** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.8 **

Heippa pitkästä pitkästä aikaa!

Tänne on tullut vaikka mitä juttua, nyt en varmaan osu kommentoimaan kaikkea!

Onnea Samirja rakenneultrailu-uutisista ja poikaveikkauksesta! Oliko pikkutyyppi jotenkin salaperäisessä asennossa vai miksi eivät luvanneet? Mihin Haikaranpesän ryhmään päädyitte? Meillä on tammikuussa muistaakseni perehdytykset. (Voi elämä mulla on pää harventunut vakavasti! Perehdytys ei varmaankaan ole oikea sana - valmennus? Oikeesti, mulla katkeilee ajatukset kesken lauseen ja saatan jatkaa juttuja esimerkiksi puolen päivän päästä... Mies-parka.)

Juhlavaatteista , sain muutaman varsin toimivan ihan äitiystarkoituksiin tehdyn mustan trikoomekon työkaverilta lainaan. Sitten Henkkamaukalta ostin kuukausi sitten äippäverkkosukkahousut, jotka on ihan hauska lisä - tulee juhlapukeutunut olo. Näillä ajattelin pärjäillä... Vaateostoksilla on tosiaan todella epämotivoivaa, joten olen pääasiassa jättänyt väliin. Tavallinen talvitakki tuntui jossain vaiheessa jo kinnaavan, mutta nyt taas kummallisesti mahtuu.

Viime aikoina olen jaksanut liikkua aika hyvin, käydä uimassa, äitiysjoogassa ja bodybalancessa - mutta, torstain bb:n jälkeen tuli vähän vaaleanpunaista vuotoa ja jotenkin kehno olo. Nukuin sitten reilusti puoli vuorokautta ja sen jälkeen oli taas ihan ok olo. Päättelin kuitenkin, että nyt tämä tantta tyytyy pelkästään äitiysliikuntaan, kävelyyn, vesijuoksuun ja kevyeen uintiin (olen jossain välissä treenannut uintia vähän tehokkaamminkin, ja uintikin taitaa helposti livahtaa liian korkeille sykkeille). Ostin vielä tuon uusimman Vauva-lehtipaketin ja hitsi oikeesti - mun ei kyllä pitäisi lukea ollenkaan noita keskos-vauvasairaana-juttuja, kun parun sitten niiden ääressä. Mehän mennään jo viikoilla, joilla olisi teoreettinen mahdollisuus selviytyä. Ei *pitäisi* huolehtia - ilman mitään syytä... Mutta kyllä tossa taas vähän pelkopeikko nosti päätään, ennen kuin sain lintattua sen.

Doppler-pohdinnat - Amanda, musta tuntuu, että kotidopplerin tehot on vaan sen verran vähäisemmät ja liitännät kämäsemmät, että sykkeet ei kuulu kovin hyvin. Itse veikkaan kuunnelleeni myös alkuvaiheessa jokusen kerran istukkaa, kun se Samirjan tapaan möllöttää tuossa edessä ja on ihan varmasti ollut ensimmäisenä sykkimässä tuossa. Mutta niin kauan kun istukassa on virtauksia, niin kaiken pitäisi olla hyvin - eikö? Että on ihan hyvä kuullu mitä tahansa metakkaa mahasta ;) Niin ja Tuittis, sain dopplerin samoihin aikoihin. Välillä oli vähän vaikeempi kuullaa ääniä ja helposti hermostui ja etsi aika vääriltä seuduilta. Alussa ne kuuluu kuitenkin varmimmin siitä ihan häpyluun yläpuolelta, tosi tosi alhaalta, vaikka maha olisi turvoksissa ylempääkin (näin ainakin mulla). Ja tätä "alkua" kesti siis reilusti yli 15 viikon.

Mitkä vaunut aiot Pööppis hankkia? Entä onko Samirjalla suosikkia? Joku aika sitten taisin vielä ahdistua aiheesta :D - anteeksi varhaisemmassa vaiheessa olevat, jos tämä tuntuu ällöltä. Meidän pitäisi lähteä koeajamaan jonnekin lastentarvikehelvettiin, mutta ei ole vielä löytynyt tarvittavaa puhtia. Periaatetasolla Bugaboon Cameleonit kiinnostaisivat kepeän liikuteltavuutensa ja joukkoliikenneystävällisyytensä puolesta. Hankinnoista vielä: meille huudettiin Mawok ensimmäiseksi sängyksi :) - se on ihana :heart: ja löytyi vielä ihan kohtuuhinnalla (kun eihän siitä tiedä, kauanko vauva siinä viihtyy tai viihtyykö ollenkaan). Pinnis tulee miehen kotoa, joten sänkyhommat ovat hallussa :D Joku jo synnyttänyt taisi puhua Bebiamboosta. Pikkutyypin vaatteita tulee varmaan vuokrattua tai ostettua sieltä.

Mahan näkymisestä: mun mielestä mulla on ollut vauvamaha jo ainakin 10 viikkoa, mutta tällä (25.) viikolla töissä kommentoitiin "Kyllä sullakin alkaa jo olla aika iso maha" (ihan pian isäksi tuleva työkaveri) "Mitä - kuulinko oikein - onko teille tulossa vauva?" (toinen, vähän vanhempi mies, joka sitten totesi, ettei silleen katsele ihmisten mahoja). Eli, vauvamahan näkyminen on myös katsojan silmässä aika pitkään.

Ankkakävely - olen yrittänyt muistaa yhden joogaohjaajan ohjeen: kuvittele itsellesi dinosauruksen häntä, joka kääntää ryhtiä suoraksi. Kun jaksaa pitää alaselkää vähän suoremmassa, lonkatkin liikkuu normaalimmin. Silti mun eteneminen on ollut piinallisen hidasta jo pitkään. Mutta pahemmilta selkäkivuilta olen viimeaikoina välttynyt (kop kop)!

No niin, taas tuli kirjoitettua romaani lauantai-illan kunniaksi :D

Oikein hyviä vointeja kaikille! Mulla on keskiviikkona tiedossa sokerirasitus - yök. Ja sitten seuraavalla viikolla olisikin jo eka neuvolalääkäri. Ai niin, ja tilasin äitiyspakkauksen... Niin ne viikot sitten vierivätkin!

Lallaa ja Pikku-Inkkari 24+3

Viimeksi muokattu:
Amanda mä ostin sen Vero Modan mekon Itiksen Stockalta, varmaa joku jämämekko. Siin on puuvillainen pitsineulos yläosassa, mikä "tosi kivasti" isontaa rintoja, mutta se alaosan laskosjuttu toimii tosi kivasti ja pysyy laskoksilla tossa mahan päälläkin.

Lallaa en oo vaunukaupoissa enkä vaunusivuilla vieraillut. En ees tiedä, missä vaunuja myydään :) Yritän keksiä rajaavia ominaisuuksia, että jäis kauppaan mahdollisimman vähän vaihtoehtoja jäljelle. A) pitää mahtua ratikkaan B) mustat tai harmaat C) mieheni on tosi pitkä, joten säätövaraa pitää työntöaisassa olla paljon.
Ja Haikaranpesän "koulutukset" on helmikuun puolivälissä. Aion käydä siinä ylimääräisessä valmennuksessa, jossa puhutaan synnytyslaulusta.

Jotenki poden huonoa omatuntoa siitä, että kauheesti tulee töistä poissaoloa noiden kaikkien neuvolakäyntien ja valmennusten takia.

Ensimmäinen vauvanvaatekassi vastaanotettu! Aika ihanaa. Saatiin neutraalin värisiä vaatteita, mutta kerrottiin nyt sukupuolikin, että voivat rauhassa niitä poikavaatteita roudata. Mulla on tosiaan muutamakin kaveri tarjonnut poikavaatteita, joten eipä tartte ostella! Ihanaaaaaaa!!! Paljon helpompaa, kun tulee vaatteet valmiiks pestyinä kotiin.

Sen vuokraensisängyn olen kyl ajatellut, että vois ottaa. Vaikuttaa näppärältä laitokselta.

Tuittis mä tuen Lallaan kokemusta, että tooooosi alhaalta niitä sydänääniä aluksi kuuntelin. Ja varmaan sen istukan takia sain vain kaikua eli viuhviuhhia kuulumaan, en ollenkaan jumpsutusta. Mutta kun se tempo oli selkeesti mun omaa sykettä nopeampi, niin tunnistin kyllä. Ja tosiaan välillä piti aika kauan odottaa, kun kaveri saattoi olla jossain kuulumattomissa lymyilemässä.

Mites oliko joillain ultra tällä viikolla?

Samirja ja Pikkupallo 20+5

Lallaa, musta on ainakin kiva lueskella teidän hankitapohdintoja, vaikkei ne itsellä ole vielä ajankohtaisia! Nyt vasta oon pikkasen alkanut miettimään, että millon pitäisi miettiä hankintoja. :) Luulen, että joskus vuoden alussa / helmikuun aikana olis kiva saada vaunut ja muut hankittua tai ainakin tietoa, mitkä kannattais hankkia. Veli just viikonloppuna ilmotteli, et heiltä saadaan jotain vauvatavaraa mm. turvakaukalo. En edes vielä tiedä, mitä kaikkea sitä tarvitsee hankkia! :) Lueskelen siis innolla teidän pohdintoja ja selvityksiä ja otan oppia!

Liikunnasta, mulla alkoi ekan kerran juokseminen tuntua ikävältä ja nivuset pikkasen kipeytyi, vaikka hölkkäilin ihan kevyesti. Luulen, et juoksentelut ja pelit loppuu kokonaan aika pian. Joogat ja muut varmasti menee vielä normina, mutta tärhtelyt ei enää taida olla hyväksi.

