onko järkee yrittää kuivaksi lasta joka pissaa koko ajan housuihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma

Vieras
ollaan yritetty päiväkuivaksi 2v9kk tyttöä. pottaan kyllä tulee vähän aina jotakin,mutkun housuihin tulee koko ajan pissaa ja kakkaa.15 min välein on housut märkänä. onko tässä järkee ees yrittää vai kannattaako antaa vielä asian olla. tuntuu että on lapsikin ahistunut kun housuja vaihetaan joka välissä ja potalla istutaan puolen tunnin välein.

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
joo voi olla parasta. tuntuu ettei täs ainakaan oo mitään järkee. =(

Joo ei. Meilläkin meni niin että koko opetus meni metsään niin kauan kun lapsi ei ollu kypsä. Sitten se yhtäkkiä riisui vaipan ja oppi tosi nopsaan.

Minusta hommassa on oleellista, että lapsi ITSE tunnistaa vessahädän ja ilmaisee sen jotenkin. Te aikuiset varmaan näettekin, milloin lapsi keskittyy pissaamaan ja kakkaamaan housuihin, pukekaa samantien asia sanoiksi. Kun lapsi hoksaa asiayhteyden, homma alkaa luistaa.

No ei kai tuolla vielä kiire ole.

Toki onhan paljon äitejä jotka vain jättää vaipan pois ja sanoo että lapsi on nyt päiväkuiva eikä meillä käytetä vaippaa, mutta ei minusta se ihan niin ole kun ne housut on sitten märät vähän väliä...

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Huhhuh, minä en viitsisi enää melkein kolme vuotiaalle laittaa vaippaa. Onneksi omat lapset oppivat jo 1,5 vuotiaina kuivaksi.

joo,olis nii mukava kun ei tarttiskaa enään vaippoja,kun on toinenkin vaippapylly(9kk) perheessä. mutta en kyllä jaksa tätäkään että pissaa ja kakkaa on joka paikas vaikka puolen tunnin välein potattaa. hetken päästä lapsi ei suostu potalle varmaan ollenkaan kun ahdistuu koko hommasta. mieluummin sitten laitan sen vaipan kun stressi päällä molemmilla mulla ja lapsella.

Vaippa vaan takaisin niin on kaikille kivempi. Jokainen lapsi oppii kuivaksi ajallaa, ei opettamalla. Kannustaa toiki voi. Meillä kokeiltiin vaipattomuutta 2v5kk iässä, mutta silloin piti vielä jatkuvasti muistuttaa. En itse halunnut, että lapsen päivät on jatkuvaa pissahädän kyttäystä. Pantiin vaippa takaisin ja en mennyt kuin 3kk niin lapsi alkoi itse käydä potalla. Vaippa jätettin sitten pois, eikä vahinkoja tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletteko käyneet lääkärillä, ettei ole mitään tulehdusta tms? Vartin välein lirahduksia kuulostaa oudolta...

ei ole tulehdusta. luulen että just se että ei ole vielä valmis potalle tekee sen. nimittäin pottaan tulee pieni lirahdus, sitten kun laittaa housut tulee taas pieni lirahdus housuihin. eli lapsi ei vielä osaa/uskalla päästää pottaan koko hätäänsä.

oletko kokeillut munakello pissaamista?
siis laitat 10-15 min välein kellon soimaan koska lapsi menee vessaan itse ja tekee hädän,palkkiona tarra onnistuneesta reissusta.

En lukenut ihan kaikkia viestejä, mutta ootteko ottaneet selvää (tutkimuksissa käyneet siis) ettei oo mitään elimellistä tms. vikaa?

Meillä alkoi äskettäin kuivaksi opettelu tasan kaksivuotiaalla, ja lapsi pissaa parin kolmen tunnin välein, kakkii kerran päivässä yleensä aamulla sellaisen suht. kiinteän kakan. Tuntuu hurjalta tuo tiheys teillä...

Kommentoin ihan vaan kun aihe on täälläkin ajankohtainen :)

Kuulostaa muuten siltä että vessa-asioista on tullut lapselle jo jonkin sortin jännäysjuttu / pienimuotoinen trauma eikä uskalla tosiaan tehdä rennosti pisua yhteenmenoon kun pissittää. Niinpä sitä valuu vasta kun pidättäminen ei enää onnistu... jolloin lapsi taas alkaa pidättää jopa kesken pissin.

Ymmärsitköhän mitä tarkoitan? Ratkaisua asiaan en osaa ehdottaa, muuta kuin asian rentouttamista jotenkin... ettei vessa-asiaan kiinnitettäisi liikaa huomiota jne.

Yhteistyössä