Olisin hakenut tytölleni pankista Visa electronin, mutta eipä virkailija antanutkaan?!

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24107251:
Onko tosiaan näin, että lapselle (4v) ei saa Visa electronia?

Me haluamme opettaa lapsillemme kaupassa asiointia ja rahankäyttöä jo pienestä pitäen, ja siksi annamme lasten, tai toistaiseksi lähinnä tuon vanhemman eli pian 4-vuotiaan ostaa itse lelut, karkkiaskit ja muut hänen omat juttunsa kauppareisuillamme.

Tähän mennessä hän on maksanut käteisellä, mutta minä en halua ravata ottomaatilla alvariinsa, kun rahaa voisi siirtää nettipankissakin tarpeen mukaan, ja puolestaan suuria summia käteistä en uskalla pitää mukanani, eli en halua nostaa paljoa rahaa kerralla. Minusta pankkikortti siis on turvallisempi vaihtoehto, ja lapselle nimenomaan electron, kun tilin saldoa ei pysty ylittämään. Käytännössä tyttö hoitaa ostoksensa vielä meidän valvovien silmien alla, joten ongelmia kortin käytön kanssa ei pitäisi tulla.

Olisin avannut tytölle oman käyttötilin, jolle sitten olisimme siirtäneet käyttörahaa, jota tyttö olisi voinut käyttää kortilla maksamiseen, mutta tämäpä ei Nordean virkailijattarelle sopinut.

Siis voiko olla niin, että yksittäinen pankkineiti voi puuttua kasvatussuunnitelmiimme? Eikö meillä ole muka oikeutta hankkia lapsillemme vaikka kymmeniä pankkikortteja, jos se on meidän mielestämme järkevämpää kuin käteisen käyttö?? Ihan kuin jollain randomilla rivivirkailijalla olisi parempi näkemys siitä, osaako minun lapseni käyttää korttia vai ei, ja miten voisi oppiakaan, kun ei siihen anneta mahdollisuutta??
Nojuu...ootko lukenu korttiehdot? Jos et niin sielä sanotaa ikäraja jonka alle ei saa korttia. Turha syyttää ny virkailijaa, ei hän oo keksiny niitä ehtoja. EI kyl tulis mieleen yrittää tolle lapselle 4v korttia ja alkaa valittaa kun neiti ei vastoin sääntöjä sitä myönnä.
 
"Mie vaan"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24107310:
Tuo 15 vuoden ikärajasi on täysin huuhaataa, satun itsekin tietämään ettei sellaista ole olemassakaan. Mutta on täysin perusteltua siirtyä nyky-yhteiskunnassa kortilla maksamiseen, kiitos kysymästä.
Kyllä meidän pankissa on se ikäraja, kiva jos teidän pankissa sitä ei ole. Ehkä saat sitten vaikka masterin tytöllesi että saa ostaa leluja...
 
"Jenis"
Siis häh? Mitä leluja nelivuotiaan tarvii ostella itselleen ihan normi kauppareissuilla? Vai onko tää joku provo jota mä en nyt vaan tajua? Eipä oo euron kolikkoa ihmeellisempää valuttaa meidän nelivuotias vielä ikinä tarvinnut...
 
Harmittaa tuollainen
Ehkei sen tartte olla viime vuosisadan lapsi. Tiedätkös, silloin kun ihmiset vielä kanniskelivat kuvioituja metallinpaloja valuuttana, pronssikauden perinteenä. Nykyään voisi ihan pienestä pitäen opettaa tekemään asiat järkevämmin :)

Yllätys yllätys, täällä ei kukaan kuitenkaan vastusta oman rahan antamista 4-vuotiaalle sinänsä, vaan pelkästään nykyaikaan siirtymistä maksuvälineen muodon osalta. Talvisotaa ja Kekkosta ikävä, nyyhkikäämme menneisyyden perään :D
Kyllä mä ite asiassa vastustan sitäkin, että noin pieni pitää opettaa jo ihan väkisin aikuisten maailmaan, oli se sitten kortilla tai rahalla tai vaikka oravan nahoilla. Pian neljävuotiaan, siis ymmärtääkseni kolmen vanhan, ei todellakaan tarvi osata vielä maksaa omia ostoksiaan ym. Eihän sen ikäinen vielä edes oikeasti tajua koko asiaa!
 
[QUOTE="vieras";24107347]SELKEÄ PROVO. Ei kukaan nyt niin idiootti ole että nelivuotiaalle electronia haluaisi. :D[/QUOTE]
Mistä tämä syvä kiintymys vanhanaikaista maksuvälinettä kohtaan kumpuaa? Onko siinä joku suuri periaatteellinen ero, ostaako tenava karkkipussinsa metallinpalasilla vai muovikortilla?

Ettei vaan täällä lemuaisi kädettömien tekniikanpelko.. Kun siinä maksupäätteessä on niitä nappeja ja niitä painamalla kuuluu piip. Onhan se varmaan joillekin aika pelottavaa.
 
Viimeksi muokattu:
"Jenis"
Kannattaisko sen nelivuotiaan hommata itselleen samalla työpaikka, edes osa-aikainen? Koska miten hän muuten voi ymmärtää rahankäyttöä ja rahan ansaitsemista, ja näiden välistä suhdetta?
 
[QUOTE="Jenis";24107353]Siis häh? Mitä leluja nelivuotiaan tarvii ostella itselleen ihan normi kauppareissuilla? Vai onko tää joku provo jota mä en nyt vaan tajua? Eipä oo euron kolikkoa ihmeellisempää valuttaa meidän nelivuotias vielä ikinä tarvinnut...[/QUOTE]

No mitä leluja 4-vuotias nyt ostelee, vaikka legopaketin tai nuken. Miksi se kortin käyttö on nyt muka niin ihmeellistä? Ei 4-vuotias ole mikään ihan pikkuvauva joka ei osaisi tehdä erilaisia juttuja.
 
Meijän pojalle riittää vielä pitkään se käteinen. Nyt on polleana kun omasta kukkarosta etsii avustettuna sopivan kolikon pikkuostokseen ja maksaa itse. Mitä ihmettä tuo 3v tekis kortilla sitten 4v. Niitäkin tapoja se oppii ku maksaa käteisellä.
 
"vieras"
[QUOTE="Jenis";24107363]Kannattaisko sen nelivuotiaan hommata itselleen samalla työpaikka, edes osa-aikainen? Koska miten hän muuten voi ymmärtää rahankäyttöä ja rahan ansaitsemista, ja näiden välistä suhdetta?[/QUOTE]

Mä kannatan tätä! Esim. mainostenjakajaksi.
 
"vieras"
Kyllä mä ite asiassa vastustan sitäkin, että noin pieni pitää opettaa jo ihan väkisin aikuisten maailmaan, oli se sitten kortilla tai rahalla tai vaikka oravan nahoilla. Pian neljävuotiaan, siis ymmärtääkseni kolmen vanhan, ei todellakaan tarvi osata vielä maksaa omia ostoksiaan ym. Eihän sen ikäinen vielä edes oikeasti tajua koko asiaa!
Ei se mitään väkisin opettamista välttämättä ole.
Meillä ainakin 4v haluaa välillä ITSE maksaa omat ostoksensa, varsinkin jos mummu on antanut muutaman euron jätskiä varten.
Kun neidillä on nyt muutenkin tuo MinäItse-vaihe meneillään =) Enkä mä siinä vaiheessa ala kieltämään, kurjaa sekin lapselle olisi.
 
  • Tykkää
Reactions: Nyynä
"vieras"
Mistä tämä syvä kiintymys vanhanaikaista maksuvälinettä kohtaan kumpuaa? Onko siinä joku suuri periaatteellinen ero, ostaako tenava karkkipussinsa metallinpalasilla vai muovikortilla?
Sulle en vastaa mitään. Useassa ketjussa olen kysynyt nätisti perusteluja väittämiisi ja ohi asian-kommentteihisi ja JOKA KERTA kun pitäisi taustoittaa/perustella kommenttiasi jätät vastaamatta ja katoat ketjusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Entäs esim S-bonuskortti? Meillä on 8 v ja 10 veelle. Olisivat jopa saaneet luotollisena, mutta virkailija ymmärsi vissiin jotakin väärin kun tulivat vaan debet-kortteina....
Tuskinpa. Visaa ei alaikäisille myönnetä. Electronin ikäraja menee taas jossain 10 vuoden paikkeilla pankista riippuen.
 
