** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.11 **

Varhaisultrasta meillä ei neuvolassa ultrata, paitsi jos dopplerilla ääniä ei kuulu. Käytiin yksityisellä ensin, eka neuvola on täällä 10+ viikolla. Siellä ei kuulunut sydänääniä, niin ultrattiin (taivaanvanhalla laitteella, joka on kuulema siellä vaan noiden sydänäänien takia, tarkkuus ei riitä mihinkään muuhun). Samoin ultrattiin ekassa lääkärineuvolassa, koska puolen minuutin jälkeen ei löytänyt sydänääniä, ni katottiin ultralla, missä kohti pieni majaili ja sitten kuunneltiin uusiksi. Siitä seuraavana päivänä meillä olikin nt-ultra, joten neljä ultraa mahtu ennen 12+3:a :D Sen jälkeen sydänäänet on kuulunu, joten ei oo tarvinnu neuvolaultraa.

Tänään oli rakenneultra. Kaikki palaset oli kohillaan. Istukka takana ja ylhäällä, pieni pötkötteli selkä mahaan päin, joten sydäntä ei meinattu saada katsottua ollenkaan. Lopulta senkin virtaukset näky ja silläkin osastolla kaikki kunnossa. Sukupuolta ei haluttu tietää ja tuskin sitä tuosta asennosta olis nähnytkään. Pääasia, että kaikki on hyvin ja pikkuhiljaa uskon, että alkukesästä se pieni täällä oikeasti on!

kodehu 20+6
 
  • Tykkää
Reactions: SL ja Ruska79
Vauvalehdistä Mulle tuli joskus monta vuotta Vauva ja KaksPlus mutta kun lasta ei alkanut kuulua, lopetin tilausket. Nyt on läjä lukemattomia lehtiä joten en ainakaan tilaa niitä enää. Samat aiheet kiertää aina eri vuosikerroissa, mikä toisaalta on ihan luonnollista.

Varhaisultrasta Me käytiin yksityisellä kaksi kertaa ennen nt-ultraa. Omien pelkojeni takia. Ensimmäinen raskauteni päättyi kkm:eek:on viikolla 8 joten halusin ensin olla varma onko kohdussa mitään ja sitten halusin olla varma ettei asukki ole kuollut. Ei onneksi ollut :) Oltiin IVF-jonossa Naikkarille (tämä on kuitenkin luomu) ja soitin sinne vähä liian myöhään ilmoittaakseni että voivat ottaa meidät pois jonosta koska olisin saanut ilmaisen ultran alkuviikoilla vaikkei tämä saanutkaan alkuaan koeputkesta. Meilläkään ei neuvolassa ultrata, ainoastaan kuunnellaan sydänääniä.

Rakenneultra oli eilen ja kaikki näytti olevan kunnossa <3 Työnimi Sissi laitetaan vaihtoon koska saatiin poikalupaus :) Tästä tulee varmaan joku Pertti tai Jorma :D Koko oli viisi päivää laskettua aikaa suurempi mutta tässä vaiheessa kuulemma alkaa tulla eroja enemmän kuin alussa ja pojat yleensä ovat suurempia. Pää oli todella pyöreä, voi olla tukalaa synnytyksessä :S

Kätilö sanoi että joudun sokerirasitukseen ikäni takia. Varmana kärähdän siinä koska kiloja on tullut seitsemän ja mussutan makeaa aika paljon...

Äitiysloman alkuun on vielä runsas 3 kuukautta... Työmotivaatio on häviksissä jo nyt :(

Peukkuja kaikille jatkoon!
 
  • Tykkää
Reactions: kodehu
Ruska ja kodehu onnea hyvistä rakenneultrakuulumisista!

Joko wandalla tuntuu että olis lähtö kohta synnyttämään? Kiitettävät viikot sinulla. :)

Täällä pahoinvointi vaivaa kovasti, joka päivä saa olla yökkimässä. :( Toisaalta on ihanaa että on niin vahvoja oireita, keskenmenneissä elo oli aika oireetonta. Nyt pahoinvoinnin lisäksi tissit painaa tonnin ja kohtu tuntuu kasvavan mukavasti kivuista päätellen.

zapata 8+0 *poks*
 
Viimeksi muokattu:
Lehdistä Mulle tulee vauva-lehti. Joskus siinä ihan hyviä juttuja, mutta ilmankin pärjäisi. Luulen, että lopetan tilauksen melko lyhyeen. Irtonumeroita voisi sitten halutessaan ostella.

Wandalle jaksuja viime metreille. Pian sulla söpöliini sylissä :)

Zapata Onnea raskautumisesta ja oireista. Varmaan helpottavaa, että eroaa edellisistä keskenmenneistä. Mulla ei ollut eikä ole ollut juurikaan mitään oireita ja silti kaikki on ollut hyvin.

Mulla 12 viikkoa laskettuun aikaan, ei millään malttais odottaa :) Lääkärineuvola torstaina ja pelkään saavani satikutia painonnoususta. Minkä verran teillä tullut lisää ekasta neuvolasta? Mulla varmaan n. 10 kiloa.

Tatja + pikkuinen 28+0 *poks*
 
Vissyliini Onko sulle motkotettu noususta? Jos lähtöpaino ollut alhainen, niin saakin kiloja tulla. Mulla oli lähtöpainoindeksi 26,6 eli ylipainon puolella jo vähän valmiiksi. Toivon, että imettäessä sitte kiloja lähtisi. En kovin paljoa jaksa painonnnoususta stressata. Tiedän kyllä, että herkuttelen ihan liikaa ja lenkille lähtö on tökkinyt kovasti.

Olen miettinyt onkohan mun oudot tuntemukset liitoskipuja? Tuolta pimpsan seudulta on kipeä joissain tilanteissa, mutta painamalla ei satu. Tuntuu esim, kun nostan jalkoja housuja pukiessa. En osaa tarkalleen paikallistaa kohtaa. On ihan siedettävä tuntuista ja tuntunut nyt noin kolmen päivän aikana eli ihan uusi juttu.
muoks. Googlettelin, että tukivyö voisi auttaa liitoskipuihin. Epäilen voiko nuo olla edes liitoskipuja, koska mielestäni ne ei mitenkään liity vatsan kasvuun sinänsä. Äh en sitte tiiä :)
 
Viimeksi muokattu:
Ruskalle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! :)

Kodehulle hyvää lomaa! :)

Zapata, ei ole tuntemuksia vieläkään! Täällä sitä nökötetään sohvalla ja ootellaan jotain tapahtuvaksi! Ainaista nippaisujen kyttäystä. Mulla ei ole edes ollut selkeitä supistuksia vielä.

Kiitos Tatja! Toivotaan että nyytti tulisi mahd. pian syliin...! :D

Mulla on tullut painoa kaksitoista kiloa mihin olen ihan tyytyväinen. Raskausarpia on sitten valitettavasti tullut alavatsalle vaikka paino onkin pysynyt aisoissa. Kaiketi mun kudostyyppi sitten on helposti arpeutuvaa, huokaus...

Odotteluun kypsyvä Wanda 41+2
 
Viimeksi muokattu:
Lähtöbmi oli mulla 26 ja ei siitä painonnoususta sillai motkottamalla ole motkotettu. Toissa viikolla lääkäri asiasta mainitsi, ja että kannattaa paneutua sitten imetyksen jälkeen tosissaan painonpudotukseen, jos mielin ehkäistä diabeteksen. Nyt siis kärsin raskausajan diabeteksesta joka ilmeisemmin puhjennut painonnoususta. Terkka ei oikeastaan missään välissä kamalan huolissaan tai tiukka ole ollut painonnousun suhteen. En tiedä onko sitten johtunut siitä, kun olen punnituksen jälkeen aina itse ottanut asian puheeksi ja pohtinut miksi se paino nousee, kun en tosiaan ole mässäämällä mässänyt ruualla. Jossain vaiheessa pidin ruokapäiväkirjaa ja todettiin minun syövän aika lailla paljon leipää, jonka syöntiä sitten vähensin tietoisesti, mutta eipä tuo ole asiaan sen kummemmin vaikuttanut. Nyt on kyllä tosin alkanut kerääntyä nestettä sinne sun tänne, joka osaltaan alkanut nostaa painoa nopeassa tahdissa.
 
