Olisin hakenut tytölleni pankista Visa electronin, mutta eipä virkailija antanutkaan?!

[QUOTE="pöö";24107686]4-vuotias voi harjoitella leikkirahoilla ja vaikka ihan oikealla leikkikortilla. Fisher Pricen kassakone vaan kilahtelemaan!

Luuletko sä että kassaa tai jonossa sun jälkeen olevia kiinnostaa jonottaa sen takai, kun sun pullamössö maksaa kortilla. PLÄÄÄÄÄH![/QUOTE]

Nopeammin mun lapsi kortilla maksaa kuin sun räkänokka, jonka pitää ihmetellä jokaista killinkiä jonka se tiskiin lyö. Ja 5 senttinen kerrallaan, kysyvä ilme kasvoilla: "joko riittää?"
 
"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24107697:
Nopeammin mun lapsi kortilla maksaa kuin sun räkänokka, jonka pitää ihmetellä jokaista killinkiä jonka se tiskiin lyö. Ja 5 senttinen kerrallaan, kysyvä ilme kasvoilla: "joko riittää?"
No eikös tässä ollut ideana, että se räkänokka oppii rahan arvon? Jossain vaiheessa joku määrä viissenttisiä riittää, ja jossain vaiheessa ne viissenttiset loppuu. Riippumatta siitä, onko ne kortilla vai lompakossa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24107697:
Nopeammin mun lapsi kortilla maksaa kuin sun räkänokka, jonka pitää ihmetellä jokaista killinkiä jonka se tiskiin lyö. Ja 5 senttinen kerrallaan, kysyvä ilme kasvoilla: "joko riittää?"

Hyvää yötä, eiköhän tää provo ollut tässä. Eihän kukaan kiellä lapselta lapsuutta noin aikaisin ja ala kasvattaa häntä markkinatalouteen, kun viisi vuotta myöhemminkin ehtii hyvin, joten :hug: kiitos illan provosta enivei.
 
Meillä on lapset opetettu rahan arvoon ja siihen ettei raha kasva puussa, vaan sen joutuu ansaitsemaan. Meidän teinillä on VE ja hän on hyvin tarkka sen käytöstä. Säästäväinen luonne.

Pienimmät eivät korttia tarvitse, vaan saavat tarvittaessa käteistä. Käteinen pitää kuitenkin ansaita.
 
"vieras"
Jos saat hankittua kortin, niin kirjoita sitten kortin tunnusluku siihen kortin päälle, jos lapsi sattuu unohtamaan. Ja jos lapsi ei yletä laittamaan korttia lukijaan, niin neuvo että antaa kortin ja tunnusluvun jollekin kiltille sedälle tai tädille.

P.S. Ilmoitahan sitten täällä missä kaupassa lapsesi asioi, niin osataan mennä häntä auttamaan. ;)
 
Tyttelys
Voi räkä, onko tää koko juttu provo vai yritetäänkö tässä oikeesti hankkia nelivuotiaalle PANKKIKORTTIA???? Siis neljä vee? Voi hyvää päivää... Nyt ei taida vanhemmilla olla kaikki vintin matot suorassa. Nelivuotias EI TARVI PANKKIKORTTIA! Täytyy ymmärtää että raha ei ole puussa kasvava laji, mutta että pankkikortti. Voi jesus ja sen täti. Herranjestas mitä juttuja sitä saa täällä lukea.
 
Näin lukee luottokortti.com :in sivuilla "Visa Electronia haetaan pankeista. Sen voi saada myös alaikäinen huoltajan suostumuksella. Alaikäraja vaihtelee pankkiryhmittäin, ollen jotakuinkin 10 ikävuoden tienoilla." sielä on siis yleistä tietoa electronista.
 
