Refluksi ja Nexium/neocate

Hei!

Onko täällä kohtalotovereita? Minun vauva 2kk on saanut Nexium refluksilääkkeen ja juo Neocate maitoa. Nexiumia on syöty 5 päivää ja Neocatea parisen viikkoa. Minusta mitään ihmeempää muutosta ei ole tapahtunut ja olen kuin kuuta nousevaa odottanut Nexiumin vaikutuksen alkamista, mutta ei. Olen niin väsynyt tähän vauvan kokoaikaiseen kanteluun! Milloin tämä helpottaa? Onko muita tehokkaampia lääkkeitä? Helpottaako refluksi esim. kun alkaa syödä kiinteitä? Mistä sen tietää onko allergista vai rakenteellista refluksia?Itse kohta alan kallistua siihen, että mitään maitoallergiaa ei ole, vaan kyse on kokonaan refluksista. Tosin enää lapsi ei ole saanut kakistelukohtauksia, eikä enää pidä ihme ääntä syödessään...
 
Mulla on 5kk ikäiset kaksoset, joista kummallakin on refluksitauti ja vielä tuota silent refluksi -muotoa. Koko kesä on ollut suoraan sanottuna ihan kamala ja olen ihan romuna. Juurikin tuo kantaminen, kantaminen, kantaminen ja vielä kerran kantaminen ja jatkuva kipuhuudon, kirkumisen ja itkun kuuntelu - ja kaikki tietysti kaksinkerroin. Meillä asui koko kesän sukulaisia, koska en yksinkertaisesti pystynyt yksin kantamaan koko aikaa - miehen ollessa päivät töissä - ja pitämään pystyasennossa kahta kivusta kirkuvaa vauvaa. Ikinä en ole ollut näin väsynyt ja tuskainen kuin nyt! Ahdisti, kun edes ulos ei päässyt vaunuttelemaan, kun eivät kestäneet olla vaunuissa vaan kirkuivat. Vain rintareppulenkeillä kävin aina jonkun toisen aikuisen kanssa. Pahimmillaan poika ei ollut riittävän pystyasennossa edes baby björnin sitterissä, joka on tosi pystyssä! Käytännössä vauvoja kanneltiin aamusta iltaan rintarepuissa, mikä oli ihan yhtä tuskaa raskausaikana paskaksi menneen selän kanssa.

Tytön tilanne ja refluksi saatiin käytännössä miltei oireettomaksi zantac + nutrilon pepti1 maidolla. Oikean lääkkeen ja maidon myötä tytöstä tuli hyvin (ja paljon) nukkuva, kivuton, iloinen vauva, jota ei todellakaan tarvitse kannella ja pitää pystyasennossa. Pojalla ei ole toistaiseksi auttanut oikein mikään lääke riittävän tehokkaasti. Hänellä tällä hetkellä nexium + profylac -maito. Mutta ilmeisesti hänelläkin tuo rakenteellinen puoli refluksissa niin pulmallinen, että tarvitsee lisälääkettä. Meillä kiinteiden aloitus on auttanut todella paljon siten, että poikaa ei enää tarvitse pitää pystyssä ja kantaa koko aikaa. Sen sijaan pätkäunet ovat edelleen ongelma. Vauva nukahtaa päiväunille, mutta herää 15-30min kuluttua kikkuisena, kun ruokaa nousee suuhun - ja näin on siis edelleen, vaikka syö kiinteitä. Ilmeisesti mahaportti on niin löysä. Ja kun ei saa nukuttua, niin on sitten hyvin itkuinen ja kiukkuinen ja vaatimassa jatkuvaa seuranpitoa. Olen niin kypsynyt tähän, kun en edes ruokaa meinaa ehtiä syödä, kun vauva on jo itkemässä ja hereillä kesken unien. :( Ja jos en viihdytä ja hyssyttele kokoaikaa, herättää sisaruksensa ja sitten on kaksi kiukkuista ja väsynyttä vauvaa. Vaunuissa olen nyt onnistunut nukuttamaan, kun vauva on miltei istuma-asennossa, mutta herää heti, jos vaunujen liike loppuu. Ketuttaa niin, kun säästä riippumatta pitää päivittäin kävellä 2-3h, jotta vauva saa nukuttua ja useimmiten näitä pitkiä vaunulenkkejä täytyy tehdä kaksi, jotta vauva saa nukuttua riittävästi. Kotona en ole onnistunut saamaan nukkumaan missään riittävän pystyasennossa, jotta ei heräisi vähän väliä nieleskelyyn ja ruuan ylösnousuun. Nyt meillä ollaankin siirtymässä kaikkein vahvimpaan lääkkeeseen eli prepulsid -lääkkeeseen, joka vaikuttaa tuohon ruuan ylösnousuun...Missä hoidatte refluksia - julkisella vai yksityisellä puolella? Voihan olla, että teidänkin vauva tarvitsisi nexiumin rinnalle vielä tuon prepulsidin. Samoin kannattaa miettiä korvikkeen vaihtoa. Esimerkiksi neocatellekin voi olla allerginen, sillä siinä on maissia runsaasti ja joillakin se saattaa pahentaa refluksia.