Vissyliini Mullakin on raskausiabetes ja tiesin jo ennen raskautta, että 2 tyypin diabetes vaanii, koska koko suku kärsii siitä ja liittyy vielä jollainlailla myös pco:n, joka mulla on. Tällä hetkellä mittailen kahtena päivänä aamupalan ja päivällisen yhteydessä. Keskimääinen arvo oli rasituksessa ihan vähän koholla. Kotona mittaillessa arvot ihan ok, paitsi herkuttelun jälkeen koholla. Normaaliruualla pysyy aisoissa. Oon miettiny, että vaikuttaako paljonkin vauvaan, jos päivässä esim. yhden kerran arvo paukkuu yli. Kyselen sitte ens neuvolassa asiasta. Onko sun sokeriarvot pysynyneet kohdillaan?
 
Mä läpäisin ekan sokerirasituksen rv 26 mutta sitten rv34 näyttäytyi sokeri neuvolan pisunäytteessä ja passitus uuteen rasitukseen. Ja käry kävi, muut arvot oli hyvät paitsi mullaki se keskimmäinen ylitti raja-arvon. Mulla piiputtaa yleensä iltapalanjälkeinen arvo yli, kun jään jo pötköttelemään ja unta odottelemaan ja sitten nousen vielä mittaamaan. Muut arvot on pysyny suht ok kohdillaan, kun syönyt tosi vähän kerrallaan ja liikkunut heti syönnin päälle vähän. Tiukkaa teki ruokailutottumusten muutos, kun olin tottunut syömään reilun aamiaisen, jolla pärjäsin sitten pitkälle iltapäivään, jolloin söin lämpimän aterian ja sitten enää illalla iltapalan. Nyt olen joutunut jakamaan aamiaisen kahteen osaan, syömään välipalat ja päivällisannoksen puolittamaan ja syömään leivät ja pääruuan erillään jne. Nälkä on ollut kokoajan ihan kamala, kun tottunut syömään tosiaan itsensä kylläiseksi ja sitten kylläisyyden tunne on piisannut seuraavat 6-7 tuntia... Nyt on tosiaan nälkä kun lopetat ruokailun ja kahden tunnin kuluttua vatsa jo kurnii. Siinä ei puolikas banaani paljon hymyilytä välipalana....
No ei tässä paljoo ois kärvisteltävänä enää...
Mutta minä en ainakaan kärsi repsahtaa yhtään pikkuriikkisistä annoksista tai nopeista hiilareista, heti paukkaa 1h ruuanjälkeinen raja-arvo. Paasto arvot ollu mulla koko ajan ok.
Mun pitää mitata jokatoinen päivä 6 kertaa....
 
Tatja liitoskivuista: mulla ei ole tietoa millaisia liitoskivut on mutta tunnistan tuon tunteen kun jalkaa nostaa, varsinkin sivuttaisliikkeessä tuntuu. Joskus on ollut enemmän kipuja esim. liikkeelle lähtiessä ja levon jälkeen ei sitten tunnukaan enää. En tiedä onko liitoskipuja vai mitä.

Menin nyt vielä äsken hakemaan postia ja enköhän sitten ekalla askeleella meinannut liukastua pihalla! Alapäässä tuntui ihan järkyttävä kipu, ihan kuin olisi kohdunkaula revennyt. Mutta ei tässä nyt mitään supistuksia tms. ole tullut, käveleminen vaan on tuskaisaa. Vauva möyrii ihan normaalisti että eipä kai tuossa mitään pahemmin käynyt. Toki sitä nyt on sitten huolissaan että mitä tuossa oikein kävi... (Istuessa ei satu mihinkään eikä supistele)

Huomenna mennään aamulla yliaikaiskontrolliin onneksi että siellä viimeistään näkee tapahtuiko tuossa jotain vahinkoa vai ei. Sanoivat puhelimessa (aamulla jo ennen liukastumista) että pienenpienellä todennäköisyydellä käynnistäisivät huomenna, jos on esim. vähän lapsivettä. Mutta todennäköisimmin jos mitään ongelmaa ei ole niin käynnistys on päivillä 42+1 ja se olisi sitten perjantaina.

Wanda 41+4
 
Kotiin päästiin yliaikakontrollista, kaikki oli hyvin vauvalla. Lapsivettä oli hyvin ja nestevirtaukset ok napanuorassa. Toiveita luonnollisesta synnytyksestä on, kohdunkaula on lyhentynyt ja puolelletoista sormelle auki. Viime yönä olin hereillä kolme tuntia kivuliaiden supistusten takia joita mulla ei vielä aiemmin ole ollutkaan. Ne vaan meni loppumaan ja nyt on ollut vain lieviä supistuksia harvakseltaan. Odotellaan siis synnytyksen käynnistymistä, toivottavasti ois jo lähellä.

Perjantaina aamulla mennään käynnistykseen jos ei käynnisty synnytys itsestään sitä ennen.

Wanda 41+5
 
Minäkin voisin vähän aktivoitua pitkästä aikaa... En olekaan kirjoitellut tänne moneen kuukauteen, jotenkin on ollut niin paljon muuta tekemistä ja miettimistä.

Wandallahan häämöttää synnytys jo ihan lähipäivinä, iik! Mahtaa olla jännät paikat. =) Vaikka toisaalta varmaan helpottavaakin päästä vihdoin tositoimiin...

Tatja, minusta nuo kivut voisivat hyvinkin olla liitoskipuja. Nehän eivät liity niinkään vatsan kasvuun, vaan nivelten ja sidekudosten "löystymiseen" ennen synnytystä (jotta vauvalla olisi paremmin tilaa tulla ulos). Mulla on ollut liitoskipuja jo useamman kuukauden ajan, lähinnä kaikenlaisia jomotuksia reisiluiden päissä ja häntäluussa, joskus myös häpyluussa tai ihan vain yleisesti tuolla "alapäässä". Välillä ovat tuntuneet enemmän ja välillä vähemmän.

Onnea Ruskalle ja kodehulle hyvistä rakenneultrakuulumisista!

Meilläkään ei miss_piggy ultrattu neuvolassa, itse asiassa koko neuvolassa ei edes ole ultrauslaitteita. Nt- ja rakenneultrien lisäksi oonkin käynyt ultrassa vain kahdesti - ensin varhaisultrassa lapsettomuusklinikalla (meillä raskaus alkoi IVF:stä) ja nyt ihan loppuraskaudessa Naikkarilla, kun viimeisessä lääkärineuvolassa pikkuinen pötkötteli perätilassa (oli onneksi sitten kääntynyt takaisin kuuppa alaspäin).