"vieras"
Täytyy ymmärtää että raha ei ole puussa kasvava laji, mutta että pankkikortti.
Lompakossa olevan käteisen voi hulttio käyttää kaikki kerralla ja pankkitilillä (tässä tapauksessa erillisellä Electron-käyttötilillä, jonne rahat pankkitililtä siirretään) olevat rahat voi hulttio käyttää kaikki kerralla. Missä ero?
Eikö sen rahan arvon opettelu pitäisi lähteä siitä, että jos hintaa katsoessa ymmärretään on summa paljon vai vähän.
 
[QUOTE="vieras";24107916]Lompakossa olevan käteisen voi hulttio käyttää kaikki kerralla ja pankkitilillä (tässä tapauksessa erillisellä Electron-käyttötilillä, jonne rahat pankkitililtä siirretään) olevat rahat voi hulttio käyttää kaikki kerralla. Missä ero?
Eikö sen rahan arvon opettelu pitäisi lähteä siitä, että jos hintaa katsoessa ymmärretään on summa paljon vai vähän.[/QUOTE]
On siinä se ero, että varmuuden vuoksi tilille voi asettaa ylärajan, paljonko sillä pystyy maksamaan. Kerralla tai päivässä, tai molempia.

Mutta niin, oikeassa olet. Rahan arvo pitäisi ymmärtää niistä numeroista, ei mistään metallinpalasten määrästä.
 
No eiköhän tässä lienee Björnillä se validi pointti ollu se, että opetetaan lapselle niitä kansalaistaitoja kun kerran lapsi haluaa? En nyt näe että se ihan daiju ajatus on että lapsi otetaan mukaan kauppareissulle jossa hän saa punnita tavaroita, vertailla hintoja ja välillä maksaakin omat ostoksensa. Kunhan lapselle selitetään että kuinka paljon hänellä on rahaa käytettävissään ja mitä hän sillä saa. Se rahan arvo täytyy kyllä minunki mielestäni lapsen ymmärtää ennen minkäänlaisen kortin hankkimista.

Minulla myös nelivuotias joka aina joka kaupassa huutaa: "Minä maksan!" Ja välillä annan maksaakin, sillon ku olen käyny pankkiautomaatilla, yleensä hän saa antaa kassatädille/-sedälle bonuskortin ja minä sitte maksan kortilla, käteisellä maksettaessa saa antaa sekä bonuskortin, rahat ja ottaa kuitin ja vastarahat takasin. Innoissaan haluaa jopa pakata kamppeet kassiinkin.

Mie olen sitä mieltä että ei näitä asioita mistään muualta opi ku kotoa ja jos ei kotona opeteta niin aika hoomoilasena sitte ollaan ku mennään työmaailmaan. Ykski kaveri ihmetteli kovasti että mitä **tun maksuja palkasta menee, mitä nää TEL:it ja muut oikeen on? Piti sitten selittää että joo, valitettavasti palkasta menee vähän muitaki maksuja ku veroja. Ja tää tyyppi oli sentäs jo 26 tämän tapahtuessa... Että ei mitenkään pahitteeksi ole opettaa lapselle sitä miten yhteiskunta toimii ja miten yhteiskunnassa toimitaan.
 
"vieras"
Nää on taas näitä mammoja joiden mielestä pankkikortilla maksaminen on sama kuin luotolla ja sitähän ei voi hyväksyä, jos ei oo varaa käteisellä maksaa niin sit on oltava ilman

Meet toiseen konttoriin tai pankkiin
 
"huoh"
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä;24107930:
No eiköhän tässä lienee Björnillä se validi pointti ollu se, että opetetaan lapselle niitä kansalaistaitoja kun kerran lapsi haluaa? En nyt näe että se ihan daiju ajatus on että lapsi otetaan mukaan kauppareissulle jossa hän saa punnita tavaroita, vertailla hintoja ja välillä maksaakin omat ostoksensa. Kunhan lapselle selitetään että kuinka paljon hänellä on rahaa käytettävissään ja mitä hän sillä saa. Se rahan arvo täytyy kyllä minunki mielestäni lapsen ymmärtää ennen minkäänlaisen kortin hankkimista.

Minulla myös nelivuotias joka aina joka kaupassa huutaa: "Minä maksan!" Ja välillä annan maksaakin, sillon ku olen käyny pankkiautomaatilla, yleensä hän saa antaa kassatädille/-sedälle bonuskortin ja minä sitte maksan kortilla, käteisellä maksettaessa saa antaa sekä bonuskortin, rahat ja ottaa kuitin ja vastarahat takasin. Innoissaan haluaa jopa pakata kamppeet kassiinkin.

Mie olen sitä mieltä että ei näitä asioita mistään muualta opi ku kotoa ja jos ei kotona opeteta niin aika hoomoilasena sitte ollaan ku mennään työmaailmaan. Ykski kaveri ihmetteli kovasti että mitä **tun maksuja palkasta menee, mitä nää TEL:it ja muut oikeen on? Piti sitten selittää että joo, valitettavasti palkasta menee vähän muitaki maksuja ku veroja. Ja tää tyyppi oli sentäs jo 26 tämän tapahtuessa... Että ei mitenkään pahitteeksi ole opettaa lapselle sitä miten yhteiskunta toimii ja miten yhteiskunnassa toimitaan.
hohhoijaa. tylsää.ääää.. plääplääplää...
 
plm
Jos ei opeta nelivuotiaalle kaikenmaailman kortti- tai tel-asioita, ei se tarkoita sitä että niitä ei opettaisi koskaan. Olisko vaikka siinä kohtaa sopiva aika kun aloitellaan kesätöitä ja oikeasti tienaan niitä omia rahoja?
 
avasin tilin vuonna 2000 Nordeaan tytölle ja silloin tuli automaattikortti automaattisesti,koska visa e ei vielä ollut niin yleinen..myöhemmin Nordeasta kysyttiin ( tyttö taisi olla jotain 4 v ),haluanko vaihtaa automaattikortin visa e:hen..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä;24107930:
No eiköhän tässä lienee Björnillä se validi pointti ollu se, että opetetaan lapselle niitä kansalaistaitoja kun kerran lapsi haluaa? En nyt näe että se ihan daiju ajatus on että lapsi otetaan mukaan kauppareissulle jossa hän saa punnita tavaroita, vertailla hintoja ja välillä maksaakin omat ostoksensa. Kunhan lapselle selitetään että kuinka paljon hänellä on rahaa käytettävissään ja mitä hän sillä saa. Se rahan arvo täytyy kyllä minunki mielestäni lapsen ymmärtää ennen minkäänlaisen kortin hankkimista.
Olen tästä samaa mieltä. Meillä on kaikki lapset osallistuneet kauppareissuihin halutessaan ja tehneet oman panoksen. Ovat saaneet maksaa kortilla, kun ovat ymmärtäneet, miten kortti toimii.

Pienimmäinen on kovasti joka kerta mm. laittamassa ruokaa kanssani. Sallin sen, mutta hänen ymmärtämällään tasolla.
 
"nih"
[QUOTE="Mie vaan";24107280]Ööh, oletko tosisas? Electronin saa 15 tai 16-vuotiaana. Ketä opettaa lapset korttirahaan???[/QUOTE]

Meillä lapsella ollut electron 7 vuotiaasta asti, eli revippä siitä...
 
