Oikeastikko ette ole laskeneet lapsilukuanne omien tulojen mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan tosi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28926087:
Niin siis kokonaan maksullinen = yhteiskunta ei maksa latiakaan lastenhoidosta. Miksen meinaisi sitä, että kaikki kulut pitää maksaa? Yhteiskunnan tukea lapsiperheille nekin on. Jos oikeasti lähdetään sille linjalle, ettei saa laskea mitään yhteiskunnan varaan, niin miksi se sitten rajataan vain tulonsiirtoihin, eikä muihin lapsiin liittyviin kuluihin?

Hyvin. Sittenhän oletettavasti menis vähän vähemmän verojakin palkasta kun ei tuota järjestelmää olisi ylläpidettävän. Eli nythän osa menee suoraan maksuna ja osa veroista joita palkasta tupataan maksamaan ihan kiitettävästi. Kuitenkin pitää aina muista tämä rautalankamalli: Kotona oleva ei tuota veropennejä, silti saa tukea. Kun taas töissä oleva tuottaa ja hänelle "palutetaan" maksettuja veroja esim hoidon muodossa.

Ollaan laskettu ja on varaa, vaikka tulot on 2500e nettona kaikenkaikkiaan. Kaksi lasta. Eli meillä on sit ilmeisesti vaan 500e aikuisille. :D Kummasti silti säästössä rahaa yli 10 000e, on omakotitalo ja auto. Jos lapsilisä ja khtuki lakkautettaisiin, niin säästöön jäisi vähemmän ja tarkempi saisi olla, mutta kotona olisi varaa edelleen lapsia hoitaa.

[QUOTE="hep";28926134]Hyvin. Sittenhän oletettavasti menis vähän vähemmän verojakin palkasta kun ei tuota järjestelmää olisi ylläpidettävän. Eli nythän osa menee suoraan maksuna ja osa veroista joita palkasta tupataan maksamaan ihan kiitettävästi. Kuitenkin pitää aina muista tämä rautalankamalli: Kotona oleva ei tuota veropennejä, silti saa tukea. Kun taas töissä oleva tuottaa ja hänelle "palutetaan" maksettuja veroja esim hoidon muodossa.[/QUOTE]

No on teillä hyvät palkat, jos te useita tonneja maksatte pelkkiä verojakin. Ehkä minullakin sitten joskus.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28926159:
No on teillä hyvät palkat, jos te useita tonneja maksatte pelkkiä verojakin. Ehkä minullakin sitten joskus.

Saanko mä niitä laskelmias siitä päivähoidon todellisesta hinnasta vai en?

En ole laskenut. Silloin kun vauvoja hommasin, niin oli vain lyhyt määräaikainen työsuhde. Monella lienee sama tilanne. Jos lapsia hankittaisiin tulojen mukaan, niin syntyvyys romahtaisi.

[QUOTE="vieras";28926166]Saanko mä niitä laskelmias siitä päivähoidon todellisesta hinnasta vai en?[/QUOTE]

Sanoinhan etten ole näitä laskenut. Kaalimaan vartija heitti tuon 1000 euroa/kk/lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28926159:

En nyt olettanut että koko maksua saataisiin ;) , mutta osa varmasti tippuu ja kyllä veroihin menee ihan kiitettävästi kuukaudessa. Mitä isommat tulot, sitä isompi prosentti ja sitä enemmän maksellaan "työtä pelkäävien" kotona oloa siinä missä omien lastenkin hoidosta, koulukäynnistä, terveyspalveluista jne.

Sä tässä vituttaakin että vapaamatkustajia on liikaa. Nyt se alkaa realisoitua. Jos vähän vähemmän tuotakin tukea olisi "Väärin käytetty" eli mahdollistettu oman kotona oleilu vuosikausia (siis puhun näistä jotka 10 vuotta tyyliin on kotona ja menettää paikkansa työelämästä...) voisi tämäkin leikkaus olla jäännyt tekemättä. Mutta liian moni nainen on kussut sukilleen. Ja nyt siitä kärsivät sitten jo vähän muutkin.

Yhteiskunta jossa tuetaan elämän eriosa-alueilla, ei toimi jos kaikki eivät ole pelissä mukana. Suomessa tämä alkaa pikku hiljaa hahmottua. Liian heppoisin perustein annetaan ihmisten vaan jumahtaa kotiin - no kun täällä ei ketään kadulle potkita. Äärimmäisen ihana ajatus, mutta koska osa tuntuu olevan niin "ahneita" vasan oma etu mielessään niin kaatuuhan paraskin järjestelmä. Tässä on helppo taas syyttää hallitusta vaikka hallitus tuskin on syyllinen siihen jos ihmiset ei ole itse kyenneet järjestelemään omaa talouttaan niin että ilman tukiakin pärjäisi. Sairastumiset ym vastaavat tietenkin erikseen. Mutta kun puhutaan työikäisistä ja työkykyisistä aikuisista.

[QUOTE="vieras";28926166]Saanko mä niitä laskelmias siitä päivähoidon todellisesta hinnasta vai en?[/QUOTE]

Ootko sellainen haukkumasi laiska kotimamma, kun et itse jaksa googlata. Ei tartte ees itse laskea, kun muut ovat puolesta laskeneet.

Katso mik

Tuossa yksi esimerkki vuodelta 2010. Varmaan on hinnat nousseet.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28926202:
Sanoinhan etten ole näitä laskenut. Kaalimaan vartija heitti tuon 1000 euroa/kk/lapsi.