Täällä aletaan olla jo aika loppusuoralla - laskettuun aikaan on enää kaksi viikkoa. Huhhuh! Tuntuu, että aika on mennyt ihan älyttömän nopeasti ja varsinkin loppua kohti vain kiihtyy. Ehdin vetää jo kunnon stressitkin tässä äitiysloman alettua, kun tajusin miten paljon asioita oli vielä tekemättä. Mulla on ollut jo pitkään riesana supistukset, joita on välillä tullut ihan kiitettävästi (jopa pari tuntia putkeen 10-15 minuutin välein, eli olisivat voineet olla synnytystä ennakoivia). No onneksi niillä ei ole ollut vaikutusta kohdunsuuhun ja vaavi on pysynyt kiltisti mahassa, mutta silti välillä on iskenyt paniikki että mitäs jos synnytys lähteekin yhtäkkiä käyntiin eikä me olla ehditty valmistautua mitenkään... Nyt alkaa olla suunnilleen kaikki tarpeellinen hankittuna, niin ei tarvitse sitäkään niin murehtia. (Ja stressin vähennyttyä on supistuksetkin kummasti helpottaneet... :rolleyes: )

Jos jollekulle ei ole vielä tuttu, niin täältä löytyy aika hyvä lista siitä, mitä kaikkea voi tarvita vauvan syntymän jälkeen. Itse en siis ole hankkinut läheskään noita kaikkia, mutta siitä sai kuitenkin hyödyllistä osviittaa...

Hyvää odotusta kaikille!

sintti & juniori 37+6
 
miss_piggy
Mullehan tuli sitte tosiaan kans ultraan ajat, nt-ultra olis 22.2 ja rakenne-ultra 25.4 :)

Tällä hetkellä mun oireisiin kuuluu vain lievästi arat tissit, lisääntynyt valkovuoto ja jatkuva väsymys |O Voisin nukkua 24/7, ei jaksa ees ruokaa tehdä ja siksipäs oonkin repsahtanu välillä ns. roskaruokaan :ashamed: Huomenna alkaa rv 9, jipii :)
 
Paljon onnea Wandalle! :flower: Tulihan se sieltä viimeiseltä :) :heart:

Täällä käyty tänään neuvolassa, kaikki ok. Ja toissapäivänä pongattu ehkä jopa yksi supistus vai mikälie ollut :confused:... Ma-ti välisenä yöllä oli kunnon menkkajomoja ja sitten päivällä yhtäkkiä alkoi jomottamaan selkään ja kylkiin sekä kivistämään masua, samaan aikaan tuntu kuin olisi peppureijästä vetänyt suonta :O. Kesti pari minuuttia ja hälveni menkkajomotusten saattelemana pois. Masua tunnustelin että onko se kova tai pinkee, no joo oli ja on ollu kokoajan ja vieläkii. Outo juttu.

Vissyliini 38+0 POKS!!
 
  • Tykkää
Reactions: wanda_81
Tervetuloa, Hanneka! :flower:

Täällä oli eilen jo jännät paikat, kun illalla alkoi yhtäkkiä tulla supistuksia 3-8 minuutin välein, ja tätä jatkui pari tuntia. Loppujen lopuksi ne kuitenkin rauhoittuivat itsekseen. Mutta periaatteessa nyt saattaisi tulla lähtö minä päivänä tahansa... Hui! :heart:

Tänään käytiin ostamassa vähän evästä sairaalakassiin - pitäisi varmaan sekin pakata jossain vaiheessa...
 
  • Tykkää
Reactions: SL
SL
Wandalle ISOT ONNITTELUT!!! :heart:

Vissyliinillä alkaa olee kanssa jo hyvinkin jännät ajat :) Tiedä vaikka ihan pian on jo vaavi sylissä :heart:

Tatja voi ihanaa, kun säkin oot jo noin pitkällä :heart: noi kivut kuulostaa aivan normaaleille :) Mullahan on ollut noin rv 15 lähtien ihan järkyttäviä ja todella kipeitä liitoskipuja. Itsekin alkuun pelkäsin, että kyseessä on jotain muuta, kun kivut olivat kovia ja veihtelivat ja milloin mitäkin, niin sitä pelkäs ettei kaikki olisikaan hyvin jne. mutta liitoskipuja ne vaan ovat olleet, onneksi :) Vasta nyt viime viikkoina mun kivut ovat helpottuneet niin, että ainoastaan liikkeelle lähtiessä ja vuoteessa asentoa vaihtaessa tuntuu todella voimakasta kipua alapäässä, hapyluussa ja sisäreisissä.

Supistuksia täällä on ollut jo rv 17 lähtien ja nyt kun kohtu on isompi niin oikein näkee miten se supistuu ja pissähädän tunne tulee yleensä silloin ja todella paljon mulla niitä on ja ihan levossa. Nyt äippälomalla supistukset eivät tunnu niin ikäviltä kun on saanut olla levossa ja mennä oman voinnin mukaan :) Töissä ollessa tuntui, kun supisti, että kohta vauva tulee pihalle :/ ja saattoi ihan tuikkia ja koskea tuonne emättimeen.
Nykyään liikkuessa saattaa alkaa kivistää todella paljon nivusia ja alavatsaa molemmin puolin.

Sintti mulla kanssa iski kauhee stressi silloin pari viikkoa sitten, kun kauheesti oli tekemättä vauvan tuloa varten, mm. sänky puuttui, turvakaukalo jne :O Mutta nyt oon jo melkolailla saanut jo kasaan ja laiteltua asioita niin, että jos jotain puuttuu niin sitten ehtii vielä ostaa vaikka vauva olisikin jo tullut. Vauvalle kassia oon pakkaillut ja tietty oma kassi sairaalalle täytyis kans saada tehtyä :)

ON: Rv 36 oli mulla neuvolalääkäri käynti ja lääkäri (mulla on mies lääkäri ja jotenkin en hänen tieto-taitoonsa luota heh :ashamed: arvioi kohdunkaulan olevan noin 1-1,5cm ja pehmeä, mutta vielä ylhäällä/takana oleva. Noilla arvioillahan vauveli vois syntyä melko piankin, mun mielestä.
Mun piti käydä päivittäin kävelyllä nyt kun äippälomalla oon ollut, mutta enpä ole sitten saanut asiaa aikaiseksi. Päivät menneet enemmän ja vähemmän muissa touhuissa. Ehkäpä vielä saan itseni liikkeelle. Toisaalta olen pelännyt, että kävely aiheuttaa taas mulle ikäviä kipuja ja supistuksia ja sitä kautta ennenaikaisen synnytyksen. Nyt tietty tässä vaiheessa ei enää ole niin ennenaikaisuuden pelkoa. Venyttelyäkin olis kuulema hyvä tehdä.

SL 36+4
 
  • Tykkää
Reactions: wanda_81
Kiitos sintti-79! Täällä onkin monet jo pitkällä tai jo synnyttäneet; onnea wanda! Itse ihan alkumetreillä ja heti murheena hienoinen tuhruvuoto...vain paperiin tarttuu. Onko täällä kellään kokemusta sellaisesta? Nyt 4+1 vasta ja eilen illalla alkoi tuhru.
 
  • Tykkää
Reactions: wanda_81
Onnittelut Wandalle :heart: Laitahan yksityisviestiä mulle jos haluat FB:n puolelle juttelemaan meidän vauvan saaneiden kanssa.

Hannekaa lohduttelen että itselläni tuhrutti rv 5-8 lähes päivittäin. Just samalla lailla että pyyhkiessä näkyi paperissa mutta ei housuihin asti tiputellut. Yleensä pitäisi olla ihan harmitonta kun pysyy tosiaan vain tuhruna.

Vissyliininkin oireet kuulostaa ihan lupaaville! Mulla synnytyssupparit tuntuivat vain ja ainoastaan siellä pepun puolella!

Tsemppiä myös Sintille loppusuoralle!

Täällä vauva-arki pyörii ja meidän Urho-poika täytti viime viikolla jo 3kk. Päivät menee kyllä hurjaa vauhtia! Ihanaa mutta tosi rankkaa aikaa nämä ekat kuukaudet!

Tuna ja Urho-poitsu
 
  • Tykkää
Reactions: wanda_81

Yhteistyössä