Nexium ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miukkunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miukkunen

Vieras
Hei!

Olen rv 11+4 raskaana ja mulle määrättiin eilen voimakkaaseen ylävatsakipuun lääkkeeksi Nexium 40mg / 1tbl päivässä / kahden viikon ajan. Olen satunnaisesti käyttänyt Rennietä ja Gavisconia, mutta niistä ei ole ollut apua. En tiedä, olisiko niitä pitänyt käyttää päivittäin, mutta otin niitä vain silloin, kun kipu koveni, mutta ne eivät siis auttaneet. Aloitin eilen Nexiumin syönnin, vaikka hieman pelottaakin, koska pakkausselosteessa ei sanota, että "voi käyttää raskauden ja imetyksen aikana". Netistä olen lueskellut keskustelupalstoja, ja suurimmalla osalla tuntuu olevan se käsitys, että nexiumia ei suositella raskauden aikana. Itse olen vaan siinä pisteessä, että kun ruokavaliosta on pitänyt supistaa suurin osa pois ja yöunet ovat välillä todella huonot kivun takia, niin tuntuu, että tekee mitä vaan, että saisi olonsa normaaliksi. Ei laihtuminen, huono ruokavalio ja väsymyskään tee vauvalle hyvää.

Mutta haluaisin kuulla, onko muita, jotka ovat käyttäneet Nexiumia raskauden aikana?

Hei!

Olen rv 11+4 raskaana ja mulle määrättiin eilen voimakkaaseen ylävatsakipuun lääkkeeksi Nexium 40mg / 1tbl päivässä / kahden viikon ajan. Olen satunnaisesti käyttänyt Rennietä ja Gavisconia, mutta niistä ei ole ollut apua. En tiedä, olisiko niitä pitänyt käyttää päivittäin, mutta otin niitä vain silloin, kun kipu koveni, mutta ne eivät siis auttaneet. Aloitin eilen Nexiumin syönnin, vaikka hieman pelottaakin, koska pakkausselosteessa ei sanota, että "voi käyttää raskauden ja imetyksen aikana". Netistä olen lueskellut keskustelupalstoja, ja suurimmalla osalla tuntuu olevan se käsitys, että nexiumia ei suositella raskauden aikana. Itse olen vaan siinä pisteessä, että kun ruokavaliosta on pitänyt supistaa suurin osa pois ja yöunet ovat välillä todella huonot kivun takia, niin tuntuu, että tekee mitä vaan, että saisi olonsa normaaliksi. Ei laihtuminen, huono ruokavalio ja väsymyskään tee vauvalle hyvää.

Mutta haluaisin kuulla, onko muita, jotka ovat käyttäneet Nexiumia raskauden aikana?

Kannattaa heti maanantaina soittaa teratologiseen tietopalveluun ja kysyä sieltä. Siellä on viimeinen tieto lääkkeistä ja niiden vaikutuksista sekä käytöstä raskauden aikana. Apteekki ja lääkäri lukevat vain lääkepakkausten käyttöohjeita jotka voivat joskus olla hyvinkin puutteellisia varsinkin raskauden ja imetyksen osaslta.

Viimeksi muokattu:
Kannattaa heti maanantaina soittaa teratologiseen tietopalveluun ja kysyä sieltä. Siellä on viimeinen tieto lääkkeistä ja niiden vaikutuksista sekä käytöstä raskauden aikana. Apteekki ja lääkäri lukevat vain lääkepakkausten käyttöohjeita jotka voivat joskus olla hyvinkin puutteellisia varsinkin raskauden ja imetyksen osaslta.

Kiitos sulle ideasta, soitan heti huomenna!

Olisi kiva kuulla kuitenkin vielä, onko ketään raskausaikana Nexiumia käyttäneitä??

