Vähän sitä synnytyskertomusta:
La iltana saunottiin miehen kanssa ja su aamuna harrastettiin sitä toistä ässää... ja sit käytiin lenkillä eikä mitään kummempia tuntemuksia tullut.
Su iltana lähdettiin kavereiden luota siinä 9 aikoihin illalla eikä mulla ollut kyllä mitään tuntemuksia, muuten kuin että olin koko sen sunnuntain vähän kipeämpi kuin aikaisemmin (siis alavatsasta). Mutta kun istuin autoon niiden pihassa niin sattui ekan kerran napakammin ja sanoinkin että taitaa vauveli laskeutua tai kiinnittyä kun sattuu välillä niin kovasti (se oli siis supistus, mitä mä toope vaan en ymmärtänyt). Ajeltiin siinä sitten hetki enne kotiin menoa ja rupesin epäilemään että nää on varmaan suppareita kun tulevat tasaisesti 5 min välein. Kotiin päästy mittasin verenpaineen ja se oli pompannut noin 100/150. Kävin lämpimässä suihkussa ja otin pari panadolia jotka hiukan helpottivat kipuja mutta eivät kuitenkaan lopettaneet supistuksia. Yöllä n.12 aikaan soitin synnärille ja kysyin mitä tehdään ja käskivät siellä koittaa kauratyynyä kipuihin ja mennä nukkumaan. Joo yritin nukkua mutta tasaisten supistuksien takia en saanut edes torkahdettua. Noin kahden-kolmen aikaan tuli veriviiruista limaa (limatulppa?) ja sen jälkeen herätin noin puoli neljän aikaan aamuyöllä kun ajattelin että nyt on pakko lähteä kun vielä pystyn istumaan autossa sen noin tunnin ajomatkan mikä meillä on sairalaan.
Poriin tultiin noin puoli viisi aamuyöllä ja supistukset hiukan rauhoittuivat kun istuskelin käyrillä noin puolituntia, mutta kun nousin ja lähdin liikkeelle niin voimistuivat heti. Kätilö oli sama ihana täti joka oli ultrannut mut seulonnoissa. Kätilö teki sisätutkimuksen ja olin vain 2 cm auki ja supistuksia oli silloin tullut jo 7 tuntia! Kävin piiiitkässä suihkussa koska amme oli varattu kun ihan samaan aikaan tuli myös toinen pariskunta synnyttämään kuin mekin (aika hauskaa odottaa jonossa siellä synnärin oventakana keskellä yötä). Suihkun jälkeen kätilö vei meidät synnytyssaliin jossa sitten vaan odotettiin ja odotettiin.... käyrillä noin parin tunnin välein.
Kahdeksalta sain aamupalan ja mieskin kävi syömässä kanttiinissa ja kätilöiden vuorokin vaihtui tässäkohtaa. Uusi kätilö alkoi heti kyselemään mitä kivunlievitystä halusin ja melkeinpä tarjosi heti epiduraalia mulle ja alkoi valmistelemaan mua sitä varten. Vaihdettiin avopaita ja sen semmoista.
9:30 lääkäri teki sisätutkimuksen ja olin 3 senttiä auki :kieh: siinä vaiheessa ajattelin että eihän tästä tuu mitään kun en vieläkään oo sen enempää auki, tällä vauhdilla synnytys kestää ainaki kaks päivää! Lääkäri puhkaisi kalvot koska alettiin valmistautua siihen epiduraaliin ja yleensä kalvojen puhkaiseminen lisää supistuksia. Lapsivesi oli hiukan vihertävää ja vauvan päähän laitettiin anturi ja jäätiin odottamaan että kohdun suu alkaisi avautua vauhdikkaammin.
Kun mitään ihmeempää muutosta supistuksiin ei kuitenkaan tullut niin noin 10:30 laitettiin oksitosiinitippa. Kätilö kysyi että haluanko vielä syödä kun olis ruoka aika ja sainkin 11:00 ruoka-annoksen nenän eteeni ja sain siitä muutaman lihapullan kun supistukset voimistui kuin salaman iskusta tosi koviksi. Tietysti just sillä hetkellä kätilö oli käymässä jossain muualla kun nämä TODELLA kipeät supistukset alkoi ja mies sai soitella pariin kertaankin häntä paikalle. Vedin kivunlievitykseksi ilokaasua sen aikaa että anestesialääkäri ehti paikalle joka laittoi epiduraalin noin 11:30.
Suunnilleen 11:45 kätilö teki sisätutkimuksen ja olin yht äkkiä KOKONAAN AUKI!!! Kätilö valmisteli sängyn ponnistusvaihetta ja antoi mulle luvan alkaa ponnistaa heti kun siltä alkaa tuntua. Jotenkin tässä vaiheessa kaikki rauhoittui kun munkin kivut oli poissa eikä enää sattunut supistukset, välillä vaan huomasi painon tunteen ja jonkinlaisen kakkahädän jolloin piti ponnistaa. Rauhalliseen tahtiin ponnistin aina kun tunne tuli ja sitten kätilö jo sanoikin että nyt näkyy joo vaaleaa tukkaa
. Kätilö puudutti ja leikkasi välilihan. Ja niin 12:55 meidän Nykerö pullahti lopulta lähes kivuttomasti maailmaan. Ja isä sai leikata napanuoran.
Koska lapsivesi oli vihertävää niin lasten lääkäri vielä tutki hänet pikaisesti ja putsasi hengitystiet ennen kuin hänet annettin rinnalle. Kovasti hän alkoi heti hapuilla rinnalle ja sille päästyään alkoi terhakkaasti imeä. Sen taidon hän ainakin osasi heti kunnolla eipä tarvinnut mut muuta kuin lykätä rinta suuhun ja se oli sillä selvä. Kätilö ompeli välilihan leikkaushaavan kiinni. Siinä sitten varmaan toista tuntia köllittiin sängyllä kunnes kätilö pyysi isän mukaan kun vauva vietiin puhdistettavaksi ja puettavaksi. Salissa juotiin vielä synttärikahvit ennen kuin pääsin itse irti kaikista piuhoista ja suihkuun. Mies raukka oli jo tässä vaiheessa niin väsynyt että hän torkahti tuoliin mun viereeni ihan istualtaan.
Kätilö moneen kertaan kyseli että pystynkö itse kävelemään eikä kai huippaa kun mentiin suihkuun, mutta mulla oli kertakaikkisen loistava olo jo siinävaiheessa. Suihkun jälkeen lähdettiin sitten synnytysosastolle ja vauveli laitettiin vaunuihin.
Osastolla oli kyllä aika ruuhkaa kun sinne päästiin niin siellä vähän aikaa mietittiin ja ihmeteltiin että mihin huoneeseen sitä meidät oikein laitetaan, mutta kyllä sieltä sänky löytyi meillekin. Tuore isukki lähti neljän aikoihin kohti kotia nukkumaan ja me jäätiin Nykerön kanssa ihmettelemään toisiamme osastolle. Samana päivänä syntyi tässä sairalassa 9 vauvelia eli kyllä vilkasta oli!
Tiistaina vauva pääsi kylpyyn isän kylvettämänä hoitajan opastuksessa. Ja keskiviikkona jo aamulla aloinkin hoitajilta kysellä olisiko mitenkään mahdollista päästä jo kotiin. Koska mulla oli kivut ohi eikä enää juurikaan supistellut ja leikkaushaava oli siisti päästiin vauvan kanssa lääkärin tarkastukseen, jossa he olivat sitä mieltä että vauva olisi vähän keltainen ja päätettiin ottaa bilirupiini arvo, joka onneksi sitten osoittautui niin alhaiseksi että päästiin iltapäivällä lähtemään jo kotiin!
Kaikki aina sanovat että rinnat tulevat kipeiksi ja piukeiksi kun maito nousee, mutta ei mulla oo ollut mitään kipuja rinnoissa ja sen takia olenkin miettinyt että mahtaako sitä maitoa tulla sieltä lainkaan. Mutta kai se jotain kertoo että tyttö nukkuu usein 4 tunnin unia ja on tyytyväisen oloinen eikä kitise turhia.
Hormoonit sekoittavat päätä ja välillä itku tulee herkästikin, mutta nyt kyyneleet ovat vain onnenkyyneleitä. Tuntuu että mies on entistäkin rakkaampi ja ihanampi kun yrittää huolehti meistä mahdollisimman paljon. Kivut ja krempat on unohdettu ja kaikki on taas loistavasti välillä aika raskaankin raskausajan jälkeen.
Tänään tulee neuvolantäti kotikäynnille, kai sitä pitäisi vähän alkaa siivoilemaan ettei tuolle miehelle jää kaikki.
Hyvää viikonalkua kaikille mammoille ja voimia synnytykseen lähtijöille.
Sannuli ja Nykerö 1 viikko!!! :heart: