*Noin kolmekymppiset ekakertalaiset TOUKO- ja KESÄKUUSSA*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kvart över
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mekkala, eihän sulla onneksi ole kuin kolmisen viikkoa. Eihän se ole enää mitään verrattuna siihen kahdeksaan kuukauteen joka on takana... :wave:

Mäkin voisin mielelläni ottaa vinkkejä kapaloinnista. Ykkönen oli niin kuumaverinen etten uskaltanut pakata sitä sairaalan jälkeen tiukkaan peittopakettiin. Unico millaista kangasta sä olet käyttänyt kapalona?

Jei, 30+1 jo!

Vetku, äkkiähän meni sulla yli kolmenkympin, näin viikoissa! Tätä SwaddleMe http://www.sannas.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/05032008-38045/Categories/%22Hyvän%20unen%20tuotteet%22/Kapalot/%22Kaikki%20kapalot%22
hehkutettiin kovasti kesäkuisten puolella. Ruskovillalla taas on puuvillaflanellia myös peitteenä käyvä, mutta noitten valmiiksi muotoiltujen tarrallisten helppous houkuttelisi... Ja siellä on paljon materiaalivaihtoehtoja: flanelli, mikrofleece, puuvilla ja bambu.

Mekkala, toi SwaddleMe vaikuttaa kyllä tosi kätevältä, eikä ehkä olis liian kuuma. Täytyypä pistää harkintaan. Niitä vois sitten itse askarrella lisää, kun tilais yhden malliksi.

Vähänkö on herkkua, kun ei tarvii enää herätä töihin. Tosin selkä on kyllä enemmän kovilla kotona ollessa, mutta ei se mitään. Täytyy vaan yrittää jumpata enemmän.

vetku, hankalaa kangasta, mutta onnistuin alkuun tekemään sideharsosta. Näin kesällä ajattelin sen olevan viileintä. Katotaan nyt mitä seuraavaksi, kun saan harjoiteltua taas lisää et typy pysyy taas siinä kapalossaan.

En tiedä mitään kapaloinnista mutta itse hommasin juuri pari noita Swaddle me kapaloita reissusta keväällä. Toinen ohuempi trikoonen ja toinen vähän paksumpi mikrofleecestä (tosin ei mikään hirveän paksu sekään). Otin kokoa S/Medium eli 3,17-6.35kg.. oisi ehkä kannattanut ottaa vielä yksi large kokoakin.. Mutta ei siis mitään hajua miten nuo toimivat käytännössä. Näyttivät vaan niin käteviltä tällaiselle uusavuttomalle kuin minä :D
Lisäksi ostin paketin Pee-pee Teepee for the sprinkling wee-wee.. jos niistä ois jotain apua pojan vaipan vaihdossa :laugh: Olen vaan kuullut ystäviltä että poikavauvan kanssa saattaa tulla näitä yllätys suihkuja vaihtotilanteissa (????) :)

Heiiii :wave: :wave:

Tultiin pojun kanssa moikkaamaan tänne, ei meinattu muistaa enää tunnussanoja. Eli ei olla paljoa täällä pyöritty. Aika menee niin vinhaa vauhtia. Päivät menee ihan hujauksessa.

Meillä on mennyt täällä tosi hyvin. Yöt saadaan nukkua ja poika on yhtä rauhallinen kuin äitinsäkin =) Tahtoo lisää tällaisia vauvoja. Nyt kovasti jo puhellaan, hymyillään ja harjoitellaan kääntymistä.

Pituutta on jo 63 senttiä ja painoakin kohta 7 kiloa ja ikää 3 kuukautta. Ja pojalla on luonnon kiharaiset punaiset hiukset. Mistä lie moiset perinyt, ei minulta ainakaan.