[QUOTE="pomm";24107432]Nähdessään rahaa, ihan oikeaa käteistä rahaa, muksu oppii, että sitä on ensin saatava jostain, ja kun sillä ostaa jotain, se vähenee tai loppuu kokonaan. Ei siis voi tehdä niin, että valkkaa kaupasta mitä ikinä mieleen tulee, vilauttaa korttia kassalla ja kantaa tavarat kotiin. Paljon enemmän siinä on selittämistä lapselle, miksei kortilla saa ostettua kuinka paljon vaan.[/QUOTE]

Peesi tähän.
Tuntuu välillä itelläkin ettei ihan tajua sitä että se raha oikeasti vähenee vaikka sitä ei konkreettisesti näekään :D
 
hmmmm
Mielenkiintoinen kysymys. Mä mietin sitä, onko tuon ikäinen kypsä muistamaan tunnuslukuaan ja pitämään sen vielä salassa. Osaako ylipäätään olla hukkaamatta korttia? En oikeen näe omassa kortissa kauheasti ideaa, jos se kaivetaan sieltä vanhempien lompakosta kassalla, eikä lapsi näin ollen ole omista rahoistaan vastuussa. (No ei kai tuon ikäiset ylipäätään kaupassa yksin kulje ja voi sen käteislompakkonsakin hukata...)

Itse en ehkä alle kouluikäiselle ottaisi, eihän se osaa (useimmissa tapauksissa) lukeakaan. Meillä on kyllä opeteltu sitä rahan käyttöä käteisellä ja selitetty sitä korttia ihan arkitilanteissa, kun on kaupassa käyty. Meidän 5-vuotias kysyi, miksi kassalla ei anneta rahaa. Kun selitettiin, että maksetaan tuolla kortilla, se tuumi että hyvä juttu, säästyy rahat. No siinä opetettiin, että sama määrä rahaa menee tililtä, jonne tulee rahaa kun me käydään töissä. Lapsi oppii monia asioita kun niistä puhutaan, vaikkei itse niitä tunnuslukuja vielä näpyttelisikään.

Björnin ydinajatuksen kyllä allekirjoitan, että lapset pitää ottaa positiivisella tavalla mukaan arjen touhuihin pienestä pitäen. Ei ne pienet ole niin "tyhmiä" monessakaan asiassa, kun me aikuiset helposti luullaan. Silti en omalle 5-vuotiaalle vielä korttia ottaisi, se kun tuntuisi vastuullisemmalta kuin se käteisen mukana kantaminen. (En tiedä miksi ja onko se edes vastuullisempaa?)

En kehtaisi antaa lapsen maksaa, jos se on vähänkin omaa maksamista hitaampaa kortilla tai käteiselläkään, jos selän takana on jonoa. Onneksi niitä hiljaisia hetkiä harjoitteluun on.

Tästä sekavasta viestistä voi päätellä, että vaikka en itse uskaltaisi ottaa korttia omalle muksulleni noin pienenä, en kyllä löydä suuria eroja käteisen ja kortin käyttöön liittyvään vastuuseen.
 
Khimaira
Jokainen tietty tavallaan ja oman lapsensa tuntien.
Mun 5-v opettelee käyttämään kirjastossa lainausautomaattia ja senkin kanssa on tekemistä. Ei tulisi mieleenkään antaa hänelle electronia. Oman viikkorahansa saa suoraan näppiin kun on viikon työt tehty ( eli oma huone siistinä ja muutenkin yleisistä tiloista omat tavarat poissa ) ja sillä saa ostaa mitä haluaa sekä maksaa itse kassalla. Siinä samalla opetellaan käytöstapoja, kuitin mukaan ottamista, jne.

Millaisia summia ap:n lapsi saa sinne tilille? Onko viikkoraha vai mikä systeemi?
 
Millaisia summia ap:n lapsi saa sinne tilille? Onko viikkoraha vai mikä systeemi?
Vielä en avannut sitä käyttötiliä, kun se kortin ottaminen ei tuon virkailijan kanssa onnistunut, joten en ole miettinyt vielä, olisiko rahansiirto jotensakin säännöllistä vai tarpeeseen perustuvaa. Edelleen kuitenkin keräilee myös kolikoita säästöpossuun, joka sitten täyttyessään viedään pankkiin, joten kyse olisi kuitenkin kympeistä, joita siirtelen.
 

Yhteistyössä