Voimia ja jaksamista sulle Syys! Tää on ihan hirveä tauti ja tekee äitiyslomasta ja vauva-arjesta ihan kohtuuttoman raskaan ja kamalan.
 
Hei,

Meillä oli nyt 2-vuotiaalla tytöllä paha refluksitauti, joka todettiin vajaan 2 kk:n iässä, kun ruoka ei oikein pysynyt sisällä ja nukkuminen oli tosi heikkoa varsinkin iltaisin. Löysimme onneksi hyvän erikoislääkärin, joka määräsi meille Prepulsid -nimistä lääkettä, joka auttoi paljon. Tätä ennen olimme kokeilleet erikoisvastiketta, mutta siitä oli vain enemmän haittaa, koska oli ohuempaa kuin tavallinen vastike tai äidinmaito.

Meillä lääkkeen käyttö lopetettiin reilun vuoden ikäisenä, nyt on enää kirjat kohottamassa sängyn päätyä. Aika auttaa siis paljon; taaperona ollaan enemmän pystyssä ja liikkeessä kuin vauvana, elimistö kehittyy ja siirrytään kiinteään ruokaan. Käsittääkseni vain aniharvalla on kyse viasta, joka vaatii leikkaushoitoa.

Tsemppiä teille ja toivottavasti löydätte lääkityksen, joka auttaa pahimman vaiheen yli!
 
Kiitos vastauksista! Olen huomenna viemässä vauvan lastenpolille, jotta he todella näkevät tilanteen, kun tuntuu, että kukaan ei tahdo uskoa tätä. En tiedä raaskinko jättää yöksi, mutta toisaalta jos itse sinne jään, niin minähän sitä joudun sitten hoitamaan. Toivon, että saadaan vahvempi lääke, prepulsid, mutta ilmeisesti siihen tarvitsee ph-mittauksen? Joo, ja Neocatestakin olen kuullut, että tosiaan siinä olevat öljyt ja maissi voivat pahentaa refluksia. Huoh, jospa huomenna oltaisiin vähän viisaampia.
 
Meillä ainakin tehtiin tuo PH-mittaus ennen Prepulsidin määräämistä, mutta mittauksen ajan vauva sai olla kotona eli käytiin vaan kahtena peräkkäisenä päivänä lääkärissä ensin laitattamassa ja sitten poistattamassa se mittari. Lisäksi vauvalta piti ottaa EKG ennen lääkkeen aloittamista ja muistaakseni uudestaan parin viikon käytön jälkeen. Toivottavasti saatte julkiselta puolelta apua, itse kävimme yksityisellä.
 
