Onko juoksijoita?

Pieni esittäytyminen
Mullakin siis harrastuksena juoksu. Yritän lenkkeillä 3 kertaa viikossa. Lenkkien pituus pyöriin 10km molemmin puolin. Tavoitteena OLI Naisten Kymppi, jonka kävin juoksemassa viime sunnuntaina aikaan 1h 5min. Uudeksi tavoitteeksi otin puolimaratonin ensi toukokuussa Helsinki City Runin merkeissä. Sitä ennen ajattelin osallistua huhtikuussa pidettävään Länsiväyläjuoksuun, jonka pituus taisi olla noin 17km. Elikkäs nyt olisi vuosi aikaa kasvattaa lenkkien pituutta ja vauhdin määrää.
 
MANTA! Onko sulla mitään ohjelmaa juoksuusi? ku kuntoplussan sivuilla ainakin on ihan aloitelijoille,vähän juosseille ja kokeneille omat juoksuohjelmat! kannattaa käydä katsomassa jos kiinnostaa ja haluat saada vaihtelevan juoksuohjelman. ei helposti motivaatio katoa. itse juoksen yhden ohjelman mukaan,harjoittelen elokuun puolikkaalle.
 
Olen kyllä tutustunut kuntoplussan juoksuohjelmiin. En vain jouda niin orjallisesti toteuttamaan mitään ohjelmaa, kun on niin hektistä tämä elämä. Vauvanhoitoa ja miehen pitkiä työpäiviä sekä lisäksi omat menot ja jossain välissä pitäis keretä liikkumaankin.

Juoksen lähinnä rasvanpolttolenkkejä eli matalalla sykkeellä pitkää matkaa. Syke yleensä 140. Muutaman kerran olen juossut 5km vauhtilenkin lujaa.
En niinkään tavoittele hyvää aikaa, vaan lähinnä sitä, että jaksaisin juosta pitkän matkan (sekä poltan synnytyksestä kertyneitä kiloja).
Kisoihin osallistumisella haen motivaatiota harjoitteluun. Luultavasti osallistun samoihin kisoihin uudestaan myöhemmin ja nipistän sitten sitä aikaa pois.

Missä kaupungissa elokuussa on tuo puolikas?
 
se maraton on kempeleessä.
nyt on harjoittelu menny ihan hyvin,3-4 lenkkiä tehny viikossa,yhden nopean ja 2-3 hidasta. yksi lenkki on pitempi 70-120min. vielä en oo 120 min. tehny mutta seki olis pian tehtävänä. tänään kävin vähän nopeamman lenkin,sykkeellä 158-175 60min. en oo matkasta varma mut oiskoo 10.5km.
 
Hitaasti kohti tavoitetta!!
Eilen kävin juoksemassa 15 km lenkin. Olin sitä jo kauan aikaa suunitellut, mutta kesti aikaa ennen kuin uskalsin lenkille lähteä, sillä sieltä ei ole mahdollisuutta oikaista kotiin mistään kohdasta.
Kylläpä tuntui loputtoman pitkältä ja viimeiset kilometrit olin jo aivan lopussa. Kotona kuitenkin oli "voittaja fiilis", kun jaksoin juosta koko matkan. Tänään tuntuu hieman jaloissa, mutta ei pahastikkaan.
Siihen jos olisi tällä kunnolla pitänyt 6 km juosta lisää, niin en olisi jaksanut.
Tuo Kempeleen puolikas käväisi mielessä, mutta taidan pysyä aikaisemmassa suunnitelmassa ja kohottaa kuntoa vielä sen vuoden verran toukokuun Helsinki City Runiin! :/
 
Tällä viikolla kävin salilla, josta taukoa pääsi kertymään pari kuukautta. Jouksu on kasvattanut selkälihaksia, jotka olivat vaan parantuneet tänä aikana. Myös kestävyys oli kasvanut ja jaksoin alkuverryttelyksi pyöräillä kovallakin vastuksella lujaa! Jee Jee!
Yleensä pyrin käymään kerran viikossa salilla ihan käsi- ja vatsalihastreeniä tekemässä. Siinä sivussa muitakin lihasryhmiä tulee harjoitettua. Tällä viikolla on ollut niin epävakainen sää ettei oikein jouksemaan ole päässyt/ uskaltanut lähteä. Saa kuitenkin vettä niskaan :/
 
