Olenko ainut, joka ajattelee kestovaipoista näin...

Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja vinku-iita:
Mutta mun mielestä ne on varmaan epämukavat kun ne on märät koko ajan kun lapsi pissaa, kun eihän ne sitä kosteutta ime samalla tavalla kun kertikset...
JA HUOM: tämä on minun mielipide
Lukematta koko ketjua vastaan, että; eihän se lapsi joka sekunti pissaa. Ja kestojen kanssa sen oppii huomaamaan, millon pissaa tulee joten vaipan voi vaihtaa heti kun huomaa sen olevan märkä. Ja on imuja, jotka eivät tunnu erityisen märiltä. So simple ;)
Mistä sen huomaa paremmin kestoista,kun kertiksistä?Miten kertisten kanssa sitä ei voisi huomata?
Vastasyntyneen kanssa synnärillä ei hoitajatkaan osanneet tulkita, milloin oli pissaa kertiksessä ja millon ei. Lopulta sinne piti laittaa käsipyyhkeitä, jotta näkyi kun kastuu. Eli tulokkaalle aion ottaa kestot mukaan jo synnärille, niin ei tartte suurennuslasilla tiirata pissamäärää..

Ja kyllä mä kestovaipasta mielestäni näen helpommin, onko siihen tullut pieni pissa vai iso pissa (miltä alueelta on kostunut, pinnasta vai syvemmältäkin), kuin kertiksestä.. helpottaa pottailuakin.

Ja kun on käyttänyt kestoja ja välillä kertiksiä, niin kestojen käytön jälkeen huomaa miten se kertis löyhkää märkänä :x
 
Et ole ainut ja mä ajattelen lisäksi niin, et onko se sen ympäristöystävällisempää, kun päivässä menee ehkä parikymmentäkin vaipaa, joita saat olla liottamassa tai pesemässä.
Niihin menee siis pesuainetta, vettä ja sähköä eli hemmetisti energiaa. Säästääkö se sittenkään lopulta yhtään mitäään?!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärryksensydän:
Et ole ainut ja mä ajattelen lisäksi niin, et onko se sen ympäristöystävällisempää, kun päivässä menee ehkä parikymmentäkin vaipaa, joita saat olla liottamassa tai pesemässä.
Niihin menee siis pesuainetta, vettä ja sähköä eli hemmetisti energiaa. Säästääkö se sittenkään lopulta yhtään mitäään?!
Tutkittu juttu, ja tulee sekä taloudellisemmaksi että ekologisemmaksi kuin kertakäyttövaipat.
Ja parikymmentä vaippaa päivässä? :eek: Ei mulla ole vastasyntyneenkään kanssa mennyt millään kymmentä vaippaa enempää, ei kummankaan lapsen kanssa.
 
unikuu
Alkuperäinen kirjoittaja yhhyh:
Hitsi, pakko tulla sanomaan tähän ketjuun, että kaverini käyttää kestiksiä lapsillaan ja niiden kämppä kyllä haisee ihan käymälälle... Tai siis se vessa jossa pissivaippoja säilötään ennen pesua ja sieltä haju leviää. Kaveri ei ite sitä enää huomaa kun nenä tottunut ja kirkkain silmin väittää ettei ne vaipat haise...
tämän mä olen huomannut että jos likavappoja säilyttää väärin niin ne alkaa kyllä lemuaa..meillä siis kestoillaan ihan täyspäiväisesti (ja -öisesti) ja vaipat kyllä haisee jos ne lojuu jossain päiväkausia tai niitä ei huuhdella jne.. pesen koneellisen joka päivä tai joka toinen päivä.
ja ei kukaan vieraamme ole koskaan siitä hajusta valittanut..mutta olen kyllä huomannut joissain kestopeppuperheissä että kylppäri ja wc haisee kauheelle..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja vinku-iita:
Mutta mun mielestä ne on varmaan epämukavat kun ne on märät koko ajan kun lapsi pissaa, kun eihän ne sitä kosteutta ime samalla tavalla kun kertikset...
JA HUOM: tämä on minun mielipide
Lukematta koko ketjua vastaan, että; eihän se lapsi joka sekunti pissaa. Ja kestojen kanssa sen oppii huomaamaan, millon pissaa tulee joten vaipan voi vaihtaa heti kun huomaa sen olevan märkä. Ja on imuja, jotka eivät tunnu erityisen märiltä. So simple ;)
Mistä sen huomaa paremmin kestoista,kun kertiksistä?Miten kertisten kanssa sitä ei voisi huomata?
Vastasyntyneen kanssa synnärillä ei hoitajatkaan osanneet tulkita, milloin oli pissaa kertiksessä ja millon ei. Lopulta sinne piti laittaa käsipyyhkeitä, jotta näkyi kun kastuu. Eli tulokkaalle aion ottaa kestot mukaan jo synnärille, niin ei tartte suurennuslasilla tiirata pissamäärää..

Ja kyllä mä kestovaipasta mielestäni näen helpommin, onko siihen tullut pieni pissa vai iso pissa (miltä alueelta on kostunut, pinnasta vai syvemmältäkin), kuin kertiksestä.. helpottaa pottailuakin.