Meillä tytöllä nyt 3½-vuotta, todettiin rakenteellinen refluksi viimein 5-kuisena. Oireillut oli siihen asti koko ikänsä, levottomuutta, itkua, huonoja unia niin yöllä kuin päivällä, rajua oksentelua pahimmillaan yli kaksikymmentä kertaa päivässä, jatkuvaa syömistä jne. Lopulta pystyi syömäänkin vain lähes pystyasennossa. Kiinteät eivät meillä asiaa auttaneet, ainoa ero oli se että oksennusten väri muuttui. Refluksi todettiin siis 5-kuisena ja aloitettiin Prepulsid-lääkitys, jonka ansiosta tyttö muuttui aivan täysin, ennen niin tyytymätön ja rytmitön vauva muuttui hyväntuuliseksi ja alkoi nukkua. Lääkitys oli käytössä 1½-vuotiaaksi, jolloin oireet vaikuttivat vähentyneen, jouduttiin kuitenkin aloittamaan Prepulsid uudelleen lisääntyneen oireilun takia viime vuoden lopulla ja lääke on käytössä edelleen.

Meillä ei tarvittu ph-mittausta Prepulsidin aloittamiseksi, lääkäriltä asiaa kysyin ja totesi oireiden olevan niin selvät ettei sitä tarvita. EKG tosiaan otetaan ennen lääkkeen aloittamista ja pari viikkoa aloituksen jälkeen.
 
Moikka ja ensinnäkin voimia! Tosi kurjaa! Kannattaa muistaa, että kaikille ei käy kaikki lääkkeet. Jotkut lääkkeet saattaa lisätä refluksia entisestään (allergia). Kannattaa selvitellä ite myös lääkkeettömiä vaihtoehtoja refluksin hoidossa, niitä on nimittäin olemassa ;)
 
Hei!
Minulla on 4viikkkoinen vauva ja alkanut kakistelemaan ja yskimään..Viime yö oli pahin.2h syötön jälkeen alkoi taas kakistelu ja meinaa oksentaa mutta nielee vain.Itkee kauheasti niinkuin kipukohtauksia olisi ja vetää selkää kaarelle.Ulostaminen helpottaa kipuihin vähäksi aikaa ja sekin ajoittain tosi pahanhajuista. Nyt tämän aamun kakistelu jatkunut ja huonosti nukkuu,levoton ja itkuinen.Olisikohan kyse refluksisairaudesta?Kaipaan apua.. :(
 
Kyllähän tuo Rimpsukka refluksilta kuullostas näin äkkiseltään...Meillä nyt todettiin maitoallergia, parin viikon päästä pitää vaan vielä altistaa Almironille, vaikka Neocatella ja Nexiumilla nyt tosi hyvänä :) Paljon on saanut tehdä töitä, että lääkärit uskovat. Oikeastaan Tiina Tuomela Pikkujätistä on ainut, joka on heti alusta alkaen uskonut, kunnallisella puolella lääkärit on ihan, sanonko mistä...
 
Olen myös sitä mieltä, että Rimpsukka sun vauvalla on refluksitauti. Hae äkkiä apua - ja tosiaan yksityispuolelta. Tiina Tuomela Pikkujätistä on ehdoton. Hänelle kannattaa hakeutua vaikka kauempaa potilaaksi - alkuun voi käsittääkseni päästä jo "puhelinasiakkuudella" (?). Missä päin asutte? Muina hyvinä ja asiantuntevina lääkäreinä on keskustelupalstoilla mainittu Tampereella Tarja Ruuskanen ja Pauliina Hiltunen ja Turussa Erkka Valovirta. Pk-seudulla myös Ritva Sorva, Petri Rahkonen, Visa Lautamatti (ymmärtää rakenteellisen refluksin päälle, ei niinkään käsittääkseni allergioista) ja Timo Örmälä. Itse en osaa neuvoa imetysdiettien suhteen, koska omat tuplani ovat pulloruokittuja, mutta meillä molemmilla oireita helpottivat huomattavasti erityiskorvikkeet (maitoallergia!); refluksi kun voi olla joko rakenteellista tai allergista tai kumpaakin - kuten meillä.
 
