Lapsilisät tulojen mukaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oikeudenmukaista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="sara";22051171]Jos tuosta haluaisi reilun systeemin, vanhempien tulot pitäisi tarkistaa vuosittain. Loppujen lopuksi kaiken maailman tulotarkistukset sun muu kyttääminen veisi niin paljon resursseja, että systeemi tulisi nykyistä kalliimmaksi tai maksettavat lapsilisät pienenisivät entisestään. Eli mielestäni nykyinen systeemi on ihan hyvä[/QUOTE]

Mä olen täysin samaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22051156:
Mun mielestä meillä on jo nyt ihan riittävästi tulosidonnaisuutta, mikä aiheuttaa sen, että osa ihmisistä laskee, kannattaako mennä töihin vai ei. Jos työssä käymisen hyöty on parisataa euroa kuussa, niin onko mielekästä käyttää suurin osa hereilläoloajastaan siihen?

Saa mieltä.

Joo no en tiedä onko tuokaan sitten sen fiksumpaa, ihan vaan jostain hämärästä periaatteesta tingit teidän elämänlaadusta. Oma nuorempi on tässä 3kk että minulla ei mikään kiire ole vielä töihin, mutta tämäkin on jo laiskuutta monien mielestä. Kunhan tuo vähän kasvaa niin menen opiskelemaan ja tulen olemaan tiukilla vielä monta vuotta. Mutta silti joidenkin ihmisten mielestä minun pitäisi nyt yrittää aktiivisesti hakea jotain paskapalkkaista duunia ihan vaan sen takia etten laiskottele. Vaikka ne opinnot jäisivät ja lapset eivät äitiään juuri näkisi. Vaan sen takia kun se NYT ON VAAN NIIN. Itselleni työ ei tule ennen lapsia eikä se ole mikään itseisarvo. Toki mieluummin elättäisin itseni, mutta en millä tahansa hinnalla.

Ja uskon ihan täysin että suurin osa muistakin ihmisistä ei hae jokaiseen paskapaikkaan ihan syystä. On niitä pidemmänkin tähtäimen suunnitelmia ihmisillä nääs. Mutta jos ei voi muusta tuntea ylemmyyttä kuin siitä ahkeruudestaan niin onhan se hyvä mollata kaikkia työttömiä ja kuvitella että ihan laiskuuttaanhan ne vaan, kyllä täällä oikeasti rehti ja ahkera ihminen aina töitä saa.
.

käskinkö mä äitiyslomalla tai hoitovapaalla olevan ihmisen mennä töihin jossakin kohdassa tai haukuin ihmisiä joilla ei ole töitä?
Kyse oli elämäntapatyöttömistä, niistä jotka eivät mene töihin siivoojaksi, kaupan kassalle tai yhtään mihinkään vaikka töitä olisi koska jos menevät töihin, menettävät työttömyyskorvaukset, asumistuet laskevat tai niitä ei saa eikä toimeentulotukeakaan myönnetä joten töihin meneminen ei kannata koska silloin joutuu maksamaan ihan itse vuokransa, ruokansa, vaatteensa ja kaiken muunkin. Suuri osa työssäkäyvistä ihmisistä on tilanteessa että työssäkäymisestä huolimatta rahaa ei jää käytettäväksi kovinkaan paljon enempää kuin työttömällä.

Minun mielestäni kaikki mahdolliset sosiaalietuudet saa lopettaa. Ihmiset elää sitten niin kuin on ihan oikeasti varaa ja ei työstäkään tarvi maksaa niin paljon veroja kun ei tarvita kaiken maailman apuja laiskoille työtävieroksuville. Jos haluaa ruokaa, sen eteen mennään vaikka tienpientareita siivoomaan, muuten tullaan omillaan toimeen. Jos sairastutaan, on paree olla hyvät välit sukulaisiin tai kunnolliset vakuutukset sen varalta. Elämä on... sitä miksi sen itse tekee!