Lallaa ja Samirja, voikohan istukan virtaukset kuulua dopplerissa yhtä tiheänä sykkeenä kuin itse sykkeet? Kun sillon viimeksi doppler näytti ihan sykelukematkin (135) ja ”syke” oli ihan selkeä. Mutta silti se oli erilainen ääni kuin neuvolassa - eli enemmän viuh viuh kuin neuvolan ”laukkaääni”. No katsotaan mitä seuraavalla kerralla kuuluu.

Samirja, no sitten ei taida enää samaista mekkoa olla saatavana Stockalla. :) Ja ehkäpä metsästän alesta vasta, kun juhlat on tammikuun puolessa välissä! Ehtii sitä ennen koko nainen kasvaa kuitenkin. :)

Milloin oottekaan pidemmällä olleet alkaneet tuntea liikkeitä?

Mulla on muutaman päivän vähän kirvellyt pissatessa viikonloppuna se paheni vähän. Muutenkin oli sellaista paneen tuntua alavatsalla ja limakalvo outo ja epämiellyttävän tuntuinen. En oikein tiedä, missä vaiva lopulta on - virtsaputkessa vai emättimessä. Perjantaina otettu hiivakoe oli nega ja tänä aamuna vein pissanäytteen labraan. Neuvolaan soitin ja terkkari sanoi, et pikatesti oli nega. Viljelyn tulokset tulee huomenna. Onko kellään muulla ollu limakalvoissa ärsytystä? Tai ootteko kuullu vastaavasta? Soitin myös äitiyspolille ja kehottivat tarkkailemaan tilannetta. Neuvolan terkkari soittaa vielä tänään, kun on jutellu lääkärin kanssa. Voihan tää olla vaan jotain limakalvojen ärsytystä. Ostin maitohappobakteereita ja aloitin ottamaan niitä! Samoin C-vitamiinia ja illalla ajattelin ottaa lämpimiä istumakylpyjä. Toivotaan, ettei olis tulehdusta ja et menis pian ohi!

Kaks viikkoa ja kaks päivää yksityisen 4D rakenneultraan! En tiedä onko varhaista mennä, kun sillon on vasta tasan rv 19. Mutta halusin mennä ajoissa, että jos jotain olisi pielessä, ei raskaus olisi tosi pitkällä. Outoa ajatella, että sillon jo näkee rakenteet, sukupuolen, jne. tarkkaan! Julkisen ultra on sitten siitä parin viikon päästä!

Amanda ja Sulo-Sointu 16+5

Amanda77: mulla on ollu tuota samaa.. En tiedä johtuuko siitä, että viikonloppuna tuli juotua vähemmän vettä ku yleensä, mutta tänään, varsinki aamulla, kirveli ihan järkyttävästi :( Aamunavetas sai vartin välein juosta veskiin kärsimään. Täytyy huomenna viedä kans pissanäyte. oon vaan yrittäny lipittää vettä tämän päivän oikein urakalla. Mulla on muutenkin iltaa kohti enemmän käyttöä vessalla, varsinkin sen jälkeen kun on syöny, on muka ihan koko ajan pissahätä ja vähän sattuu. Kun ei nyt vielä luulisim että nuo kaksi sankaria aiheuttaa mitään kummempaa. Tai sitte niitten mielstä on hauskaa käyttää äiskän rakkoa trampoliinina :p

neiti80 ja nykeröT 18+0

Pööppis
Mulla alkoi liikkeet tuntumaan tosi myöhään. joskus rv 18, ellei jopa 19.

Vaunut, ostan vissiin nyt käytettynä hyvä kuntoset briot,kun sattui tuolla toisella palstalla olemaan eräällä kirjoittelijalla.

Huh huh mikä ähky tuli kun vetäsin kaks lautasellista perunavelliä ja kävin vielä saunassa, niin tuntuu niin elefantilta tää olo...uhh..
Kumartelu alkaa olla inhottaavaa, jos pitää poimia lattialta jotain ti ääheltää sukkia jalkaan. Tuntuu jo niin isolle toi maha..saati mitä se on 2kk kuluttua :O o-ouuuu

24+6

Tänään voin ekaa kertaa VANNOA, että oon tuntenut liikkeitä. Poika on pitänyt hurjaa melskettä espanjantunnilla. Aiemmin on tuntunut vain satunnaisia ilmakuplia, mutta tänään on tuntunut siltä kuin ohutsuolet ois tehny kuperkeikkoja. Äsken syrjäsilmällä ehkä NÄIN mahan pompsahtavan! Tästä tää lähtee :D Ja tosiaan, en makuullani tunne mitään, mutta istuessa myllää.

Samirja ja Pikkupallo 20+5

GK30; kiitos kysymästä, olo on ollut ihan ok. Ikinä en tosin olisi uskonut, miten paljon voi ihmistä väsyttää.. :) Senkun pistää silmät kiinni, niin on unessa.

