, jossa menee reippaasti överin puolelle.
Ja kun ihmisellä on ikää 45 v niin ei luulisi enää olevan tarvetta liiotella kännäämistään...

Mikä siinä kalskahti korvaasi? Työporukka on nähnyt aika monet pikkujoulut ja muut firman juhlat, jossa menee reippaasti överin puolelle.
Ja kun ihmisellä on ikää 45 v niin ei luulisi enää olevan tarvetta liiotella kännäämistään...

Minusta se oli vain jotenkin...en osaa sanoa. No, hyvä, että selvensit asiaa. Olet varmaan hänen käytöstään pikkujouluissa nähnyt, joten on kokemuspohjaa. Ja on aika uskomatonta, että 45 v. ei osaa hallita juomistaan :O

Voisitko ap jutella tämän naisen kanssa ja sanoa, että juominen on mennyt HIEMAN yli? Ystävällisesti puhua? Tosin kyllä 45 v. pitäisi osata jo käyttäytyä ja tietää. Eri asia joku 19 v. sinkku. Mutta että kyseessä oleva nainen/äiti on jo 45 v. ja käyttäytyy kuin teini...

Emmehän me tiedä mitä ongelmia tällä ap:n kuvailemalla naisella on elämässään. Käyttäytymissäännöt hän kai tietää mutta entäpä jos hänellä on alko-ongelma? Silloin ei kyllä ystävällisetkään sanat auta. Sairaus tarvitsee hoitoa. Vaikea tilanne.

Voisitko ap jutella tämän naisen kanssa ja sanoa, että juominen on mennyt HIEMAN yli? Ystävällisesti puhua? Tosin kyllä 45 v. pitäisi osata jo käyttäytyä ja tietää. Eri asia joku 19 v. sinkku. Mutta että kyseessä oleva nainen/äiti on jo 45 v. ja käyttäytyy kuin teini...

Henkilö ei itse näe tässä olevan mitään ihmeellistä, vaan on tosiaan sitä mieltä, että lapsen on hyvä nähdä elämää. Ja koska hoitaa työnsä tunnollisesti eikä tule töihin krapulassa, niin vaikea siitä on mitään sanoakaan.

Olisin huolissani siitä, onko ko. äidillä alkoholiongelma. Suhtautuminen ja toistuvat ylilyönnit otetuissa määrissä vähän viittaavat siihen.

Itselläni ei ole vielä lapsia. Omat vanhempani käyttivät alkoholia normaalisti, niukanpuoleisesti. En nähnyt heitä koskaan maistissa tai krapulassa, kun olin alle 12-v. Kävivät firman pikkujouluissa, mutta me lapset nukuttiin heidän palatessaan, eivätkä olleet aamulla krapulaisia. Sukujuhlissa taisivat ottaa sen yhden konjakin kahvin kanssa tms. Tämä oli 80-luvulla, nykyinen kulttuurimme on ehken kosteampi.
Ystävättäreni on alkoholistiäidin tytär ja raivoraitis. Jotain perusturvassa on jäänyt puuttumaan, hän panikoi esim. läheisten normaaleista sairastumisista aivan valtavasti. Muuten hän on "normaali ihminen" (eihän kukaan meistä ole ihan normaali), ei masennusta aikuisena tms, mutta tekee asiat korostetusti toisin kuin äitinsä: absolutisti, hoitaa kodin ja raha-asiat vimpan päälle jne. Hän ei pomota muita, mutta haluaa pitää täysin kontrollissaan nämä asiat. Kun tulee juttuja joihin ei voi vaikuttaa, iskee paniikki.

Minulle on jäänyt hyvät muistot, siitä etten nähnyt vanhempien juovan käytännössä lainkaan. Vielä 10-vuotiaana pidin päihtyneitä jotenkin pelottavina. Mutta niin pitää moni vanhempien alkoholinkäyttöä nähnytkin! Ystäväni näki rankemman kautta, ja on traumatisoitunut. Minusta tuo ei ole paikka, jossa lasta on hyvä opettaa näyttämällä näitä "tosiasioita".