Pharmaca fennicasta:

Raskaus ja imetys:

Nexiumin raskaudenaikaisesta käytöstä on vain niukasti kliinistä kokemusta. Omepratsolin raseemisella seoksella epidemiologisista tutkimuksista saadut tiedot useammasta raskaudenaikaisesta altistumisesta eivät viittaa epämuodostumia aiheuttaviin tai sikiötoksisiin vaikutuksiin. Eläintutkimuksissa esomepratsolilla ei ole havaittu alkion/sikiön kehitykseen kohdistuvia suoria eikä epäsuoria haitallisia vaikutuksia. Raseemisella seoksella tehdyissä eläintutkimuksissa ei ole viitteitä raskauteen, synnytykseen tai syntymän jälkeiseen kehitykseen kohdistuvista suorista eikä epäsuorista haitallisia vaikutuksia. Varovaisuutta on noudatettava määrättäessä valmistetta raskaana oleville naisille.
Ei tiedetä, erittyykö esomepratsoli äidinmaitoon ihmisellä. Tutkimuksia ei ole tehty imettävillä naisilla. Siksi Nexiumia ei pitäisi käyttää imetyksen aikana.

Eli itse en kyllä tämän tiedon pohjalta käyttäisi.

Mutta soita ihmeessä ja kysy huomenna lisätietoja.

joo siis kysyin asiaa käydessäni ultrassa lääkärin luona ja ainakin se kielsi kyseisen lääkkeen syönnin olen kylläkin 21 viikolla ja odotan kaksosia mutta soita ihmeessä tuonne teratologiseen palvelun ja kysy sieltän laita sitten tännekin tietoa niin voin sitten itekki miettiä asiaa ja kysellä lisää

Moi, ja kiitos viesteistänne.

Soitin teratologiseen ja siellä nainen kertoi, että Nexiumia (40mg) voi kuulemma huoletta käyttää raskausaikana, että sillä ei ole kuulemma todettu olevan mitään haittavaikutuksia sikiöön. Nexiumia on kuulemma tutkittu enemmän kuin monia muita lääkkeitä.

Käytän hyvin ristiriitaisin fiiliksin kyseistä lääkettä. Nyt on 4. päivä menossa. Mulla on kahden viikon kuuri. Minun kipuilutilanne rupesi olemaan vaan niin paha, että en kestä sitäkään, enkä usko sen olevan vauvallekaan hyväksi (välillä unet vain 2-3h yössä kivun takia, ruokavalio rajoittunut hyvin suppeaksi, paino tippunut 2kg kahden viikon aikana, mieliala kireällä jatkun kivun takia). Lääke on mulla alkanut auttaa jo nyt hyvin.

Olisi edelleen kiva kuulla muiden kommentteja!

jee täytyy jutella tänän lääkärin kanssa kun menen ultraan nimittäin toi reflux tauti meinaa taas iskeä päälle ihan tosissaan ja olo on aika tukala vaikka noita normi lääkkeitä käytänkin mutta toi nexium veis oireet pois taas pitkäksi aikaa

jee täytyy jutella tänän lääkärin kanssa kun menen ultraan nimittäin toi reflux tauti meinaa taas iskeä päälle ihan tosissaan ja olo on aika tukala vaikka noita normi lääkkeitä käytänkin mutta toi nexium veis oireet pois taas pitkäksi aikaa

Moikka!
Olisi kiva kuulla, mitä lääkäri kertoi sulle lääkkeestä. Itse käyn huomenna 12-viikon ultrassa ja aion kysyä myös siellä lääkärin mielipidettä. Ei minua varmasti kukaan saa vakuuttuneeksi lääkkeen täydellisestä turvallisuudesta, mutta helpottaa mieltä, jos mahdollisimman moni sanoo, että lääkettä voi käyttää raskaana ollessa. ;)

Viimeksi muokattu:
anteeksi olin niin sekasin ultrassa että en muistanut kysyä oli paljon muistettavaa mutta mä selvitän asiaa huomenna kans ja katsotaan mihin tulokseen lääkäri päätyy.

anteeksi olin niin sekasin ultrassa että en muistanut kysyä oli paljon muistettavaa mutta mä selvitän asiaa huomenna kans ja katsotaan mihin tulokseen lääkäri päätyy.

