onko se rasismia, jos pitää uusien vaunujen ostamusta verovaroin tarpeeettomana

  • Viestiketjun aloittaja rotunainen, ihan hyvänlainen
  • Ensimmäinen viesti
Ymmärsin, että kyseinen kirjoittaja ehdotti, että jos ei tarvitsisikaan asua aivan Helsingin keskustassa tai parhailla paikoilla. Junallahan pääsee ketterästi Helsinkiin vaikka Salosta, Keravalta tai Riksusta. Käsittääkseni tällaisiin pitkän matkan junalippuihin saa jo verovähennyksiä työmatkasta.
Jos asut Helsingin toisella laidalla ja käyt töissä toisella, niin työmatkaan uppoaa helposti sama aika, kuin junaillessa jostain vähän kauempaa.
Tosin Salosta työmatkoihin menisi sitten junalla sellaiset n. 3 tuntia /pvä, plus mahdolliset matkat vielä Helsingin sisällä. Se nyt ei ainakaan ole järkevä vaihtoehto perheelliselle. Eivätkä ne vuokrat niin paljon halvempia ole - katsoin huvikseni Oikotieltä Keravan vuokra-asuntoja, ja halvin kolmio oli 888 eur, suurin osa oli yli tonnin.
 
[QUOTE="Huoh";30236624]Tää on se mikä mua aina ihmetyttää. Mä en usko että missään työssä palkka on niin huono etteikö siitä saisi raskausaikana sitä uusien rattaiden hintaa säästettyä jos ne olis just se yksi juttu mihin haluaa panostaa.

Mua oikeasti alkaa ärsyttää tutut jotka mainostaa milloin mistäkin asiasta kuinka "ei meillä keskituloisilla ole edes varaa tuollaiseen". Miksi ei voi sanoa suoraan ettei ole halua ostaa tuollaista, että käyttää rahansa mielummin muuhun. Tuntuu jotenkin surkuhupaisalta kuinka ihminen jolla on esim iso ja kallis talo, kaksi uudehkoa autoa, matkustelevat kalliimmille ulkomaanreissuille pari kertaa vuodessa ja omaavat rahaa vievät harrastukset sitten natisee siitä kuinka jollain pienempituloisella on vaikka uusi iPhone tai tuliterät rattaat. Varmasti heilläkin olisi noihin varaa jos karsisivat muista menoistaan.[/QUOTE]

Niin, varmaan saa säästettyä, jos se on se kaikkein tärkein juttu. Ongelma on kuitenkin se, että se keskituloinenkin joutuu säästämään ja tekemään töitä niiden uusien vaunujen eteen. Keskituloinen ymmärtää, että ihan ok tuloista ja työn tekemisestä huolimatta rahaa palaa aivan hemmetisti. Siksi se varmaan pistää ihmetyttämään, että jos sosiaalitoimisto myöntää harkinnanvaraista toimeentulotukea 200 euroa kuussa lastenvaunuihin, niin mistä se todella vähävarainen ja köyhä repii sen 400 euroa siihen lisää?
Enkä ole kuullut, että kukaan olisi napissut siitä, miksi pienituloisella on jotain. Olen kuullut napinaa siitä, miten rahaa jaetaan ilmaiseksi toimeentulotuen muodossa ihan holtittomasti ja kyseenalaistamista siitä, onko se oikeasti tarpeellista?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30236638:
Tosin Salosta työmatkoihin menisi sitten junalla sellaiset n. 3 tuntia /pvä, plus mahdolliset matkat vielä Helsingin sisällä. Se nyt ei ainakaan ole järkevä vaihtoehto perheelliselle. Eivätkä ne vuokrat niin paljon halvempia ole - katsoin huvikseni Oikotieltä Keravan vuokra-asuntoja, ja halvin kolmio oli 888 eur, suurin osa oli yli tonnin.
Paljos sitten menee aikaa, jos ajaa autolla Helsingin läpi ruuhka- aikaan?
 
