Olenko ainut, joka ajattelee kestovaipoista näin...

hepulis
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
mä olen ollu niin mukavuuden haluinen et en oo ees aatellu et rupeisin pesemään vaippoja...
laiskuutta se on sekin...
Mä taas oon sen verran ympäristötietoinen, että en vaan vois käyttää kertiksiä.
mä taas käytän kestovaippoja nimenomaan LAISKUUDEN takia, en todellakaan jaksa joka päivää kiikuttaa sitä kakkavaipparoskista ulos..
 
yhhyh
Hitsi, pakko tulla sanomaan tähän ketjuun, että kaverini käyttää kestiksiä lapsillaan ja niiden kämppä kyllä haisee ihan käymälälle... Tai siis se vessa jossa pissivaippoja säilötään ennen pesua ja sieltä haju leviää. Kaveri ei ite sitä enää huomaa kun nenä tottunut ja kirkkain silmin väittää ettei ne vaipat haise...
 
Mulla meni kestovaippa kokeiluun halut kun kävin kaverillani vessassa ja siellä lillu ämpärissä ne paskaset vaipat ja pinnalla lillu sellanee lima :x Haju oli sen mukainen.

Turha monien sillä egologisuudella mällätä, koska samaan aikaan kannatte kassikaupalla einespaketteja ym. roskiksen pullolleen.
Olen samaa mieltä että eikö vaippoja voisi kehittää paremmin maatuviksi kun kerran viisaita suunnittelijoita on maailma pullollaan. Muuten olen egoisti, mutta kestovaippoja en käytä. Muita meidän roskikseen ei tulekkaan.
 
hepulis
Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti Narniasta:
Samaa mieltä plus se että ne on ihan valtavan suuria. Varmaan hiton kuumia kesällä ja hameet näyttää hassuilta tytöillä.

Joo pinnallinen olen. :D
ei todellakaan ole suuria! :) esimerkiksi muumit helposti paksumpia kuin meidän lempparit all-in-one -kestikset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja yhhyh:
Hitsi, pakko tulla sanomaan tähän ketjuun, että kaverini käyttää kestiksiä lapsillaan ja niiden kämppä kyllä haisee ihan käymälälle... Tai siis se vessa jossa pissivaippoja säilötään ennen pesua ja sieltä haju leviää. Kaveri ei ite sitä enää huomaa kun nenä tottunut ja kirkkain silmin väittää ettei ne vaipat haise...
Kyllä mä ainakin meillä huomaan kun vaipat haisee...koska silloin kun ne haisee, ne TODELLA haisee. Mut yleensä ne haisee vaan silloin kun eivät ole lillumassa vedessä tai jos olen just laittanut ne pesuun.
Mut kai siihenkin hajuun voi tottua?

Hei käyttääkö kukaan TEA-TREE öljyä kestiksien lilluvedessä????
 
Alkuperäinen kirjoittaja yhhyh:
Hitsi, pakko tulla sanomaan tähän ketjuun, että kaverini käyttää kestiksiä lapsillaan ja niiden kämppä kyllä haisee ihan käymälälle... Tai siis se vessa jossa pissivaippoja säilötään ennen pesua ja sieltä haju leviää. Kaveri ei ite sitä enää huomaa kun nenä tottunut ja kirkkain silmin väittää ettei ne vaipat haise...
No hitsi, sun kaverisi on vissiin sitten aika epähygieeninen tyyppi tai säilöö vaippoja liian pitkään/väärin.
Sillä ei ne oikeasti haise, ei ainakaan meillä. Mun mies on sellainen tarkkanenä, että olisi taatusti valittanut jos kestovaipat olisivat edes hieman tuoksahtaneet :D. Itse huomaan kyllä vaipparoskiksen hajun, mutta kestoiluaikoina vessassa ei haissut mikään. Paitsi sen 15 sekunnin ajan kun kippasin vaipat pesukoneeseen.
 
noh
Alkuperäinen kirjoittaja essi2008:
Mulla meni kestovaippa kokeiluun halut kun kävin kaverillani vessassa ja siellä lillu ämpärissä ne paskaset vaipat ja pinnalla lillu sellanee lima :x Haju oli sen mukainen.