[QUOTE="vieras";22052136]Minun mielestäni kaikki mahdolliset sosiaalietuudet saa lopettaa. Ihmiset elää sitten niin kuin on ihan oikeasti varaa ja ei työstäkään tarvi maksaa niin paljon veroja kun ei tarvita kaiken maailman apuja laiskoille työtävieroksuville. Jos haluaa ruokaa, sen eteen mennään vaikka tienpientareita siivoomaan, muuten tullaan omillaan toimeen. Jos sairastutaan, on paree olla hyvät välit sukulaisiin tai kunnolliset vakuutukset sen varalta. Elämä on... sitä miksi sen itse tekee![/QUOTE]

ISO peesi!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;22051272:
Ei. Lapsilisä kuuluu kaikille aivan samansuuruisena riippumatta tuloista. Jos jotakin pitäisi muuttaa, niin kyllä se pienituloisten verotus olisi yksi hyvä kohde vaikka, koska nyt on oikeasti pakko miettiä kannattaako edes mennä töihin.

Meillä on kaksi lasta ja kolmas tulossa. Itse palaan äitiyslomalta opiskelemaan vielä kahdeksi vuodeksi.
Nyt on alkanu kauhistuttamaan, kun mies on alkanu puhua, että työssä käyminen ei kannata ja enemmän jäis, jos jäisi kotiin ja elettäis tuilla. Mies siis opiskellu alan mikä ei työllistä enää (paperi) ja on määräaikaisissa työsuhteissa niin, että osa vuodesta eletään tuilla, kun hän on työtön.
Toivoisin, että yhteiskunta tukisi hänen työssäoloaan paremmin. Pahimmillaan ollaan jouduttu työttömäksi jäännin jälkeen hakemaan toimeentulotukea sähkö-ja sairauskuluihin, kun viimeinen palkka ollaan käytetty lainaan ja sos.tsto on vierittäny palkkatulot joita ei enää ollut käytössä ja meille on sanottu, että olisi pitänyt näitä palkkoja säästellä. Ihmeteltiin, että miten ihminen, jolla on lainaa voi laittaa rahaa säästöön? Ensinhän pitäisi maksaa velat ennenkuin voi alkaa rahoja säästelemään!
Joten periaatteessa asia on niinkuin mieheni sanoo: kannattavinta meidän tilanteessa, näin köyhyysrajalla ois jäädä vaan kotiin ja muuttua sossun luukun vakiasiakkaaksi, jolloin harkinnanvaraiset ja ehkäisevät tuetkin ois meidän käytettävissä toisin kuin nyt, kun yritetään edes osan aikaa vuodesta pärjätä omillaan.
En halua, että mies jäisi työttömäksi, koska pelkään, että hän ennenpitkää masentuu ja syrjäytyy. Nytkin vaikka pisimmillään on ilman töitä ollut sen puoli vuotta, niin kaupassa käyntikin oli silloin tuskaa, kun häntä ahdisti poistua kotoa: istui vaan pelaamassa tietokonepelejä ja kattomassa leffoja. Ekat viikot kävi mun kanssa perhepuistoissa ja tehtiin kotitöitä yhdessä, mutta sitten se aina jää, kun ei ole hänen juttu, vaikka hyvä isä onkin.
Haluttiin siis lapset nuorina ja ollaan nyt 25-vuotiaita. Ois todella kamalaa syrjäytyä ja jäädä yhteiskunnan jalkoihin jo tässä iässä. Haluaisin myös, että molemmat vanhemmat voisi näyttää lapsille hyvän aikuisen mallia käymällä töissä tai edes opiskelemassa.