Hei, tähän reluksilasten maitoasiaan kommentoisin, että nythän imeväisikäisille refluksipotilaille on kehitetty ihan oma, antirefluks, maito. Nutrician tuote, NUTRILON AR. Resertillä apteekista. Ei sovellu tietenkään maitoallergiselle mutta muuten avan loistava minun kokemuksen valossa. Oma 7kk kuopukseni on saanut sitä 3 viikon ikäisestä, ensi imetyksen rinnalla ja sitten ainoana maitona. Ainoa huono puoli on että ei kuulu vielä kela-korvattaviin, joutuu siis maksamaan koko hinnan itse.

Refluksilasten puolesta sanoisin vielä, että vaikka muiden kokemukset ja neuvot tärkeitä ovatkin ja sairaus noin pääpiirteissään noudattaa samoja linjoja, mukaan mahtuu aina yksilöllisiä seikkoja. Tarkoitan tällä esimerkiksi sitä että kun sanotaan että refluksi helpottaa kiinteiden ruokien aloittamisen myötä, helpottaa kun lapsi nousee kävelemään jne, se monen kohdalla näin varmasti onkin mutta ei tietystikään kaikkien. Minulla on vuosikausien kokemus refluksista, esikoinen on 6v ja lääkityksellä edelleen (rakenteellinen refluksi jota myös tietyt ruoka-aineet, fyysinen rasitus, infektiot, pahentaa) ja nyt myös kuopus seuraa samaa tietä. Tiedän kuitenkin että tämän kanssa pystyy elämään vaikka se välillä, useinkin, tiukalle ottaa ;)
 
Hei!

Millaisia kokemuksia teillä on siitä, miten nopeasti prepulsid on auttanut? Meillä se on ollut käytössä 4 päivää, eikä vielä muutoksia, mutta lääkäri sanoi, että 1-2 vko päästä näkyy onko apua.

Meillä ongelmana rohina, yskä ja nuha koko ajan ja yölevottomuus. Päiväunetkin ovat 30 min pätkissä, jos ei hyssytä koko ajan vaunuissa.
Muuna lääkityksenä Nexium ja maitollergian takia menee pari maitoa zyrtec suojassa.
 
Meillä syöty prepulsidia nyt kolmatta viikkoa, mutta suurempia muutoksia en ole vielä havainnut. Aluksi rohina hävisi, mutta nyt on tullut takaisin, kuin myös uutena iho-oireet. Luulen,että maito alkaa tulla läpi zyrtec suojasta huolimatta. Onko muilla myös kokemuksia, että iho-oireet pahentuvat aina iltaan mentäessä? Voiko myös olla, että prepulsidin vaikutuksen huomaa vasta pidemmän ajan päästä?
 
Prepulsidia kokeiltiin meillä kolme viikkoa isommalla muksulla. Kun sai sen niin ei mennyt kuin n. 15min niin kalpeni ja tuli väsyneeksi. Ei tehonnut, vaan pahensi. Sydänkäyrässä vain joku peruskatko lääkärin mukaan.

Oliko teillä kokeiltu Losec Mupsia? Zyrtecia aamuin illoin? Ulosteoireita?

Kuulostaa siltä, kuin meidänkin vauva-aika. Kantamista, mahavaivat, söi oudon nielemisäänen kera, puklaili, ei nukkunut kuin pätkissä.. Todettiin n. 1v.-1.5v astma. Oireita tuli lisää isompana ja 3v. kun sanotaan, että helpottaa, niin paheni.. Nielemiset, röyhtäilyt, levottomuus.. Allerginen refluksi diagnosoitiin. Julkisella vähättelivät ja romuttivat diagnoosit, kun ei näy mittauksissa.
Muksu nykyään 5v. Edelleen kaikki ruoat aiheuttaa ylösnousut, hengitysvaikeudet yms. Suolisto-oireet lisänä. Harvemmin iho-oireita.

Vasta nyt IgE- ja IgG verikokeissa ja kalprotektiinitestillä todistettu allergiat.
Antioksidanttiklinikat - Tervetuloa
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä