** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.12 **

miss_piggy
Minä en vielä tee mitään hankintoja, kerkeää tehdä syksymmälläkin, ja esim. sukulaisilta saa tavaraa ilmaiseksi kun heidän lapset ei oo enää ihan vauvoja.
Täällä tuntuu tuo paha olo taas tulevan harvase päivä. Semmonen inhottava etova olo ja välillä mahassa möyryää :( Luulis että näillä viikoilla alkais olemaan jo ohi...Aika rasittavaa ku ei oikein mitään jaksa.
Eilen käytiin mustikassa, niin en sieläkään kauaa pystynyt kyykkimään ku jotenki oli niin ahistava olo fyysisesti ja etoo koko aika.

11+3
 
Ultrassa käyty. Kyllä oli jännittävää, mutta onneksi oli aivan mahtavan ihana gynekologi, joka aidosti välitti ja oli kiinnostunut. Kohdussa on yksi elävä sikiö, joka vastasi viikkoja 7+2 ja jonka sydän löi vahvasti. Pituutta oli 11,3 mm. :heart: Laskettu aika tämän lääkärin mukaan 8.3.14.

Kohdussa oli myös toinen ruskuaispussiksi sopiva muodostuma, jonka pituus oli vain 5,3 mm. Lääkäri ei osannut sanoa, miten se oli kohtuun päätynyt ja mikä se oli, mutta se selvinnee sitten myöhemmin. Tällä hetkellä kaikki kuitenkin hyvin. :)

Olihan se upeaa kuulla pieni sydämen syke. Itku tuli, ja on tullut vielä moneen kertaan kuvia katsellessa. Tunteet kyllä vaihtelevat laidasta laitaan.. En edelleenkään oikein voi ymmärtää, että minussa kasvaa pieni ihmisen alku. Onneksi äidiksi saa kasvaa rauhassa tämän odotuksen aikana.
 
Mayinka raskausaikana sitä ei tosiaan haluaisi mitään ylimääräisiä lääkkeitä syödä. Aika harvan lääkkeen sopivuudesta kun on tutkittua tietoa. Itse olen migreeniin aiemmin joutunut käyttämään Panacodia. Nyt olenkin miettinyt miten pärjään jos migreenit yltyy. Toivon kuuluvani niihin onnekkaisiin, joilla migreeni helpottaa raskausaikana. Vielä ainakaan ei ole ollut pahoja kohtauksia. Panacodista sen verran, että mun serkku kärsii myöskin migreenistä ja hänelle oli sanottu, että raskausaikana voisi Panacodia käyttää huoletta. Jos lonkkasärkysi ihan lähtee lapasesta, niin kannattanee vielä tiedustella lääkärin mielipidettä Panacodin käytöstä. Toivottavasti kuitenkin pärjäät kipujen kanssa mahdollisimman pienellä lääkityksellä!

Syksy2010 voisit vaihtaa listoille mun kohdalle la 3.3.2014. Kiitos! Hauska tuo miehesi vertaus kenguruun :LOL:

Hiisi Hienoa, että löysit hääpuvun! Eiköhän se istu mukavasti vielä H-hetkenä. Itse ilman raskauttakin silloin joutui stressaamaan mahtuuko puku päälle juhlapäivänä, kun helposti paino heitteli kilon suuntaan jos toiseenkin. Voin kokemuksesta kertoa, että kun puku on hankittu, sitä käy aina ohimennen kaapissa hypistelemässä :) Häiden jälkeen oli haikea olo, kun tiesi, ettei saa enää pitää sitä ihanaa pukua päällään. Itse ainakin rakastuin omaan häämekkooni totaalisesti!

Onnea miss_piggy hyvistä ultrakuulumisista!

Hienoa Maikkis, että rakenneultrassa kaikki kohdillaan! Nyt vaan nautit raskaudesta täysillä. Varmaan vapauttavaa antaa masun pyöristymisen näkyä koko komeudessaan!

Teillähän on Lady hankintojen suunnittelut jo pitkällä. Olisi itsekin niin ihanaa jo suunnitella kaikkea, mutta yritän vielä vähän malttaa. Mies on vähän hidas liikkeissään, joten hänen mielestään kaikki hankinnat voisi tehdä varmaan vasta muutama päivä ennen laskettua aikaa :LOL: Kaupassa on pari kertaa huomannut minun vilkuilevan vauvatarvikeosaston suuntaan ja naureskellut, että yritäpä malttaa.

Sujuiko Tiksanderin rakenneultra hyvin?

Milk@ onnea hyvistä ultrakuulumisista! Sykkeen kuuleminen on todella upea tunne. Monet kerrat olen itsekin tuijotellut liikuttuneena ultrasta saatuja kuvia :)

(.)
Täällä suunnilla päällimmäiset kuulumiset on VÄSYMYS, VÄSYMYS, VÄSYMYS! Eilen otin kevyet parin tunnin päikkärit ja illalla uni tuli hetkessä. Edellisviikko oli väsymyksen osalta ehkä kaikkein pahin, mutta vieläkin väsyttää koko ajan. Flunssa pitkittyi ja jouduin olemaan jonkin aikaa saikkarillakin. Lepo oli kyllä paikallaan. Miehelle on vähän yllätyksenä tullut kuinka totaalisen väsymyksen tämä raskaus on aiheuttanut. Meilläkin kun on niin, että minä olen se energinen ja menevä tapaus, joka ei yleensä sohvan pohjalla viihdy :)

Ällätyksiäkin on ollut kiitettävästi. Syöminen on välillä tuskaa. Yksi päivä tomaatit maistui mielestäni ravuilta!!! Mitähhh??? :LOL: Herkkuja vain tekisi mieli ja jäätelöä voisin syödä litroittain! Mitään ruokaa ei oikein jaksaisi tehdä vaan kaiken pitäisi löytyä valmiina juuri sillä hetkellä kun ruoka maistuisi. Onneksi on kohta lomaviikot edessä, joten saan rauhassa lepäillä kotona jos siltä tuntuu. Sen jälkeen onkin pian ratkaisevimmat viikot takana ja voisi asiasta töissäkin ehkä kertoa :)

Nyt on parina päivänä myöskin huimannut kun kyykystä noussut liian nopeaa ylös.

Mies on jostain syystä varma, että kaikki kaverit ovat jo raskauteni arvanneet. Ei se häntä haittaa kuulemma, mutta silti ei vielä uskalla virallisesti asiasta kertoa :) Eilen kauppareissulla naureskeltiin kitiseviä lapsia vanhempineen ja mietittiin, että tuollaisia kauppareissut tulee sitten jatkossa olemaan. Meillä kyllä on varmasti niin, että minä olen se joka pitää kovempaa kuria lapselle. Saas nähdä millaisille törmäyskursseille näkemyseroista vielä joudutaan :D Poika- ja tyttötoiveistakin juteltiin. Miehelle ei väliä kumpi tulee, kunhan jossain vaiheessa saadaan molemmat :heart:

Ensi viikolla olisikin sitten eka neuvola. Iiik!
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@
miss_piggy
Täälläki on joinaki päivinä tuo ällötys oikein voimissaan ja toisina vähän parempi olo. Väsymys on kyllä joka päivä mukana. Onneks huomenna alkaa kolmen päivän vapaa :D Lähdetään yhdeksi yöksi mun lapsuuden kotiin ja saunotaan ulkosaunassa ja nukutaan mun vanhassa ullakko-kamarissa :) Siellä taitaa olla jemmassa sellasia vauvan vaatteita mitkä mulla on ollut käytössä 80-luvun alussa, ja joita olen pitänyt nuken vaatteina. Ajattelin ne haalia itselleni, pestä ja käyttää jälkikasvulla. Oikein retroa :D Mitään muita hankintoja ei vielä tehdä. Tosin osa tavaroista, esim. syöttötuoli jne saan sukulaisilta ja vaunutkin ajattelin ostaa käytettynä. Plääh, pitäis vielä jaksaa tänään mennä iltavuoroon...

11+4
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@ ja mutantti
lady1979llapas on kaikkia ihania ideoita, kortteja isovanhemmille ja kummien "pergamentti". Mietin tekisikö scrapbookin raskausajasta mutta tällä väsymyksellä jäänee haaveeksi, mieluummin nukun senkin ajan :D

Milk@, onnea sykkeistä - on se herkistävä hetki, nähdä ensimmäistä kertaa vauvansa pienenpienen sydämen läpättävän ruudulla :heart:

Bling, toivottavasti sun migreenit pysyy hallinnassa! Mulla on kerran ollut enkä toiste halua, oli kyllä kauhea kokemus :( Kyllä tuon lonkan kanssa pärjää, on tähänkin asti pärjätty, ja aion pokalla mennä sieltä mistä aita on matalin jos on tarve :) Lääkkeitä en syö lainkaan ellei ole pakko, esim. antibiootit. Kipu kuitenkin varoittaa, ja sen rajoissa tehdään :)

(.) Aamuviikko ja voi viude mikä väsy! Nyt on vasta tiistai ja olen ihan naatti, nytkin tekisi NIIN kovasti mieli mennä "pikku" päikkäreille. Menee vaan yöunet joten pakko yrittää sinnitellä. Kyllähän tämä tästä jo pian varmaan helpottaakin, ei enää montaakaan viikkoa :)

Kävin tänään lonkasta lääkärissä ja sain nyt ohjeen aloittaa fyssarilla käynnit. Kipualue oli laajentunut alaselkään ja kolmasosa koko lonkan alueesta aristaa. Nyt ajatuksena olisi yrittää pärjäillä jumpalla ja venyttelyillä kunnes äitiysloma alkaa ja odottaa josko vaiva paranisi sen aikana. Lääkärin sanoin, "sinulla on pitkä vapaa tulossa joten ei hoideta nyt liikaa". Tällä mennään :)

Oloista, pahoinvointi on pysynyt rankalla syömisellä sen verran hyvin hanskassa että oksentaa ei ole tarvinnut vielä kertaakaan. Kerran oli liiankin lähellä ja sappi nousee suuhun useammin kuin kerran viikossa mutta tähän mennessä on päästy suht vähällä. Verenpaine on heitellyt jonkin verran, edellispäivänäkin ennen nukkumaanmenoa 95/35, mutta en ole tosissani joutunut pelkäämään pyörtymistä koko raskausaikana. Seiniä pitkin mennään ajoittain, mutta siihenkin on ehtinyt jo tottua vuosien aikana :) Repäisykipuja tuntuu vain sängyssä pyöriessä ja kohdun kasvukipujakin on hyvin maltillisesti, kaikki siis erittäin ok täällä :) Ja jos vain kaikki saa mennä hyvin, toiseen kolmannekseen on enää kuukausi ja sen ajan kyllä jaksaa helposti kun ei tämän pahempaa ole.

Olipas omanapaista... kummasti ajatukset pyörii raskauden myötä oman navan ympärillä ;)

Mayinka & Nyytti 8+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Milk@ ja mutantti
hei vaan pikaisesti. Onnea kaikillle ultrissa käyneille, ihanaa että kaikilla on asiat hyvin!!! =)

nopeasti meidän kuuluminen myös, eli tärkein on että pikkasen on pahoinvointi helpottanu. tai vaihtunut siitä että en oo syöny -> paha olo siihen että syön liikaa -> paha olo. Ja lähinnä aamupalan jälkeinen pahaolo vaivaa. eli parempi niin. Muuten mennä porskutellaan ihan ok, ehkä vähän on väsymyskin kaikonnut (tai sit se on tää loma ja 9-10h yöunet...). Tänään kävin verta antamassa seulontaa varten ja np-ultra on sit 14.8. (12+5). Tympii vähän kun noin "myöhäisille" päiville sain vasta ajan, kun en aatellu tätä vielä kovin paljoa levitellä ennen tuota ultraa.

oon häipymässä viikonlopun yli mökille, jossa ei kännykkä oikein toimi. Eli palailen ensi viikolla. Oikein mukavaa loppuviikkoa ja viikonloppua kaikille! :heart:

mutantti ja koppis 9+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy ja Milk@
Kävin eilen vielä ekan neuvolakäynninkin. Positiivinen kuva jäi siitäkin. Seuraava neuvola vasta syyskuussa, sitä ennen seulontalabrat ja ultra. Tuli sellainen olo, että mun on varmaan pakko kertoa työnantajalle tästä, vaikka koeajalla vielä olenkin. En voi muuten mitenkään järjestää kaikkia testejä ja ajanvarauksia. No, täytyy vaan toivoa, ettei mua potkita pois tän takia. Siis tiedän kyllä, että se on laitonta, mutta voihan sitä lakia kuitenkin kiertää. Aika helpostikin vielä koeajalla...