Täällä siis kaikki hyvin, toivotellaan hyvää kesää kaikille. Toivottavasti helteet pian loppuisivat!

t. Päpsy ja pikkusuuri papu :heart:

Voi kuolema tätä kuumuutta! |O

Mukava kuulla Päpsyn ja pojan kuulumisia ja että kaikki on mennyt hyvin. :)

Mekkala Millainen tui piniksen suojasta kyseee utelo-mangusti? :) Ihan yhtäkkiä tuli mieleen kun näin kaupassa sitä Marimekon ihanaa kyseistä kangasta.

Vähän omanapaista valitusta:
Täällä todellakin vakavasti harkitaan ilmastointilaitteen hankintaa, alkaa olo olla sen verran tuskainen, ja kaikki ikkunat ja parveke etelään päin, niin koko päivän porottaa suoraan sisään ja kuumuus nousee ihan valtavasti. Huh hellettä! Silti kaikesta huolimatta.. mielummin näin kuin sateinen kesä. Vettä vaan kuluu kuin isommalla kamelilla. :D

Täällä on saatu vaivaksi todella kipeät peräpukamat ja olen todella helisemässä niiden kanssa. Täytynee mennä lääkäriin, kun ei noista apteekin itsehoitolääkkeistä ole ollut mitään hyötyä.
Sinänsä ihme juttu, kun täällä ei ole mitään ummetusvaivaa tms.. tuntuu vaan että vauva painaa niin kovasti.. (?) Onko näistä mahdollista päästä eroon vielä ennen vauvelin tuloa? Kyselen koska tuttu terv.hoit. sanoi että useimmilla lähtevät itekseen kun vauva on tullut. (??) mutta en tiedä voinko oikeasti odottaa sinne asti menettämättä järkeäni näiden kanssa.
Onko kellään mitään huippuvinkkejä? Pieni epätoivo alkaa jo iskeä, ihan hirveä vaiva josta mulla ei ole aikaisempaa kokemusta niin en tiedä mitä sitä tekisi... :(

helleterkuin,
ISO pikkumangusti 34+4

Heihei ja huh hellettä. Missä on tuuli ja viileä ilma, kun sitä kaivattaisiin? En halua mennä paahteeseen.

Onnea Päpsylle vauvaelämän kanssa! Mukavaa kuulla, että menee hyvin! Punaiset kiharat pojalla kuulostaa tosi suloiselta :)

Pikkumangusti, sain pinnasängynsuojan ja päiväpeiton ja näyttää tosi kivalta. Sellaiselta, että sopii lapselle tosi hyvin, kun on niin iloiset värit, sinistä, oranssia ja pinkkiä. Ainakin riittää ihmettelemistä. Kuvaa en osaa vielä luvata, kun latasin jo kameran ja laitoin sairaalakassiin, mutta katsotaan jos saan aikaiseksi.

Mulla on nykyään laiskuus iskenyt päälle. Ei jaksa enää mitään ylimääräistä: ei kauheasti tuntemattomia vieraita kotona, joille pitäisi olla vieraskorea, eikä koko päivän ohjelmaa, kauppareissuja jne. Olen tyytyväinen, kun saan maata sohvalla, pakastimessa on jätskiä, voi katsoa jotain telkusta ja neuloa. Niinpä tämä postaus tänään on yhtä tylsä kuin minäkin tällä hetkellä...

Huomenna olis neuvolalääkäri, ehkä mulla sitten olis taas jotain tähdellisempää kerrottavaa... Lisäksi olis hemmottelue luvassa: huomenna hieroja ja kampaaja, ylihuomenna jalkahoito. Tässä kuumuudessa vaan keskustaan vääntäytymien tuntuu ylitsepääsemättömältä rasitukselta. Blääh.

Johan meni viikonloppu nopsaan... Onneksi ette olleet kirjoitelleet enempää, nämä selasi nopsasti läpi. ;) Laitettiin pihaa, ja minäkin yritin vähän heilua lapion kanssa. Se kyllä tuntui sitte illalla selässä, mutta mitään suppareita ei onneksi tullut. Ja eilinen n. 300 km autoilua edestakaisin tuntui kyllä ihan yhtä paljon.

