Naapurin 8v. tyttö taas lapsenvahtina :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyylä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyylä

Vieras
Meillä asuu naapurissa perhe jossa vanhin lapsi on 8v. Tämä tyttö usein pienempien sisarusten kanssa pihalla. Lapsia yhteensä 5. Näistä pienin on n. puolen vuoden ikäinen. Tänään sitten tuo pienin oli tämän tyttön ja hänen kaverreiden leikieissä tossa pihalla mukana, tytöt työntelivät vauvaa rattaissa ja nostelivat välillä penkille makaamaan ja unohtivat sitten vahtiakin vauvaa joka tippui penkiltä :( Silloin menin juttelemaan tytöille, he kertoivat leikkivänsä kotia ja tämä pikkusisko oli leikeissä heidän vauva. Perheen äiti oli kuulemma kaupassa. Keskimmäiset pojat 3 ja 4 v. huitelivat naapuripihoilla ja ei tämä tyttö niiden perään katsonut, eikä mielestäni täydykään vaan äidin pitäisi olla paikalla.
Olin siinä sitten tyttöjen kaverina pihalla kunnes äiti tuli ja kerroin tytöille mitä vauvan kanssa voi ja ei saa tehdä ettei vahinkoja tulisi.
Äiti tuli kaupasta ja sai raivarin tälle 8-vuotiallle kun ei ole kunnolla vahtinut. Minä puolestani suutui tälle äidille ja puolustin tyttöä.
Sinne se äiti meni isoman tytön ja vauvan kanssa sisälle ja jätti 3 ja 4-vuotiaat pojat pihalle. Tosin aina nuo ovat pihalla ilman valvontaa. Isoin pojista on 7v. häntä en nähnyt koko aikana.
Nämä pienemmät sisarukset ovat ulkoilleet tämän tytön kanssa jo pitkään ja läheltä piti tilanteita on ollut useasti, aina joku naapuri sitten tullut hätiin. Perheen äiti vaan haukkuun rasistiksi jos menee asiasta sanomaan.
Mitä voin tehdä? Vai voinko mitään?

kiva tehdä lapsia. mutta vahtiminen ja hoitaminen itse on rankkaa.

siksi voi lässyttää, että juuri sukupuolista tytöillä on joku hoivavietti. ja se on muka ihan jotain luonnollista ja niin pois päin.
vaikka se sama vietti kehittyisi tällä 7v pojalla jos hän joutuisi olla iso ja vahtia pienempiään 1-2-vuotiaasta alkaen. kuri olisi sama ja haukut tulisi jos ei onnistuisi.

ja ei en hyväksy että alaikäinen joutuu vahtia ilmaiseksi toisten kakaroital jos jaksaa niitä tehdä, niin jaksaa ihan itse vahtia ja kasvataa ne. aina. kaikki.

:o Meillä eiskoinen kohta 8v, enkä voisi kuvitellakaan että 2 min pidempää aikaa jättäisin pieniä hänen katsottavakseen. Ja tällöinkin on EHDOTON vauvannostokielto yms.

Tyttö on kyllä luotettava sinänsä, mutta LAPSI.

Alkuperäinen kirjoittaja kyylä:
Meillä asuu naapurissa perhe jossa vanhin lapsi on 8v. Tämä tyttö usein pienempien sisarusten kanssa pihalla. Lapsia yhteensä 5. Näistä pienin on n. puolen vuoden ikäinen. Tänään sitten tuo pienin oli tämän tyttön ja hänen kaverreiden leikieissä tossa pihalla mukana, tytöt työntelivät vauvaa rattaissa ja nostelivat välillä penkille makaamaan ja unohtivat sitten vahtiakin vauvaa joka tippui penkiltä :( Silloin menin juttelemaan tytöille, he kertoivat leikkivänsä kotia ja tämä pikkusisko oli leikeissä heidän vauva. Perheen äiti oli kuulemma kaupassa. Keskimmäiset pojat 3 ja 4 v. huitelivat naapuripihoilla ja ei tämä tyttö niiden perään katsonut, eikä mielestäni täydykään vaan äidin pitäisi olla paikalla.
Olin siinä sitten tyttöjen kaverina pihalla kunnes äiti tuli ja kerroin tytöille mitä vauvan kanssa voi ja ei saa tehdä ettei vahinkoja tulisi.
Äiti tuli kaupasta ja sai raivarin tälle 8-vuotiallle kun ei ole kunnolla vahtinut. Minä puolestani suutui tälle äidille ja puolustin tyttöä.
Sinne se äiti meni isoman tytön ja vauvan kanssa sisälle ja jätti 3 ja 4-vuotiaat pojat pihalle. Tosin aina nuo ovat pihalla ilman valvontaa. Isoin pojista on 7v. häntä en nähnyt koko aikana.
Nämä pienemmät sisarukset ovat ulkoilleet tämän tytön kanssa jo pitkään ja läheltä piti tilanteita on ollut useasti, aina joku naapuri sitten tullut hätiin. Perheen äiti vaan haukkuun rasistiksi jos menee asiasta sanomaan.
Mitä voin tehdä? Vai voinko mitään?

Minä tekisin lastensuojeluilmoituksen seuraavan kerran kun ovat keskenään kotona.

Niin se maailma muuttuu: nykyään tuo on (syystäkin) tuomittavaa, mutta ennen aivan normaalia. Mun äiti vahti veljeään neljävuotiaana, useamman vuorokauden keskellä metsää sijainneessa kotimökissä. Kerran päivässä kävi joku naapuri vilkaisemassa..

Alkuperäinen kirjoittaja :/:
Niin se maailma muuttuu: nykyään tuo on (syystäkin) tuomittavaa, mutta ennen aivan normaalia. Mun äiti vahti veljeään neljävuotiaana, useamman vuorokauden keskellä metsää sijainneessa kotimökissä. Kerran päivässä kävi joku naapuri vilkaisemassa..

ja koska ennen tehtiin noin niin sen pitäisi olla nykyäänkin ihan normaalia ja hyväksyttyä?

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
:o Meillä eiskoinen kohta 8v, enkä voisi kuvitellakaan että 2 min pidempää aikaa jättäisin pieniä hänen katsottavakseen. Ja tällöinkin on EHDOTON vauvannostokielto yms.

Tyttö on kyllä luotettava sinänsä, mutta LAPSI.

Meillä esikoinen 7v ja hän "hoitaa" vauvaa noin 5 min maksimissaan. Esim. ajan kun vien koirat häkkiin tai roskat ulos. Ja nostaa ei saa missään nimessä. Tänään kyllä olivat vaunuilemassa naapurissa pappan luona ja mä vahdein vadelmapensaasta.

Mä en uskaltaisi antaa hoitaa yksin koska tiedän kuinka rakas tuo veli siskoille on, ne ei varmaan ikinä toipuis jos kävisi jokin vahinkoa tai jotain vahinkoa tapahtuisikin.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
ei vauvaa voi 8v. hoitoon jättää.

Voi jättää hetkeksi, kun äiti käy kaupassa.. Jos esim. yksinhuoltaja, tällaisia ratkaisuja tehtävä.. Koko työpäiväksi onkin sitten jo aivan eri juttu..

Jos soitat sossuun, tee se sitten aivan reilusti omalla nimelläsi ja ota vastuu ilmoituksestasi äläkä ole raukkis joka soittaa nimettömänä selän takana.. Kun perhe saa tietää kuka ilmoituksen teki, otat vastuun teostasi myös silloin..

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Ap:n tunnustus rukousketjussa. Provoa tää oli! !
En ole tällä palstalla kirjoittanut moneen kuukauteen ja nytkin vaan tämän jutun ja provo tämä ei ole vaikka jotkut niin huutelee. Vaika mulle on ihan sama pitääkö joku tätä provona, tätä tilannetta olen nyt seuraillut jo ehkä liiankin pitkään. Sillä mistä tämä perhe on kotoisin ei ole mun mielestä merkitystä. Oon vaan huolissani lapsista jotka muuten on todella ihania ja meidän lapset tykkään niiden kanssa tuossa pihalla leikkiä.

Yhteistyössä