Henkilö ei itse näe tässä olevan mitään ihmeellistä, vaan on tosiaan sitä mieltä, että lapsen on hyvä nähdä elämää. Ja koska hoitaa työnsä tunnollisesti eikä tule töihin krapulassa, niin vaikea siitä on mitään sanoakaan.

No on surullista, ettei äiti näe, että viinan juonti on ryöstäytynyt käsistä. Ja ikää äidillä jo 45 v. ettei ole mikään teini, joka ei osaa hallita juomistaan.

ei todellakaan ole ok,jos joskus vaan niin sitten ok kun jos lapsi niin ei tarkoita ettei saa ikinä juoda sitten,mutta jos jatkuvasti niin on ongelma ja huono kasvatus hän antaa lapsille/lapselle,sitten lapsestakin tulee sama kun hän näkee sen ja luule että normaalia se on

Taas ääripäinä absolutismi ja kaatokänni oksennuksineen. Meillä lapsi saa nähdä FIKSUA alkoholin käyttöä. Eli lauantain aterialla 1 lasi viiniä + saunan päälle 1 siideri. Ei krapulaa. Ja lapsi näkee, että alkoholi ei ole aine, jota joko ei oteta yhtään tai juodaan suomiörvellyskännit.

No tässä aloituksessahan nimenomaan kysyttiin tuosta selkeästä kännistä ja krapulasta oksennuksineen. Minä ainakin vastasin sen mukaan. Rauhallinen ja hillitty alkoholinkäyttö on mun mielestäni vielä ihan OK.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Taas ääripäinä absolutismi ja kaatokänni oksennuksineen. Meillä lapsi saa nähdä FIKSUA alkoholin käyttöä. Eli lauantain aterialla 1 lasi viiniä + saunan päälle 1 siideri. Ei krapulaa. Ja lapsi näkee, että alkoholi ei ole aine, jota joko ei oteta yhtään tai juodaan suomiörvellyskännit.

No tässä aloituksessahan nimenomaan kysyttiin tuosta selkeästä kännistä ja krapulasta oksennuksineen. Minä ainakin vastasin sen mukaan. Rauhallinen ja hillitty alkoholinkäyttö on mun mielestäni vielä ihan OK.

Samoin. Absolutismia ei ole kukaan ollut vaatimassa eikä siitä ole mitään puhuttukaan. Mutta täällä saa kummasti aina syytöksiä itsensä jalustalle asettamisesta, vaikka mielestään elää suht normaalisti. Olisikohan niin, että se koira, johon kalikka...

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Samoin. Absolutismia ei ole kukaan ollut vaatimassa eikä siitä ole mitään puhuttukaan. Mutta täällä saa kummasti aina syytöksiä itsensä jalustalle asettamisesta, vaikka mielestään elää suht normaalisti. Olisikohan niin, että se koira, johon kalikka...

Usein tällaisissa ketjuissa mennään tuohon yleistykseen(absolutismi/kaatokänni) Ei ainakaan minulle kalahtanut, koska tosiaan alkoholiannokseni on 2 viikossa(lasi viiniä + siideri lauantaisin) Ja ilman niitäkin pystyn olemaan mainiosti, mutta minusta se viinilasi kruunaa aterian ja siideri maistuu hyvältä löylyjen päälle :)

Minun lapsuudessani kodissani oli joka viikonloppu juopottelubileet. Vaikka vieraat eivät koskaan reuhanneet niin minua ahdisti ja pelotti humalaiset ihmiset. En ole absolutisti ja voin kotona saunasiiderin ottaa. Mutta jos haluan käydä ankarammin bailaamassa niin silloin veisin pojan mummolle yökylään. En halua lapseni näkevän minua sen enempää krapulassa kuin humalassakaan. Onneksi minulla ei noita bailuhalujakaan näytä olevan, viimeksi olen käynyt humputtelemassa yli vuosi sitten. Kai se on vanhuus tullut.

Yhteistyössä