Mekkala kyllä sä nyt voit jo laiskotellakin! Hirmu ahkera oot ollu noin pitkällä, nyt on hyvä aika kerätä voimia ja hemmotella itseä.

Pikkumangusti ihan uskomaton toi pissasuoja! Oon kanssa kuullu että pojilta saattaa tulla kunnon pissasuihkuja, mut yhden kaverin vauva tööttäs aina vaipan vaihdon yhteydessä niin hirveellä paineella sinapit, että sai kuulemma pestä seinätkin! :whistle: Toivottavasti saat apua lääkäristä, tässäkin ketjussa on aika moni kärvistelly tuon ongelman kanssa, mutta en muista löytyikö niihin muuta pätevää apua kuin synnytys.

Unico eipä tullu harso edes mieleen, mutta sitä vois kanssa testailla ihan pienellä. Tai ommella monta harsoa yhteen jättiharsoksi.

Omassa olossa ei valittamista, edes helle ei just nyt haittaa. Tosin auringossa ei viitti olla, mutta varjossa ja sisällä on ihan jees. Huomisaamuna oliskin neuvola. Onneksi tuli vilkaistua kalenteria, olin nimittäin autuaasti unohtanut koko käynnin...

Tsemppiä kaikille kuumuudesta kärsiville ja kiva kuulla että päpsylläkin on kaikki hyvin.

Hih, pissateltta :laugh: en ole tuollaisesta turhakkeesta kuullutkaan, mutta pieniä poikia hoitaneena kuulostaa aika hyvältä :)

Keltakaneli onpa hurja lasku hemoglobiinissa, toivottavasti olis vaan mittausvirhe ja jos ei niin eiköhän sen raudalla saa kuriin. Mäkin muuten vähän ajattelin ainakin aluksi sisustaa makuuhuonetta uudelleen, tosin työ/vierashuone on jossain vaiheessa pakko muuttaa lastenhuoneeksi, mutta ainakin alkuun ajateltiin makuuhuoneeseen kaikki mahtua. Jos hoitopöytä hankitaan niin sitten varmaan kodinhoitohuoneeseen tai toiseen kylppäriin. Meillä on vähän hassu talo kun neliöitä on paljon, mutta huoneita vähän, ei kovin käytännöllinen perheasunto =) Jos jälkikasvua siunaantuu enemmän pitää jopa harkita muuttoa.

Saatiin muuten jo kerrottua myös appivanhemmille, oli ihan soikeena onnesta, niille tämä tulokas on ensimmäinen. Nyt en muista kerroinko jo neuvolasta, mutta oli tosi kiva täti, rento ja rempseä. Kaikki arvot oli hyvät, verenpaine hieman laskenut normista, mutta on melko korkea normaalistikin joten edelleen tosi hyvä. Kutsu ultraan tulisi hänen mukaansa just sille viikolle kun oltais kesälomareissussa, täytyy sitten säätää... Aikaa ei valitettavasti voi itse varata ja valita mutta kuulemma voi ehkä pystyä vaihtamaan jos ei mitenkään käy. Katsotaan sitten.

Voi Mekkala kamalan vähän sulla enää viikkoja jäljellä, nyt kyllä relaat :)
Kuten kaikki muutkin, nauttikaa helteistä, mä "onneks" päivät viileässä toimistossa, eipä tarvi valittaa kuumuudesta... Lomaan enää onneks muutama päivä!

Pikkumangusti tsemppiä ikävän vaivan kanssa! Oon ihan varma että tulen samasta ongelmasta kärsimään, mulla ollut kerran ihan muuten vaan ja nyt viikonloppuna meinasin saada sydänkohtauksen kun vessassa pyyhkiessä tuli verta paperiin - mieletön helpotus kun huomasin että se tulikin toiselta puolelta :) Oliskohan taas joku pieni haavauma kun pahasta ummetuksesta olen koko alkuraskauden kärsinyt...

Ihanaa helleviikkoa kaikille, nautitaan auringosta tai varjosta kykyjen mukaan =) B)

Heips!