Ja kun on käyttänyt kestoja ja välillä kertiksiä, niin kestojen käytön jälkeen huomaa miten se kertis löyhkää märkänä :x
Eikös se ole vähän toisinpäin,että kestot haisee,kertikset ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
itse kokeilleet kestoja tai kerttiksiä kun tunnutte tietävän miltä ne tuntuu..
Kyllä mä ainakin olen käyttänyt sekä kestositeitä että tavallisia terveyssiteitä, ja kestot tuntuu sata kertaa mukavammalle.
Ja olen kokeillut märän kestovaipan pintaa ja havainnut sen kuivaksi ja pehmoiseksi, eikä yhtä ällöttäväksi kuin märkä kertis.
 
unikuu
Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti Narniasta:
Samaa mieltä plus se että ne on ihan valtavan suuria. Varmaan hiton kuumia kesällä ja hameet näyttää hassuilta tytöillä.

Joo pinnallinen olen. :D
itseasiassa jos vaippapaketti on nauretavan iso ja leveä niin on kyllä sitten vikaa imuissa ja vaipan istuvuudessa.. eikä yleisesti kestoissa..
oikeat imut ja istuva vaippa takaa yhtä ohuen vaipan kuin kertakäyttöinenkin on.esimerkiksi meillä bambuisia ja mikrokuituituisia imuja swaddlebeesin ja myllymuksujen nepillisissä fleecepintaisissa taskuissa atoppista ihoa vasten. ei haittaa pyllyä.
imut imee niin hyvin että voi huoletta pitää yön n klo20- n klo7 samaa vaippaa ja pitää pissat sisällään ja pojan ihon ehjänä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
itse kokeilleet kestoja tai kerttiksiä kun tunnutte tietävän miltä ne tuntuu..
Appiukko kun kauhisteli, että haudutan vauvan peppua villahousuilla, niin käskin kokeilla laittaa yöksi toiseen jalkaan muovipussi ja toiseen jalkaan villasukka ja katsoa aamulla, kumpi koipi on hikisempi. :D
Ei kokeillut, mutta loppui kauhistelu.
 
eKo
Alkuperäinen kirjoittaja essi2008:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja essi2008:
Turha monien sillä egologisuudella mällätä, koska samaan aikaan kannatte kassikaupalla einespaketteja ym. roskiksen pullolleen.
Suuri osa meistä kestoilijoista ei tuota kuitenkaan tee :saint: vaan pyrkii elämään muutenkin mahdollisimman ekologisesti.
Ompa mukava kuulla että teitäkin löytyy. Itsellä kolme tuttua jotka käyttävät kestoja ja niillä ei elämässään muuta egolokisuutta ole eli ostetaan-kulutetaan-kannetaan roskiin. Itse kierrätän kaiken paitsi en niitä vaippoja.Onneksi niidenkin käyttö loppuu pian.
Siis... koska muutenkin tuottaa jätettä, niin mitä väliä vaikka sitä tulee muutama tonni lisää? En todellakaan hahmota pointtiasi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja eKo:
Alkuperäinen kirjoittaja essi2008:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja essi2008:
Turha monien sillä egologisuudella mällätä, koska samaan aikaan kannatte kassikaupalla einespaketteja ym. roskiksen pullolleen.
Suuri osa meistä kestoilijoista ei tuota kuitenkaan tee :saint: vaan pyrkii elämään muutenkin mahdollisimman ekologisesti.
Ompa mukava kuulla että teitäkin löytyy. Itsellä kolme tuttua jotka käyttävät kestoja ja niillä ei elämässään muuta egolokisuutta ole eli ostetaan-kulutetaan-kannetaan roskiin. Itse kierrätän kaiken paitsi en niitä vaippoja.Onneksi niidenkin käyttö loppuu pian.
Siis... koska muutenkin tuottaa jätettä, niin mitä väliä vaikka sitä tulee muutama tonni lisää? En todellakaan hahmota pointtiasi.
Mäkään en tajunnut....eihän kestoilu tarkoita sitä, että pitäisi muutenkin olla todellinen ekoihminen. Jos korvaa edes yhden päivittäisen kertisvaipan kestoilla, niin se tekee jo 365 vaippaa vähemmän vuodessa, eli aika suuri määrä vähemmän jätettä =)
 
Vastasyntyneellä muotoonommeltu sisävaippa ja siihen päälle kuorivaippa,se yhdistelmä pitää parenmmin kuin kertis. Ainakin meillä vastasyntyneestä asti kestoissa ollut vauva on selvinnyt yksillä selkäkakoilla koko 10kk ikänsä ajan,veljen viiskuinen on kakassa niskaana sti kerran päivässä,kertisten kanssa....
 
Alkuperäinen kirjoittaja lisää?:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
meillä ainakin täällä Kokkolassa laitetaan biojätteeseen vaipat.
:eek: :eek: :eek:
Eihän vaipat maadu, joten miten ne voidaan biojätteeseen laittaa?!
Muakin kiinnostaa!
On kyllä todellakin olemassa kertakäyttöisiä maatuvia vaippoja, jotka voidaan laittaa kompostiin, mutta niitä Ei saa laittaa biojätekeräykseen.
 
Paha sanoa, kun ei kestoista mitään kokemusta, mutta eikai kukaan nyt vauvalla pissavaippaa pidä? Itse ajattelen siten, että kun lapsi vaippaan pissaa, niin se vaippa vaihdetaan oli sitten kyse kertiksestä tai kestosta.

 
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Paha sanoa, kun ei kestoista mitään kokemusta, mutta eikai kukaan nyt vauvalla pissavaippaa pidä? Itse ajattelen siten, että kun lapsi vaippaan pissaa, niin se vaippa vaihdetaan oli sitten kyse kertiksestä tai kestosta.
Lapsi voi pissata vaikka 8 kertaa tunnissa, pikkuliruja kerrallaan, ja aika harva kai vaihtaa vaippaa jatkuvasti? :)
 

Yhteistyössä