Hääpukua sovittelin tossa pari päivää sitte, ja se ei mahdu päälle enää. Ei, vaikka paino on normalisoitunu eli se on ihan sama kuin pukua ostaessa. Apua!! En edes tiedä, voiko puvulle tehdä jotain.. No, pari kuukautta aikaa, eiköhän sitä jotain keksi. ;)

Töissä on ollu niin kuolemanhiljaista, että silmät lupsuu jo tähän aikaan. Oli pakko siis tulla kirjottamaan jotain, että vähän piristyisin. Onneks ei okseta kuitenkaan!
 
Kiitos syksylle uuden pinon perustamisesta! Tuo pieni on vienyt kaiken ajan (ja ajantajun), eilen tuli jo kuukausi täyteen.

Ihanan paljon porukkaa tänne on kuukaudessa tullut, onnea teille kaikille ja toivottavasti pääsette nauttimaan näistä vähän erilaisista hormonihuuruista.

Meillä vauva-arki etenee lähinnä syötöstä ja vaipanvaihdosta seuraavaan, rytmiä ei juurikaan ole, mutta koska tyttö nukkuu 3-5 tunnin pätkiä syöttöjen välissä, saan nukkua myös päivällä, jos niikseen tulee. Tyttö on syötävän suloinen ja tuntuu kasvavan ja kehittyvän ihan koko ajan. Tänään sain ensimmäisiä oikeita hymyjä hoitopöydällä, tähän asti hymyt on ollu lähinnä merkki tulevasta pierusta..

Oikein mukavaa kesää teille kaikille!

kodehu ja neiti 1 kk
 
Pikaista omanapaa. En ole jaksanut paljoa kaksplussassa lueskella saati kirjoitella, olen ollut koko viikon kuolemanväsynyt. Tein nyt ensimmäisen aamuviikon sitten plussan. Aamuheräämiset ei ole ikinä olleet mun bravuuri mutta tämä on jotain ihan käsittämätöntä - menin keskiviikkonakin jo ennen seitsemää illalla yöunille! Eipä tässä juuri muuta ole tehty kuin käyty töissä ja nukuttu.

Oloista sen verran, että suht samoilla fiiliksillä on menty kuin ennenkin, pahoinvointia on muuten jatkuvasti paitsi iltaisin ja öisin. Kohdun kasvukipuja tuntuu joka päivä mutta ovat aika lieviä, ei siis haittaa elämää mitenkään. Väsymys on pahin mutta senkin pitäisi kai parin viikon päästä alkaa hieman hellittää. Rinnat on kipeät mutta ei enää niin etten voisi juosta yhtään, jos ne sattuu pökkäämään jonnekin (enpä olisi ikinä uskonut että mulle voisi käydä niin mutta en vaan tahdo muistaa että ovat kuppikokoa isommat kuin ennen) niin sitten kyllä tuntuu yhtä pahalle kuin jos olisi pikkuvarpaansa kajauttanut :D Vähän samaa olen huomannut kuin mutanttikin, nyt en voi enää lapata suuhuni kilotolkulla ruokaa ja liian iso kerta-annos tuntuu pahentavan oloa. Hyvä niin :) Osa ihan alkuraskauden ruokalemppareista (pasta, riisikakkuvoileivät juustolla ja kinkulla) on nyt molemmat jo ajatuksena luotaantyöntäviä.

Maanantaina aamukasilta neuvola ja siellä mun ymmärryksen mukaan ultrataan. Kirjoittelen sitten kuulumisia :) Nyt koiruuden kanssa helteeseen, lyhyt pissalenkki vaan ettei tuo karvamoppi vallan läkähdy, ja sitten NUKKUMAAN :heart:
 
Heips vaan kaikille,

Tsemppiä kaikille pahoinvoinnin ja väsymyksen kanssa kamppailijoille. Toivotaan, että oireet helpottavat pikku hiljaa. Jännä juttu miten nopeasti aika kultaa muistot. Itseäni etoi 3-4 viikkoa raskauden alkuaikana ja nyt tuntuu että "ei se niin paha ollut", vaikka oikeastihan se oli ihan hirveää!

Bling -mä olen joskus teiniaikoina sairastanut migreeniä. Sitten ne katosivat noin 15 vuodeksi ja nyt alkuraskaudesta sain koko yhden migreenin taas uudestaan. Onneksi vain tuon yhden, sillä se olikin sitä luokkaa että oltiin tipassa koko päivä. Migreeni on kyllä tauti jota ei tahdo kenellekään.

Milk - toivotaan että pukua saa jotenkin hieman muokattua niin että mahdut siihen vielä tärkeänä päivänä.

Neuvolasta - meidän oma neuvolatäti on ihan kamala. Puhuu täydellistä kirjakieltä koko ajan mikä on tooooodella rasittavaa. Onneksi suurin osa neuvolakäynnistä on ollut nyt kesänaikana jolloin on ollut sijaisia. Kaikki sijaiset ovat olleet niin paljon mukavampia kuin se meidän oma täti. Noh, ei taida olla kauhiasti vaihtoehtoja kun kärsiä vain tuon tädin kanssa lomien jälkeen. Plääh

(.) Mun maha on valtava! Ukko oli viikon reissussa ja kun tuli kotiin totesi sen kasvaneen viikon aikana huomattavasti. Hieman mietityttää että miten iso siitä tulee kun nyt ollaa hieman yli puolenvälin ja se on nyt jo noin iso. Hieman myös mietityttää miten selviän muutamista käytännön asioista (kuten varpaankynsien leikkaus) kun nyt jo toimitus on hieman haastava.....

