naapurin tyttö tuijottaa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koi

Vieras
Siis oikeesti kesä ja kärpäset on tuloillaan ja täällä tämän matamin mielenterveys hajoilee jo iloisesti! Asutaan rivitalossa ja naapurista löytyy noin 4v pikkutyttö. Tyttö itsessään on ihan harmiton mutta se roikkuu tuossa aijalla KOKO ajan ja tuijottaa meille ihan sisällekin asti kun katsotaan telkkaria. Ei niin millään ota vinkistä vaaria kun laitetaan mm. verhot kiinni kun rupee ärsyttämään, enkä tosiaankaan aikonut koko kesää pitää verhoja ikkunan edessä vain siksi että tympii sitä telkkaria tuijottaa kun joku muksu kyylää! Pihalla olokin ah niin nautinnollista kun ei tää tyttö edes puhu mitään, vaan kyttäilee! Joskus olen huomannut että kun pidän koiraa pihalla niin huutelee sen nimeä tuosta aijalta ja tämän olen kieltänyt -> ei tehoa! Kyllä mulle ainakin opetettiin lapsena että ei saa tuijottaa ja ihmettyttää suunnattomasti miksi vanhemmat ei puutu asiaan? Siis eilenkin katsoin kellosta niin melkein 45min. roikkui tuossa ja katseli!!! Vaikuttaa jotenkin sitä että sillä ei ihan oikeesti ole mitään tekemistä! Nolottaa kauheesti kun välillä hempeillään jne. ja sit kesken kaiken näkee tämän mukulan tuijottelevan... AAARRGGG!!!

no, sanot vanhemmille että, lapsille pitää opettaa tapoja, kuten että ei ole hyvä tapa tuijottaa. ei se tyttö tiedä jos sille ei kukaan ole sanonu.. kuten postilaatikkojen rämpytys, kaikki ei kiellä ja ekaluokkalaiset on ihan äimänä kun sanon että postilaatikkoon ei ole asiaa kuin sen omistajalla.. :O

No et ole vissiin vanhemmille asiasta puhunut? Mene ovelle ja kerrot, että ärsyttää, kun tyttö roikkuu aidassa ja tuijottaa teitä. Kyllä luulis vanhempien ymmärtävän ja juttelevan tytön kanssa.

Mun tyttö on 4 v, ja sille ainakin voisi ihan hyvin sanoa (tarpeeksi vihaisesti) että mene pois, ei saa tuijottaa toisten kotiin....Mä kävisin sanomassa myös vanhemmille asiasta.

Tiedetään, tiedetään että minun tehtävä olisi asiaan jollain lailla puuttua mutta jotenkin ajattelin että kai se äitikin katsoo edes ikkunasta mitä se "pikku-liisa" tekee jos ei melkein tuntiin ole kuulunut esim. leikkimisen ääntä. Telkkaria ei nää ikkunasta, ainostaan meidän makoilevan sohvalla. Eikö kenestäkään muusta tunnu hankalalta asiaan puuttuminen?

Ihan asian vierestä mutta mä jotenkin vierastan lapsia :/ Siis ehkä veljen lapset on ainoot jota uskalla vähän komennella mutta siis kaikki muut on jotenkin sellaisia "pelottavia" siis ihan tosi! En uskalla ottaa syliin jne. siksi kai tämäkin asia on jotenkin hankalaa... jospa sitä sitten tämän oman lapsen myötä pääsis samoille aaltopituuksille lapsien kanssa!

Alkuperäinen kirjoittaja koi:
Eikö kenestäkään muusta tunnu hankalalta asiaan puuttuminen?

Musta tuntuis hankalammalta olla puuttumatta. Ekaks sanoisin tytölle rautalangasta vääntäen, että meidän aidan yli EI kurkita/tuijoteta, ja meidän koira saattaa puraista. (vaikkei edes pitäisi paikkaansa) .Ja seuraavaksi menisin vanhempien ovelle, ja pyytäisin hieman keskustelemaan käyttäytymisestä...

No kyllä minusta olisi vaikea sanoa tuosta asiasta lapsen vanhemmille: "teidän tyttö tuijottaa..."
4-vuotiaat on uteliaita eivätkä välttämättä tajua vihjailua ja sitä, että tekevät väärin tuijottaessaan. Itse puhuisin joskus tytölle asiasta ja voithan sinä joskus kysyä häneltä, että miksi tuijottaa.

Mun mielestä taas koiran puremisella uhkailu ei ole kenenkään edun mukaista :(
Täytyy nyt katsoa miten asian hoitaa kun rupeen enemmän tuolla pihalla pyörimään, ei vaan huvita tämän takia!

Siis olen tervehtinyt ja kysellyt lapsen ikää jne joskus viime kesänä mutta vastausta ei kuulu ainoastaan suu auki toljottaa takaisin kun näin olen tehnyt... siis oikeesti tää tuntuu tosia vaikealta!

Siis olen tervehtinyt ja kysellyt lapsen ikää jne joskus viime kesänä mutta vastausta ei kuulu ainoastaan suu auki toljottaa takaisin kun näin olen tehnyt... siis oikeesti tää tuntuu tosia vaikealta!

viime kesänä se on ollut 3v. onko sulla omia lapsia???

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava omaskakas:
Eikö kenestäkään muusta tunnu hankalalta asiaan puuttuminen?

Ei...mun mielestä on suorastaan liiankin helppoa vihjaista naapurin lapselle tai sen vanhemmille jos joku mättää :xmas:

no mä olen sellanen "nössykkä" et ihan vähällä en kyllä sais asiasta sanottua..mun on muutenkin tosi vaikea komentaa vieraitten lapsia

En tarkoittanutkaan että uhataa, että koira puree, vaan sanotaan, että saattaa puraista vieraita... Ainakin oma tyttö on just niin koirien perään, että saattaisin hyvinkin kuvitella sen jonkun aidalle tuijottelemaan ja odottelemaan koiraa... Ja jos tietäisin, niin ehdottomasti kieltäisin!
Sitäpaitsi, koira saattaa purra... :(

Olen raskaana seitsemällä kuulla ja ensimmäistä osotan.. ja kyllä, se oli viime kesänä kolmen kun äiti minulle tämän tiedon kertoi kun tyttö ei vastannut! Siis äiti tietää hänen roikkuvan aidalla ja ei siihen millään tavoin puutu! tai ainakin olen siinä ymmärryksessä koska varmasti kuka tahansa äiti katsoo mitä lapsi tekee pihalla jos tunnin on olut hiljaista. Jotenkin siis se minun opastus tuijotuksesta tuntuu tungettelevalta ja varpaile astumiselta... *huokaisee syvään*

Alkuperäinen kirjoittaja Passepartout:

En tarkoittanutkaan että uhataa, että koira puree, vaan sanotaan, että saattaa puraista vieraita... Ainakin oma tyttö on just niin koirien perään, että saattaisin hyvinkin kuvitella sen jonkun aidalle tuijottelemaan ja odottelemaan koiraa... Ja jos tietäisin, niin ehdottomasti kieltäisin!
Sitäpaitsi, koira saattaa purra... :(

Olen tytön äitille sanonut että kaikki meidän koira vieraat eivät ole lapsirakkaita vaan saattavat oikeesti purra! Tämän onneksi sanoin ennen kuin eräs koiramme leikittäjä kävi rähähtämässä hampaat irvessa aidalla! Lpsi toki tilannetta säikähti pahasti mutta äiti ei...

MIKSI tyttö tuijottaa? Onko se hänelle ainoa keino edes yrittää kommunikoida tai olla mukana maailman menossa? 4-vuotiaan kanssa voi jo puhua, tai edes yrittää. Minä luultavasti kysyisin tytöltä, mikä niin kiinnostavaa on, että malttaa pitkiä aikoja ikkunastamme tuijotella... Ja kertoisin, miltä se minusta tuntuu

Kumma juttu, suurin osa asioista hoituisi yksinkertaisesti, jos ihmiset puhuisivat, kysyisivät ja kuuntelisivat.

lapsi tuntuu olevan erityisen kiinnostunut sinusta :) Voisiko olla, että ihmettelisi vauvamasua tai sitten sinä näytät hänen silmiinsä prinsessalta :) Itse juttelisin joskus tytölle, aluksi ihan niitänäitä ja sitten sanoisin jotain tuijottamisesta esim. "miksi sinä katselet meidän talolle päin?" tai jotain.

Mainitsisin kyllä hänen äidilleenkin siitä ja jotenkin niin, että "mikähän tyttöä niin kovasti kiinnostaa kun tuijottelee" ja pyytäisin juttelemaan asiasta tytölle ja kysymään syytä (ihan mielenkiinnosta :D ) Niin ja koirajutusta toki kannattaa mainita.

...tiedän tunteen ap; meidän talossa asuu parikin näitä "toljottajalapsia", joista ei irtoa minkäänlaista kontaktia jos juttelee/moikkaa/yrittää komentaa... Samoin kun oltiin viime viikolla oman likan kanssa uimassa, yksi noin 5-vuotias tuijottaja vahtasi vartin pukukopissa kun kuivailin ja puin itseäni uinnin jälkeen, aarrggh!

Ja siitä olen samaa mieltä, että tyyliin "teidän lapsi tuijottaa" ois kyllä tosi vaikea mennä sanomaan naapurille. Voisitko sanoa koiran varjolla asiasta, esim. että se hermostuu kun tuijotellaan hiljaa pitkiä aikoja?

Hmm... tuon koiran varjollahan voisi tätä tilannetta lähteä purkamaan, juuri että koira ei pitä että sitä kauan hiljaa tuijottaa vaan kokee sen uhkana! Täytyy asiasta tytölle puhua niin että äitee on pihalla kuulemassa tämän myös jos vaikka ymmärtäisi aikuisena yskän että oikeesti meitä häiritsee se aidalla roikkuminen.

Hmm... tuon koiran varjollahan voisi tätä tilannetta lähteä purkamaan, juuri että koira ei pitä että sitä kauan hiljaa tuijottaa vaan kokee sen uhkana! Täytyy asiasta tytölle puhua niin että äitee on pihalla kuulemassa tämän myös jos vaikka ymmärtäisi aikuisena yskän että oikeesti meitä häiritsee se aidalla roikkuminen.

Miksi tehdä yksinkertaisesta asiasta hankala?

Yhteistyössä