Nyt aloin viemään läpi maraton juoksuohjelmaa, minkä nappasin kuntoplus-lehdestä. Puolikkaalle ajattelin ensikesänä osallistua. Pitääkin ilmottautua ja maksaa mahdollsisimman pian osallistumismaksu. Silloin saa sen motivaation pidettyä kohdillaan.
 
moikka! mua kiinnostais kans alkaa juokseen jonkun ohjelman mukaan. Tavotteena ois toukokuussa päästä puolikkaalle. Juoksen n.2-3krt viikko, nyt talvella jääny matkat lyhkäsiksi, semmosta 5-8km....mutta jospa kevättä kohti saisin yhden pitemmän viikkoon mahdutettua. Ilmottautunu en oo vielä , enkä aiokkaan, ennenkuin varmaksi tietää, että pääsee juokseen.
Viime elokuussa juoksin ekan puolikkaan. mukava ois kunnolla harjotella ja kattoo, mihin kunto riittäis... nyt useamman lapsen äitinä ja töissä käydessä tahtoo harjoittelu vaan olla sellasta rääpäsyä....kiireessä tehtyä. Mutta jospa sais jonkun ohjelman itellekkin hommattua ja kevättä kohti kun into vaan kasvaa, kun kelitkin paranee, niin kattois mihin kuntoon sitä pääsis...
 
heips! Vieläkö täällä harjotellaan juoksua?? ja vieläkö puolikkaat..ym.juoksutapahtumat on tähtäimessä...?
Minä näin kevään tullen olen tosissaan saanu innostusta päälle ja hommasin ohjelman jonka mukaan yritän juosta. Jospa sitä pääsis sitten sen avulla sinne toukokuun puolikkaalle!! =) Ootteko naiset juossu näin talven ajan vai harrastanu jotain muuta vaikko kokonaan tauolla olleet....Mulla ollu viime syksystä tuonne tammi-helmikuulle semmoinen hiljainen kausi yhtä-kork.kahta kertaa juoksin, mutta nyt sitä ollaan heräilty talvi-unilta ja otettu kunnon spurttu kevättä ja toukokuuta kohti.. :D tyypillistä minua, viimemetreillä hoksaan, että pitäis nyt ruveta töihin.. :whistle:
oon pyrkiny yhteen pitempään ja kahteen lyhkäsempään, mutta nopeempaan lenkkiin, viikossa+ venyttelyä ja lihaskuntoa päälle...saas nähä miten käy.. :)
vauhtia pyrin viimekesäseen saaman hiukan lisää...ja tietenki juostuja kilometrejä alle, niin eiköhän tästä hyvää tule.. :)
 
Liitynpä tähän juoksuketjuun.
Aloittelen rauhallisesti juoksemista uudelleen. Olen entinen aktiiviurheilija, juoksin pitkäämatkaa.

38, 5 km, edelliseltä viikolta juoksukilometrejä.
Tälle viikolle löysempi ote, tavoite on 25 km sunnuntaihin mennessä.
 
Juu. Täällä ainakin juostaan ahkeraan. Olen muutamaan juoksukilpailuunkin ilmoittautunut, jotta olis jotain tavoitetta. Puolikkaalle en vielä uskaltautunut ilmottautua, kun piti olla treenaamatta 2,5 viikkoa sairastelun vuoksi ja kunto kyllä laski kuin lehmänhäntä. Kymppi teki niin tiukkaa juosta..kun taas lenkkeilin. Maaliskuun loppuun sakka on aikaa miettiä osallistunko puolikkaalle toukokuussa. Joka tapauksessa osallistun Kempeleen puolikkaalle elokuussa.
 