Kodin siivousvimma on iskenyt, tai no vimma voipi olla hieman väärä lausunto. Totesin vaan että jos tänne on kolmas asukas muuttamassa niin kahden olevassa olevan pitää hieman karsia omaisuuttaan :) Meillä on sinäänsä hyvä tilanne että meillä on riittävästi makkareita, mutta ongelma on vaan nyt se että yksi niistä pitäisi tyhjätä lastenhuoneeksi. Järkyttävää miten paljon tavaraa kertyy viidessä vuodessa!

Maikkis 21+3
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@
Bling, mulla on pari kertaa ollu migreeni nyt raskausaikana. Parasetamoli auttoi ekalla kerralla, toisella hieman huonommin. Yleensä kyllä rajoittuu auraoireisiin mulla migreeni, toisella kerralla noista tuli ihan pääkipukin. Tuleeko sulla useinkin migreenikohtauksia? Mulla ei onneksi kun ehkä joka toinen kk.

Mayinka, joo, mä kanssa menin ennen ysiä nukkuu kun heräilin puoli seiskaksi töihin. Ennen lomaviikkoa kun oli jo muut lomalla teki mieli laittaa työtuoli makuuasentoon ja ottaa nokoset lounaan jälkeen. =D no en kehdannu, ja sitäpaitsi kun oli pahempi olo kun nyt, niin päikkäreiden jälkeen tuli myös huono olo. Tänään tuli muuten poikkeus tohon pieniin kerta-annoksiin kun mätin kerralla lähes kokonaisen pizzerian pizzan! Uppos vaan niin hyvin niin aattelin että lapetaan nyt sitten oikein urakalla. =D

Milk@, toivotaan että puvun saa käyttökelpoiseksi =) Onko isotkin hääjuhlat tulossa?

Maikkis, Hyvä syyhän teillä on nyt suursiivota lisää tilaa uudelle asukkaalle =) sittenhän sitä rompetta varmaan alkaakin vasta kertyä. Meillä on taas niin että yksi huone ammottaa tyhjyyttään kun muutettiin tänne ennen joulua, jonka jälkeen rempattiin, niin ei olla oikein noiden pikkuhuoneiden sisustuksiin vielä panostettu.

Miten helpottunut voikin ihminen olla että pahoinvointi taitaa olla nyt oikeesti takana päin!!!! Puuuuh! Saahan toki huonon olon jos ruokailut heittää vallan läskiksi, mutta ei tartte enää oksennus ja itku kurkussa väkisin nakertaa jotain napaansa. Jos tässä vaikka pystyisi taas aloittamaan urheilunkin uudella tarmolla, nyt on 4 viikkoa ollu käytännössä urheilematta, ei oo vaan pystynyt.

mutantti ja koppis 10+2
 
Viimeksi muokattu:
Milk@, pukua kyllä pystyy muokkaamaan vaikka miten kunhan sitä ei jätä viime hetkeen :) Millainen kiinnitys puvussa on? Onnistuuko siihen lisätä selkään nyöritys jonka alle saisi peittävän kankaan? Tuolla tavoin puku voitaisiin muokata vaikka heti ja nyöritys on todella anteeksi antava kiinnitys, sillä saa montakin senttiä lisää ympärystää :)

kodehu, repesin ihan totaalisesti kun kirjoitit että tähän asti hymyt on olleet merkki tulevasta pierusta :D Onnellista vauva-arkea teille, onneksi prinsessa tuntuu olevan helppo tapaus :)

Maikkis:), huutelet miehen sitten leikkaamaan varpaankynsiä :D Tavaraahan sitten KERTYY, mä en edes ymmärrä kuka sitä meillekin oikein ostelee :ashamed: Kaikkihan on ostettaessa tarpeellista mutta kun meillä on kaksi imuriakin, mitä sitä muka edes kahdella tekee? Intoa pesänrakennukseen! :)

mutantti, eipä se joka hetki päde ettei paljoa pystyisi syödä... mutta enimmäkseen :) Jos ehtii kerätä leijonannälän, sitä ei sitten yksi leipä selätäkään. Huomasin tämän myös tuossa jokunen päivä sitten kun sain lämmintä ruokaa vasta 7 tuntia aamupalan jälkeen. Isommasta kerta-annoksesta huolimatta ei tullut paha olo! Oi ihanaa, sullahan on pahoinvointi jo menneen talven lumia, onnea! Ei se häävistä ole. Enköhän mäkin pian seuraa perässä :)

(.) Kävin tänään ensimmäisessä neuvolassa ja se oli kyllä kokemuksena tosi hyvä :) Nyt meidät otti vastaan sijainen, joka oli todella mukava, asiantunteva ja hyvä työssään. Toivottavasti meidän oma neuvolantäti olisi samanlainen! Se nähdään sitten ensi kerralla. Melkein ensimmäisenä tehtiin vatsan (tai noh, paremminkin häpykummun...) päältä varmistusultra, ihan vain katsottiin että pikkuinen on vielä kyydissä. Siellähän se köllötteli, pienine käsineen ja vielä pienempine jalkoineen, ja sydän jumputti vimmatusti :heart: Mittoja ei otettu joten LA ei tarkentunut, menen omilla laskuilla nt-ultraan saakka.

Saatiin tosi paljon tietoa, esitteitä ja kirjasia. Saatiin myös aika verikokeisiin 5.8. ja seuraavaan neuvolaan, joka onkin kuulemma lääkärineuvola, 28.8. Koska taustalta löytyy PCOS, ikää on jo 30 ja BMI on yli 25, joudun sokerirasitukseen johon saan mennä milloin vain rv 12-16 välillä. Nt-ultra tehdään ilmeisesti Seinäjoen keskussairaalassa joskus rv 12 paikkeilla, sillä haluamme osallistua kaikkiin sikiöseulontoihin. Ajanvaraus sinne tulee varmaan postitse, mutta siihenhän nyt on vielä kuukauden verran aikaa.

Noita brosyyrejä tutkiessa meneekin varmaan loppuviikko :D Onneksi kaikki oli hyvin ja saan nyt pahoinvoinnin hiljalleen hellittäessä otettaan oikeasti alkaa nauttia raskaudesta. Kuukauden päästä saakin sitten kertoa jo kaikille :) Anoppi toki kysyi jo tänään puhelimessa että joko sitä saisi kertoa... :LOL:

Hyvää alkanutta viikkoa leidit, ja leppoisaa odotusta!

Mayinka & Nyytti 9+1
 
miss_piggy
Täälläki on pahoinvointi loppunu mutta tilalle on tullu päänsärky. Eipä sitte oikein muuta. Seuraava neuvola on 19.8, sokerirasituksesta en tiedä, mun mielestä mun joutuu siihen mennä ku oon yli 30v, ja kyllä mullaki on bmi jotain varmaan siinä normaali/lievästi lihavan rajamailla :D Mahaa ei näy vielä yhtään, en tajua miten joillaki voi näkyä jo näillä viikoilla kauhea kumpu :)

12+4
 
Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista, mahtavaa! :)

Toivotaan Milk@, että saat hääpuvun mahtumaan! :D Viikot sulla on varmaan oikein kivat viettää häitä, toivottavasti pahoinvointi ja väsymys ovat tuolloin jo hellittäneet. Tosiaan nyörityksellä saa senttejä ja sivusaumoista voi saada muutaman sentin lisäksi. Riippuu tietysti myös vähän mallista, miten sinne saa mahan mahdutettua. Mulla on myös numeroa liian iso puku, näillä koitetaan mennä, saa nähdä kuinka käy :D

Teitä on nyt monta alkuviikoilla menossa, tsemppiä ja jaksamista pahoinvoinnin ja pohjattoman väsymyksen kanssa. Tutulta kuulostaa fiilikset, kyllä se siitä helpottaa!

Hirveän kiva oli myös kuulla Kodehun kuulumisia! Mukavasti teillä tuntuu lähteneen arki sujumaan ja pieni neiti kuulostaa suloiselta <3 Onkos kolmikymppisillä ekakertalaisilla muuten jotain synnytyksen jälkeistä keskustelua jossain, olisi kiva jatkaa jutustelua vauva-arjestakin teidän kanssanne sitten joskus?

(.) Me käytiin rakenneultrassa ja meilläkin on kaikki kunnossa <3 Tuntuu niin hämmentävältä, että kaikki lukuisat osat ovat kehittyneet ihan oikein, vaikka niin monessa kohtaa olisi voinut tapahtua ihan pieni virhe ja kasvu mennä pieleen. Ihan uskomattoman onnellinen fiilis :) Kaikki näytti hyvältä, koko vastasi viikkoja ja pikkuinen viuhtoi hirveästi menemään. Ja meille tulee pieni poika <3

hiisi ja poika 21+1
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@
Moi pitkästä aikaa, ihanan aktiivisesti olette kirjoitelleet! :)

Onnea hiisi poikalupauksesta ja kaikki muutkin hyvistä ultrakuulumisista :heart:

Kiva lukea, että monilla teistä on jo pahoinvointi hellittämässä. Olen vähän kateellinen (tai oikeastaan aika paljonkin :ashamed:)…itse siis pidän taas tilastoja pystyssä ja kuulun sitten siihen 1%:iin, joilla pahoinvointi jatkuu ja jatkuu ja jatkuu…nyt onneksi jo hieman lievempänä, mutta silti yhtään normaalia päivää ei ole ollut. Viikon olin sairaslomallakin ja hieman auttoi, kun sai mennä pitkäkseen aina kun pahin olo alkoi ottaa valtaa.

Olen silti tyytyväinen, sillä mitään muita vaivoja ei ainakaan vielä ole ilmennyt, vaikka voimiahan tämä jatkuva pahoinvointi vie. Onneksi marraskuu ei ole enää niin kauhean kaukana! :)

Twinflower 22+5
 
Heippa kaikille! Pahoittelut heti alkuun, etten ole jaksanut olla kovin aktiivinen kirjoittelija. Oon voinut niin pahoin ja iltaisin töiden jälkeen ollut tosi väsynyt, että ei vain energiat riitä. Lisäksi muutto Suomeen ja töiden lopetus. Nyt oon kuitenkin kesälomalla, mikä tuntuu ihanalta!
Twinflower Voi kurja tuo jatkuva pahoinvointi! Tuntuu hurjalta, että se voi jatkua noinkin pitkään. Oksennatko vai onko muuten vain pahaa oloa? Mulla on nyt menossa 11. viikko ja edelleen oksentelen ja on etovaa oloa. Etenkin, jos syömisväli venyy.
hiisille onnea poikalupauksesta ja muutenkin hyvistä rakenneultran kuulumisista!
Mayinka kiva lukea sun neuvolakuulumisia!Ihana, että pääsit näkemään pienen! Mulla on eka neuvola huomenna enkä oikeen tiedä mitä kaikkea siellä käydään läpi. Toivottavasti kuunnellaan sydänääniä.
mutantin kans me mennäänkin melkein samoilla päivillä! Mullakin on ollut pitkä tauko urheilussa, mutta nyt ajattelin lomalla taas aloittaa. Tosin ei mitään riuhtomista tee mieli tehdä, mutta jotain kuitenkin, että pysyisi jonkulainen kunto yllä. Mitä lajeja harrastat?

Sain tänään ystävältä dopplerin ja tietenkin heti piti alkaa kokeilla. No eihän sieltä mitään kuulunut! Semmosen viuhtomisäänen sain kuuluviin, kuulemma istukan ääniä, mutta ei sieltä kuulunut mitään sydänääniä. Yritän kuitenkin olla huolestumatta ja odotella rauhassa np-ultraa (jonka aikaa en vielä tiedä).

No nyt pitää taas mennä syömään.
V-M 10+3
 
Löysitkö Miss_piggy lapsuudenkodista kasarivauvavaatteitasi? :) Minunkin äitini taitaa jotain olla säästänyt, mutta ihan tarkkaan en muista mitä. Täytyy käydä joskus kurkkimassa. Yksi sellainen pieni söpö vaaleanpunainen mekkoni mulla on itsellä tallessa ja vaaleanpunaiset tossut. Anoppi on joskus mukaamme laittanut mieheni ensikengät, pienten poikien kravaatteja ja rusetteja. Saas nähdä kumman tavaroita saadaan tälle vauvalle käyttöön aikanaan...

Mayinka toivottavasti saat fyssarin jumppaohjeilla lonkkakivut pysymään aisoissa. Ihanaa, että teillä ekassa neuvolassa ultrattiin. Meillä ei :( Mutta saatiin myöskin kivasti kotiin luettavaa. Mä oon ihan innoissani!

Milk@ ou nou, hääpukukriisi. Kuskaa se heti jollekin hyvälle ompelijalle niin ehkä on kuitenkin toivoa, että siitä tulee vielä käyttökelpoinen! Ompelijat pystyvät monesti kuitenkin ihmetekoihin!

Ihanaa vauva-arkea Kodehulla :) pieruhymyt sai mutkin nauramaan :LOL:

Maikkis olisiko mitenkään mahdollista vaihtaa neuvolatätiä? Kurjaa jos ei yhtään synkkaa. Eihän sinne ole kiva mennä jos valmiiksi jo harmittaa.
Kämpän ja etenkin kaappien siivous olisi täälläkin paikallaan. Uskomattoman paljon nurkkiin kertyy kaikkea turhaa tavaraa. Kaappien siivoaminen on vain niin puuduttavaa puuhaa.
Itsekin olen jo nyt miettinyt miten varpaiden kynsien leikkuu yms sujuu, kun vatsa kasvaa. Heh, mitäköhän esim säärien sheivaamisesta sitten tulee :O

Mutantti hienoa, että pahoinvointi on sinulla helpottanut ja pääset urheilemaan :) Ja sitten migreenistä... Mulla on auraton migreeni eli itse kipu on aina läsnä kun kohtaus tulee :( Pahimmillaan kohtauksia voi olla 2-3/vko ja parhaimmillaan voi mennä useampi viikko ilman migreeniä. Tää on suoraan sanoen ihan perseestä! Sunnuntaina illalla nyt sitten alkoi megaluokan migreeni ja valvotti koko yön ja jatkui eilenkin. Nyt aamulla herätessä tuntui jo paremmalta, mutta nyt tuntuu kipu taas saapuvan paikalle. Panacodia mun oli ihan pakko ottaa, mutta sekään ei viennyt kipua pois :( Neuvolasta vielä varmistin, että Panacodin käyttö on ok. Ja itse asiassa kuulemma parempikin ottaa sitä kuin täsmälääkkeitä. Toivottavasti ei näitä nyt kuitenkaan kovin usein tulisi. Menee toimintakyky meinaan täysin.

Onnea Hiisille poikauutisista! :heart: Mahtavaa, että nuori herra on kasvanut hienosti ja kaikki näytti hyvälle!

Twinfloweria koetellaan sitten ihan urakalla, kun pahoinvointi vieläkin jatkuu :( Voimia! Kunpa olot pian helpottaisivat, ihan pysyvästi! :hug:

ON:
Täälläkin suunnalla on nyt eka neuvola takana. Sijainen oli ihan mukava ja positiivinen fiilis jäi ekasta kerrasta. Toki jänskättää miten sitten oman neuvolatädin kanssa synkkaa. Olen kuullut hänestä siskoltani kuitenkin hyvää, joten ei pitäisi kovin isoja ylläreitä olla luvassa. Myöskin neuvolalääkärin pitäisi olla mukava.

Tämä eka käynti oli lähinnä jutustelua, verenpaineen mittailua, punnitusta jne. Meilläpäin ei valitettavasti ekalla kerralla ultrailla tai kuunnella sydänääniä.

Todella paljon saatiin kaikkea lukemista kotiin. Kivaa lueskella matskuja! Vaikka netistäkin nykyään löytyy loputtomiin tietoa, on silti jotenkin kivaa lukea ihan paperisia opuksia. Yhdessä vihkosessa oli myöskin ihanasti piirrettynä alkion/sikiön koko eri viikkoina alkuraskaudessa. Siitä oli tosi hauskaa katsella missä kohtaa tällä hetkellä mennään.

Seuraava neuvolakäynti taitaa olla noin neljän viikon kuluttua. Silloin pääseekin sitten lääkärin juttusille. Sitä ennen olisi kuitenkin np-ultra. Pitää soitella sairaalaan ja varailla siihen aikaa. Toivon, että saisin ultran vielä lomaviikoillemme niin pääsisi mieskin ongelmitta mukaan eikä tarvitsisi kummankaan töissä vielä selitellä mitään.
 
miss_piggy
Bling: Mun muistikuvat niistä kasareista oli vähän väärät, osaa ei löytyny ja osa oli niin kuluneita ettei niitä kehtaa ottaa :D Tosin löyty sellanen villatakki jonka joku on kutonu mulle ku olin vauva, äitin tekemät villahousut, yhet villaset potkarit ja pienet töppöset + tupsupipo joten ne taidan ottaa ainaki :)

Ja mukamas pahoinvointi loppu...tuli sitte tänään takas. Voi hohhoi!

12+4
 
Äärimmäisen nopea omanapa, ei menekään enää kuukautta vaan tänään JO postissa kolahti aika nt-ultraan 15.8. Viikot tuolloin omien laskujen mukaan 11+4. Seuraava kuukausi onkin näköjään melkein viikoittain jossain käymistä kun on labraa, työpaikan verikoetta, lääkärineuvolaa, ultraa ja sitten vielä se sokerirasitus jonka haluan mahdollisimman pian alta pois :)
 
Voi Twinflower, sinnikkäästi jaksat pahoinvointia, vaikka mahtaa olla kurjaa :hug: Toivottavasti se nyt hellittäisi ennen marraskuuta..

Ei kannata Vilja-Maaria huolestua, vaikka et kotona vielä saanut sydänääniä kuulumaan. Vauva on vielä niin pieni, että ääniä on varmasti vaikea kuulla ja se mahtuu vilistämään vielä hyvin karkuun. Voi olla että neuvolassa on paremmat laitteet (en tiedä, ei ole kotidopplerista kokemusta) ja kokenut kuuntelija, niin saatte äänet huomenna kuulla! :) Onnea huomiseen neuvolaan!

Minäkin Maikkis mietin, että olisiko tosiaan mahdollista vaihtaa neuvolatätiä? Meille sattui tosi mukava ja kyllähän se on tosi helpottavaa etenkin ensimmäistä odottaessa, että neuvolatäti on sellainen, johon luottaa ja jolta uskaltaa kysellä.

Kiva että Blingillä meni eka neuvolakäynti hyvin! :)

Meilläkin oli tänään neuvola, täyteltiin Kela-lappuja ja laitoin äitiyspakkaustilauksen vetämään. Rautaa pitäisi myös alkaa napsimaan purkista, oli hemoglobiini tippunut sen verran.

Koska te olette alkaneet käyttämään jotain tukivöitä ja millaisen olette havainneet hyväksi?

Jos Syksy jaksaa, niin tuon minun lasketunajan voisi vaihtaa 8.12., en ole jaksanut mainita kun heittoa ei ole kuin yksi päivä, mutta jos jossain vaiheessa ehdit korjailla :)

hiisi 21+2
 
Viimeksi muokattu:
Tänne on tullut niin paljon kommentteja, että en millään nyt pysty kommentoimaan kaikkia, anteeksi.. Mutta mieleen jäi kyllä Hiisin poikalupaus ja hyvin mennyt ultra! :heart: Ihanaa!

Te, joilla vielä pahoinvointi vaivaa, erityisesti Twinflower, toivottavasti helpottais jo hiukan! Itsellä se on ihan päiväkohtaista - välillä on ollu tosi pahoja päiviä, välillä taas ei tunnu missään. Oksentanu en kyllä ole kertaakaan. Ehkä johtuu myös syömisistä, meinaa välillä jäädä vähän pitkiksi noi ruokailuvälit. Oon alkanu syödä porkkanoita ja marjoja välipaloiksi, ettei maha pääsis niin tyhjäksi. :)

Mayinka, mulleki suositeltiin sokerirasitusta ihan vaan siksi, että mun lähisuvussa on diabetesta. Nykysuositusten mukaan se pitäisi tehdä kaks kertaa, mutta mun ruokailu- ja liikuntatottumusten ja painoindeksin perusteella neuvolan täti sanoi, että kertakin riittää. Mutta mä aion jättää sen niin myöhäiseks ku mahdollista, ellei sitten virtsaan tuu glukoosia - sittenhän se on menoa samantien...

Hääpuku on tosiaan nyt sitte pieni ongelma. Mutta siinä on kyllä nyöritys takana, tosin siinä on myös vetoketju. Mietin itse, että jos sen vetoketjun poistaa, se vois vaikka toimiakin. Ja jospa tää hyperstimulaatio-turvotus laskis kuitenkin vähän siihen mennessä eikä maha ehtis niin paljon pullahtaa... :) No, varasin ajan ompelijalle parin viikon päästä, katsotaan sitte tilannetta. Eipä tässä nyt stressaaminenkaan auta eikä tilannetta miksikään muuta.

Maikkis, mullakin oli eka ajatus, että voisitkohan sä kuitenkin vaihtaa tätiä, jos on kurjaa.. mun yks ystävä on todella joutunu kärsii oman neuvolatätinsä takia, ja nykyään heidän välinsä ovat sellaiset, ettei mun ystäväni puhu sanaakaan ylimääräistä käynneillään, vastaa vain kysymyksiin mahdollisimman lyhyesti. Aika ikävä juttu sekin, neuvolastahan pitäisi saada tukea ja apua, jos tulee tiukka tilanne.

Mulle tuli tänään kutsu np-ultraan, se olis 27.8. Päätettiin sitten kuitenkin loppujen lopuksi, ettei osallistuta seulontoihin, mutta käydään vaan tossa ultrassa - onhan se kiva nähdä mitä tuolla kohdussa tapahtuu.. Nauratti vaan ne ohjeet, jotka tuli kutsun mukana. Ensin niissä sanottiin, että tutkimus tehdään emättimen kautta ja se on kivuton, ja sitte muistutettiin, että napakoru on otettava pois ennen tutkimusta.. :D :D missä ne oikein luulee, että se napakoru on? tai napa ylipäänsä..?:LOL:

Bling, täälläkään ei kuunnella neuvolassa sydänääniä ennenkuin viikosta 10 eteenpäin. Ja musta oli kans ne kaikki esitteet tosi ihania. Oon kirjoitellu muutenkin raskauspäiväkirjaa, ihan vaan, että muistan sitten myöhemminkin, miltä tää kaikki on tuntunu.

En tiedä, miten te muut koette, mutta mulle tän raskauden tajuaminen tuntuu olevan hiukan vaikeaa. Toimin kyllä just niinku pitääki, syön oikeita ruokia, oon lisänny kalsiumia ruokavalioon, liikun ja rentoudun, teen lantiopohjalihasten jumppaa jne jne, mutta musta ei vieläkään yhtään TUNNU siltä, että olisin raskaana. En tiedä, mitä mä oikein odotin.. Mutta niinku jo aikasemmin sanoin, onneksi tähän äitiyteen saa kasvaa raskauden aikana pikkuhiljaa. Eikä mulla siis mitään negatiivisiakaan tunteita ole, päin vastoin! Olen onnellinen, että meille tulee vauva, mutta jotenkin vaan ihmettelen, että mistä se oikein tulee... :LOL: sekopää mikä sekopää..
 