[QUOTE="kotiäiti";22052214]Meillä on kaksi lasta ja kolmas tulossa. Itse palaan äitiyslomalta opiskelemaan vielä kahdeksi vuodeksi.
Nyt on alkanu kauhistuttamaan, kun mies on alkanu puhua, että työssä käyminen ei kannata ja enemmän jäis, jos jäisi kotiin ja elettäis tuilla. Mies siis opiskellu alan mikä ei työllistä enää (paperi) ja on määräaikaisissa työsuhteissa niin, että osa vuodesta eletään tuilla, kun hän on työtön.
Toivoisin, että yhteiskunta tukisi hänen työssäoloaan paremmin. Pahimmillaan ollaan jouduttu työttömäksi jäännin jälkeen hakemaan toimeentulotukea sähkö-ja sairauskuluihin, kun viimeinen palkka ollaan käytetty lainaan ja sos.tsto on vierittäny palkkatulot joita ei enää ollut käytössä ja meille on sanottu, että olisi pitänyt näitä palkkoja säästellä. Ihmeteltiin, että miten ihminen, jolla on lainaa voi laittaa rahaa säästöön? Ensinhän pitäisi maksaa velat ennenkuin voi alkaa rahoja säästelemään!
Joten periaatteessa asia on niinkuin mieheni sanoo: kannattavinta meidän tilanteessa, näin köyhyysrajalla ois jäädä vaan kotiin ja muuttua sossun luukun vakiasiakkaaksi, jolloin harkinnanvaraiset ja ehkäisevät tuetkin ois meidän käytettävissä toisin kuin nyt, kun yritetään edes osan aikaa vuodesta pärjätä omillaan.
En halua, että mies jäisi työttömäksi, koska pelkään, että hän ennenpitkää masentuu ja syrjäytyy. Nytkin vaikka pisimmillään on ilman töitä ollut sen puoli vuotta, niin kaupassa käyntikin oli silloin tuskaa, kun häntä ahdisti poistua kotoa: istui vaan pelaamassa tietokonepelejä ja kattomassa leffoja. Ekat viikot kävi mun kanssa perhepuistoissa ja tehtiin kotitöitä yhdessä, mutta sitten se aina jää, kun ei ole hänen juttu, vaikka hyvä isä onkin.
Haluttiin siis lapset nuorina ja ollaan nyt 25-vuotiaita. Ois todella kamalaa syrjäytyä ja jäädä yhteiskunnan jalkoihin jo tässä iässä. Haluaisin myös, että molemmat vanhemmat voisi näyttää lapsille hyvän aikuisen mallia käymällä töissä tai edes opiskelemassa.[/QUOTE]

Olette luusereita.

[QUOTE="kotiäiti";22052214]Meillä on kaksi lasta ja kolmas tulossa. Itse palaan äitiyslomalta opiskelemaan vielä kahdeksi vuodeksi.
Haluttiin siis lapset nuorina ja ollaan nyt 25-vuotiaita. Ois todella kamalaa syrjäytyä ja jäädä yhteiskunnan jalkoihin jo tässä iässä. Haluaisin myös, että molemmat vanhemmat voisi näyttää lapsille hyvän aikuisen mallia käymällä töissä tai edes opiskelemassa.[/QUOTE]

Jos siltä omalta alalta ei ole töitä luvassa niin eikö sen miehenkin kannattaisi lähteä opiskelemaan jotain muuta? Noin pidemmällä tähtäimellä kuulostaisi vain järkevämmältä kuin elämäntapatyöttömäksi heittäytyminen.

Moni täällä räyhää, että köyhiä ei pitäisi tukea eli ajaa hyvinvointivaltiota alas, kun se ois niitten ahkerien edun mukaista. Itse en tätä kannata. Tottakai pitää tukea, rikollisuus on suomessa pientä juuri sen takia, että alkoholisteilla on varaa ostaa se kossupullo eikä tarvi ryöstää rikkailta sen eteen. Ruokaakin saa. Tämä siis todellakin pitää ne spurkut paremmin lähiöissään viettämässä valitsemaansa elämää.
Mutta tosiasia on, että synnytysikä on liian korkea, nuoriso syrjäytyy ja masentuu vauhdilla. Kukaan teistä hyvin tienaavista rikkaista ei päädy elämään sen paremmin, vaikka köyhiltä vietäis se viimeinenkin. Olen kuitenkin sitä mieltä, että nimenomaan perheet tarvitsee tukea. Ihminen, joka on opiskellut pitkään, halunnut saada lapset nuorina, että voi sitten nelikymppisenä rakentaa sitä uraa ja huomannut yksi kaksi, että ala mikä kymmenen vuotta sitten työllisti mielettömät määrät suomalaisia onkin siirretty muihin maihin eikä töitä olekaan tarjolla. Tämän alan opiskellut ahkera nuori saattaa vuosia hakea töitä: siivota, olla harjoittelussa työpaikan toivossa, opiskella työkkärin kursseilla muuta alaa jne. mutta silti olla työmarkkinoilla pelkkä nolla. On todella masentavaa huomata, että mistään päin yhteiskuntaa ei saa tukea: lapsiperheenä, jolla on ennestään maksamattomia opintolainoja opiskelut ei kiinnosta (perheellisiä opiskelijoita voisi paremmin tukea: he sentään yrittävät), kuuden tunnin työpäivät luovat tilanteen, jossa saman verran jäisi ketään jos olisi kotona. Ehkä jopa enemmän, jos joutuu työn takia käyttämään autoa lyhyitä matkoja, jota ei millään tavalla korvata, jos ei se tietty määrä täyty. On siis houkuttavaa jäädä työttömäksi, jolloin jääkin kierteeseen, jossa töihin on vaikeampi päästä, kun on ollut pitkään työtön jne.
Työnteosta täytyy tehdä kannattavaa. Nykyään työnteko ei ole kaikissa tapauksissa kannattavaa ja työttömyyttä ja saamattomuutta tuetaan enemmän kuin hyviä yrityksiä päästä työelämään.

Lapsilisä tasaa lapsellisten ja lapsettomien välisiä eroja tuloissa. Sehän on lähtökohtana. Pidetään siitä kiinni. Muuten keskituloiset päätyy taas maksajiksi ja kiristämään vyötään.

Jos siltä omalta alalta ei ole töitä luvassa niin eikö sen miehenkin kannattaisi lähteä opiskelemaan jotain muuta? Noin pidemmällä tähtäimellä kuulostaisi vain järkevämmältä kuin elämäntapatyöttömäksi heittäytyminen.

Harmi, kun en voi aikuista miestä pakottaa. Ja hän on niin katkera siitä, että oman alan töitä ei ole. Pelkää opiskella mitään, kun opiskelu on lapsiperheelle kallista lystiä ja riskinä on jälleen työttömyys, jos ala ei työllistäkään. Hän on käynyt työkkärin lyhyitä kursseja, mutta näitten avulla saa juuri noita määräaikaisia työpaikkoja silloin tällöin. Kannustan koko ajan kaikin mahdollisin tavoin, että menis vielä opiskelemaan jotain: edes köyhyysrajan alapuolella eläminen ja asunnosta luopuminen ei pelota mua niin paljon kuin syrjäytynyt ja masentunut puoliso. Mutta ei hän halua...

[QUOTE="kotiäiti";22052322]Moni täällä räyhää, että köyhiä ei pitäisi tukea eli ajaa hyvinvointivaltiota alas, kun se ois niitten ahkerien edun mukaista. Itse en tätä kannata. Tottakai pitää tukea, rikollisuus on suomessa pientä juuri sen takia, että alkoholisteilla on varaa ostaa se kossupullo eikä tarvi ryöstää rikkailta sen eteen. Ruokaakin saa. Tämä siis todellakin pitää ne spurkut paremmin lähiöissään viettämässä valitsemaansa elämää.
Mutta tosiasia on, että synnytysikä on liian korkea, nuoriso syrjäytyy ja masentuu vauhdilla. Kukaan teistä hyvin tienaavista rikkaista ei päädy elämään sen paremmin, vaikka köyhiltä vietäis se viimeinenkin. Olen kuitenkin sitä mieltä, että nimenomaan perheet tarvitsee tukea. Ihminen, joka on opiskellut pitkään, halunnut saada lapset nuorina, että voi sitten nelikymppisenä rakentaa sitä uraa ja huomannut yksi kaksi, että ala mikä kymmenen vuotta sitten työllisti mielettömät määrät suomalaisia onkin siirretty muihin maihin eikä töitä olekaan tarjolla. Tämän alan opiskellut ahkera nuori saattaa vuosia hakea töitä: siivota, olla harjoittelussa työpaikan toivossa, opiskella työkkärin kursseilla muuta alaa jne. mutta silti olla työmarkkinoilla pelkkä nolla. On todella masentavaa huomata, että mistään päin yhteiskuntaa ei saa tukea: lapsiperheenä, jolla on ennestään maksamattomia opintolainoja opiskelut ei kiinnosta (perheellisiä opiskelijoita voisi paremmin tukea: he sentään yrittävät), kuuden tunnin työpäivät luovat tilanteen, jossa saman verran jäisi ketään jos olisi kotona. Ehkä jopa enemmän, jos joutuu työn takia käyttämään autoa lyhyitä matkoja, jota ei millään tavalla korvata, jos ei se tietty määrä täyty. On siis houkuttavaa jäädä työttömäksi, jolloin jääkin kierteeseen, jossa töihin on vaikeampi päästä, kun on ollut pitkään työtön jne.
Työnteosta täytyy tehdä kannattavaa. Nykyään työnteko ei ole kaikissa tapauksissa kannattavaa ja työttömyyttä ja saamattomuutta tuetaan enemmän kuin hyviä yrityksiä päästä työelämään.[/QUOTE]

Eli työnteko on kannattavaa jokaiselle siinä vaiheessa kun sinulla on vaihtoehto että joko menet töihin tai siivoamaan riisikupillisesta tienpientareita!

[QUOTE="kotiäiti";22052346]Harmi, kun en voi aikuista miestä pakottaa. Ja hän on niin katkera siitä, että oman alan töitä ei ole. Pelkää opiskella mitään, kun opiskelu on lapsiperheelle kallista lystiä ja riskinä on jälleen työttömyys, jos ala ei työllistäkään. Hän on käynyt työkkärin lyhyitä kursseja, mutta näitten avulla saa juuri noita määräaikaisia työpaikkoja silloin tällöin. Kannustan koko ajan kaikin mahdollisin tavoin, että menis vielä opiskelemaan jotain: edes köyhyysrajan alapuolella eläminen ja asunnosta luopuminen ei pelota mua niin paljon kuin syrjäytynyt ja masentunut puoliso. Mutta ei hän halua...[/QUOTE]

Ymmärrän... : / Varmasti vaikea tilanne.

Toivottavasti miehellesi tapahtuisi pian joku muutos mikä "herättäisi" hänet.

[QUOTE="kotiäiti";22052346]Harmi, kun en voi aikuista miestä pakottaa. Ja hän on niin katkera siitä, että oman alan töitä ei ole. Pelkää opiskella mitään, kun opiskelu on lapsiperheelle kallista lystiä ja riskinä on jälleen työttömyys, jos ala ei työllistäkään. Hän on käynyt työkkärin lyhyitä kursseja, mutta näitten avulla saa juuri noita määräaikaisia työpaikkoja silloin tällöin. Kannustan koko ajan kaikin mahdollisin tavoin, että menis vielä opiskelemaan jotain: edes köyhyysrajan alapuolella eläminen ja asunnosta luopuminen ei pelota mua niin paljon kuin syrjäytynyt ja masentunut puoliso. Mutta ei hän halua...[/QUOTE]

Nykyään sillä työttömyyskorvauksella voi mennä opiskelemaan ihan mihin itse haluaa!!! Ottakaa vähän asioista selvää!!!

[QUOTE="vieras";22052136]Minun mielestäni kaikki mahdolliset sosiaalietuudet saa lopettaa. Ihmiset elää sitten niin kuin on ihan oikeasti varaa ja ei työstäkään tarvi maksaa niin paljon veroja kun ei tarvita kaiken maailman apuja laiskoille työtävieroksuville. Jos haluaa ruokaa, sen eteen mennään vaikka tienpientareita siivoomaan, muuten tullaan omillaan toimeen. Jos sairastutaan, on paree olla hyvät välit sukulaisiin tai kunnolliset vakuutukset sen varalta. Elämä on... sitä miksi sen itse tekee![/QUOTE]

Kummasti näin ajattelevat eivät koskaan osaa ajatella millainen yhteiskunnasta tuisi jos kaikki tuet ajettaisiin alas. Se kuuluisa, ihannoitu Amerikan malli on oikeasti ihan kamala. Mitä jos et saa töitä?Mitä jos et saa vakuutusta? Mitä, jos sairastut tai joudut työkyvyttömäksi jo ennen työelämän aloittamista? Millä maksat lapsesi koulutuksen?

Näihin kun saisi realistisen vastauksen, eli jonkun muun kuin sen "tekemällä töitä". Jos kaikille maksettaisiinkin sellaista palkkaa että sillä voi maksaa asumisen, ne vakuutukset ja ruuat ja lasten hoidon ja......