"Huoh"
Niin, varmaan saa säästettyä, jos se on se kaikkein tärkein juttu. Ongelma on kuitenkin se, että se keskituloinenkin joutuu säästämään ja tekemään töitä niiden uusien vaunujen eteen. Keskituloinen ymmärtää, että ihan ok tuloista ja työn tekemisestä huolimatta rahaa palaa aivan hemmetisti. Siksi se varmaan pistää ihmetyttämään, että jos sosiaalitoimisto myöntää harkinnanvaraista toimeentulotukea 200 euroa kuussa lastenvaunuihin, niin mistä se todella vähävarainen ja köyhä repii sen 400 euroa siihen lisää?
Enkä ole kuullut, että kukaan olisi napissut siitä, miksi pienituloisella on jotain. Olen kuullut napinaa siitä, miten rahaa jaetaan ilmaiseksi toimeentulotuen muodossa ihan holtittomasti ja kyseenalaistamista siitä, onko se oikeasti tarpeellista?
Me tavataan hyvin erilaisia ihmisiä. Mä en ole tavannut yhtään sosiaalituilla elävää maahanmuuttajaa, tai edes syntyperäistä suomalaista kelle sosiaalitoimisto olisi maksanut ne 1000€:n tuliterät vaunut. Yleisesti mun tapaamilla maahanmuuttajilla on paljon kälyisemmät rattaat kuin esim toimeentulotuella elävillä tai muuten heikkotuloisilla suomalaisilla.

Noita uusia, kalliita vaunuja olen kyllä nähnyt opiskelijoilla ja muillakin pienituloisilla mutten oleta että olisivat koko rattaat saaneet sossusta. Veikkaan että ovat saattaneet saada just jonkun 200€ jos asiakkaita ovat ja loput sitten vaikka isovanhemmilta tai ovat säästäneet hyvissä ajoin.

Siihen törmään kuitenkin paljon että nämä keskituloiset paheksuvat sitä kuinka pienituloisilla on varaa kaikkeen mihin heillä ei ole. Ei tarvi olla edes kysymys sossusta, vaikka jotkut tietty olettavat että sossu on kaikkien luksushankintojen takana.

Täysin typerä lause jokatapauksessa tuo ettei työssäkäyvällä ole varaa niihin uusiin rattaisiin. Jos pitää paikkansa niin kannattaa äkkiä vaihtaa sitä työpaikkaa.
 
yksi tapaus
Onko se nainen ollut neljän lapsen yksinhuoltaja vai miksi sillä on ollut kaupungilta yli 1000e/kk maksava kämppä? Yli 1000e/kk saa jo huonommilta alueilta ja vanhoista asunnoista neliöitä eli aika iso kämppä kyseessä. Ja jos on eläkkeellä ja lapset muuttaneet kotoaan miksei vaihda yksiöön?
Kolma lasta. Kaupungin kämpässä oli edullisempi vuokra, mutta oli pakko muuttaa pois, kun ei kestänyt enää monikulttuurisuuden tuomia ongelmia. On katsellut pienempiä asuntoja, mutta niissä on yhtä kalliit vuokrat. Sijainnista ei voi tinkiä, kun kärsii harvinaisesta sairaudesta ja pitää asua tutkivan sairaalan lähellä.
 
dfdf
Jos toimeentulotukiasiakkailla tai muuten vaan sossutuilla elävillä on varaa säästää 400 e ja tuhlaa sen rahan vaunuihin, niin taitaa silloin rahattomuus olla ihan itse aiheutettua. Tuollaisessa tilanteessa on paljon järkevämpiäkin kohteita, mihin rahaa laittaa. Turha tällaisille on rahaa syytää, kun mikään ei pysy käsissä, vaan kaikki menee turhuuksiin.
 
