Olisin hakenut tytölleni pankista Visa electronin, mutta eipä virkailija antanutkaan?!

On siinä se ero, että varmuuden vuoksi tilille voi asettaa ylärajan, paljonko sillä pystyy maksamaan. Kerralla tai päivässä, tai molempia.

Mutta niin, oikeassa olet. Rahan arvo pitäisi ymmärtää niistä numeroista, ei mistään metallinpalasten määrästä.[/QUOTE]

No tää on ihan totta mutta käytännön toteutus pienen lapsen kohdalla voi pikkasen ontua... Mä uskon että pienen lapsen on helpompi asiaa ymmärtää kun näkee kädessään jotain mikä vähenee ja loppujen lopuksi loppuu.Eri asia jonkun teinin kohdalla,joka vähän jo tietää minkä verran ihminen voi palkkatöistä tienata ja verrata sitä kaupan hintoihin ja sitä kautta miettiä mikä on kallista ja mikä halpaa.
 
Mä uskon että pienen lapsen on helpompi asiaa ymmärtää kun näkee kädessään jotain mikä vähenee ja loppujen lopuksi loppuu.Eri asia jonkun teinin kohdalla,joka vähän jo tietää minkä verran ihminen voi palkkatöistä tienata ja verrata sitä kaupan hintoihin ja sitä kautta miettiä mikä on kallista ja mikä halpaa.
Jos lapsi maksaa 0,15 euron tikkarin 2 euron kolikolla, niin ei ne kolikot esineenä siitä ainakaan vähene... Mutta pointti oli nyt vaan se, että lapsi voisi harjoitella kaupassa käyntiä minun näkökulmastani turvallisemmalla ja helpommalla maksutavalla. 4-vuotias oppii kyllä neljä numeroa ulkoa, osaahan se meidän talon ovikoodinkin, ja tietää, ettei sitä saa kertoa muille, koska se on salainen.
 
"vieras"
Jotenkin mun on vaikeaa kuvitella et 4v muistaa tilinsä saldon, osaa vähentää siitä ostokset, osaa lisätä summaan tilille laitetut rahat ja kaikki tämä päässälaskuna ja vielä pitkältä aikaväliltä. En vaan millään usko, että lapsi kykenee tuosta ymmärtämään rahan arvon vaan näkisin et tuosta se oppii vaan sen et kun antaa sellaisen kortin kaupantädille saa ottaa mukaansa sieltä kaupasta mitä haluaa. Mutta ehkä toisaalta ap:n muksu on vaan niin paljon välkympi kuin 4v:t keskimäärin.
 
Khimaira
[QUOTE="vieras";24108710]Jotenkin mun on vaikeaa kuvitella et 4v muistaa tilinsä saldon, osaa vähentää siitä ostokset, osaa lisätä summaan tilille laitetut rahat ja kaikki tämä päässälaskuna ja vielä pitkältä aikaväliltä. En vaan millään usko, että lapsi kykenee tuosta ymmärtämään rahan arvon vaan näkisin et tuosta se oppii vaan sen et kun antaa sellaisen kortin kaupantädille saa ottaa mukaansa sieltä kaupasta mitä haluaa. Mutta ehkä toisaalta ap:n muksu on vaan niin paljon välkympi kuin 4v:t keskimäärin.[/QUOTE]

Musta tuntuu että alakoululaisetkaan eivät ihan ymmärrä sitä miten automaatista vaan otetaan rahaa tai kortilla maksellaan. joskus kun sanoo et ei ole rahaa ostella leluja, niin vastaus on et maksa kortilla :whistle:
 
Nordean sivuilla luki, ettei virkailijan tarvitse perustella asiakkaalle korttihaun hylkäykseen johtaneita perusteluja.

Enkä mä kyllä muutenkaan ymmärrä tuota, että noin pienellä tarvii olla Visa electronia.. Ihan vaan tunnuslukujen yms. kanssa pelaaminen pienellä lapsella on kuitenkin vielä hakusessa. Meinasitko, että lapsella on kortti omassa kukkarossaan ja sieltä sitten kaivaa sen ja käy tilillä katsomassa paljonko on rahaa ja kaupasa laskee riittääkö rahat sitte ostoksiin?, muista siis hommata se tilikirja sitte lapselle, että pysyy laskuissa mukana..
 
Ken guru
Voi räkä, onko tää koko juttu provo vai yritetäänkö tässä oikeesti hankkia nelivuotiaalle PANKKIKORTTIA???? Siis neljä vee? Voi hyvää päivää... Nyt ei taida vanhemmilla olla kaikki vintin matot suorassa. Nelivuotias EI TARVI PANKKIKORTTIA! Täytyy ymmärtää että raha ei ole puussa kasvava laji, mutta että pankkikortti. Voi jesus ja sen täti. Herranjestas mitä juttuja sitä saa täällä lukea.
En usko että kukaan ajattelee että 4v tarvitsee pankkikorttia, mutta jos haluaa opettaa lapselle sen käytön jo pienenä, niin mikäjottei. Mun mielestä nuo ikärajat voisi hyvinkin olla alempana. Ei se pankkikortti sinänsä rahasta poikkea. Ovat vaan maksuvälineitä eri muodoissa. Tulee vähän sama fiilis että kun oravan nahoista siirryttiin rahaan, että jengi on huudellut tuota samaa: mitäh?? eihän raha ole oikea maksuväline.
 
[QUOTE="vieras";24108710]Jotenkin mun on vaikeaa kuvitella et 4v muistaa tilinsä saldon, osaa vähentää siitä ostokset, osaa lisätä summaan tilille laitetut rahat ja kaikki tämä päässälaskuna ja vielä pitkältä aikaväliltä. En vaan millään usko, että lapsi kykenee tuosta ymmärtämään rahan arvon vaan näkisin et tuosta se oppii vaan sen et kun antaa sellaisen kortin kaupantädille saa ottaa mukaansa sieltä kaupasta mitä haluaa. Mutta ehkä toisaalta ap:n muksu on vaan niin paljon välkympi kuin 4v:t keskimäärin.[/QUOTE]

Mä väittäisin että teini-ikäisenkin on vielä melkoisen vaikea hahmottaa mikä on kohtuullisen hintaista ja mikä ei, ainakin sen perusteella millaisia "ostovaatimuksia" tuttuni 13-vuotias poika latelee. 200 euron kenkää ja satasen lippistä, ihan kuin elettäisiin jotain markkakautta.

Mä en vaadi, että mun 4-vuotiaan pitäisi ymmärtää hänen likviditeettinsä, tai että osaisi tehdä oman budjetin, sillä me harjoittelemme nyt sitä kaupassa käyntiä ja itsekseen maksamista.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24108748:
Mä väittäisin että teini-ikäisenkin on vielä melkoisen vaikea hahmottaa mikä on kohtuullisen hintaista ja mikä ei, ainakin sen perusteella millaisia "ostovaatimuksia" tuttuni 13-vuotias poika latelee. 200 euron kenkää ja satasen lippistä, ihan kuin elettäisiin jotain markkakautta.

Mä en vaadi, että mun 4-vuotiaan pitäisi ymmärtää hänen likviditeettinsä, tai että osaisi tehdä oman budjetin, sillä me harjoittelemme nyt sitä kaupassa käyntiä ja itsekseen maksamista.
Aijaa, mä taas käsitin et te yrititte opettaa rahankäyttöä ja rahan arvoa. No, mutta ei tässä sitten miten ongelmaa ole jos ainoa mitä yritätte opettaa on noi fraasit (kiitos, ole hyvä yms) ja sen et jotain pitää tädin käteen laittaa ennen kuin kaupasta pääsee pois. Sittenhän se on ihan sama. Omaa korttia sä et tietenkään voi lapselle lainata siksi hetkeksi?
 
Ken guru
Kyllä kieltämättä tuo aloitus sai munkin kulmakarvat nousemaan, mutta olen kyllä sitä mieltä, että lapset pystyvät paljon enempään jos heille vaan antaa siihen mahdollisuuden. Huomaahan sen jo tietokoneen käytössä. Moni 4v osaa käyttää tietokonetta paremmin kuin wanha kansa.

Miksi ei antaisi parempia valmiuksia lapsilleen pärjätä aikuisena? Kaikkein suurin kauhistus on se kun jotkut voitelee leivätkin vielä 12-vuotiaille, joilla sitten ei pysy voiveitsikään vakaasti kädessä kun kaikki tehdään heidän puolesta.
 
[QUOTE="vieras";24108820] Omaa korttia sä et tietenkään voi lapselle lainata siksi hetkeksi?[/QUOTE]

En, ja kahdestakin syystä: paitsi että kortti on henkilökohtainen, niin en halua että lapseni tietää korttiini tunnusluvun, joka pysyy vuosia samana. Kolmen vuoden päästä lapsi on 7-vuotias, ja ei voi olla tilannetta, että lapsi pystyisi (vaikkakin vain teoriassa!) tyhjentämään tilin, kun meillä aikuisilla korttien turvarajat ovat korkeammat, ja luonnollisestikin myös tilin saldo ja luottoraja ovat eri mitoissa.

Lisään vielä, että minusta on hyvä opettaa jo pienestä pitäen oman, henkilökohtaisen kortin funktio.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24109037:
En, ja kahdestakin syystä: paitsi että kortti on henkilökohtainen, niin en halua että lapseni tietää korttiini tunnusluvun, joka pysyy vuosia samana. Kolmen vuoden päästä lapsi on 7-vuotias, ja ei voi olla tilannetta, että lapsi pystyisi (vaikkakin vain teoriassa!) tyhjentämään tilin, kun meillä aikuisilla korttien turvarajat ovat korkeammat, ja luonnollisestikin myös tilin saldo ja luottoraja ovat eri mitoissa.

Lisään vielä, että minusta on hyvä opettaa jo pienestä pitäen oman, henkilökohtaisen kortin funktio.
eipä sinulla paljon luottoa ole lapseesi kun pelkäät jo 4 vuotiaan ryöstävän tilisi tyhjäksi.
entä kun hän on teini pulttaatteko kodin irtaimiston lattiaan ja seiniin kiinni ettei mitään häviä
 
"vieras"
Ilmeisesti joillekin ei sovi ymmärrykseen, että rahan arvon ja korttimaksamisen opettaminen ovat kaksi eri asiaa, jotka nivoutuvat yhteen. On vain käteinen raha ja käteisellä rahalla maksaminen.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24109118]eipä sinulla paljon luottoa ole lapseesi kun pelkäät jo 4 vuotiaan ryöstävän tilisi tyhjäksi.
entä kun hän on teini pulttaatteko kodin irtaimiston lattiaan ja seiniin kiinni ettei mitään häviä[/QUOTE]
Vanhemman rooliin kuuluu vastuunotto ja edut, joihin lapsella ei ole mahdollisuuksia. Kyse ei ole luoton puutteesta, vaan vastuun kantamisesta. Vai onko teillä kasvattaminen sitä, että annetaan lapselle kossupullo ja auton avaimet käteen, sanotaan älä sitten käytä kumpaakaan ja luotetaan, ettei käytä?
 
[QUOTE="vieras";24109118]eipä sinulla paljon luottoa ole lapseesi kun pelkäät jo 4 vuotiaan ryöstävän tilisi tyhjäksi.
entä kun hän on teini pulttaatteko kodin irtaimiston lattiaan ja seiniin kiinni ettei mitään häviä[/QUOTE]

Luetunymmärtäminen olisi ihan jees.
 
"hehe"
Kyllä kieltämättä tuo aloitus sai munkin kulmakarvat nousemaan, mutta olen kyllä sitä mieltä, että lapset pystyvät paljon enempään jos heille vaan antaa siihen mahdollisuuden. Huomaahan sen jo tietokoneen käytössä. Moni 4v osaa käyttää tietokonetta paremmin kuin wanha kansa.

Miksi ei antaisi parempia valmiuksia lapsilleen pärjätä aikuisena? Kaikkein suurin kauhistus on se kun jotkut voitelee leivätkin vielä 12-vuotiaille, joilla sitten ei pysy voiveitsikään vakaasti kädessä kun kaikki tehdään heidän puolesta.
Miksi PIAN 4-vuotiaan pitäisi osata rahankäyttöä ja arvoa? Kouluiässä aletaan opettelemaan matematiikkaa, eiköhän se ole hyvä aika alkaa opetella rahan arvoakin. Antakaa niiden lasten olla lapsia, älkääkä kaikin keinoin yrittäkö aikaistaa heidän aikustumista.
 
[QUOTE="hehe";24109303]Miksi PIAN 4-vuotiaan pitäisi osata rahankäyttöä ja arvoa? Kouluiässä aletaan opettelemaan matematiikkaa, eiköhän se ole hyvä aika alkaa opetella rahan arvoakin. Antakaa niiden lasten olla lapsia, älkääkä kaikin keinoin yrittäkö aikaistaa heidän aikustumista.[/QUOTE]

Miten maksukortin käyttö edistää aikuistumista?
 

Yhteistyössä