  • Tykkää
Reactions: mutantti
Vilja-Maaria, niinpäs mennään samapäivillä =) No lähinnä käyn nyt salilla, pumpissa, spinningissä tai coressa vaihdellen. sit välillä juoksentelen ja melon. Core kyllä sit jossain vaiheessa tippuu pois listoilta. Ennen plussaa roller derbyilin, mut sitä ei nyt uskalla.

Mayinka, vähän oli ennakoivaa ilakointia kyllä se hyväoloisuus... plaah. Mut pikkasen vähempi öklöttää kuiteskii. Kummasti vaihtelee päivien välillä olotila. Kiva että pääsit uudelleen kurkkaamaan pientä. Mulla on se sokerirasitus vasta viikon 20 jälkeen kai. En kyllä tajuu mitä ne täällä hössöttää ja laittaa normaalissa painossa olevat ihmisetkin rasitukseen (ja suvussakaan ei sokeritautia minkäänlaista). Varmaan yrjö lentää siitä liemestä, kun tää aamusyönti ei todellakaan oo mikään mun vahvuus. Ei ennen raskautta, eikä nyt varsinkaan. Sullahan on tuo nt-ultra päivän mun jälkeen :)

Bling, uskon jotta on perseestä migreeni. Mullakin oli pienenä 2x viikossa niin paha migreeni että oksensin. Oon onnekas että nyt pääsen aika vähällä sen kanssa. Toivotaan että sullakin pysyy aisoissa tuo vaiva. Mäkin oon selaillu neuvolan lehtisiä ja nettiä minka vaan oon ennättäny. Hiukan jänskättää miten sellasen minivauvan kanssa pärjää kun itsellä kokemukset vauvoista on pulskanpyöreä nolla. :confused: Mutta sitten taas kun oon miespojalle kertonu jotain "uusia" faktoja vauvoista niin se on ihan että niin, tuttu juttu. Sillä kun on pikkusisaruksen niin paljon nuorempia että on muistissa asiat niiden vauva-ajalta. Noh, onneksi meistä toinen on ees vähän kartalla :p
Onko teillä muilla paljon kokemusta pienistä vauvoista?

miss_piggy, taitaa olla melkoisen normaalia tämä ailahteleva olotila pahoinvoinnin suhteen. Mihin muuten päädyitte, ootteko menosssa matkoille?

Twinflowerille erityistsempit pahoinvoinnin jaksamiseen!!!

hiisi, onnea pojasta! saispa jo itekkin pian tietää kumpi on tuloillaan. Vaikka en tytölle mitään prinsessahepeneitä hankkiskaan, niin kyllä se vähän helpottaisi hankintoja jos sukupuoli tiedossa :)

Milk@, miten kauan tuo hyperstimulaation turvotus voi kestää? Sä se oot sitten niin ihana kun jaksat aina muistaa olla stressaamatta :heart: Mulla kanssa on tooosi vaikee käsittää että nyt olis vauva tuloillaan. Ihan osittain oman käsittämisen kanalta kävin eilen kirpparilta ostamassa muutaman pikkuvaatteen. Mitään isompaa ei tosiaan vielä uskalla. Niitä kun tässä pyykkää ja laittaa ja käy välillä hypistelemässä niin josko se siitä alkas perille mennä. :) ehkä viimeistään sitten kun maha alkaa kasvaa.

Mitäs, eipä tässä mulla kummempia. pikkasen outoja nippailuja ollu kohdun kohdilla viimiset 3 päivää. Vähän huolestuin ensin, kun viimeksi nippailujen aikaan tuli se tuhru. Nyt ei kuitenkaan oo näkyny mitään. Vielä 4 lomapäivää ja maanantaina töihin. ääks.

mutantti ja koppis 10+6 (wau, huomenna jo 11!)
 
miss_piggy
mutantti: Kyllä oon äkkilähtöjä katellu mutta katotaan kuinka käy :D

Kyllä mullakin raskauden tajuaminen tulee vähän viiveellä. Vieläkään ei tunnu mitenkään ylettömän raskautuneelta, ja välillä sitä miettii että voi perkule, miten sitä sitte osaa hoitaa sitä kääröä oikein.
Liikunta mulla on jääny nyt kokonaan, huonon olon takia en oo oikeasti pystynyt tekemään mitään. Ajattelin kyllä kävelylenkit ainaki alottaa taas vaikka pururadalla kunhan kunto tästä kohenee.

Mitään hankintoja ei vieläkään olla tehty, mutta ne ehtii kyllä myöhemminki :) Nyt on taas parempi päivä ton olon kanssa taitaa kuitenki viikot olla jo sitä luokkaa että alkaa menemään ohi kokonaan, onneks :D

Oottelen vaan että milloin se maha alkaa pullahtamaan esille. Joka päivä pitää peilailla mutta mitään ei näy :) oon myös lueskellu vähän noista äitiyspäivärahoista, paketeista sun muista, ja siitä että miten mun pitää toimia ku oon työttömyyskassan jäsen...
Onko kellään muuten tietoa, että jos on työkkärissä työnhakijana, niin missä vaiheessa sinne pitää ilmottaa raskaudesta ja laittaako ne sitten työnhaun tauolle tietyksi ajaksi vai miten se toimii?

12+6
 
mutantti, paljonhan toi turvotus on jo laskenu, mut ultrassa oik. munasarja oli vielä reilusti toistakymmentä senttiä pitkä, ja alavatsan seutu on aristava ja pullukka. En tiiä miten kauan se kestää, hcg voi pitää sitä yllä ilmeisesti.. Toivoin vaan, että se vähän laskettuis. ;)

miss_piggy, työnantajalle ainaki on ilmoitettava 2 kk ennen äitiysloman alkua. En tiiä sitten, miten työkkäriin, kai siinäki on joku raja..?
 

Yhteistyössä