Ja sulla ei ole hajuakaan, pitääkö se paikkansa? Asettaa sun kommentointisi arvoiseensa asemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja lopeta jo säpäle;28926116:
Jos tosiaan lähdettäisiin sille hypoteettiselle linjalle, että kaikesta maksettaisiin todellisten kulujen mukaan (mm. terveydenhoito, tienkäyttö, kaikki erilaiset hallinnolliset kulut aina missä tahansa virastossa asioidessa), tarkoittaisi tämä luonnollisesti sitä, että valtion menot laskisivat niin, että veroprosentti laskisi murto-osaan nykyisestä. Kyllä sillä suuremmalla käteen jäävällä tulolla päivähoidon maksaisi, mutta tietenkin mm. paljon sairastaville elämä kävisi mahdottomaksi.

Tätähän sinä tarkoitit?

Niin siis minähän kysyin, onko joku laskenut, kun itse en ole.

[QUOTE="vieras";28926216]Ja sulla ei ole hajuakaan, pitääkö se paikkansa? Asettaa sun kommentointisi arvoiseensa asemaan.[/QUOTE]

No tässähän kysyttiin, onko väki näitä laskenut. Sanoin, etten ole laskenut, mutta oletin, että jotkut muut ovat. On se nyt kumma, jos ei tällaista asiaa saa kysyä ja uskoa annettuja vastauksia.

Minä aina ajattelin samoin, olin 25-vuotias ilman työtä, ajattelin kouluttautua jotta voin turvata lapsilleni hyvän elämän ja maksaa heidän kulunsa.

Nyt 33-vuotiaana olemme yrittäneet saada lasta yli 2 vuotta, tuloksetta. Suuri riski että jäämme lapsettomiksi.

Ajattelin kuitenkin enemmän valtion taloutta.

Vaan eipä ole tästä urotyöstä kukaan tullut tähän päivään mitalia antamaan.

Ainoastaan suru ja kaipuu on sisällä nyt, vaikka tilillä rahaa.

Joo kiitos kvg mutta missä ne perustana olevat laskelmat oli? Mitä tuohon on otettu huomioon? Pelkät kulut vaiko myös se verovaikutus, joka tulee sekä työssäkäyvästä vanhemmasta että työtä tekevästä hoitajasta?

Sitten voisi verrata esim. au pairin palkkaamiseen.

Ihan olemme laskeneet että voimme kasvattaa lapsemme ilman yhteiskunnantukia jos ilman niitä pitäisi elää. Meillä tämä tarkoittaisi ilman lapsilisiä. Siksi emme olekaan sulkeneet pois iltatähden mahdollisuutta.

Minä aina ajattelin samoin, olin 25-vuotias ilman työtä, ajattelin kouluttautua jotta voin turvata lapsilleni hyvän elämän ja maksaa heidän kulunsa.

Nyt 33-vuotiaana olemme yrittäneet saada lasta yli 2 vuotta, tuloksetta. Suuri riski että jäämme lapsettomiksi.

Ajattelin kuitenkin enemmän valtion taloutta.

Vaan eipä ole tästä urotyöstä kukaan tullut tähän päivään mitalia antamaan.

Ainoastaan suru ja kaipuu on sisällä nyt, vaikka tilillä rahaa.

25 vuotias ilman työtä? Ammatti kuitenkin vai mitä? Noin pääpiireteissään aika usea on tuossa kohtaa jo kuiten tosiaan valmistunut ja saannut sen työnkin kasaaan.

Voitko olla mitenkään varma että olisit saannut lapsen nuorempana?

Kurja jos tilanne tuo. Oletkos muuten saman miehen kanssa vielä kuin silloin? Vai onko elämäntilanne muuttunut?

Kuhan nyt utelen kun asia ei noin mustavalkoinen ole. En voi sille mitään että tässä haiskahtaa pieni valheen tynkä, eli yritetään nyt oikeaa koukkua aiheelle siitä että synnyttäjien ikä nousee ja tulee ongelmia.

[QUOTE="vieras";28926251]Joo kiitos kvg mutta missä ne perustana olevat laskelmat oli? Mitä tuohon on otettu huomioon? Pelkät kulut vaiko myös se verovaikutus, joka tulee sekä työssäkäyvästä vanhemmasta että työtä tekevästä hoitajasta?

Sitten voisi verrata esim. au pairin palkkaamiseen.[/QUOTE]

Jospa lasket itse, kun niin paljon kiinnostaa. Tai kysy taloussanomilta. :)

[QUOTE="vieras";28926251]Joo kiitos kvg mutta missä ne perustana olevat laskelmat oli? Mitä tuohon on otettu huomioon? Pelkät kulut vaiko myös se verovaikutus, joka tulee sekä työssäkäyvästä vanhemmasta että työtä tekevästä hoitajasta?

Sitten voisi verrata esim. au pairin palkkaamiseen.[/QUOTE]

Mielestäni joskus näin laskelman mut en muista missä. EI tossa huomioda verovaikutusta. Siinä oli henkilökunnan palkat+ pakolliset maksut, kiinteistökustannukset, ruuat, välineistö. Mutta ei ollut poisettu veron osuutta. Enkä tarkaa edes muista miten lapsia kohti tuo oli laskettu. Mä veikkaa että laskenta oli ns. "laillisen" lapsimäärän mukaan , mutta siinä tuskin on huomioitu näitä osa-aikaisia ja kaikkia hoitoaikojen välimalleja.

Jospa lasket itse, kun niin paljon kiinnostaa. Tai kysy taloussanomilta. :)

Enhän mä tullut selittämään päivähoidon kustannuksista, säpäle tuli. Joten olis ihan kiva saada faktaa sanojen tueksi. Jos sitä ei ole, niin ennemmin toki ajattelen säpäleen olevan asiasta pihalla kuin lumiukko kuin että itse alkaisin kaivamaan asiaa sen enempää -hän on mielestäni väärässä kunnes osoittaa olevansa oikeassa :D

Yhteistyössä