Olisin hakenut tytölleni pankista Visa electronin, mutta eipä virkailija antanutkaan?!

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24109037:
En, ja kahdestakin syystä: paitsi että kortti on henkilökohtainen, niin en halua että lapseni tietää korttiini tunnusluvun, joka pysyy vuosia samana. Kolmen vuoden päästä lapsi on 7-vuotias, ja ei voi olla tilannetta, että lapsi pystyisi (vaikkakin vain teoriassa!) tyhjentämään tilin, kun meillä aikuisilla korttien turvarajat ovat korkeammat, ja luonnollisestikin myös tilin saldo ja luottoraja ovat eri mitoissa.

Lisään vielä, että minusta on hyvä opettaa jo pienestä pitäen oman, henkilökohtaisen kortin funktio.
Kortti on henkilökohtainen joo, MUTTA korttia saa käyttää sellainen henkilö jonka haltuun on annettu pin-numero eli... Toisekseen, teidän lapsi tietää turvakoodin teidän taloon. Sitä ei voi missään tilanteessa millään tavoin käyttää väärin? Talon sisällä oleva omaisuus ei ole samaa luokkaa kun sun pankkitilin saldo? Ja kolmanneksi, sä voisit itse näpytellä tunnusluvun siihen, jos tarkoitus on näyttää vaan esimerkkiä ja opettaa miten kaupassa asioidaan, se näpytteleekö tyttö tunnusluvunsa vai sinä, ei vaikuta tuohon oppimiseen millään tavoin.
 
"hehe"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24109322:
Miten maksukortin käyttö edistää aikuistumista?
No juuri siten, että sinun täytyy opettaa jo pian nelivuotiaalle lapsellesi rahankäyttöä ja rahan arvoa. Ei niin pienen lapsen tarvitse huolehtia siitä, miten se ruoka sinne kotipöytään tulee. Kyllä se on ihan vanhempien tehtävä. Ajattelitko, että hän alkaa hoitaa perheen ruokaostokset tässä pari vuoden sisään, vai miksi lapsen pitäisi alkaa alle nelivuotiaana ostelemaan kaupasta jotain?
 
"mä"
[QUOTE="vieras";24109355]Toisekseen, teidän lapsi tietää turvakoodin teidän taloon. Sitä ei voi missään tilanteessa millään tavoin käyttää väärin?[/QUOTE]
Pitää kai vaihdatuttaa ovikoodi ja jättää kertomatta uusi lapselle. Olkoot pihalla. Antaa lapsen olla lapsi, eikä vaivaa moisilla turhuuksilla pientä mieltä.

[QUOTE="hehe";24109371]Ajattelitko, että hän alkaa hoitaa perheen ruokaostokset tässä pari vuoden sisään, vai miksi lapsen pitäisi alkaa alle nelivuotiaana ostelemaan kaupasta jotain?[/QUOTE]
Jos lukisit ketjun, huomaisit, että ap:n kuten monen muunkin lapsi haluaa osallistua vanhempien arkeen, ostoksien tekoon ja maksamiseen.
 
[QUOTE="hehe";24109371]No juuri siten, että sinun täytyy opettaa jo pian nelivuotiaalle lapsellesi rahankäyttöä ja rahan arvoa. Ei niin pienen lapsen tarvitse huolehtia siitä, miten se ruoka sinne kotipöytään tulee. Kyllä se on ihan vanhempien tehtävä. Ajattelitko, että hän alkaa hoitaa perheen ruokaostokset tässä pari vuoden sisään, vai miksi lapsen pitäisi alkaa alle nelivuotiaana ostelemaan kaupasta jotain?[/QUOTE]

Koska mun lastani kiinnostaa kaupassa käynti, miksi en siis opettaisi näitä juttuja nyt, kun on herkkä oppimaan ne? Ja onko siinä nykyään jotain ihmeellistä, jos kouluikäinen hakee kaupasta vaikka maitoa ja leipää? 80-luvulla se ainakin oli ihan normaalia, mutta nykyään olisi vissiin lastensuojeluilmoituksen paikka?
 