Turha monien sillä egologisuudella mällätä, koska samaan aikaan kannatte kassikaupalla einespaketteja ym. roskiksen pullolleen.
Olen samaa mieltä että eikö vaippoja voisi kehittää paremmin maatuviksi kun kerran viisaita suunnittelijoita on maailma pullollaan. Muuten olen egoisti, mutta kestovaippoja en käytä. Muita meidän roskikseen ei tulekkaan.
Ööö, no aika harvassa kestovaippaperheessä se ekologisuuden pohtiminen jää ainoastaan vaippoihin. Meillä ei käytetä mitään eineksiä ja ollaan tarkkana kulutuksesta. Samoin on asiat ainakin ystäväpiirini perheissä.

Mutta tuosta kohdin olen samaa mieltä, olisi mahtavaa, jos kehitettäisiin maatuva kertakäyttövaippa! Tosin sille varmaan tarvittaisiin oma keräyksensä, koska ihmisulosteita ei biojätteisiin oikein voi laittaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja essi2008:
Turha monien sillä egologisuudella mällätä, koska samaan aikaan kannatte kassikaupalla einespaketteja ym. roskiksen pullolleen.
Suuri osa meistä kestoilijoista ei tuota kuitenkaan tee :saint: vaan pyrkii elämään muutenkin mahdollisimman ekologisesti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Mutta tuosta kohdin olen samaa mieltä, olisi mahtavaa, jos kehitettäisiin maatuva kertakäyttövaippa! Tosin sille varmaan tarvittaisiin oma keräyksensä, koska ihmisulosteita ei biojätteisiin oikein voi laittaa...
Sellainen kertakäyttövaippa on jo. Mutta se on periaatteessa yhtä tyhjän kanssa, koska sitä ei voi laittaa biojätteen sekaan, ja täälläpäin ainakin kertikset poltetaan jätteenpolttolaitoksella, eli ne eivät mene vaippavuoriksi kaatopaikalle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja essi2008:
Turha monien sillä egologisuudella mällätä, koska samaan aikaan kannatte kassikaupalla einespaketteja ym. roskiksen pullolleen.
Suuri osa meistä kestoilijoista ei tuota kuitenkaan tee :saint: vaan pyrkii elämään muutenkin mahdollisimman ekologisesti.
Ompa mukava kuulla että teitäkin löytyy. Itsellä kolme tuttua jotka käyttävät kestoja ja niillä ei elämässään muuta egolokisuutta ole eli ostetaan-kulutetaan-kannetaan roskiin. Itse kierrätän kaiken paitsi en niitä vaippoja.Onneksi niidenkin käyttö loppuu pian.

 
hanna
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Alkuperäinen kirjoittaja essi2008:
Mulla meni kestovaippa kokeiluun halut kun kävin kaverillani vessassa ja siellä lillu ämpärissä ne paskaset vaipat ja pinnalla lillu sellanee lima :x Haju oli sen mukainen.

Turha monien sillä egologisuudella mällätä, koska samaan aikaan kannatte kassikaupalla einespaketteja ym. roskiksen pullolleen.
Olen samaa mieltä että eikö vaippoja voisi kehittää paremmin maatuviksi kun kerran viisaita suunnittelijoita on maailma pullollaan. Muuten olen egoisti, mutta kestovaippoja en käytä. Muita meidän roskikseen ei tulekkaan.
Ööö, no aika harvassa kestovaippaperheessä se ekologisuuden pohtiminen jää ainoastaan vaippoihin. Meillä ei käytetä mitään eineksiä ja ollaan tarkkana kulutuksesta. Samoin on asiat ainakin ystäväpiirini perheissä.

