Ompelukone katkoo lankaa, missä vika???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "xxx"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

"xxx"

Vieras
Viimeksi kun käytin tuota vehjettä toimi kuin unelma.

Mutta nyt katkoo langan heti parin ompeleen jälkeen.

Tartteis saada verhot ommeltua mutta ei onnistu nyt jollei apua löydy.

Sulla on joko vääränlaista lankaa (100% puuvilla ei sovi koneompeluun kovin hyvin, vaan katkeaa herkästi) tai sitten sulla on langankireys säädetty väärin. Kannattaa myös katsoa että langat on oikein pujotettu, etteivät ole jossain väärin.

Säätöjä olen tarkastanut ja kokeilut miljoona kertaa mutta ei auta asiaan nyt yhtään.

Mutta kokeilenpa seuraavaksi toista lankaa, jos se olisikin tosiaan vika siinä eikä koneessa.

Mutta jos sekään ei auta niin veikkaan tuota puolan jumitusta ja tai öljyämisen tarvetta.

Kiitos vinkeistä. Menen nyt kaivamaan toista lankaa lootasta.

Nyt on verhot ommeltu. Ei siinä kauan mennyt kun sai koneen toimimaan.

Seuraavaksi silittämään ja sitten saa verhot ikkunaan ennenkuin vieraat tulevat.

Muuten en olisikaan varmaan pitänyt kiirettä ;)

Viimeksi kun käytin tuota vehjettä toimi kuin unelma.

Mutta nyt katkoo langan heti parin ompeleen jälkeen.

Tartteis saada verhot ommeltua mutta ei onnistu nyt jollei apua löydy.

Halusin tänne kertoa oman samaisen ongelman ratkaisusta jos joku lukee ja siitä avun itselle saa:) itse yritin kaikkialta etsiä ratkaisu samaa ongelmaan eli ylälanka katkeaa koko ajan, vika ilmeni yllättäen ja olen ommellut paljon.. Tuntui että olin kokeillut kaiken, vaihtanut lankoja ja Puolaa, puhdistanut ja öljynnyt koneen, kokeillut eri neuloja ja kankaita, sekä eri langankireyksillä ja ongelma vaan jatkui luulin jo että on ostettava uusi kone, kunnes rupesin vielä konetta tutkimaan ja katsoi että pistolevyssä (eli siis tämä metallilevy jossa reikä mitä kautta neula/ylälanka käy hakemassa alalangan) on jonkin verran neulanhakkaamia ja irrotin tämän ja mietin voisiko vika olla siinä että tämä on rosoinen ja lanka jää siihen johonkin terävään ja katkeaa... Otin hioma paperi ja vähän hioin näitä rosoisia kohtia ja kokeilin niin kone toimi jälleen kuin unelma:)!

Haluisin kirjoittaa tänne jos joku lukee ja siitä avun saa:) itse yritin eri paikoista löytää apua samaan ongelmaan eli ylälanka katkeaa koko ajan. Olen ommellut paljon ja vika tuli yllättäen. Kokeilin kaikkea, vaihdoin lankoja sekä ylä ja alalankaa, vaihdoin neuloja, kokeilin eri langankireyksillä ja eri kankailla, puhdistin ja öljysin koneen osat ja ongelma jatkui.... Luulin jo että pitää ostaa uusi kone, kunnes vielä kerran tutkin konetta ja huomasin että pistolevyssä (eli tämä metallilevy jossa reikä mistä neula/ylälanka käy hakemassa alalangan) on neulanhakkaamia jälkiä... Irrotin pistolevyssä ja hioin sitä vähän hioma paperilla näiden jälkien kohdalta (ajattelin jospa siinä on jokin terävä kohta joka lankaa katkoo) laitoin pistolevyn takaisin ja kokeilemaan, niin kone toimi kuin unelma jäkleen:)

Yhteistyössä