Onneksi se on nyt helpottanut viimeisen parin viikon aikana, samoin etova olo. Ei siis mitään hirveän huonoa oloa ole ollut, mutta tosi helposti on tullut sellainen etova olo. Varsinkin, jos ei muista syödä säännöllisesti. Meni pitkän aikaa, ennen kuin tajusin, että mun pitää syödä muutaman tunnin välein, niin huono olo pysyy poissa :) Tavallisesti kun söin päivän ensimmäisen aterian noin klo 11 aikoihin, ja toisen joskus 19 aikoissa (tosi terveellistä :)). Nytpä se ei enää onnistu, vaan olen opetellut syömään aamupalan, lounaan, välipalan jne säännöllisesti.

Entä itse? Mikä on ollut vointi?

Samirja; me taas ollaan asuttu Porvoossa muutama vuosi, mutta ei tunneta sieltä oikein ketään.. :) Kun on töissä muualla jne, niin ei sitä oikein tutustu kehenkään. Harrastuksetkaan ei oikein sinne suunnalle varsinaisesti vie.. :)

LA on 16.5.

Helmi-Orvokki mulla sama juttu tuon väsymyksen kanssa. Illalla silmät painuu kiinni klo 19 ja nukun helposti 12h yhtäsoittoa jos vain mahdollista. Oksennan vieläkin vähän heti herättyäni mutta loppupäivä on ok. Mutta alussa oli monta viikkoa hirvittävän huono olo. Miten sinulla meni ultrakäynti?

Minäkin olen asunut vuoden verran Porvoossa, ketähän muita siihen kaupunkiin vielä saadaan linkitettyä kuin sinä, Samirja ja minä. Mukavat muistot jäi siitä paikasta! Se on Helmi-Orvokki totta että jos muuttaa uuteen kaupunkiin työn vuoksi niin hankala on löytää sieltä uusia tuttuja ja oppia tuntemaan kaupunkia paremmin kun suurin osa ajasta menee siellä töissä. Pitäisi olla tosi aktiivinen harrastuspuolella että sitä kautta oppisi uusia ihmisiä tuntemaan, eikä niitä aina heti sieltäkään löydy.

Kaikille muuten sellainen klassinen kysymys noista ruokahimoista. Onko ollut millaisia? Itselläni on valtava hinku syödä leipäjuustoa tai juustoleipää, kumpi se virallinen nimi onkaan. Ainakin täälläpäin sitä myydään kainuun leipäjuuston nimellä. Sitten himoitsen vatruskoja kylmänä ja kylmää maitoa. Hauska juttu että essi79 ei voi syödä nyt juustoa ollenkaan ja minulla sitten tuollainen himo. Varmaan kalsiumin puutetta meikäläisellä.

GK30 ja mönki 14+4

GK30; niin tai siis en käy töissä Porvoossa, vaan muualla. Eli sieltäkään kautta ei paljon tuttuja tule :)
Eka ultra meni hyvin, ei mitään normaalista poikkeavaa. Oli viikolla 11. Seuraava on nyt sitten joulukuussa, vkolla 20. Toivottavasti selviäisi, kumpi on tulossa :)

Mulla ei ainakaan toistaiseksi ole ollut mitään tiettyjä ruokia, mitä tekisi mieli. Ainoastaan jotkun ruoat on ehdoton nou-nou, mitkä ei vaan mene alas. Esimerkiksi kaikenlaiset suklaakakut (tähän sanoisin, että mitä ihmettä :O, olen tuntemistani ihmisistä ehkä suurin suklaakakun ystävä :D)

Helmi-Orvokki tervetuloa! :)

Ruokahimoista, mulla ei ole ollut oikeen mitään himoja. Sillon aluks jotkin jutut kuten mullakin suklaa tökki. Mutta nyt menee kaikki ja hyvällä halulla (tulos näkyy painossa, heh…) :)

Neiti80, harmi et sullakin on ollu noita samoja vaivoja… Mut hyvä kuulla, et ne saattaa olla ihan harmittomia. Virtsaviljelykin oli mulla puhdas eli tulehdusta ei ole. Neuvolan terkkari määräsi mut vielä klamydiakokeeseen, hui! En kyllä siihen usko, koska just ennen nykyisen mieheni tapaamista kävin kattavissa sukupuolitesteissä, kun gyne sillon ihmetteli yhtä haavaa. Mutta se paljastui harmittomaksi. Oli limakalvot sillon jostain syystä kuivat/arat kai pillereistä johtuen. Ja mun mies kävi myös testeissä, eikä kummallakaan siis ole ollu klamydiaa… Mut vähän se silti säikäytti. Toivotaan, että on joku harmiton juttu ja kutina onkin jo vähän helpottanu.

Samirja, hauskaa että liikkeet alkaa jo tuntumaan! Innolla odotan sitä samaa! :) Voipi olla, et saan odotella vielä muutaman viikon…

Onko teistä jotenkin erityisen ihanaa ajatella joulun tuloa, kun on maha kasvamassa? :) Vaikken mikään super jouluihminen olekaan, joulussa on kuitenkin jotain tunteikasta taikaa. Ja se on vähän sellainen perhejuhla, joten tuntuu kivalta, et miehen kanssa voi juhlistaa joulua vähän uudenlaisissa merkeissä.
Kerroin viime viikolla töissä uutisen esimiehelle ja lähimmille työkavereille ja nyt on kivempi olla töissäkin, kun ei niin paljon tartte varoa mahan näkymistä. :) Saa nähdä, milloin muut työkaverit alkaa tuijottamaan vatsaa. :)

Täällä huono päivä jälleen. Huomenna ois tärkee palaveri ja minä onnistun saamaan oksennustaudin. Tällä hetkellä hedelmät pysyvät sisällä. Aluksi luulin, että ihan normaalia aamupahoinvointia, mutta kun edes tee ei pysynyt sisällä niin totesin, että nyt on jotain pahempaa. Mä en yleensä saa tämmöisiä, mutta tuntuu, että raskauden myötä musta on tullut jokin bakteerimagneetti.

Voi, että kun itsekin näkisin jo vatsan kasvvan, mutta sen verran ylimääräistä massaa tuossa vatsan ympärillä, että kestää varmasti vuoden vaihteeseen ennen kuin mitään näkyy.

Moikka kaikki kolmikymppiset odottajat!

Hyvin varovaisesti siirtyisin tanne tuolta vauvakuumeen puolelta...jos mahtuu joukkoon:). Plussasin vasta toissapaivana eli sunnuntaina 20.11. Varsinaista yritysta takana 2 kiertoa, mutta todellisuudessa kauemminkin, koska jatin pillerit pois yli 2 vuotta sitten ja ollaan siis tjottailtu tuo aika, pari kertaa ovistestailin ja ajoiteltiin pupuilut mutta tulosta ei tullut...kunnes nyt kun otimme "harkaa sarvista" ja aloitimme ihan suunnitelmallisen yrityksen. Tuosta reilu parista vuodesta tosin mies oli poissa n. 8-9 kk (kiva duuni silla...) joten tjottailun osuudeksi jaa siis vajaa 1,5 v.

Tuo pitka aika ilman pillereita ja ei-raskautuminen pisti miettimaan etta jotain on vialla... Nyt kun lokakuussa proggis alkoi, paatinkin etta en ala kauaa yrittelemaan koska ikaa on 34, joulun jalkeen 35, joten menen herkasti tutkimuksiin. Nyt viime kierron aikana tehtiinkin peruslabroja (hormonitasot) ja miehella oli lahete simppanaytteisiin (3 naytetta olisi pitanyt antaa...asutaan USAssa ja nain taalla, Suomessahan vissiin 1 riittaa). Tikuttelin ovista ja plussan sain kierron puolivalissa...ja nyt sitten sunnuntaina sain plussan r-testiin:heart: Olipa kylla varsinainen yllari kun olin varautunut pidempaan projektiin ja hoitoihin ynna muuta...

Laskin laskurin avulla etta LA olisi 30.7 tai 1.8. Menen huomenna verikokeeseen laakariin, jossa varmistavat raskauden ja sielta sitten referreeraavat ob-gyn-lekurille. Jannittaa ihan kamalasti etta kaikki menee hyvin eika mitaan pahaa tapahdu...Jotenkin kun raskaus ei viela nay, eika pahemmin tunnukaan, tuntuu etta voiko tama olla edes tottakaan... Tein sunnuntaisen digitestin jalkeen viela 3 :)D) "tavallista" testia ja plussaa ne kaikki nayttaa. Tihrustin paniikissa etta onko viiva haalenemassa mutta kylla ne suht samanlaisita nayttivat... Voi apua kun voisi kelata muutaman viikon aikaa eteenpain, etta epavarmin vaihe olisi jo ohi!:D

Pitaa alkaa lukea tata ketjua alusta... saattaa menna jonkin aikaa, heh, palaan kirjoittemaan piakkoin...

Hauskaa viikkoa kaikille sinne kauas Pohjolaan! :wave:

• Tykkää
Reactions: Brita ja riesa79
Amanda77: mulla meni onneksi ohi tuolla vesikuurilla.. :)

Hansman: tervetuloa joukkoon!

Voi olis nyt jo joulukuu... Pääsis sinne rakenneultraan ja ehkä sitten sais tietää, onko omat tuntemukset oikeassa, mä uskon vauvojen olevan tyttöjä :heart:

Tervetuloa Hansman! Mahtavaa, ettette joutuneet turvautumaan hoitoihin (nimim. olisin mielelläni jättänyt väliin :)). Ekat viikot kestää suhteettoman kauan, mutta kyllä ne kuitenkin kuluu...