Mutta tuosta kohdin olen samaa mieltä, olisi mahtavaa, jos kehitettäisiin maatuva kertakäyttövaippa! Tosin sille varmaan tarvittaisiin oma keräyksensä, koska ihmisulosteita ei biojätteisiin oikein voi laittaa...

on olemassa jo maantuvia kertakäyttövaippoja, siis sellaisia jotka voi heittää kompostiin...en nyt muista missä niitä oli...*hetki mietin*
 
noh
Alkuperäinen kirjoittaja hanna:
on olemassa jo maantuvia kertakäyttövaippoja, siis sellaisia jotka voi heittää kompostiin...en nyt muista missä niitä oli...*hetki mietin*
Olis mahtavaa, jos ne olis kaikki sellaisia, ja niille olis oma keräys.
:D Joo, mä tiedän, mä olen idealisti...
 
noh
Alkuperäinen kirjoittaja essi2008:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja essi2008:
Turha monien sillä egologisuudella mällätä, koska samaan aikaan kannatte kassikaupalla einespaketteja ym. roskiksen pullolleen.
Suuri osa meistä kestoilijoista ei tuota kuitenkaan tee :saint: vaan pyrkii elämään muutenkin mahdollisimman ekologisesti.
Ompa mukava kuulla että teitäkin löytyy. Itsellä kolme tuttua jotka käyttävät kestoja ja niillä ei elämässään muuta egolokisuutta ole eli ostetaan-kulutetaan-kannetaan roskiin. Itse kierrätän kaiken paitsi en niitä vaippoja.Onneksi niidenkin käyttö loppuu pian.
Mistä syistä tuttusi sitten kestoilevat? Jos se ei heillä liitykään ekologisiin ajatuksiin, vaan vaikka vauvan mukavuuteen? Aika kurjaa, etteivät jaksa ajatella pidemmälle.

 
jonna
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Mutta tuosta kohdin olen samaa mieltä, olisi mahtavaa, jos kehitettäisiin maatuva kertakäyttövaippa! Tosin sille varmaan tarvittaisiin oma keräyksensä, koska ihmisulosteita ei biojätteisiin oikein voi laittaa...
Sellainen kertakäyttövaippa on jo. Mutta se on periaatteessa yhtä tyhjän kanssa, koska sitä ei voi laittaa biojätteen sekaan, ja täälläpäin ainakin kertikset poltetaan jätteenpolttolaitoksella, eli ne eivät mene vaippavuoriksi kaatopaikalle.
pitääkö teillä sitten lajitella roskat "täysin"? vai miten ne poimii ne kertikset ym.poltettavat jätteet sieltä poltettavaksi?
 
-
Ei meil ainakaan haise kestikset, ne säilytetään "kuivana" kannellisessa ämpärissä, joka on vessan kaapissa. Eikä edes se kaappi haise :) Siis eihän ne vaipat tietenkää oo kuivana, mutta huuhdeltuna siel ämpärissä. Ja ämpäri täyttyy nopsaa joten ei ne siel ehi monta päivää haista.

Hajuhaitat on kertsiroskiksessa moninkertaset verrattuna kestoihin. Ihan oikeasti! :)
 
hanna
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Alkuperäinen kirjoittaja hanna:
on olemassa jo maantuvia kertakäyttövaippoja, siis sellaisia jotka voi heittää kompostiin...en nyt muista missä niitä oli...*hetki mietin*
Olis mahtavaa, jos ne olis kaikki sellaisia, ja niille olis oma keräys.
:D Joo, mä tiedän, mä olen idealisti...
niin, no niitä ei voi yleisiin kompostoihin (kerrostalo jne.) laittaa ja omaankin kompostoimiseen suositellaan että kakat kipataan pois.
olis mullakin tuhanssia hyviä ideoita tään luonnon ja "maailman parantamiseksi", mut ku en oo tään suurempi vaikuttaja ku omalta osalta niin se jää sit siihen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jonna:
pitääkö teillä sitten lajitella roskat "täysin"? vai miten ne poimii ne kertikset ym.poltettavat jätteet sieltä poltettavaksi?
Meillä lajitellaan erikseen polttokelpoinen jäte, kaatopaikkajäte, lasi, metalli, paperi, nestekartonki ja pahvi. Ja kertisvaipat menee siis tuohon polttokelpoisen jätteen laatikkoon, kuten suurin osa muistakin jätteistä (kaatopaikkajätettä meillä tulee ehkä 1 muovikassillinen puolessa vuodessa :eek: ).
 
jonna
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja jonna:
pitääkö teillä sitten lajitella roskat "täysin"? vai miten ne poimii ne kertikset ym.poltettavat jätteet sieltä poltettavaksi?
Meillä lajitellaan erikseen polttokelpoinen jäte, kaatopaikkajäte, lasi, metalli, paperi, nestekartonki ja pahvi. Ja kertisvaipat menee siis tuohon polttokelpoisen jätteen laatikkoon, kuten suurin osa muistakin jätteistä (kaatopaikkajätettä meillä tulee ehkä 1 muovikassillinen puolessa vuodessa :eek: ).
niin joo, asutte ilmeisesti kt- tai rt.ssa ja jossain idässä päin... meillä on tuollainen keräys piste tuossa puolen kilsan päässä johon voi viedä pahvit, lasit, metallit, paperit ja muut sitten omaan roskikseen....tai no tää nyt oli vähä ot..ketä kiinostaa meiän roskien lajittelu :) :)
 
välillä kestoilija välillä ei
Ei ne jätteet yhtään sen vähemmän ympäristöä tuhoavia ole vaikka ne polttolaitokseen meneekin. Polttolaitoksessa on karmeet pytingit, jotta polttolämpötilat pysyy niin ylhäällä että myrkytkin palaa. Saati ne ilmanpäästöt, niitä hiilipäästöjä tulee valtavia määriä eikä mikään niitä korvaa kuten puunpoltossa uusiutuva metsä.

Itse tiedän useammankin perheen jossa kertisten käyttö menee jo välillä lapsenrääkkäyksen piikkiin. Ne nykyajan kertikset kun on niin kamalan imukykyisiä että oonpa parikin kertaa nostanut kymmenkiloista lasta jonka pylly painaa ihan valtavasti. Kun se vaippa on kuiva pinnasta niin jotkut idiootit ei katso tarpeelliseksi vaihtaa sitä. Kestovaipoilla sentään oot pakotettu vaihtamaan sen säännöllisesti päivän mittaan.
 
Latetaas uudestaan tää kysymys; käyttääkö kukaan TEA-TREE ÖLJYÄ kestovaippojen liotusvedessä???
Kiinnostaisi kovin se annostelu, jos joku siitä tietää. Itse käytän etikkaa, mutta en kauhiast tykkää sen hajusta...
 
hanna
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Latetaas uudestaan tää kysymys; käyttääkö kukaan TEA-TREE ÖLJYÄ kestovaippojen liotusvedessä???
Kiinnostaisi kovin se annostelu, jos joku siitä tietää. Itse käytän etikkaa, mutta en kauhiast tykkää sen hajusta...
kannattaa kysyä esim kestovaippa.info sta, sieltä saa nopeesti vastauksen...tai kannattaa koittaa eka hakua (vasemmasta yläkulmasta keskustelu osiosta )
 
Alkuperäinen kirjoittaja jonna:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja jonna:
pitääkö teillä sitten lajitella roskat "täysin"? vai miten ne poimii ne kertikset ym.poltettavat jätteet sieltä poltettavaksi?
Meillä lajitellaan erikseen polttokelpoinen jäte, kaatopaikkajäte, lasi, metalli, paperi, nestekartonki ja pahvi. Ja kertisvaipat menee siis tuohon polttokelpoisen jätteen laatikkoon, kuten suurin osa muistakin jätteistä (kaatopaikkajätettä meillä tulee ehkä 1 muovikassillinen puolessa vuodessa :eek: ).
niin joo, asutte ilmeisesti kt- tai rt.ssa ja jossain idässä päin... meillä on tuollainen keräys piste tuossa puolen kilsan päässä johon voi viedä pahvit, lasit, metallit, paperit ja muut sitten omaan roskikseen....tai no tää nyt oli vähä ot..ketä kiinostaa meiän roskien lajittelu :) :)
Ihan Turussa asutaan, ja luhtitalossa =)
 

Yhteistyössä