Kummasti näin ajattelevat eivät koskaan osaa ajatella millainen yhteiskunnasta tuisi jos kaikki tuet ajettaisiin alas. Se kuuluisa, ihannoitu Amerikan malli on oikeasti ihan kamala. Mitä jos et saa töitä?Mitä jos et saa vakuutusta? Mitä, jos sairastut tai joudut työkyvyttömäksi jo ennen työelämän aloittamista? Millä maksat lapsesi koulutuksen?

Näihin kun saisi realistisen vastauksen, eli jonkun muun kuin sen "tekemällä töitä". Jos kaikille maksettaisiinkin sellaista palkkaa että sillä voi maksaa asumisen, ne vakuutukset ja ruuat ja lasten hoidon ja......

Kylläpä ne amerikkalaisetkin ovat sieltä hökkelikylistä vaikka mihin ponnistaneet. Ellei ole halua ponnistaa, niin sitten jäävät sinne tai laitetaan monttuun.

[QUOTE="vieras";22052501]Kylläpä ne amerikkalaisetkin ovat sieltä hökkelikylistä vaikka mihin ponnistaneet. Ellei ole halua ponnistaa, niin sitten jäävät sinne tai laitetaan monttuun.[/QUOTE]

Ai ihan jokainen heistä? Nekin, jotka jäätyään työttömiksi nykyisen taloustilanteen takia, ovat myyneet kotinsa ja asuvat teltoissa? Ne, jotka menettivät yrityksensä ja ne, jotka eivät saa penniäkään, mistään?

Sä et tiedä mistä puhut.

Minusta meidän nykysysteemimme on hyvä, sosiaaliturvajärjestelmä joka pelastaa, kun elämältä putoaa pohja. Ja tuetaan ihmisiä heidän eri elämänvaiheissaan, mahdollistetaan opiskelu, lastenhoitaminen, tuetaan lapsiperheitä jne.

Mutta en kyllä tue ap:n ehdotusta lainkaan.
Ensinnäkin yhteiskunnalla on taipumusta arvottaa hyvätuloiseksi jo kahden keskituloisen vanhemman perhe, näin esim. päivähoitomaksuissa. Saman rajan, kun laittaa hyvätuloisten rajaksi - aika iso osa niistä perheistä, jotka todella tarvitsevat lapsilisänsä, eivät sitä enää juurikaan saisi. Keskituloiset maksaisivat tämän jälleen kerran ja todella rikkaat eivät huomaisi yhtään mitään tapahtuneen.

Toiseksi, lapsilisän tarvearviointi maksaisi sekin, kuten moni täällä on kirjoittanut, lisää byrokratiaa. Lapsilisä on varsin pieni raha, jos sen tarvetta ja perheentuloja arvioitaisiin vuosittain, ei säästöjä syntyisi.

Meidän perheemme tulot ovat keskimääräistä paremmat, verojakin maksetaan yli 2000 euroa kuussa. Silti lapsilisätkin meillä käytetään joka kuukausi ihan elämiseen. Ja pitäisin kyllä aika epäreiluna sitä, että tulojemme vuoksi emme saisi lapsilisiä.

Ai ihan jokainen heistä? Nekin, jotka jäätyään työttömiksi nykyisen taloustilanteen takia, ovat myyneet kotinsa ja asuvat teltoissa? Ne, jotka menettivät yrityksensä ja ne, jotka eivät saa penniäkään, mistään?

Sä et tiedä mistä puhut.

Ne jotka haluavat, ponnistavat sieltä ylös. Hakevat töitä sieltä mistä saa ja muuttavat niiden töiden perässä. Toiset jäävät sinne telttaan ruikuttamaan kun kaikki män... elämä on... sitä mitä itse sille teet!!!

[QUOTE="vieras";22051211 begin_of_the_skype_highlighting**************22051211******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************22051211******end_of_the_skype_highlighting]Voi että minua ärsyttää tälläiset aloitukset - mennään amerikan malliin ja me jokainen maksamme siitä mitä palveluja käytämme.
Arvaa vaan paljonko mekin maksamme veroja ja hyöty meille? ei paljon mitään - mutta naapurin huonotuloisille pitäisi olla aina antamassa... MENKÄÄ TÖIHIN ja rahoittakaa itse kulunnu[/QUOTE]

Samaa mieltä. Kaikki etuudet vaan pois ja se motivoikoon ihmisiä menemään töihin ja tienaamaan omat rahansa. Siinä kummasti koulunkäyntikin kiinnostaa ja oman elämänsä suunnittelu myös tekevänä osapuolena, eikä ainoastaan saavana!

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen;22052077:
käskinkö mä äitiyslomalla tai hoitovapaalla olevan ihmisen mennä töihin jossakin kohdassa tai haukuin ihmisiä joilla ei ole töitä?
Kyse oli elämäntapatyöttömistä, niistä jotka eivät mene töihin siivoojaksi, kaupan kassalle tai yhtään mihinkään vaikka töitä olisi koska jos menevät töihin, menettävät työttömyyskorvaukset, asumistuet laskevat tai niitä ei saa eikä toimeentulotukeakaan myönnetä joten töihin meneminen ei kannata koska silloin joutuu maksamaan ihan itse vuokransa, ruokansa, vaatteensa ja kaiken muunkin. Suuri osa työssäkäyvistä ihmisistä on tilanteessa että työssäkäymisestä huolimatta rahaa ei jää käytettäväksi kovinkaan paljon enempää kuin työttömällä.

Niin aina näistä jauhetaan näistä elämäntapatyöttömistä, joita on kuinka paljon? Tämä on se minun pointtini. Aika usein ihmiset leimaavat toisen elämätapatyöttömäksi, vaikka elämäntilanne saattaisi olla mikä. Ja se on ihan eri asia olla oman alansa töissä pienellä palkalla, olkoon se sitten vaikka siivoamista, kirjastonhoitoa tai kaupan kassaa, kuin joutua tekemään mahdollisesti vuokrafirmalle jotain tympeää hommaa, jota ei missään nimessä ole omaksi ammatikseen aikonut.

Ammattiin johtavaa työvoimakoulutusta tulisi lisätä ja heittää kaikki muut höpöhöpökurssit pois. Näin saataisiin koulunsa ryssineille tai väärän alan välinneille uusi mahdollisuus mielekkääseen ammattiin ja työhön. Joka vuosi nuo ammattiin johtavat kurssit ovat tupaten täynnä ja suurin osa halukkaista jää silti ilman. En epäile, etteikö kourallinen patalaiskojakin täältä löydy, mutta se jatkuva marmattaminen tällaisesta vähemmistöstä on mielestäni ihan turhaa. Itse tunnen jos jonkinmoista ikiopiskelijaa, äidin helmoissa asujaa, pössyttelijää ym. mutta jokaikinen heistäkin menee töihin, jos siitä oikeasti jotain hyötyy. Eli ei jää miinukselle eikä sairastu/perhe kärsi, jolloin on ainakin työkokemus plussana. Niin ihmettelen vain, missä ne kaikki laiskurit sitten on. Taitavat olla jo siellä töissä nostamassa palkkaa tekemällä ei mitään.

Kansalaispalkka ratkaisisi tämänkin marmatuksen, siinäpähän laiskat sitten elelisivät sillä samalla rahalla minkä saa kaikki muutkin eikä tarvitse ahdistua ajatuksesta, että joku on laiskempi kuin sinä, mutta saattaa saada tukena yhtä paljon.

[QUOTE="vieras";22052557]Ne jotka haluavat, ponnistavat sieltä ylös. Hakevat töitä sieltä mistä saa ja muuttavat niiden töiden perässä. Toiset jäävät sinne telttaan ruikuttamaan kun kaikki män... elämä on... sitä mitä itse sille teet!!![/QUOTE]

Juu, ja yhteiskunnan varat on loputtomat ja kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet ja linnut laulaa ja aurinko paistaa ja on niin kaunista ja ihanaa kaikilla :)

[QUOTE="Tiina";22052623]Samaa mieltä. Kaikki etuudet vaan pois ja se motivoikoon ihmisiä menemään töihin ja tienaamaan omat rahansa. Siinä kummasti koulunkäyntikin kiinnostaa ja oman elämänsä suunnittelu myös tekevänä osapuolena, eikä ainoastaan saavana![/QUOTE]

Millä käyt koulua jos olet varattomien vanhempien lapsi, koulun lukukausimaksut on kymppitonnin luokkaa ja et saa muuta kuin osa-aikaisen työn jolla pitäisi maksaa ihan kaikki eläminen?