Onhan täällä naiset heräilly näin kevään tullen juoksemaan. hyvä!! :) Mulla vähän takapakkia tullu... :( Rasitusvammaa jos toisenki laista pukkaa päälle, eikä oikein juoksemisesta tuu mitään. Hiihtolomalla juoksin vähän enenpi ja hiihtoa päälle, niin toisessa jalassa lonkanlimapussi tulehtu(ja olihan yllättävän kipiä :eek: ) Toisessa jalassa taasen jalkapöydän jännekalvo tulehtu, mutta se on jo kolmas kerta, näin kevään kesän tullen vaivaa.. Lääkärissä kävin nuitten vammojen takia, anto lähetteen omt-terapeutille. Mulla askellus on virheellinen, jalka pronotoi paljon ja selän skolioosin takia lonkka kiertyy juostessa virhe asenoon! :( Näin lääkäri meinas.. Saas nähä mitä' juoksuista tulee, jos tossa helmikuun alussa ohjelman aloitin ja pari viikkoa pysty juokseen...eikä oikein toivetta että vähään aikaan pystyis kunnolla lenkkiä tekeen. Voi olla että haaveeksi toukokuun puolikas jää..kolme lenkkiä oon viikossa nyt kevyesti tehny 5-10km ei pysty pitkää, eikä kovempi tehosta tekemään, mutta pääasia että pystyy ees jotenki juokseen!
Onhan tässä vielä jotain toiveita, kun huomenna käyn siellä terapeutilla, jospa sais jalan nopiaa kuntoon. Pohjalliset pitää ainakin kenkään teettää.
Intoa löytyis kovasti, harmittaa kun jää harjottelu ihan puolitiehen. Koittakaa te muut innokkaasti harjotella ja mahtava kun tiet pää osin sulanu!!! B) B) Siis ihan kevään tuntua!
 
Viime viikolla noin 22 km. Tämän viikon tavoite on hieman nostaa sitä, eli menisi noin 27 km.

Inkkukinkku, mitä jos vaihtaisit lajisi? Tiedän että juokseminen menee selkäpiihin, mutta ennemmin saattaisin itse vaihtaa lajin, kuin romuttaa kropan.
Esim crosstrainerista olen kuullut, että se on ihan oiva väline "korvaamaan" juoksun..
Ja uiminen, esim kaksi kertaa viikossa..
Kun noilla selkävaivoilla se kuulostaa hurjalta, että juokset :(


Manta, miten meni edellinen viikkosi?
 
Minulla ei ole ollut tapana juostuja kilometrejä laskea yhteen. Lähinnä kasvattelen kestävyyttä, jotta jaksaisin juosta pitkää matkaa. (sen 21km)

Tyttö oli koko viikon kipeänä ja juoksemaan pääsin vasta viikonloppuna. Torstaina kuitenkin pääsin salille illalla, jossa peruskestävyyttä ylläpidän soutamalla. Torstaina soudin 30min yhteenputkeen ja hieman lihaskuntotreeniä päälle. Lauantaina juoksin 11km ja sunnuntaina juoksin 15km.

Nyt on mennyt pari päivää palautumiseen, mutta huomenna taas lenkille!
 
moikka!! Eilen kävin sitten siellä omt-fysioterapeutilla. Katto mun selän skolioosin ja jalkojen virheasentoa..suunniteltiin että teetetään pohjallisen, jossa toiseen jalkaan tulee korotus, joka korjais tuota selästä johtuvaa lantion epäsuhtaa, toinen pohjallinen korjais jalan ylipronotaatiota. Jospa tästä apu mun rasitusvammoihin.. =) Ens viikolla käyn siellä uudelleen, jollonka ne pohjallisen teetetään. Ootan kyllä innolla ja mielenkiinnolla, minkälainen vaikutus nuilla pohjallisilla on!
Emmeliine, mulla korvaavana lajina ollu ihan pelkkä kävely.Crosstraineria olen käyttänyt ennen paljonkin ja tykkäsin, mutta nyt lähin kuntosali, jossa kyseinen laite on, on 30kilsan päässä. Ei sen takia viitti sinne asti ajaa ja kävely passaa vallan mainiosti.
Minäkään en kilsoja viikossa laske, mutta juoksupäiväkirjaa pidän ja siitä laskettuna jos normi viikkoja kattoo..n.20-25kilsaa tulee juostua. Suunnilleen 1 pitempi, 1peruskestävyys 1 tasavauhtinenkova/intervalli. Venyttelyjä ja lihaskuntoa vaihtelevasti päälle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja manta:
Minulla ei ole ollut tapana juostuja kilometrejä laskea yhteen. Lähinnä kasvattelen kestävyyttä, jotta jaksaisin juosta pitkää matkaa. (sen 21km)

Tyttö oli koko viikon kipeänä ja juoksemaan pääsin vasta viikonloppuna. Torstaina kuitenkin pääsin salille illalla, jossa peruskestävyyttä ylläpidän soutamalla. Torstaina soudin 30min yhteenputkeen ja hieman lihaskuntotreeniä päälle. Lauantaina juoksin 11km ja sunnuntaina juoksin 15km.

Nyt on mennyt pari päivää palautumiseen, mutta huomenna taas lenkille!
Eli oliko sulla puolikas kesään mennessä tavoitteena?

Minäkin pidin eilen vapaapäivää, ja kävin iltayöstä vain tähtiä katselemassa.
Olen pari aiempaa lenkkiä tehnytkin aika vauhdilla, joten se mitä pitäs tehdä on nyt hiljentää vauhtia. Nopeaa juoksemalla kun ei tule pk.ta, kun lähtee näin pohjalta :)

Tänään näyttäisi olevan hyvä päivä lähteä kenties hieman pidemmälle, rauhallisemmalle lenkille..
Toivottavasti tyttö pysyy terveenä nyt! Onko teillä juoksuvaunut (vai miksi niitä nykyään kutsutaan )?
 
Alkuperäinen kirjoittaja inkkukinkku:
moikka!! Eilen kävin sitten siellä omt-fysioterapeutilla. Katto mun selän skolioosin ja jalkojen virheasentoa..suunniteltiin että teetetään pohjallisen, jossa toiseen jalkaan tulee korotus, joka korjais tuota selästä johtuvaa lantion epäsuhtaa, toinen pohjallinen korjais jalan ylipronotaatiota. Jospa tästä apu mun rasitusvammoihin.. =) Ens viikolla käyn siellä uudelleen, jollonka ne pohjallisen teetetään. Ootan kyllä innolla ja mielenkiinnolla, minkälainen vaikutus nuilla pohjallisilla on!
Emmeliine, mulla korvaavana lajina ollu ihan pelkkä kävely.Crosstraineria olen käyttänyt ennen paljonkin ja tykkäsin, mutta nyt lähin kuntosali, jossa kyseinen laite on, on 30kilsan päässä. Ei sen takia viitti sinne asti ajaa ja kävely passaa vallan mainiosti.
Minäkään en kilsoja viikossa laske, mutta juoksupäiväkirjaa pidän ja siitä laskettuna jos normi viikkoja kattoo..n.20-25kilsaa tulee juostua. Suunnilleen 1 pitempi, 1peruskestävyys 1 tasavauhtinenkova/intervalli. Venyttelyjä ja lihaskuntoa vaihtelevasti päälle.
Mulla on sama vika, kuntosalit on kaukana, joten mitään punttistreenejä ei voi vetää :( En tykkäisi ajatuksesta lähteä jonnekkin yyberkauas salille ja tulla takaisin. Ja olen niin kaino, että en haluaisi lähteä meluisalle salille, jossa on paljon ihmisiä. Olen yhdestä ainoasta salista oikeasti pitänyt, siinä oli naisten puoli, ja se oli avara, valoisa ja rauhallinen aamusta. Kävin siellä 8-10.00 välillä ja siellä oli muutama hullu ihminen.

Kuulostaa kyllä hurjalta noi sun askelvirheet ja selkä :(
Täytyy hattua nostaa, että olet jaksanut pitää kuntoa yllä. Kävely on talvisaikaan ihan loistava pitämässä peruskuntoa yllä!