Ruokahimot - mulle ainakin ilmaantui aluksi enemmän inhokkeja kuin himoja. Kahvi, jota normaalisti juon kupin päivässä, jäi pois moneksi kuukaudeksi ja sitten oli ajoittaisempia yllätysinhokkeja. Nyt alkaa olla aika tasaista, mutta supersuosikiksi on noussut PIIMÄ. Saankin juoda sitä ihan keskenäni :D

Joulu on kyllä mun kestosuosikki :) Pääsee leipomaan ja näpertelemään... Ja meillä on paljon perhettä, joten niitten kanssa tulee vietettyä aikaa (riideltyä lautapelien ääressä). Ja kynttilät on tietty ihan huippujuttu ja lisäksi kasaan pakkomielteisesti myös *oman joulukuusen*, vaikka eihän siinä ole mitään järkeä :) Mutta lahjarumbasta en erityisemmin välitä. Pitäisi taas yrittää keksiä immateriaalilahjoja erityisesti sisarusten lapsille, jotka saa niin paljon kamaa, että eivät edes tajua tai muista, mitä saivat. Puuh.

Samirja mainitsi huonon omatunnon neuvola- yms käynneistä siis työpoissaolojen suhteen. Juu, itse jouduin hakemaan tänään sairaslomaa, kun olen niin väsynyt. Tuntui ihan järjettömältä yrittää olla töissä ja muka tehdä jotain, kun ei pysy tolpillaan ollenkaan. Oon kyllä nukkunut jotenkin aika huonosti - tai uni kyllä tulee illalla nopsaan, mutta sitten herään joskus aamuyöllä pyörimään ties kuinka pitkäksi aikaa. Mulle siis tuli huono omatunto siitä, että leikin töitten tekemistä, enkä saa mitään aikaan - ja lisäksi alkoi jo tuntua siltä, ettei tää ole hyväksi vauvallekaan. Työterveyslääkäri ohjeisti sitten, että kannattaa nukkua vain vartin päiväunia. Kun pääsin kotiin kesken päivän, nukuin noin viisi tuntia :D

Niin, ja Samirjalla on ihan arkkitehtivärivalinnat vaunuille ;) Meillä on edelleen ihan auki, yritetäänkö löytää/huutaa jotkut vaunut käytettynä vai ostetaanko uudet - ja jos niin mitkä. Ehkä sitten, kun 30 viikkoa on täynnä... (terv. vainoharha-Lallaa).

Liikkeistä, mä jotenkin kuvittelin, että sitten kun jotain tuntee, niin se jatkuu tasaiseen tahtiin. Mutta itse siis tunsin jonkinlaisia kuplimisia yms ehkä noin viikolta 17-18 todella satunnaisesti. Saattoi siis mennä useita päiviä välissä, etten huomannut mitään, enkä oikein uskonut niiden muutamien muljahdusten olleen mitään. Vasta rakenneultran jälkeen, 21+ viikoilla on tuntunut enemmän säännöllisesti liikkeitä, mutta Pikku-Inkkari tuntuu olevan aika rauhallista sorttia toistaiseksi. Se on kyllä hurjan näköistä, kun maha pomppii... Mutta tätä hupia tarjolla ehkä joka toinen päivä. Onneksi jonkinlainen möyrintä on jo jokapäiväistä! Ja mieskin on saanut jo useamman viikon tunnustella liikehdintää.

Jaha, iltalenkin aika. Voikaapa hyvin - ja erityistä jaksamista pahoinvoinnista kärsiville!

Lallaa ja Pikku-Inkkari 24+6

Sairastelusta voisin sanoa (ja koputtaa puuta..) Muhun ei ainakaan vielä ole yksikään näistä lähipiirin pöpöistä ole iskenyt; löytyy jos jonkinlaista yskijää ja niiskuttelijaa(oma äijä potee taas jonkin sortin nuhaa..) Viimeisin mitä sairastin oli Egypti-reissun jälkeinen mahatauti. Suomen lenssut ei ole vielä tavoittanut ja toivon ettei tavoitakaan..

Viimeinen kuukausi raskauden suhteen on kulunut madellen, vihdoin ja viimein oli neuvolakäynti. Arvot oli ok:
v-paine 115/72
hb 139
kohdunpohjan korkeus 12
syke + (148)
painoa 311 g/vko
Sydänäänet kuulosti koppotikoppoti :heart:

Katrin+Unelma 17+2

Kiitos tervetulotoivotuksista:). Lallaa, totta on etta kiva kun ei tarvinnutkaan hoitoihin asti menna... Jotenkin tuli sellainen "paniikki" etta haluaisi sen positiivisen tuloksen akkia, kun ikaa alkaa tulla. Oli sellainen malttamaton olo etta akkia nyt se plussa...en haluaisi odottaa sinne kun olen 35...tai 36... Sunnuntaina vasta plussasin ja tuntuu etta nama pari paivaa ovat menneet NIIN hitaasti!:D. Huomenna (ke) menen labraan verikokeeseen ja sielta sitten ohjaavat jonnekin "orientaatioon" (ei hajuakaan mika orientaatio...) ja ob-gyn-laakarille. En malta odottaa ekaa ultraa etta saa toivon mukaan varmistuksen etta kaikki on OK!

