Olenko ainut, joka ajattelee kestovaipoista näin...

Alkuperäinen kirjoittaja välillä kestoilija välillä ei:
Ei ne jätteet yhtään sen vähemmän ympäristöä tuhoavia ole vaikka ne polttolaitokseen meneekin. Polttolaitoksessa on karmeet pytingit, jotta polttolämpötilat pysyy niin ylhäällä että myrkytkin palaa. Saati ne ilmanpäästöt, niitä hiilipäästöjä tulee valtavia määriä eikä mikään niitä korvaa kuten puunpoltossa uusiutuva metsä.
Juu, mutta kysymys olikin siitä jääkö maatumattomat kertikset vaippavuoriksi kaatopaikalle vai ei.
 
Vesi valuu ikkunoissa
Parin kestoilijan luona virailleena olen huomannut, että vaippojen kuivatus sisällä nostaa ilmankosteutta niin paljon, että vesi valuu ikkunoita pitkin talvella ja ilmasto on sisällä aika "trooppinen". Tekee varmaan tosi hyvää rakenteille erityisesti vanhoissa omakotitaloissa, joissa ilmanvaihto on muutenkin mitä on (= sitä ei ole) ja homeongelmat enemmän kuin yleisiä.

Mutta että hyvä asiahan tuo on ympäristön kannalta..
 
Alkuperäinen kirjoittaja hanna:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Latetaas uudestaan tää kysymys; käyttääkö kukaan TEA-TREE ÖLJYÄ kestovaippojen liotusvedessä???
Kiinnostaisi kovin se annostelu, jos joku siitä tietää. Itse käytän etikkaa, mutta en kauhiast tykkää sen hajusta...
kannattaa kysyä esim kestovaippa.info sta, sieltä saa nopeesti vastauksen...tai kannattaa koittaa eka hakua (vasemmasta yläkulmasta keskustelu osiosta )
Joo mä just ihan vaan googletin ja heti otsikossa kerrottiin et muutama tippa. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vesi valuu ikkunoissa:
Parin kestoilijan luona virailleena olen huomannut, että vaippojen kuivatus sisällä nostaa ilmankosteutta niin paljon, että vesi valuu ikkunoita pitkin talvella ja ilmasto on sisällä aika "trooppinen". Tekee varmaan tosi hyvää rakenteille erityisesti vanhoissa omakotitaloissa, joissa ilmanvaihto on muutenkin mitä on (= sitä ei ole) ja homeongelmat enemmän kuin yleisiä.

Mutta että hyvä asiahan tuo on ympäristön kannalta..
Siinähän ne vaipat kuivui missä muukin pyykki....sisällä tai ulkona, joskus taloyhtiön kuivaushuoneessa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vesi valuu ikkunoissa:
Parin kestoilijan luona virailleena olen huomannut, että vaippojen kuivatus sisällä nostaa ilmankosteutta niin paljon, että vesi valuu ikkunoita pitkin talvella ja ilmasto on sisällä aika "trooppinen". Tekee varmaan tosi hyvää rakenteille erityisesti vanhoissa omakotitaloissa, joissa ilmanvaihto on muutenkin mitä on (= sitä ei ole) ja homeongelmat enemmän kuin yleisiä.

Mutta että hyvä asiahan tuo on ympäristön kannalta..
Ei kyllä sit tarttee olla jotain muutakin... Millaset pesukoneet näil sun kavereillas on vai käsinkö ne vaipat pesee?
 
Vesi..
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Vesi valuu ikkunoissa:
Parin kestoilijan luona virailleena olen huomannut, että vaippojen kuivatus sisällä nostaa ilmankosteutta niin paljon, että vesi valuu ikkunoita pitkin talvella ja ilmasto on sisällä aika "trooppinen". Tekee varmaan tosi hyvää rakenteille erityisesti vanhoissa omakotitaloissa, joissa ilmanvaihto on muutenkin mitä on (= sitä ei ole) ja homeongelmat enemmän kuin yleisiä.

Mutta että hyvä asiahan tuo on ympäristön kannalta..
Siinähän ne vaipat kuivui missä muukin pyykki....sisällä tai ulkona, joskus taloyhtiön kuivaushuoneessa.
Niinpä, mutta sitä pyykkiä vain tulee normaalia enemmän vaippojen kanssa. Ei niillä ainakaan ennen kestisten kuivattamista musta vesi valunut ikkunoita pitkin.. Ja itsekin olivat sen huomanneet..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vesi..:
Niinpä, mutta sitä pyykkiä vain tulee normaalia enemmän vaippojen kanssa. Ei niillä ainakaan ennen kestisten kuivattamista musta vesi valunut ikkunoita pitkin.. Ja itsekin olivat sen huomanneet..
Joo, tulihan sitä yksi koneellinen enemmän per viikko :D. Eli yhtä tyhjän kanssa ainakin meidän perheessä.
Eikä meillä valunut vesi mistään. Ei meidän talo kaiketi tajua, kuivuuko kylppärissä vaippapyykki vaiko sukat ja alkkarit :xmas:
 
ekoilija ja egoisti
Vähän menee aiheen vierestä, mutta tainnu mennä sanat vähän sekaisin täällä... "Muuten kyllä olen egoisti" :D ekologinen EI egologinen... ja egoistihan tarkoittaa vähän muuta kuin mitään ympäristöystävällisyyteen liittyen.

En pahalla, hauskaa vaan lukea näitä:)
 
Osta kokeeksi yksi kestoside ja kokeile sitä pari päivää. Sen jälkeen on helpompi muodostaa mielipiteitä ;) Mä en enää kertakäyttöistä sidettä housuuni laittaisi vaikka maksettaisiin, enkä samaisesta syystä - mukavuuden vuoksi - myöskään käytä kertiksiä lapsellani.
 
Mie olen kokenut, että kertiksiä joutuu vaihtamaan paljon useemmin, kun kestoja :eek: Ja yhtä kuivina pysyvät pinnasta, kun kestoihin laittaa fleecestä kuivaliinan :wave:
Kesälomalla meinas hermo palaa, kun käytettiin reissussa kertiksiä, oli miusta jotenki hankalia. Piti usein vaihtaa ja haisivat roskiksessa :x
 
saapi minun puolesta jokainen itse päättää käyttääkö kestoja vai kertiksiä, mutta meillä käytetään molempia. Ja on käytetty koko ajan. Laiskuuttani käytän kertiksia kun ei olla kotona.

Ei meillä haise vaipat, paitsi ne kakkaiset kertakäyttövaipat roskiksessa. Onneksi tyttö rupes 9 kk ikäisenä tekemään kakat pottaan ja osan pisuistakin, niin pääsi niistäkin hajuista. Uskonpa että aikainen pottailu on osittain kestovaippojen ansiota, meillä on ollut sekä kuivapintaisia että flanellipintaisia vaippoja.

Ja villikset on tosi hyvät, varsinkin sellaiset merinovillaiset, ihanan pehmeät, eikä tyttö hikoile niissä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Mutta jos mä laitan kesäkuumalla villapaidan päälle, niin ei mulla ole viileää?

Kiilusilmä, toi on kyllä ihan totta että kertisten kanssa lapsi haisee koko ajan jotenkin pisulle.
Kokeilepa täyttä villa olevaa paitaa,ei mitään sekoitelankaa.

tai toisen käden ympärille kertis ja toiseen sisävaippaa+villaa,kumpi hiosta enemmin?

 
Ja mein tal oei kyllä osaa erottaa onko kuivamasa vaippaa vaiko vaatetta,vai peräti mattoa tai lakanaa.... Jos on päivä jolloin on pesty paljon pyykkiä,silloin voi lämmittää saunan joten ne kuivaa kätevästi ne pyykitkin.
 
moro
Minä olen hirveän kiinnostunut nyt kokeileen seuraavalla lapsella kestovaippoja, mutta tarvisin hyvän ja perusteellisen opastuksen! Olen lukenut kestovaippainfon sivuja, mutta kaipaisin silti enemmän opastusta, esim. mikä olis paras vaippayhdistelmä vastasyntyneelle? entä sen jälkeen? Helpoin käyttää? Tiedän että nämäkin on makuasioita, mut en tiedä minkälaisilla vaipoilla aloittaisin. Jelpatkaa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja moro:
Minä olen hirveän kiinnostunut nyt kokeileen seuraavalla lapsella kestovaippoja, mutta tarvisin hyvän ja perusteellisen opastuksen! Olen lukenut kestovaippainfon sivuja, mutta kaipaisin silti enemmän opastusta, esim. mikä olis paras vaippayhdistelmä vastasyntyneelle? entä sen jälkeen? Helpoin käyttää? Tiedän että nämäkin on makuasioita, mut en tiedä minkälaisilla vaipoilla aloittaisin. Jelpatkaa!
Vastasyntyneellä käytin harsoa ja kuorivaippaa, mutta enimmäkseen kertakäyttövaippoja kuitenkin.
Isommalla vauvalla ja taaperolla oli mun mielestä taskuvaippa paras ja helpoin vaihtoehto. Sisävaippa+kuoret- yhdistelmiäkin oli etenkin kotikäytössä, ja sisävaippa+hahtuvavillahousut yöllä.
Mutta eniten tykkäsin siis taskuvaipoista, joissa siis on jo kuori ja kuivapinta valmiina, ja sinne väliin (eli "taskuun" ) vaan laitetaan imut sisälle. Ne oli tosi helppokäyttöisiä, toimivat mainiosti, ja kuivuivat nopeasti pesun jälkeen. Meidän suosikki oli Muksut-taskuvaippa.
 
moro
Kiitos Ravistettava, itekki mietin tuota, et oisko kertikset helpoimmat vastasyntyneelle ja sen jälkeen kestot ku vähän kasvaa. Ja noita taskuvaippoja vois kokeilla, kuulostaa hyvältä!
 
takinkääntäjä
Minä olin ekan lapsen aikaan tosi kestovastainen ja tokan vauvan synnyttyäkin annoin äitiyspakkauksen kestovaipan kokeilematta pois. Vauvan ihottumaongelmien takia kokeiltiin ensin kaikki kertismerkit läpi ennen kuin uskaltauduin kokeilemaan kaverilta lainattuja kestoja, ja sille tielle jäin! Aiemmin ajatus vaippojen pyykkäämisestä tuntui vaivalloiselta, nyt taas ei voi kuin ihmetellä miten aikoinaan jaksoin kärrätä jatkuvasti vaippoja kaupasta ja kuljetella haisuvaippoja ulkoroskikseen talvipakkasilla. Niin se mieli vaan voi muuttua :)
 
Jaana
Vielä noista maatuvista kertakäyttövaipoista.. Ainakin Ruohojuuresta saa niitä, merkki on Wiona. Sieltä itse olen ostanut meiän pojalle.. Ja voi olla et myös netistä saa jostain tilattua.. En tiedä. Me käytetään päivisin kestoja, mut yöllä ja pitemmillä reissuilla noita Wiona- merkkisiä. Muuten ollaan tykätty, mut ovat törky kalliita.. Joten ei niitä kyllä raaskisikaan käyttää enempää kun sen yhden/vrk. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vinku-iita:
Mutta mun mielestä ne on varmaan epämukavat kun ne on märät koko ajan kun lapsi pissaa, kun eihän ne sitä kosteutta ime samalla tavalla kun kertikset...
JA HUOM: tämä on minun mielipide
Lukematta koko ketjua vastaan, että; eihän se lapsi joka sekunti pissaa. Ja kestojen kanssa sen oppii huomaamaan, millon pissaa tulee joten vaipan voi vaihtaa heti kun huomaa sen olevan märkä. Ja on imuja, jotka eivät tunnu erityisen märiltä. So simple ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja vinku-iita:
Mutta mun mielestä ne on varmaan epämukavat kun ne on märät koko ajan kun lapsi pissaa, kun eihän ne sitä kosteutta ime samalla tavalla kun kertikset...
JA HUOM: tämä on minun mielipide
Lukematta koko ketjua vastaan, että; eihän se lapsi joka sekunti pissaa. Ja kestojen kanssa sen oppii huomaamaan, millon pissaa tulee joten vaipan voi vaihtaa heti kun huomaa sen olevan märkä. Ja on imuja, jotka eivät tunnu erityisen märiltä. So simple ;)
Mistä sen huomaa paremmin kestoista,kun kertiksistä?Miten kertisten kanssa sitä ei voisi huomata?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Mä oon aina miettinyt noista villahousuista.... Eikö ne ole kauhean kuumat? Meillä on semmonen kuumakalle toi tyttö, että kuinka se voisi niitä käyttää? Selvennättekö epätietoiselle?
villa on siitä kiva et kylmällä se on lämmin ja lämpimällä viileä, ihan niinku fleesekin. ;)
minusta kyllä fleece on lämmin aina.
 

Yhteistyössä