Moikka!

Ei hätää! Ymmärrän, että ultrassa on paljon muutakin mietittävää kuin Nexium-lääke! Mulla oli tänään ultra, mutta sen teki kätilö. Kysyin kuitenkin hänenkin mielipidettään ja hänkin oli sitä mieltä, että koska eläinkokeet osoittavat, että lääke ei aiheuta sikiövaurioita, sitä voi huoletta käyttää.

Viimeksi muokattu:
Mulla on tosi paha refluksitauti (nyt diagnosoitu palleatyrä ja väljä ruokatorven sulkijalihaksen läppä) ja olen syönyt happosalpaajia jo monta vuotta päivittäin. Nexiumiin vaihdoin juuri ennen raskautta, kun edelliset happosalpaajat eivät enää tehonneet. Kirurgisen sairaalan lääkärin ja teratologisen tietopalvelun kanssa keskusteltuani tulin siihen tulokseen, että Nexiumia voi käyttää raskauden aikana. Söin lääkettä koko raskauden ajan joka toinen päivä. Joka toinen päivä kärvistelin närästyksen kanssa. Näin sain minimoitua annostuksen edes puoleen. En olisi mitenkään pärjännyt ilman lääkettä. Uskon, että lääkkettömyydestä olisi kärsinyt sekä äiti että sen seurauksena vauvat (kaksosraskaus). Vauvat syntyivät terveinä - ja maailman suloisimpina :)

Alkuperäinen kirjoittaja Minä;10422772:
Mulla on tosi paha refluksitauti (nyt diagnosoitu palleatyrä ja väljä ruokatorven sulkijalihaksen läppä) ja olen syönyt happosalpaajia jo monta vuotta päivittäin. Nexiumiin vaihdoin juuri ennen raskautta, kun edelliset happosalpaajat eivät enää tehonneet. Kirurgisen sairaalan lääkärin ja teratologisen tietopalvelun kanssa keskusteltuani tulin siihen tulokseen, että Nexiumia voi käyttää raskauden aikana. Söin lääkettä koko raskauden ajan joka toinen päivä. Joka toinen päivä kärvistelin närästyksen kanssa. Näin sain minimoitua annostuksen edes puoleen. En olisi mitenkään pärjännyt ilman lääkettä. Uskon, että lääkkettömyydestä olisi kärsinyt sekä äiti että sen seurauksena vauvat (kaksosraskaus). Vauvat syntyivät terveinä - ja maailman suloisimpina :)

Mulla on kanssa refluksitauti lievänä ja odotan kaksosia ja juuri tänään meinas hermot mennä kun ei taho maate pystyä olemaan niin kamalasti poltteli koko ajan taidan itekki siirtyä tuohon nexiumiin ei taho gavisgone enään auttaa.

Kiitos kommenteistanne.

Tämä asiaa vaivaa minua tosi paljon, kun huvikseen en mitään lääkettä söisi, etenkään raskausaikana.

Mulla Nexium-kuuri (2vkoa) loppui torstaina ja nyt jännitän, rupeaako maha oireilemaan, eli oliko mulla kertaluonteinen ongelma vai tuleeko närästyksestä krooninen vaiva.

Sen verran olen huomannut, että minua röyhtäyttää nyt tosi paljon. Olen nyt syönyt normaalisti, tosin rasvaista lihaa syön vain vähän ja vältän mm. suklaata. Ajattelin kuitenkin, että söisin esim. joka toinen päivä kevyesti keittoa / puuroa, jos se vaikka edesauttaisi happotasapainon säilymistä vatsassa normaalina. En tiedä, auttaako se mitään, mutta eiköhän se tässä tulevien viikkojen aikana selviä, mitä tapahtuu...

Tsemppiä teille refluksin kanssa jaksamisessa! ♥

Yhteistyössä