Plussan jalkeen on lievaa menkkajuilintaa alavatsalla, myos rinnat tuntuvat taytelaisemmilta ja nannit ovat arat mita eivat normaalisti ole edes ennen menkkoja. Tanaan on tassa iltaa kohti lisaantyneet pienet nippailut ja pistavat kivut vahan joka puolella...nivusissa, hapyluun ylapuolella, molemmin puolin alavatsaa seka yla-ja alaselassa. Tietty nuo pelottavat vahan mutta juilinnat ja pistelyt eivat ole pahat mutta jonkinverran hairitsevat. Millaisia tuntemuksia/kipuiluja muilla on ollut ihan alkuraskaudessa? Itsella nyt siis vasta viikko 4.

Ja tuli mieleen...hieman dorka kyssari maailman surkeimmalta matemaatikolta...ymmarran etta nuo numerot, kun ilmoitetaan miten pitkalla raskaus on, tarkoittaa eka numero viikkoja, toinen paivia, esim. 4+5 (viikkoja 4, paivia 5). Mista nuo paivat tietaa? Siis esim. itsella on kierto 28-30 pv ja tein plussatestin kiertopaivana 28 (jolloin odotin menkkojen alkavan). Tama paiva oli sunnuntai 20.11. Nyt on tiistai 22.11 (no, Suomessa 23.11) eli mones paiva minulla on nyt menossa...? Saatte nauraa jos oli hassu kysymys, jotenkin ei jarki juokse nyt yhtaan...:LOL:

Taytynee vetaytya nukkumaan... onkin tullut nukuttua 2 yona perakkain max. 3 h/yo...plussan jalkeen en saanut unta ja maanantai-aamuna oli tosi aikainen heratys (en osaa nukkua jos tiedan etta kello soi ennen viitta!) ja samoilla unilla menin viime yonkin. Nyt on nukuttava...ja aamulla sinne labraan jossa varmistavat raskauden ja sitten pitkasta aikaa salille!

Vatsa on kuin ilmapallo...toivottavasti aamulla olisi turvotus vahan hellittanyt... Eipa muuta kun hyvaa keskiviikkoa kaikille kanssaodottajille! (en osaa kylla itseani edes viela mieltaa odottajaksi...niin uusi juttu taa kylla on!:))

Onnittelut Hansman! Nopeastihan se teillä sitten onneksi kuitenkin tapahtui, siis jos lasketaan tosiyrittämisen alusta :)

Noi viikot ja päivät lasketaan silleen, että hedelmöityspäivä olis niinku 2+0. Sä kun sitä ovista tikutit, niin siitä voit arvioida. Sitten ultrassa ne antaa kans noi viikot ja päivät, eli siellä tarkentuu. Jos kaikki olis mennyt oppikirjan mukaan, ni edellisten kuukautisten alkupäivä oli 0+0 ja sitten 14.päivänä tapahtunut hedelmöitys se 2+0 ;)

Eikä se oo sit kuitenkaan niin eksaktia tiedettä. Mun hedelmöitys on tapahtunu ultran mukaan jossain Atlantin yllä, enkä ees ollut kymppiklubissa :D Siis onhan se mahdollista tietysti ja meistä on hauska ajatella, että pikkuinen on ulkomaantuliainen. En tikuttanut ovista, joten siks ei hajuakaan.

Oireista ihan alussa mulla oli pikkumenkat ja menkkajuilimista. Just viikolla 4. Plussauksen jälkeen rinnat tuli tosi kipeiks, jopa niin, että ihmisten halaaminen on tuskallista. Mutta sitä ei kestänyt montaa viikkoa. Sitten alkoi kauhea naaman kukinta ja myös leukapielet kukki. Ja sitten se VÄSYMYS. Vatsanippailut mulla on ollut aina aika pieniä.

Hienot neuvolakuulumiset Katrin!

Ruokahimot yhessä vaiheessa oli jäiset mansikat ja kirpeät hedelmät. Kahvi ei kovin maistunut eikä oikein teekään. Nyt taas menee jotenkuten. Ja siinä krapulaolovaiheessa maistui krapularuoka. Psykologisesti kaikkea kiellettyä tekee mieli.

Essille pikaista paranemista!

Joulu tulee. Saan eniten kiksejä partiolaisten joulukalenterista ja lahjojen antamisesta. Oli pitkään tietyt joulurituaalit ex-miehen kanssa ja eron jälkeen oon vaihtelevia jouluja viettänyt. Uuden miehen perheellä ei oo mitään traditioita eikä aina sukujouluakaan. Meidän perheessä ei oo sukujouluja vietetty enää vuosiin ja äiti yleensä karkaa ulkomaille jouluks. Mä tykkäisin kaikesta perinteisestä: hautausmaalla käynti, joulusauna, joulupuuro, joulukuusen koristelu, ruokailu, lahjojen jako, pelien pelailu. Saas nähä, miten me tätä joulua vietetään, luultavasti pienellä porukalla.
Tulevaisuudessa on sitten kiva, kun on oma PERHE, jonka kanssa joulua viettää. Ettei tartte enää itse itseään kutsua jonnekin joulunviettoon. Mahan kanssa joulun viettoa himmentää kaikki kielletyt ruoka-aineet, joita aion kuitenkin "riskillä" syödä :) Myös vähän hehkuviiniä. Ja porvoolaiselle niin rakasta Brunbergin lakua enemmän kuin laki sallii! Ja kuten Lallaa, mullekin oma joulukuusi on pakollinen.

