Raskaaksi haluan, mutta kärsin pakko-ajatuksista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Uskallanko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"Uskallanko"

Vieras
Olen 36 vuotias ja minulla on vauvakuume. Ongelmanani on, että sairastan ahdistuneisuushäiriötä ja minulla on pakko-ajatuksia. Lääkkeenä Seronil 40mg. Onko minun parempi olla tekemättä lapsia vai voisinko ajatella raskaaksi tulemista. Paheneeko ahdistus raskauden aikana ja voiko raskauden aikana käyttää masennuslääkettä?

Hei "uskallanko"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Tärkeintä tilanteessasi on saada asiat mahdollisimman hyvälle tasolle jo raskautta suunnitellessa ja tästä kannattaa keskustella hoitavan tahosi kanssa ja yhdessä miettiä onko raskaus kohdallasi tältä osin suosteltavaa nyt. Psykiatrin/psykologin tuki myös raskauden aikana on hyvin toivottavaa kuten tietysti myös synnytyksen jälkeenkin. Tiettyjä lääkkeitä voi kyllä käyttää raskausaikanakin, tämä myös tarkistetaan lääkärisi kanssa.
On etukäteen kovin vaikea ennustaa paheneeko ahdistus raskauden aikana, mutta riski tähän varmasti on suurempi. Aikaisemmin sairastettu masennus tms. myös lisää reilusti mahdollisuutta sairastua lisäksi synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Toisaalta raskaus voi sujua todella hyvinkin, mutta tukiverkon on oltava kohdallasi ehdottomasti kunnossa.

Hyvää jatkoa sinulle!

Yhteistyössä