Olenko ainut, joka ajattelee kestovaipoista näin...

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Paha sanoa, kun ei kestoista mitään kokemusta, mutta eikai kukaan nyt vauvalla pissavaippaa pidä? Itse ajattelen siten, että kun lapsi vaippaan pissaa, niin se vaippa vaihdetaan oli sitten kyse kertiksestä tai kestosta.
Lapsi voi pissata vaikka 8 kertaa tunnissa, pikkuliruja kerrallaan, ja aika harva kai vaihtaa vaippaa jatkuvasti? :)
Jos pissaa liruja, niin tuskin mikään vaippa on niin heikkolaatuinen oli sitten kesto tai kertis, että jättää pinnan märäksi.

Ja siinä kohtaa kun liruja on tullut useampi, niin siinä kohtaa kyllä vaippa kuuluu mieleastäni vaihtaa.

Muksu kun oli vaippaiässä, niin vaippoja meni pikkuvauvaiässä 10/vrk, eli noin 2 tunnin välein vaippa meni vaihtoon...koska yöllä ei vaihto ollut niin tiheää, vaippa vaihdettiin päivisin about 1,5 tunnin välein.

Eli kyllä meillä ainakin vaippa vaihdettiin heti, kun sinne jotakin ilmestyi siten, että sen huomasimme.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Varmaan ihan asiaankuulumaton kommentti, mutta luulis, että kestot on vauvan päällä inhat, kun ne on niin jumalattoman paksut ja kankeat.
No varmaan jos tunkee sisävaipan, muutoman lisäimun, harso nyt varmuuden vuoksi ja siihen päälle hahtuvasta tehdyt villapökät niin voi kuvitella ett ON iso paketti.

Mut kuorivaippa + imu ei kyl oo isoa ja paksua ja kankeaa nähnykkään.

ps. meillä ipana valitsee keston, sellaisen oranssin taskuvaipan jos saa valita minkä vaipanpäälleen laittaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vinku-iita:
No niitä vielä vahemmän mä ymmärrän kestositeitä :x :x
Niin, onhan se perinjuurin kummallista että joku haluaa alapäätänsä vasten pehmeää, mukavaa ja hiostamatonta kangasta, sen sijaan että käyttäisi hiostavaa muovirättiä joka aiheuttaa haavaumia, hiivaa ja ties mitä vaivoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Varmaan ihan asiaankuulumaton kommentti, mutta luulis, että kestot on vauvan päällä inhat, kun ne on niin jumalattoman paksut ja kankeat.
No varmaan jos tunkee sisävaipan, muutoman lisäimun, harso nyt varmuuden vuoksi ja siihen päälle hahtuvasta tehdyt villapökät niin voi kuvitella ett ON iso paketti.

Mut kuorivaippa + imu ei kyl oo isoa ja paksua ja kankeaa nähnykkään.

ps. meillä ipana valitsee keston, sellaisen oranssin taskuvaipan jos saa valita minkä vaipanpäälleen laittaa.
Meillä pojun suosikki on autot tai sitten norsuvaippa =) :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Varmaan ihan asiaankuulumaton kommentti, mutta luulis, että kestot on vauvan päällä inhat, kun ne on niin jumalattoman paksut ja kankeat.
Ai onko ne paksut ja kankeat?
Et ole tainnut tutustua kestovaippojen maailmaan :D
No kaikki, jotka mä oon nähnyt, on kauhean paksuja ja kankeita. Ja vaikka kaikkia maailman kestovaippamalleja en olekaan nähnyt, niin käsittääkseni melko kattavan valikoiman kuitenkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
itse kokeilleet kestoja tai kerttiksiä kun tunnutte tietävän miltä ne tuntuu..
Kyllä olen. Kestositeitä olen käyttänyt vuosia ja takaisin niitä muovilärpysköitä en housuuni ota! Kuukautiskupilla mennään menkat ja tiputteluvuoto ja esim. jälkivuoto kestositeillä.

Ja voi halvattu että osaa ihmiset olla IDIOOTTEJA!!! Biojäte ja biologinen jäte on pikkusen eri asia! Sori vaan, kannattaa perehtyä hieman ennen kun alkaa faktoja laukoa suustaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
meillä ipana valitsee keston, sellaisen oranssin taskuvaipan jos saa valita minkä vaipanpäälleen laittaa.
Meillä loppui kestoilu, kun poika oppi päiväkuivaksi ja suurin osa vaipoista jäi pieniksi (poika on niin pitkä ja komia että L/XL-taskutkaan ei oikein enää mahtuneet). Ollaan siis käytetty öisin kertisvaippaa, ja pidemmillä kaupunkireissuilla myös.
Pari päivää sitten kaivelin laatikosta muutaman kestovaipan naapuritalon vauvaa varten (heilläkin kestoillaan). Poika näki ne, ryntäsi riemusta hihkuen niiden kimppuun, ja alkoi tunkemaan kestovaippaa housuihinsa hokien että "haluu, haluu tää vaippa!".
Kertisvaipan kanssa taas on joka kerta sama juttu: "ei haluu, ei ei ei, ei vaippa, haluu kalsit!" (kalsit=kalsarit pojan kielellä ).
Siitäkin voisi tehdä joitakin päätelmiä siitä, mitkä vaipat mahtaakaan olla lapsen itsensä kannalta ne mukavimmat =)
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja vinku-iita:
No niitä vielä vahemmän mä ymmärrän kestositeitä :x :x
ymmärrän, kun juttelin ystäväni kansssa asiasta. olen meidän ystäväpiirin musta lammas ja ekoilen, niin kuin muut kutsuu, mutta tosiaaan osa on käytännön sanelemaa. Kestositeet ei kuulosta hygieeniseltä, mutta jouduthan sinä alapääsi pesemään ja koskemaan kuukautisvereen vai pesetkö jollaikin paineella/hierovalla suihkulla, jottei tarvitse siihen ällöttävyyteen koskea.
Vertahan se vaan on. Minulla tosiaan ne auttavat suureen avivaan, josta olen kärsinyt vuosia, että kertakäyttösiteee hiostavat ja näin aiheuttavat hiivainfektion, johonka täytyy aina hakea lääkekuuri kerran kuussa. Eri sidemerkeillä ei ole väliä. Eli olen nauttinut kuukautisistani, jos niin voi sanoa kun löysin kestositeet. Itse en koe ällöttävyytenä, kun itse huolehdin meidän pyykkihuollon. Menkka-aikaan en ees anna miehen koskea pyykkikoneeseen, kun mua ällöttää ajatus, että koskisin jonkun muun kuukautissiteisiin.

 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
mie: kuukautiskuppi on hygienisin vaihtoehto, mukavin, edullisin ja kaikin puolin ehdottomasti kokeilemisen arvoinen!
Pelkään, että siitä tulee tulehduskierre, niin kuin tuli nuorempana tamponeista, siksi en ees oo uskaltanu kokeilla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärryksensydän:
Et ole ainut ja mä ajattelen lisäksi niin, et onko se sen ympäristöystävällisempää, kun päivässä menee ehkä parikymmentäkin vaipaa, joita saat olla liottamassa tai pesemässä.
Niihin menee siis pesuainetta, vettä ja sähköä eli hemmetisti energiaa. Säästääkö se sittenkään lopulta yhtään mitäään?!
Kuka käyttää 20 vaippaa päivässä :eek: ?

Meillä likaiset kestot säilytetään ilmavasti pyykkikorissa ja ei ne oikeasti haise. Sen jälkeen, kun on kestoilemaan osittain siirtynyt vasta kunnolla huomaa, miten oikeasti se kertisvaippa haisee, kun siinä on pissaa :x

Ja todellakin tulee kestot halvemmaksi kuin kertisvaipat, jätemääristä puhumattakaan.

Ja jos kestovaipoista tulee paksu paketti, niin sekin tekee vaan hyvää, kun ohjaa lapsen lonkat oikeaan asentoon ja pojilla kivekset on sopivammassa lämpötilassa kuin muovisen kertisvaipan sisällä.
 
hepulis
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Varmaan ihan asiaankuulumaton kommentti, mutta luulis, että kestot on vauvan päällä inhat, kun ne on niin jumalattoman paksut ja kankeat.
:LOL:

perehdypäs asiaan hieman paremmin niin tiedät. kannattaa hypistellä ja tunnustella esim. Bumgenius all-in-oneja (meidän suosikit), ohuita kuin mitkä ja ah miten ihanan pintakuiva. ;) taskuvaipat yleensä kans aika ohuita paketteja.
 
tuike
Alkuperäinen kirjoittaja Aamukatse:
Alkuperäinen kirjoittaja tuike:
Uskaltaiskohan sitä pistää kuvaa mein kestopepusta? Tosin ei pylly puolelta mutta muuten. Minusta ei niin hirveän iso paketti ole.
Laitas :)
Okei, jos joku tunnistaa mein hahtuvat, niin sitten tunnistaa :)

Tässä siis yövaippa kyseessä...


http://www.aijaa.com/v.php?i=2346821.jpg
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
mie: kuukautiskuppi on hygienisin vaihtoehto, mukavin, edullisin ja kaikin puolin ehdottomasti kokeilemisen arvoinen!
Pelkään, että siitä tulee tulehduskierre, niin kuin tuli nuorempana tamponeista, siksi en ees oo uskaltanu kokeilla.
Käy kuukuppikunnassa tutustumassa aiheeseen. Monilla kokemus on juuri päinvastainen. Kuukautiskupista ja tamponista ei voi edes puhua samana päivänä, niin erilainen niiden toimintaperiaate on. Kuukuppi ei kuivata limakalvoja, ei ime mitään, se ei sekoita emättimen luonnollista bakteeri- eikä kosteustasapainoa, sen pinnalla ei elä mikään. Se on vaan yksinkertaisesti täydellinen keksintö!!
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
mie: kuukautiskuppi on hygienisin vaihtoehto, mukavin, edullisin ja kaikin puolin ehdottomasti kokeilemisen arvoinen!
Pelkään, että siitä tulee tulehduskierre, niin kuin tuli nuorempana tamponeista, siksi en ees oo uskaltanu kokeilla.
Käy kuukuppikunnassa tutustumassa aiheeseen. Monilla kokemus on juuri päinvastainen. Kuukautiskupista ja tamponista ei voi edes puhua samana päivänä, niin erilainen niiden toimintaperiaate on. Kuukuppi ei kuivata limakalvoja, ei ime mitään, se ei sekoita emättimen luonnollista bakteeri- eikä kosteustasapainoa, sen pinnalla ei elä mikään. Se on vaan yksinkertaisesti täydellinen keksintö!!
Kiitos vinkistä. Käyn tutkailemassa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja tuike:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamukatse:

Tässä siis yövaippa kyseessä...


http://www.aijaa.com/v.php?i=2346821.jpg

Jatkoa edelliseen viestiini, siis siitä vanhanaikaisuudesta. Eikö joskus sota-aikana pidetty (luullakseni) just tollasia villahousuja? Noh, jokainen tekee niinkun tykkää, musta toi kestoilu vaan on omituista touhua :D .
 
Siitä säilytyksen hajusta vielä.
Meillä mun herkkänenänen sisko valitti aina, et vaipat(kertikset) haisee roskiksessa, kun kävi kylässä. Kertaakaan ei oo likaisten vaippojen "säilytys" hajusta valittanu kestojen aikaan :D
 

Yhteistyössä