Mulla on jalat kuin pullat uunissa ja vettä menee litrakaupalla... Mä virallisesti inhoan helteitä, ette varmaan arvanneetkaan... Ainakin tässä tilassa. Ja viikonlopuksi luvassa kahta kauheampaa. Mä en ala. Vali vali.

Kiitos Rae ja Vetku kannustuksesta laiskuuteen. otan sen nyt päämääräkseni!

Rae, mukavaa, että appivanhemmat ovat innoissaan. Meillä molemmille puolille tämä on kolmas lapsenlapsi, niin ei olla saatu sellaista nautittavan innostunuttta vastaanottoa, kuten ehkä ensimmäisten kanssa.

Mites neuvola meni Vetkulla?

Mulla oli tänään lääkärineuvola. Paikat on pehmeinä, mutta kiinni. Poika liikkui ja sykki tyytyväisenä, kaikki mitat ja arvot ok, paitsi painoa tullut kilo viikossa. Mistä näitä kiloja mulle tulee? Jossain pinossa ihmisiltä lähtee tässä kohtaa painoa, miksei mulla... Mutta iltaisin jalat ja kädet on ihan turvonneet. Käsiin sattuu jos laittaa nyrkkiin ja nilkat ovat paksummat kuin jalat... Neuvolan tytön mukaan olisi juuri sitä turvotusta.

Sitten oli ihanaa käydä hierojalla ja kampaajalla. Huomenna pääsen jalkahoitoon, jos siellä saisi näitä pulleita minnijalkoja hellittyä...

Mekkala kiitos kysymästä, hyvin meni neuvola. Painoa oli mullakin tullut kilo edelliseen, tosin mulla edellisestä mulla oli vähän pidempi aika ku sulla. Mutta mulla ei vielä ole turvotusta, sillä on kyllä iso osa tossa loppuajan painon kertymisessä. Kaikki arvot oli kunnossa, ja mikä tärkeintä, terkka oli sitä mieltä että ruttunen oli (ainakin nyt) pää alaspäin! Pää oli tosin vähän sivulla, mutta peppu nätisti ylöspäin. Kun nyt vaan pysyis niin... Mulla on tosi hyvät kokemukset esikoisen synnytyksestä ja mielelläni lähtisin nytkin synnäämään alakautta.

Rae, on kyllä kiva kun isovanhemmat odottaa innoissaan. Kokemusta siitä on täälläkin, kun esikoinen oli molemmille puolille ensimmäinen. Loppuodotuksen jokojokojoko -kyselykuukausi, ja alkuvaiheen isovanhemmuushöppänyys kaikkine ylihuolehtivaisuus kuvioineen saattaa saattaa hetkittäin koetella kovasti hermoja, mutta on se kumminkin mukava, että tulokas on kovin toivottu myös isovanhempien toimesta.

Tsemppiä Mekkalalle helteisiin ja nauti hoidosta! Otan osaa, kuuma ei varmasti yhtään helpota oloa... Täällä kärsitään vain ajoittaisesta auringonpistosmaisesta pääkivusta, jos juominen on jäänyt liian vähälle.

V ja R 30+6

Huh hellettä! :)

Vetku olet kyllä tosi tehokas kun olet näilläkin ilmoilla jaksanut puutarhaa laitella ja vielä tuollaisia matkoja autoilla. :) Hyvä myös jos neuvolassa kaikki ok ja pikkuinen ruttunen löytänyt oikean asennon masussa.

