Mielenkiintoinen kysymys. Mä mietin sitä, onko tuon ikäinen kypsä muistamaan tunnuslukuaan ja pitämään sen vielä salassa. Osaako ylipäätään olla hukkaamatta korttia? En oikeen näe omassa kortissa kauheasti ideaa, jos se kaivetaan sieltä vanhempien lompakosta kassalla, eikä lapsi näin ollen ole omista rahoistaan vastuussa. (No ei kai tuon ikäiset ylipäätään kaupassa yksin kulje ja voi sen käteislompakkonsakin hukata...)
Itse en ehkä alle kouluikäiselle ottaisi, eihän se osaa (useimmissa tapauksissa) lukeakaan. Meillä on kyllä opeteltu sitä rahan käyttöä käteisellä ja selitetty sitä korttia ihan arkitilanteissa, kun on kaupassa käyty. Meidän 5-vuotias kysyi, miksi kassalla ei anneta rahaa. Kun selitettiin, että maksetaan tuolla kortilla, se tuumi että hyvä juttu, säästyy rahat. No siinä opetettiin, että sama määrä rahaa menee tililtä, jonne tulee rahaa kun me käydään töissä. Lapsi oppii monia asioita kun niistä puhutaan, vaikkei itse niitä tunnuslukuja vielä näpyttelisikään.
Björnin ydinajatuksen kyllä allekirjoitan, että lapset pitää ottaa positiivisella tavalla mukaan arjen touhuihin pienestä pitäen. Ei ne pienet ole niin "tyhmiä" monessakaan asiassa, kun me aikuiset helposti luullaan. Silti en omalle 5-vuotiaalle vielä korttia ottaisi, se kun tuntuisi vastuullisemmalta kuin se käteisen mukana kantaminen. (En tiedä miksi ja onko se edes vastuullisempaa?)
En kehtaisi antaa lapsen maksaa, jos se on vähänkin omaa maksamista hitaampaa kortilla tai käteiselläkään, jos selän takana on jonoa. Onneksi niitä hiljaisia hetkiä harjoitteluun on.
Tästä sekavasta viestistä voi päätellä, että vaikka en itse uskaltaisi ottaa korttia omalle muksulleni noin pienenä, en kyllä löydä suuria eroja käteisen ja kortin käyttöön liittyvään vastuuseen.