Mulla on itsellä rasitusvammoja molemmissa jaloissa, niissä on korkea holvikaari, ja sen takia ne on askellusvirheiset. Mitään oikeata askelvirhettä mulla ei ole, mutta nämä holvikaaret täräyttää askeleen vikasuuntaan.
Mulla on kaksi kertaa vasen päkiä murtunut, yhden kerran oikea päkiä. Molemmat nilkat on myös murtuneet juostessa.

Minä kyllä haluan kuulla ensi lenkistä pohjallisten kanssa :)
 
mulla jalkapöytä alkaa olla melkolailla kunnossa, onneksi...on jo niin ihania keväisiä ilmoja, että himottais kokoajan olla lenkillä B) maltilla kuiteski mennään... ihan kivoja lenkkejä tälleviikolle oon saanu tehtyä, jopa yhen kovemmän uskalsin kokeilla!juoksin n.vajaa 9kilsaa 52minsaan, se on mulle hyvä aika...:) rauhallisesti aloitin 10-15min. sitten 4 lujenpaa vetoa 2-4 minsaan. välit aina hölläten.
nyt pari päivää tunnustellu, mitä jalka lenkistä tykkäs, eipä ihmeitä...eipä oo oikeestaan tuntunu missään!jes..:)
Täällä alkaa olla tietkin jo niin sulana, että tossun alla on jo hyvinki pitoa, lenkitkin on vauhikkaanpia. kohta puolin alan venytteleen, pe illan lenkki kutsuu... :wave:
 
Emmeliine: Joo Helsingin City Runiin oli tarkoitus osallistua, mutta päätän vasta maaliskuun lopussa riittääkö mulla kunto siihen. Jos siihen mennessä 15km lenkit alkaa sujua siten, ettei kotia palaa "puoli kuolleena", niin varmasti osallistun puolikkaalle.
Jos taas HCR jää väliin, niin osallistun elokuussa Kempeleen puolimaratoniin. Eli puolikas tavoitteena jossain vaiheessa=)

Minä käyn juoksemassa ihan yksikseni. Tyttö on päivähoidossa ja mulla on vuorotyö. Juoksen aamulla ennen iltavuoroja ja vapaapäivinä. Nyt kun valoisa-aika lisääntyy olen käynyt välillä aamuvuoron jälkeen lenkillä. Mieluiten lenkkeilen aamulla heti kun olen vienyt tytön hoitoon ja monesti olenkin jo yhdeksältä lenkkivaatteet päällä baanalla.

inkkukinkku: Mitä maksaa tuo fysioterapia ja pohjallisten teettäminen. Mulla on kans toinen (sääriluu) jalka toista pitempi ja pientä skolioosia lannerangassa. Välillä haittaa juoksemista, kun polvi kipeytyy, mutta nyt onneksi taas pitkään saanut juosta vaivoitta.

Kerrohan juoksutuntemuksia uusien pohjallisten kanssa. Mielenkiinnolla haluan tietää onko niistä apua.
 
Moi, missäs porukka on?
Meillä kärsittiin viime viikko mahataudista, joten siihen tyssäsi mun hieno juoksuviikkoni.
Tällä viikolla on ollut kovat pakkaset, tiet ovat ihan jäässä joten nytkin on juokseminen jäänyt. Sen sijaan olen käynyt jumpissa, ja ai samperi kun ne on tehneet tiukkaa. Olen ihan rampa.
Mä luulin olevani kovakuntoinen, mutta en sitten ollutkaan :LOL:

Pitää odottaa teitten sulamista, nyt täällä meilläpäin ei kauheasti liikuta. Metsäpolutkin on jäisiä.
Ei tätä pakkasta voi kauaa kestää, kyllä tää kohta taittuu kevääseen...

Mites manta ja inkkukinkku? Mites teillä on mennyt?
 