Samirja ja Pikkupallo 21+0 ja se on sitten raskauden puoliväli ohitettu!!!

Hei taas pitkästä aikaa, ihanan aktiivisesti olette kirjoitelleet! :flower:

Tervetuloa, Hansman! Taidan muistaakin sinut tuolta kolmekymppisten ensiyrittäjien puolelta..?

Essille pikaista paranemista, itse olen taas nuhan ja yskän kourissa, jo toinen kerta raskauden aikana ja yleensä olen terve kuin pukki.. noh kuumetta ei ole ollut joten kyllä tämä tästä.

Juhlavaatteista; itse löysin kaapista pari mekkoa, joissa masulle on tilaa hyvin. Siihen kaveriksi ostin (elämäni ensimmäiset) leggingsit, ei muuta kuin korot jalkaan ja menoksi! Laitoin blogiini pari kuvaakin näistä pikkujouluvermeistä

Takapihojen tarinoita: Mammalle pikkujouluvaatetta

Vaunuista; mekin ollaan jo alustavasti katsottu muutamia malleja, jotka kriteereihin sopisi. Kriteereinähän on se, että niiden pitäisi olla ehdottomasti 3-in-1 -tyyppiset eli vaunut, rattaat ja vielä turvakaukalomahdollisuus. Ja sitten kätevät ja kevyet mielellään, kun julkisissa tulee liikuttua.. mielellään tietysti myös ketterät ja helpot koota ja laittaa kasaan ja nätin näköiset ja.. :D

Muuten omista fiiliksistä, olo on ollut hyvä, välillä ei edes muista olevansa raskaana.. pahin turvotus on laskenut ja vatsa alkaa muotoutua jo pikkuhiljaa ihan kivaksikin. Ainoa miinuspuoli on tämä mun iho, näppyjä tulee ja tulee vaan lisää koko ajan :(

Tsemppiä ja mukavaa jouluvalmisteluaikaa kaikille!!

t.marjutan ja Muru 15+5

ps. se mun laskettu aika olisi 11.5.

Viimeksi muokattu:
Kiitos Samirjalle paivienlaskemisinfosta :). Ja Marjutan--kylla muistat oikein, kirjoittelin 3-kymppisten kuumeilihoiden ketjuun. Olen siella vielakin ainakin hetken ennenkuin siirryn "kokonaan" tanne odottajiin :).

Kavin juuri sairaalassa verikokeessa. Sanoivat siella etta tuloksia soitellaan vasta maanantaina, koska huomenna on taalla USAssa Kiitospaiva ja perjantaikin on vapaapaiva... Mutta yllatyksekseni sairaanhoitaja soitti menomatkalla kotiin, noi 20 minuuttia kokeen ottamisen jalkeen!;) Kovasti kiittelin nopeaa toimintaa. Verikoe siis positiivinen, ottivat perustietoja puhelimessa ylos ja ohjeistivat joitakin juttuja (no drinking, smoking or street drugs--no eipa tullut mieleenkaan kylla avata kossupulloa tai vetaista parit tupakit :LOL:). Maanantaina menen takaisin sairaalaan OB-GYN-klinikalle josta sitten selviaa jatkot.

Ja tuo mies....hohhoijaa!!:mad: Se oli tanaan molayttanyt puhelimessa aidilleen asiasta, toiselle veljelleen myos. Sovittiin etta kerron muutamalle ystavalle joille olen tasta projektista puhunut, mutta vanhemmille/muulle perheelle ehka ekan ultran jalkeen (monethan panttaa viela kauemmin...itse en pystyisi:D). Ajattelin lahettaa aitille ja isalle Suomeen jonkinlaisen kortin tms. yllarin josta tulisi vauvauutinen ilmi...joten miehen molaytyksen myota ajattelin etta "ihan sama" ja soitin asken omille vanhemmilleni Suomeen. Iloisia olivat kumpikin.

Eilisiltaiset pistelyt ja kolotukset ovat havinneet, vatsalla hyvin lieva tuntemus mutta muuten ei mitaan oireita. Osaako kukaan sanoa...onko OK idea raskaana maalata seinia? Meilla on remppa meneillaan (ensi viikolla alkaa lattiat ja keittio) ja koko talossa pitaa maalata seinat. Aloittelin jo ennen plussausta, mutta mietin onko maalihoyryista haittaa ja voikohan naamasuojalla tms. auttaa asiaa? Tama saattaa taas olla sarjassamme "tyhmat kysymykset" mutta kysytaan nyt kuitenkin...

Ainiin, ja sairaanhoitaja antoi alustavan LA:n 31.7 tai 1.8. Kaipa ne antaa viela varmistuksen laakarissa sitten. Hyvaa torstaita kaikille tasapuolisesti! :flower:

• Tykkää
Reactions: Amanda77

Yhteistyössä