"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24107366:
No mitä leluja 4-vuotias nyt ostelee, vaikka legopaketin tai nuken. Miksi se kortin käyttö on nyt muka niin ihmeellistä? Ei 4-vuotias ole mikään ihan pikkuvauva joka ei osaisi tehdä erilaisia juttuja.
Meillä ei nelivuotias ostele yhtään mitään itselleen, kun ei sillä ole viikkorahaa tai muutakaan rahaa, millä ostella. Osaa tehdä vaikka mitä juttuja, mutta vastikkeeton rahankulutus ei kuulu niihin :)

Pari kertaa on tainnu ostaa itselleen kahvilassa pullan kun oon antanut rahan kouraan. Epäilen silti, että hän oppii käyttämään sekä Visaa että Visa Electronia kunhan niiden aika on, joskus tuossa teini-iän kynnyksellä vaikkapa...
 
"..."
Ei Nordean sivuilla sitä mainitakaan, mekin etsittiin kun 14v:lle haettiin. Mutta kyllä se sitten ihan niistä paperisista ehdoista löytyi mitä pankista mukaan saatiin. 14v sai kortin kyllä, paperit ei oo nyt mulla tässä, mutta 12 tais olla nordealla raja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kukin tyylillään;24107399:
Tuskinpa. Visaa ei alaikäisille myönnetä. Electronin ikäraja menee taas jossain 10 vuoden paikkeilla pankista riippuen.
Virkailija ei sanallakaan maininnut että luotollisena ei saisi...
Eihän sitä tarvi alaikäiselle myöntääkään kun se on rinnakkaiskortti.
 
[QUOTE="Noo";24107378]Itse odottaisin siihen asti, että lapsi yltää hyvin "salassa" näpyttelemään tunnusluvun ja ymmärtää sen merkityksen.[/QUOTE]

Ainakin niissä kaupoissa joissa me asioimme sirukortinlukijan saa väännettyä alaspäin, jotta lyhyemmät ja liikuntaesteiset esimerkiksi pyörätuolilla liikkuvat ylettyvät näpyttelemään tunnusluvun. Ja kyllä tyttö ymmärtää kortin ja tunnusluvun merkityksen pääpiirteittäin.

Ymmärtäisin jos elettäisiin 80-lukua, kun pankkikortit olivat uusi ja outo juttu, mutta tämän polven aikana yli puolet maksavat kortilla, joten ei pitäisi olla ihmeellistä?
 
"pomm"
Mistä tämä syvä kiintymys vanhanaikaista maksuvälinettä kohtaan kumpuaa? Onko siinä joku suuri periaatteellinen ero, ostaako tenava karkkipussinsa metallinpalasilla vai muovikortilla?
Nähdessään rahaa, ihan oikeaa käteistä rahaa, muksu oppii, että sitä on ensin saatava jostain, ja kun sillä ostaa jotain, se vähenee tai loppuu kokonaan. Ei siis voi tehdä niin, että valkkaa kaupasta mitä ikinä mieleen tulee, vilauttaa korttia kassalla ja kantaa tavarat kotiin. Paljon enemmän siinä on selittämistä lapselle, miksei kortilla saa ostettua kuinka paljon vaan.
 
"yökkö"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24107310:
Tuo 15 vuoden ikärajasi on täysin huuhaataa, satun itsekin tietämään ettei sellaista ole olemassakaan. Mutta on täysin perusteltua siirtyä nyky-yhteiskunnassa kortilla maksamiseen, kiitos kysymästä.
Kyllä Nordea ainakin myöntää Visa electronin nuoremmille!! Meidän tyttö sai kyseisen kortin 12v.
 

Yhteistyössä