"hehe"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24109408:
Koska mun lastani kiinnostaa kaupassa käynti, miksi en siis opettaisi näitä juttuja nyt, kun on herkkä oppimaan ne? Ja onko siinä nykyään jotain ihmeellistä, jos kouluikäinen hakee kaupasta vaikka maitoa ja leipää? 80-luvulla se ainakin oli ihan normaalia, mutta nykyään olisi vissiin lastensuojeluilmoituksen paikka?
Ei, siinä ei ole mitään outoa, mutta tässähän on kyse alle 4-vuotiaasta! Kouluikäisenä maidon hakeminen ihan ok, ja silloin se on hyvä ja syytäkin opetella. Ei 4-vuotiaana.
 
[QUOTE="hehe";24109421]Ei, siinä ei ole mitään outoa, mutta tässähän on kyse alle 4-vuotiaasta! Kouluikäisenä maidon hakeminen ihan ok, ja silloin se on hyvä ja syytäkin opetella. Ei 4-vuotiaana.[/QUOTE]

Minä vastasin tähän kommenttiin: "Ajattelitko, että hän alkaa hoitaa perheen ruokaostokset tässä pari vuoden sisään"
 
Ken guru
[QUOTE="hehe";24109303]Miksi PIAN 4-vuotiaan pitäisi osata rahankäyttöä ja arvoa? Kouluiässä aletaan opettelemaan matematiikkaa, eiköhän se ole hyvä aika alkaa opetella rahan arvoakin. Antakaa niiden lasten olla lapsia, älkääkä kaikin keinoin yrittäkö aikaistaa heidän aikustumista.[/QUOTE]

Mun mielestä, (eikä varmaan Björninkään?) tarvitse osata rahan käyttöä, mutta jos on mielenkiintoa opetella, niin miksi estellä? Ei tässä kuitenkaan ole kyse siitä, että 4v laitettaisi kauppaan perheen ruokaostoksille.
 
"hehe"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24109432:
Minä vastasin tähän kommenttiin: "Ajattelitko, että hän alkaa hoitaa perheen ruokaostokset tässä pari vuoden sisään"
Parin vuoden sisään tarkoittaa, että hän alkaisi hoitaa ruokaostokset ENNEN kouluikää.
 
[QUOTE="hehe";24109856]Parin vuoden sisään tarkoittaa, että hän alkaisi hoitaa ruokaostokset ENNEN kouluikää.[/QUOTE]

Pari vuotta on aika epämääräinen ilmaus, mutta kyllä mä eskari-ikäisenkin voisin lähikauppaan laittaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24109874:
Pari vuotta on aika epämääräinen ilmaus, mutta kyllä mä eskari-ikäisenkin voisin lähikauppaan laittaa.
Kyllä meillä on osattu 5-6-vuotiaana kaupassa käydä hakemassa jotain pientä. Jos 4v on innokas oppimaan kaupassa asiointia niin miksi pitäisi jarrutella? Lapsi huomaa osaavansa tehdä asioita ihan itse kun vaan ANNETAAN tehdä. Miksi monet teistä ovat noin hyökkääviä ja tuomitsevia ap:tä kohtaan??
 
[QUOTE="ffg";24109810]Me ollaan nordean asiakkaita ja meille tuli 11v:lle kirje pankista, että nyt voi käydä tekemässä elektron kottti hakemuksen, kun on tarpeeksi vanha.[/QUOTE]

Jep, mutta tämän olen jo tarkistanut, että mitään ikärajaa ei Nordealla ole electronille.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24113510:
Riittää, että välttelen kyseistä virkaintoista pankkineitiä.
On se kyllä ikävää että jotkut tosiaan haluavat hoitaa työnsä hyvin. Paras onkin kiertää kaukaa, ettei vaan suhun tartu sama piirre.
 
nuks
Näin kassana voisin sanoa että on niin ihanaa kun pikku ipanat käy muutama kolikko kourassa kyseleen montako karkkia niillä saa, mutta voi s....na että ottaa päähän ne jotka tulee niiden hemmetin korttien kans ja haluavat vinguttaa jotain 0.10€!! Se menee myymälälle tappiolla. Käteinen raha lapsilla on paras!!
 
Näin kassana voisin sanoa että on niin ihanaa kun pikku ipanat käy muutama kolikko kourassa kyseleen montako karkkia niillä saa, mutta voi s....na että ottaa päähän ne jotka tulee niiden hemmetin korttien kans ja haluavat vinguttaa jotain 0.10€!! Se menee myymälälle tappiolla. Käteinen raha lapsilla on paras!!
Ala sinäkin pian tottua siihen, että käteinen raha jää korttien varjoon.
 

Yhteistyössä