Onko sinusta ok, jos pieni lapsi näkee äidin kännissä tai krapulassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mielipiteitä, kiitos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mielipiteitä, kiitos

Vieras
Meillä oli eilen yhden tutun kanssa aikamoinen keskustelu tästä ja mietin, että onko yleistäkin, että ihmisten mielestä on ok olla pienen lapsen (nykyään 9 v ja tätä on jatkunut siis pitkään jo) edessä kännissä, siis todella kännissä tai oksentaa aamulla krapulassa? Todeta vaan, että äidillä on nyt vähän huono olo. Lapsi kuulemma nykyään jo tietää, että ei ole vatsatauti vaan krapula. Naureskeli vaan, että lapsen on hyvä nähdä oikeaa elämää. Tämä ei ole siis mikään yksittäistapaus, vaan tämä tuttu saattaa tulla kosteasta illanvietosta kotiin niin, että lapsi näkee äidin kännissä. Miehellä on kuulemma asiasta erilainen mielipide, mistään alkkisperheestä ei siis ole kysymys, vaan ihan normaalista työssäkäyvästä perheestä.

Olenko jotenkin outo, kun minusta lapsen edessä ei olla kännissä?
Otan itsekin pari lasia viiniä tms. mutta kännissä en ole koskaan. Ymmärrän siis pienimuotoisen juhlimisen perhepiirissä, mutta kännääminen on eri asia.

Mitä mieltä muut?

Mun mielestä ei ole ok. Lapsen kanssa ei olla kännissä eikä krapulassa. Mitenkään en usko mun lapsien jäävän mistään paitsi jos eivät minua koskaan näe kännissä tai krapulassa.

Mielestäni ryyppääminen ei sovellu lasten seuraan. Muutama lasillinen ihan ok toisinaan. Miksi kasvattaa omia lapsia siihen luuloon, että elämä on ryyppäämistä ja krapulaa - kun se on monessa perheessä ja aikuisilla ihan jotain muuta.

en ryyppää, vaikkei minulla ole edes lapsia.

Olen samaa mieltä kanssasi. Itselläni tyttö vasta vuoden enkä vielä ole alkoholia ottanut lapsen ollessa näin pieni, mutta kun joskus senkin aika tulee niin olen päättänyt ettei lapsi tule näkemään minua koskaan ainakaan humalassa. Eli juodaan sitten vaan muutama lasillinen lapsen mentyä nukkumaan tai jos isommat juhlat niin lapselle hoitaja (toinen vanhemmista tai ulkopuolinen).

Olen kanssasi täysin samaa mieltä! Mielestäni lapsen edessä ei olla kännissä tai krapulassa! Miksi laste täytyisi nähdä äidin tai isän juovan alkoholia?? Kyllä sitä herranjumala ehtii muulloinkin juomaan jos on välttämätöntä!! Itse juon sauna siiderinkin silloin kun lapsi on jo nukkumassa.

Ei ole ok. Mun mielestä lasten ei tule koskaan nähdä vanhempiaan humalassa eikä krapulassa. Lasten seurassa voi kyllä juoda yhden saunakaljan tai ruoan kanssa lasillisen viiniä, muttei humalaan asti.

Eipä tulisi mieleenkään olla kännissä lapsen nähden, mutta voisin mä krapulassa olla, sillä mun krapulaa ei ulospäin huomaa, kun en oksentele enkä ole muutenkaan kauhean huonovointinen, toimin kuten normipäivinäkin.

En ole mielestäni ok. Meilläkin yksi tuttavaäiti joka heiluu joka viikonloppu baareissa ja potee hirveätä krapulaa sitten aamuisin...
Kyllä meilläkin nyt juodaan joskus ruoan kanssa viiniä ja mies ottaa sauna oluen tai pari mutta ei meillä kyllä ole kumpikaan krapulassa tai ryyppää lapsen edessä. Lasillinen tai pari viiniä ei ole ryyppäämistä kuitenkaan.

No ei todellakaan ole ok, mutta näinhän nää puolustelee juomisiaan , mun mielestä humalahakuinen juominen on muutenkin ihan tarpeetonta, niin mitä sillä alkoholilla oikeastaan tekee ollenkaan, ei mitään.

Mun mielestä krapula ei nyt ketään lasta pilaa. Eihän sitä lapsen edessä tarvi oksennella herranen aika. Jos toinen vanhemmista nyt jostain syystä on krapulassa, niin hän makaa meillä yläkerrassa nukkumassa omassa makkarissa suljettujen ovien takana ja käyttää vanhempien veskiä joka on makkarin "sisällä". Lapset ei huomaa mitään "kummallista" örveltämistä vaan vain sen että iskä tai äiti on väsynyt.

Selittäisikö joku mulle miten tämä pilaa meidän lapset?

Itsellä 9v. lapsi, ja ei ole nähny minua eikä miestä kännissä. Krapulassa on nähnyt, mutta emme ole oksennelleet tai makoilleet kuolleina. Tuskin lapsi on edes huomannut, että meillä on krapula, kun on vain pieni päänsärky, ja sekin n. 2 kertaa vuodessa.

Ei ole.. Ei ole lapsia, enkä juo enempää kuin pari lonkeroa vkoloppuisin. Minua hävettää isäpuoleni puolesta, joka on aika usein kännissä 8v pikkuveljeni nähden. Hyi olkoon.

Edit: Ja tietty jos krapula on vain pientä päänsärkyä ja/tai väsymystä, niin mun mielestä silloin ihan ok, mutta jos aina kaameeta oksentelua ja näin, niin ei ollenkaan hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Mun mielestä krapula ei nyt ketään lasta pilaa. Eihän sitä lapsen edessä tarvi oksennella herranen aika. Jos toinen vanhemmista nyt jostain syystä on krapulassa, niin hän makaa meillä yläkerrassa nukkumassa omassa makkarissa suljettujen ovien takana ja käyttää vanhempien veskiä joka on makkarin "sisällä". Lapset ei huomaa mitään "kummallista" örveltämistä vaan vain sen että iskä tai äiti on väsynyt.

Yritäs miettiä ite, sekin aika on pois lapsilta kun isä tai äiti on väsyny. No kukin eläköön niinku haluaa, mutta lapset voi alkaa kuittailla jo aika pieninä, ei ne ole mitään tyhmiä. Kestätkö sinä sitten sen , kun he vanhempina alkavat kysellä miksi sä aina olit väsyny tai miksi me ei saatu tulla yläkertaan kun teitä väsytti.Eiköhän se riitä että normisti on väsyny esim.työnteosta jota on pakko tehdä, mutta että pitää vielä aikansa kuluttaa juopotteluun ja maata krapulassa.

Ei ole ookoo, ikinä. Meillä mies on joskus ollut krapulassa lasten aikana, mutta ei olla mainostettu sitä mitenkään eikä mies ole oksennellut tmv., vaan lähinnä lepäillyt enemmän kuin normaalisti. Meillä on kyllä ehdoton tämä asenne, ettei ikinä koskaan milloinkaan olla lasten aikana humalassa (minä en ole muutenkaan ikinä, mies pari kertaa vuodeassa) minulla siis alkoholiongelmaiset vanhemmat... Tiedän siis ikävä kyllä mitä se on, kun saa todistaa vanhepien kännejä.

Alkuperäinen kirjoittaja ss:

No ei kai se teidän lapsia mitenkään pilaa. Mä kuitenkin olen tehnyt sen päätöksen, että meidän perheen elämässä ei alkoholi tulee koskaan enää olemaan niin voimakkaassa roolissa, että sen takia aikuinen jättää osallistumasta perheen elämään ja toinen vanhempi vielä valehtelee siitä lapsille tyyliin "äiti/isi on nyt vaan vähän kipeä/väsynyt".

Selittäiskös joku mulle mihin niin reipasta juomista tarvitaan että oksennetaan seuraavana päivänä?
Mulla ei ole lapsia, mutta sitten teinivuosien olen oppinut juomistani hallitsemaan. Ja silti osaan pitää hauskaa. Millä pokalla te kasvatatte lapsianne hallitsemaan vaikka karkin ylensyömistä jos itsellä ei voimajuoman kanssa homma ole hallussa? No, tuli liian jyrkkä kommentti, mutta miten perustelette itselle ton ylenjuomisen?

Alkuperäinen kirjoittaja 575:
Selittäiskös joku mulle mihin niin reipasta juomista tarvitaan että oksennetaan seuraavana päivänä?
Mulla ei ole lapsia, mutta sitten teinivuosien olen oppinut juomistani hallitsemaan. Ja silti osaan pitää hauskaa. Millä pokalla te kasvatatte lapsianne hallitsemaan vaikka karkin ylensyömistä jos itsellä ei voimajuoman kanssa homma ole hallussa? No, tuli liian jyrkkä kommentti, mutta miten perustelette itselle ton ylenjuomisen?

Sitä mäkin ihmettelen. :D Mä olen viimeksi 17-vuotiaana juonut niin paljon että on tarvinnut oksentaa, sen jälkeen olen omat rajani tiennyt ja niistä myös pitänyt kiinni.

Yhteistyössä