Tyttö ollut taas kiepänä =(
Aamut tytön kanssa kotona ja illaksi töihin.
Jumpannut olen täällä kotona sentään, ettei aivan veltostu.
Kaveri houkutteli kovasti tuonne HCR:n, mutta jotenkin on motivaatio hukassa. Nyt tarvis sen kuntoilukärpäsen puraisun.
 
mulla kyllä intoa juoksuun riittäis, mutta taukoa pukkaa taas...jalkoja sen verran hoidettiin, että siteissä nyt ovat ja 10 pvää menee juoksematta. Viime viikolle sain kyllä hyviä juoksuja tehtyä, olin tyytyväinen! =) tein pitkän lenkin 1.19min sellaset 12km ja nopean 9km 51minsaa. nää lenkit tuntu kyllä mahtavalle juosta, kun pysty kunnolla revittään... :D Viimeviikolla ois ollu se pohjallisten teko, mutta se "jalkaexpertti" peru ajan, täytyy maanantaina varailla uutta aikaa, varmaan parin viikon päähän menee. Peruminen kyllä harmitti, oisin halunnu testata pohjalliset mahd.pian. Mutta onhan täs vielä aikaa. Huomenna ois tarkotus käydä kestohangilla hiihtelemässä, kun meidän pihalta pääsee suoraa hangille.mukavaa! B) Tiet täällä jo pääosin sulanu, siksipä ois jo hinku juosta.. :)
 
Tänään ilmoittauduin Helsinki City Runille. Aika tavoitteeksi laitoin 2 tuntia.

Tai olenhan minä jo kolmeen kisaan ilmoittautunut. Kahteen jo aikoja sitten, mutta tämä puolikas oli se suurin ja pisin tavoite/haaste. Länsiväyläjuoksu olisi ensimmäisenä huhtikuun lopussa ja naisten kymppi menee ihan verryttelynä viimeisenä.

Nyt odotankin jo lenkkipäivää, joka on toivottavasti ylihuomenna töitten jälkeen. Tällä viikolla ei tullut juostua yhtään lenkkiä.
Sais tuo aurinko nyt paistaa ja tyttö pysyä terveenä. Tuntuu tuo motivaatiokin taas löytyvän. :LOL:
 
Manta hienoa, että olet ilmottautunut kisaan, nyt se tavote on sitte tavallaan "enenpi virallista" . :D hurjan aika tavotteen olet laittanut 2t on tosi kova aika.
Ite juoksin viime syksynä ja 2.19meni. Nyt jos tavotetta laittaisin 2.15 ois realistinen, kaikki mintä menis alle, on plussaa.. :D Toki viime syksynä, mulla oli kymmenkuinen vauva ja juoksuharjoittelua muutama kuukausi takana. pohjakunto oli hyvä, paljon lenkkeilin, mutta juoksuja oli vähän alla..
Mulla oli taas tuo parin viikon juoksu tauko ja sunnuntaina eka lenkin juoksemalla tein....nooh menihän se mutta aikas kankeeta oli... :kieh: kyllä tuo parinviikon tauko juoksukuntoa pikkusen laskee...aina menee jonkunaikaa että taas vauhtiin pääsee.. tänään ollu lepopvä, venyttelyä.....huomenna uuestaan kokeillaan, pikkuhiljaa taas normi lenkkikuntoa tavotellaan.
Toukokuun puolikas edelleen ihan auki,enpä oikein tiiä.. pitäis saada kokeiltua pitkää lenkkiä alle, että uskaltais ilmottautua.. reilu 12 kilsaa nyt pisimmät ja se ei matkana vielä kovin vakuuttava oo. :whistle:
 
Onhan tuo minun aikatavoite aika hurja. Voi olla että reippasti yli kahden tunnin menee, mutta pääasia on että maaliin asti tulisin juosten. :)
Nuin kovan aikatavoitteen laitoin haasteeksi kaverin pyynnöstä, joka lähtee myös HCR:ää juoksemaan. Päästiin samaan lähtöön.

Nyt olen parin viikon ajan käynyt juoksemassa pelkkää 14km lenkkiä ja hyvin sen jaksaa juosta. Länsiväylä juoksuun on reilu viikko aikaa.

Inkkukinkku: Oliko kenelläkään kilpailijalla omaa juoksuvyötä, jossa juomapullot mukana, päällä kisassa?
 

Yhteistyössä