Rae Mukavaa että saitte kerrottua appivanhemmille. :) Ja onnea hyvistä neuvolakuulumisista! Toivottavasti saatte ton ultra-ajan järjestettyä lomien kanssa. Eiköhän niissäkin ole vähän joustonvaraa, eihän ihmiset aina voi vaan perua kaikkia menojaan. :)

Mekkala Hyvä että neuvolalääkärissä kaikki ok! :) Eiköhän toi painonnousu ole ihan tuota turvotusta ja tää ilma ei varmaan yhtään helpota tilannetta.. nestettä vaan kertyy. Täällä kans sormet ja varpaat varsinkin iltaisin kuin nakit. Lisäksi kun niitä alkaa turvottaa, tuntuu ihan kuin ne menisivät tunnottomiksi. Tänään lisäsin vielä vähän "vastusta" vetämällä pienen sipsipussin iltapalaksi vaikka normaalisti inhoan sipsejä.. kerätään nyt oikein sitten kunnolla tässä konkurssissa.. :laugh:

ON: Huih.. huomasinpa juuri kun täällä oli neuvolasta kirjoitusta, että minullepa ei olekaan sitten varattu enää mitään neuvola-aikoja eteenpäin.. voi kun mukavaa.. varmaan pitää sitten alkaa huomenna soitella sinne että haluavatko vielä nähdä minua tämän raskauden aikana. :o

Pukamiin sain kuin sainkin avun yksityiseltä lääkäriltä, joka määräsi oikein kunnon dropit vaivaan.. nyt vähän helpottaa. Suosittelen todella, jos joku näistä joutuu vielä kärsimään, apua voi siis todella saada. =) Meiltä tosin neuvolasta en saanut mitään apua, mutta onneksi edes jostain.

hikimangusti 34+5

Tänään 9+0 :)

Kiitoksia kaikki, onhan se kivaa että isovanhemmat on innoissaan, toki minunkin vanhemmat, mutta niille ei enää uutta ja ihmeellistä kun on jo monta lastenlasta ja toisaalta asuvat satojen kilometrien päässä, joten ei pysty niin paljoa osallistumaan. Appivanhemmat asuu aika lähellä, joten sitä vähän pelkään että osallistuvat vähän liiankin innokkaasti =) Anoppi kun itki onnesta ja kyseli että joko saa alkaa ostelemaan kaikkea ihanaa... Eipä yhtään innokas :kieh:

Koittakaa jaksaa isojen vatsojen kanssa helteitä, mulla on jo pelkän turvotuksen takia megatukala olo, voin vain kuvitella miten rankkaa teillä on... Tsemppiä =)

^ Kiva jos appivanhemmat ilahtuivat, toivottavasti eivät kuitenkaan liikaa tuppaudu mukaan odottamaan, omista fiiliksistäsi riippuen.

Itse vähän ihmettelin kun appivanhemmat ei toistaiseksi ole kovin innostuneilta vaikuttaneet, toki onnittelivat kun kuulivat ja kyselevät mun voinnista mieheltä ym, muttei sen "enempää". Heidän eka lapsenlapsi kuitenkin kyseessä.

Toki nyt ei olla nähtykään vähään aikaan, että eipä sillä. Ja tosi hyvä vaan etteivät vielä ole esimerkiksi mitään tavaraa alkaneet meille ostelemaan, vähän luulen että senkin aika koittaa vielä, vaikka itse toivon ettei sitä tavaraa liikaa kulkeudu nurkkiin kun on kuitenkin suht pienet tilat.. Miehen serkun muksuista ovat niin hullun tavalla innoissaan, että luulisin heidän jossain vaiheessa höyrähtävän, ainakin sitten kun vauva on syntynyt.

Hampiainen 18+0

Hampiainen mun yhdellä ystävällä oli myös esikoinen eka lapsenlapsi molemmille vanhemmille, mutta appivanhemmat on olleet todella pidättyväisiä vaikka vauva jo muutaman kuukauden ikäinen. Mutta jos teillä ovat innoissaan kuitenkin sukulaislapsista, niin varmasti tulevat olemaan teidänkin tulokkaasta viimeistään kun syntyy :)

Mä tosiaan toivon että anoppi ei tule liikaa puuttumaan asioihin, toki saa ostaa juttuja ja hoitaa kyllästymiseenkin asti kun mulla ei sukulaisia lähimaillakaan, mutta kunhan osaisi pitää tietyt rajat. Osaa kyllä olla hienotunteinen ja meidän häihinkin kun yritti liikaa puuttua sanoin suoraan missä rajat menee eikä silti onneksi suuttunut mulle :)

Täällä ollaan taas! B)
Luen paremmalla ajalla läpi teidän tarinat ja teen uuden pinon heinäkuulle. Mutta ensin suihkuun ja uusi koneellinen pyykkiä pesuun. Pari viikkoa mökillä takana ja ihan ihmeissäni tämän sivistyksen kanssa :D

Kvartti ja Myyrä 28+1

Moikka!

Täällä ollaan edelleen. Onneksi tänään oli ilma vähän raikkaampi kuin eilen, mutta viikonloppu lähestyy uhkaavasti...

Ei mitään uutta auringon alla. Väsyttää ja laiskottaa. Mitä enemmän päivät vähenee, sitä pidemmiksi ne käyvät tai ainakin tuntuu siltä. Eilen olin siellä hieronnassa, ja hieroi mun lonkkia, olivat muuten mukavan kireät, niin nyt viime yönä eivät olleet nukkuessa yhtään kipeät!

Pikkumangusti, kiva, että sait lääkäriltä apua. Niin se vähän taitaa olla, ettei neuvolassa oikeasti auteta näissä tällaisissa vaivoissa, vaan mitataan ja dokumentoidaan vatsan kasvua... Ja sitten saa mennä yksityiselle. Ihan kuin raskaana olo sallisi, että on vaan kärsittävä näistä kaikista vaivoista, vaikka helpotustakin olisi saatavilla.

Vetku, kiva, että vauveli oli niin päin kuin pitääkin ja neuvolassa muutenkin kaikki hyvin.

Rae ja Hampiainen, appivanhemmat on kaikki niin erilaisia. Mulla eivät juurikaan muuten pidä yhteyttä, mutta nyt anooppi jopa raskauden aikana kaksi kertaa on soittanut mulle. Mutta eivät ole tosiaan materiaa, rahaa tai hoitoapua tyrkyttämässä... anoppi neuloo kyllä, ja on anakin jonkun setin neulonut ja sukkia tulokkaalle. Toisaalta sopii hyvin mulle, kun en halua liikaa leluja lapselle, niin ennemmin valitsen itse ne mitkä haluan...

Rae Oon käynyt täällä vaan hyvin pikasesti lukemassa kuulumisia, mutten oo jaksanut kirjotella, joten oon unohtanut siitä hemoglobiinista kertoa. Se oli labratuloksilla 119 ja kuulemma ihan ok. Mutta nyt oon yrittänyt muistaa ottaa joka ikinen aamu sen raskaus- ja imetysvitamiinitabletin, kun siinä on rautaa. Vähän on viime päivinä väsyttänyt, mutta se voi olla tämä helle ja painostava ukkosilma. Voipi se kyllä olla tuo hemoglobiinikin syynä väsymykseen.

Meillä on vieraita, joten palaan heidän seuraan... Hyviä vointeja kaikille!! B)

Niinhän se on niin appien kuin omienkin vanhempien kanssa, kaikki on erilaisia, ehkä hyvä niin :) En mäkään toivo valtavia leluvuoria, mutta mielellään saa tarpeellisissa tarvikkeissa ainakin auttaa. Leluja ja vaatteita kun tulen varmasti siskoltani saamaan ihan liiankin kanssa, hänellä monta lasta eikä enempää kuulemma tule, joten luopuu varmasti ihan mielellään.

Keltakaneli kiva kuulla että oli kuitenkin ok, kannattaa tosiaan niitä vitamiineja syödä, niissä kun on kaikki tarvittava. Mä aloin heti plussasta multivitaa popsia.

Mulla ja miehellä muuten paha siitepölyallergia ja mulla vielä ruoka-aineallergioita, niin neuvolatäti suositteli viimeiselle kolmannekselle maitohappobakteereita, kuulemma voi ehkäistä lapsen allergioita. Ootteko kuullut tästä? Kertoi että on joku uusi tutkimus. No eipä niistä haittaakaan voi olla, joten aion kyllä kokeilla.

Yhteistyössä