Mä en vaan ymmärrä, että jos kerran on noin tarkat säädökset ja määrät, niin miten ihmeessä etiopialaisäiti on pystynyt huijaamaan sossulta verottomana yli 56 000 euroa parissa vuodessa?
Hän ei ole varmaan huijannut mitään tavanomaisia summia tavanomaisiin hankintoihin - koska niiden kohdalta huijausta ei varmaan pystyttäisi toteen näyttämäänkään. Varmaan kyse on ollut jostain muusta. Tuo summa on niin suuri, että kyse on varmaan jatkuvasta virheellisestä maksusta, jolloin tulee ekana mieleen, että perheellä on ollut pimeitä tuloja (jolloin ihan perustoimeentulotuen nostokin on huijausta), perhesuhteiden osalta on annettu virheellistä tietoa tai on haettu tukea johonkin erityiseen (tyyliin vammaisen lapsen erityistarpeisiin), vaikkei sellaista tarvetta olisi ollut. Mutta koska oikeasti ei voi tietää, menee arvailuksi.

Sekin pitää muistaa, että täysin aukotonta systeemiä ei olekaan, mieti nyt jotain rahan tai passien väärentämistä, vero- tai vakuutushuijauksia tms.
 
Jos toimeentulotukiasiakkailla tai muuten vaan sossutuilla elävillä on varaa säästää 400 e ja tuhlaa sen rahan vaunuihin, niin taitaa silloin rahattomuus olla ihan itse aiheutettua. Tuollaisessa tilanteessa on paljon järkevämpiäkin kohteita, mihin rahaa laittaa. Turha tällaisille on rahaa syytää, kun mikään ei pysy käsissä, vaan kaikki menee turhuuksiin.
Ovatko lastenvaunut jotenkin järjetön ostokohde vauvaperheeseen? Jos saa sossusta 200 eur ja laittaa itse 400 eur lisää, saa keskihintaiset, joidenkin mielestä jopa "huonot" vaunut. Ne kalliit vaunut ovat yli tonnin maksavia.
 
Paljos sitten menee aikaa, jos ajaa autolla Helsingin läpi ruuhka- aikaan?
Ei kannatakaan ajaa autolla Helsingin läpi ruuhka-aikana. Metrolla pääsee varmaan reilussa puolessa tunnissa ja bussitkin ovat usein henkilöautoa nopeampia, lähijunat bussiakin nopeampia. Eikä pienituloisen kannata autoa pitääkään, täällä on niin hyvät julkiset yhteydet ja auton pitokin maksaa vuodessa niin paljon.
 
Niin, varmaan saa säästettyä, jos se on se kaikkein tärkein juttu. Ongelma on kuitenkin se, että se keskituloinenkin joutuu säästämään ja tekemään töitä niiden uusien vaunujen eteen. Keskituloinen ymmärtää, että ihan ok tuloista ja työn tekemisestä huolimatta rahaa palaa aivan hemmetisti. Siksi se varmaan pistää ihmetyttämään, että jos sosiaalitoimisto myöntää harkinnanvaraista toimeentulotukea 200 euroa kuussa lastenvaunuihin, niin mistä se todella vähävarainen ja köyhä repii sen 400 euroa siihen lisää?
Enkä ole kuullut, että kukaan olisi napissut siitä, miksi pienituloisella on jotain. Olen kuullut napinaa siitä, miten rahaa jaetaan ilmaiseksi toimeentulotuen muodossa ihan holtittomasti ja kyseenalaistamista siitä, onko se oikeasti tarpeellista?
Olet ymmärtänyt väärin. Ei mikään sossu myönnä 200 eur kuussa lastenvaunuihin, vaan sen 200 eur saa kerran yksiin vaunuihin. Eivät kaikki siihen varmaan 400 euroa revikään mistään lisää. Mutta jos joku repii, niin vaihtoehdot ovat nähdäkseni ne, että saa sen summan joltain muulta (esim. lapsen isovanhemmat) tai säästää ja tinkii muusta elämisestään. Aika moni toki varmaan ostaa käytetytkin vaunut - tai sitten laittaa pienemmän summan lisää. Halpisvaunuja taitaa saada jo hintaa 300-400 eur uutena - ja kun monet käytetytkin maksavat saman verran, niin mahdollisesti se toimeentulotuen saaja joutuisi joka tapauksessa laittamaan omaakin rahaa vaunujen ostoon (vaikka siis ostaisi käytetyt).

Ei sitä rahaa ihan noin vaan jaella - esim. lastenvaunuja ei saa vaan ilmoittamalla että tykkäisi ostaa vaunut, vaan nekin saa vain todelliseen tarpeeseen. Ja kyllä väittäisin, että keskituloisen on hiukan helpompi ostaa ainakin jotkut keskihintaiset vaunut kuin toimeentulotuen saajan.
 
kengät
Olen ollut kenkäliikkeessä samaan aikaan kun somali tuli ostaman kenkiä maksusitoomuksella, sanoi heti somali että ei katso halpoja tarjouskenkiä ja niin matkaan lähti kalliimmat kengät
 
Käytetään julkisia. Riippuu matkasta, minulla menee bussilla puolesta tunnista tuntiin suuntaansa ja bussissa voi samalla lukea jotain (tai palstailla )
Niin. Eli sullakin menee pari tuntia päivässä työmatkoihin, vaikka asutkin kohteessa. Että onko se kolme tuntia päivässä työmatkaan ihan tavaton Helsingissä? Veikkaan, että siellä menee aika monella tuo aika pelkkiin matkoihin. Eritoten niillä, jotka joutuu käyttämään autoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30236702:
Hän ei ole varmaan huijannut mitään tavanomaisia summia tavanomaisiin hankintoihin - koska niiden kohdalta huijausta ei varmaan pystyttäisi toteen näyttämäänkään. Varmaan kyse on ollut jostain muusta. Tuo summa on niin suuri, että kyse on varmaan jatkuvasta virheellisestä maksusta, jolloin tulee ekana mieleen, että perheellä on ollut pimeitä tuloja (jolloin ihan perustoimeentulotuen nostokin on huijausta), perhesuhteiden osalta on annettu virheellistä tietoa tai on haettu tukea johonkin erityiseen (tyyliin vammaisen lapsen erityistarpeisiin), vaikkei sellaista tarvetta olisi ollut. Mutta koska oikeasti ei voi tietää, menee arvailuksi.

Sekin pitää muistaa, että täysin aukotonta systeemiä ei olekaan, mieti nyt jotain rahan tai passien väärentämistä, vero- tai vakuutushuijauksia tms.
Ei. Tukia ei ollut maksettu tahattomasti väärin. Niitä oli maksettu liikaa siksi, että kyseinen henkilö oli kusettanut tietoja antaessaan. Näytti onnistuvan ihan helpolla, eikä edes loppuviimeksi joutunut korvaamaan kusettamiaan rahoja kelalle ja kaupungille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kengät;30236813:
Olen ollut kenkäliikkeessä samaan aikaan kun somali tuli ostaman kenkiä maksusitoomuksella, sanoi heti somali että ei katso halpoja tarjouskenkiä ja niin matkaan lähti kalliimmat kengät
No kuinkas kalliit kengät lähti?

Nettiin voi tietysti kuka vaan kirjoitella, kuinka "somalit saa rajattomia maksusitoumuksia" - ja kyllä sen tuosta Pia Kauman aloittamasta keskustelustakin on huomannut, että ihmiset ovat uskoneet mieluummin Kaumaa, joka itsekin myönsi pariin otteeseen siinä haastattelussaan, että ei tiedä asiasta mitään, vaan on vain kuullut juttuja, sen sijaan että olisi uskottu sosiaalipalveluiden johtajaa, jolla sitä haluttua faktatietoa oli ja joka kumosi Kauman kuulopuheet. Jälkimmäinen sivuutetaan täysin, kun on raflaavampaa kuvitella, että maahanmuuttajat saavat sossusta tonnin lastenvaunut ja ties vaikka uuden mersunkin.
 
[QUOTE="Huoh";30236673]Me tavataan hyvin erilaisia ihmisiä. Mä en ole tavannut yhtään sosiaalituilla elävää maahanmuuttajaa, tai edes syntyperäistä suomalaista kelle sosiaalitoimisto olisi maksanut ne 1000€:n tuliterät vaunut. Yleisesti mun tapaamilla maahanmuuttajilla on paljon kälyisemmät rattaat kuin esim toimeentulotuella elävillä tai muuten heikkotuloisilla suomalaisilla.

Noita uusia, kalliita vaunuja olen kyllä nähnyt opiskelijoilla ja muillakin pienituloisilla mutten oleta että olisivat koko rattaat saaneet sossusta. Veikkaan että ovat saattaneet saada just jonkun 200€ jos asiakkaita ovat ja loput sitten vaikka isovanhemmilta tai ovat säästäneet hyvissä ajoin.

Siihen törmään kuitenkin paljon että nämä keskituloiset paheksuvat sitä kuinka pienituloisilla on varaa kaikkeen mihin heillä ei ole. Ei tarvi olla edes kysymys sossusta, vaikka jotkut tietty olettavat että sossu on kaikkien luksushankintojen takana.

Täysin typerä lause jokatapauksessa tuo ettei työssäkäyvällä ole varaa niihin uusiin rattaisiin. Jos pitää paikkansa niin kannattaa äkkiä vaihtaa sitä työpaikkaa.[/QUOTE]

Mä en edelleenkään ole koskaan kuullut keskituloisen paheksuvan sitä, että pienituloisella on jotakin.
Olen kyllä huomannut paheksuntaa, kun toimeentulotuen asiakas, joka elää verovaroilla, joita jokainen keskituloinen ja eritoten pienituloinen maksaa pienestä palkastaan, kun niillä on itsellä tiukkaa.
Ymmärrän aivan helvetin hyvin, että siivoojaa vituttaa, kun se kitkuttelee duunissa ja yrittää selviytyä saada kaiken maksetuksi ja toiset saa kaiken ilmaiseksi.

Ymmärrätkö, että joku on todella pahasti päin helvettiä, kun toimeentulotuesta voidaan säästää ja ostella luxusta. Ja ei, veronmaksajien ei todellakaan kuulu kustantaa kaikkea mahdollista.
 
[QUOTE="Huoh";30236673]Me tavataan hyvin erilaisia ihmisiä. Mä en ole tavannut yhtään sosiaalituilla elävää maahanmuuttajaa, tai edes syntyperäistä suomalaista kelle sosiaalitoimisto olisi maksanut ne 1000€:n tuliterät vaunut. Yleisesti mun tapaamilla maahanmuuttajilla on paljon kälyisemmät rattaat kuin esim toimeentulotuella elävillä tai muuten heikkotuloisilla suomalaisilla.

Noita uusia, kalliita vaunuja olen kyllä nähnyt opiskelijoilla ja muillakin pienituloisilla mutten oleta että olisivat koko rattaat saaneet sossusta. Veikkaan että ovat saattaneet saada just jonkun 200€ jos asiakkaita ovat ja loput sitten vaikka isovanhemmilta tai ovat säästäneet hyvissä ajoin.

Siihen törmään kuitenkin paljon että nämä keskituloiset paheksuvat sitä kuinka pienituloisilla on varaa kaikkeen mihin heillä ei ole. Ei tarvi olla edes kysymys sossusta, vaikka jotkut tietty olettavat että sossu on kaikkien luksushankintojen takana.

Täysin typerä lause jokatapauksessa tuo ettei työssäkäyvällä ole varaa niihin uusiin rattaisiin. Jos pitää paikkansa niin kannattaa äkkiä vaihtaa sitä työpaikkaa.[/QUOTE]

Ja muuten, kun ilmoitat noin fiksusti, että jos työssäkäyvällä ei ole varaa uusiin rattaisiin, niin kannattaa vaihtaa duunipaikkaa. Ootko sä oikeasti noin kusipää?
Typerä kommentti... voisin tähän heittää, että itseasiassa, hittojako sitä sitten edes tekee töitä, kun selkeästi toimeentulotuesta voi säästää riittävästi tuliteriin rattaisiin?

Ootko koskaan miettinyt, että sun ajatusmaailmassa saatta olla joku vähän persiillään?
 
Mä en edelleenkään ole koskaan kuullut keskituloisen paheksuvan sitä, että pienituloisella on jotakin.
Olen kyllä huomannut paheksuntaa, kun toimeentulotuen asiakas, joka elää verovaroilla, joita jokainen keskituloinen ja eritoten pienituloinen maksaa pienestä palkastaan, kun niillä on itsellä tiukkaa.
Ymmärrän aivan helvetin hyvin, että siivoojaa vituttaa, kun se kitkuttelee duunissa ja yrittää selviytyä saada kaiken maksetuksi ja toiset saa kaiken ilmaiseksi.

Ymmärrätkö, että joku on todella pahasti päin helvettiä, kun toimeentulotuesta voidaan säästää ja ostella luxusta. Ja ei, veronmaksajien ei todellakaan kuulu kustantaa kaikkea mahdollista.
Ovatko lastenvaunut luksusta? Ja mistä sen tietää, mitä rahaa kukakin niihin lastenvaunuihin laittaa - voihan sitä rahaa saada vaikka isovanhemmilta. Ja esim. äitiysavustuksen voi sijoittaa vaunuihin, jolloin se "oma rahoitus" taas pienenee. Jos joku nyt laittaa muutaman satasen sossun maksaman summan lisäksi, niin ei sillä vielä mitään luksusvaunuja todellakaan saa. Ja kuten sanoin - voi olla, että se sossun maksama raha ei riitä edes käytettyihin vaunuihin, jolloin on pakko laittaa omaa rahaa lisäksi jos meinaa vaunut saada.
 
Niin. Eli sullakin menee pari tuntia päivässä työmatkoihin, vaikka asutkin kohteessa. Että onko se kolme tuntia päivässä työmatkaan ihan tavaton Helsingissä? Veikkaan, että siellä menee aika monella tuo aika pelkkiin matkoihin. Eritoten niillä, jotka joutuu käyttämään autoa.
Aika harva joutuu käyttämään autoa Helsingin sisäisiin työmatkoihin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30236857:
Aika harva joutuu käyttämään autoa Helsingin sisäisiin työmatkoihin...
Ai, mä olen luullut, että nykyäänkin on aika paljon sellaisia työntekijöitä, jotka liikkuvat paikasta toiseen työpäivänsä aikana ja tarvitsevat siitä syystä autoa. Yleensä ne tyypit myös menee autolla töihin ja tulee autolla töistä. Ja jos niitä autoja ei Helsingissä tarvita, niin miksi niitä on sielä niin paljon?
Onko ne kaikki autoilijat Jyväskylästä ja Tampereelta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30236851:
Ovatko lastenvaunut luksusta? Ja mistä sen tietää, mitä rahaa kukakin niihin lastenvaunuihin laittaa - voihan sitä rahaa saada vaikka isovanhemmilta. Ja esim. äitiysavustuksen voi sijoittaa vaunuihin, jolloin se "oma rahoitus" taas pienenee. Jos joku nyt laittaa muutaman satasen sossun maksaman summan lisäksi, niin ei sillä vielä mitään luksusvaunuja todellakaan saa. Ja kuten sanoin - voi olla, että se sossun maksama raha ei riitä edes käytettyihin vaunuihin, jolloin on pakko laittaa omaa rahaa lisäksi jos meinaa vaunut saada.
No mun mielestä 500-1000 euronvaunut on luxusta. Luxusta on jokin sellainen, jota ei oikeasti tarvitse. Tori.fi sivuilta niitä näyttäis saavan 50 kympillä. Hyviä ja ehjiä ja toimivia, eikä mene edes kaupaksi. Jäis vielä 150 euroa käyttämättä. Mutta toisaaltaan, jos kerran veronmaksajat maksaa, niin mikäettei? Ilmaseksi saa.
 
Ai, mä olen luullut, että nykyäänkin on aika paljon sellaisia työntekijöitä, jotka liikkuvat paikasta toiseen työpäivänsä aikana ja tarvitsevat siitä syystä autoa. Yleensä ne tyypit myös menee autolla töihin ja tulee autolla töistä. Ja jos niitä autoja ei Helsingissä tarvita, niin miksi niitä on sielä niin paljon?
Onko ne kaikki autoilijat Jyväskylästä ja Tampereelta?
veikkaan että suurin osa käy autolla siksi kun se on hienompaa
 

Yhteistyössä