Munasolujen luovutus - kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Pohdin tässä parhaillaan että pitäisiköhän luovuttaa munasoluja, meillä lapset on tässä, kolme tyttöä, joista nuorin on 2kk. Aion kuitenkin käydä sterilisaatiossa, mutta sitä ennen voisin antaa jollekin tuon ihanan elämän lahjan.:)

Onko kukaan paikallaolijoista luovuttanut munasoluja? Miten se käytännössä toimii?

Munasoluja voi luovuttaa vaikka olisi tehty sterilisaatiokin. Itse olen luovuttanut kaksi kertaa. Hormonilääkitys tulee kuten normaaleissakin hoidoissa, itse siirtoa vain ei tehdä. Lääkkeet varmaan vaihtelevat eri klinikoilla ja toki luovuttaminen on muutenkin aika yksilöllistä. Minulle ei tullut sivuvaikutuksia ja munasoluja kerättiin molemmilla kerroilla reilu 20 kpl.

Ensin kannattaa ottaa yhteys klinikkaan :) Sieltä kertovat sitten lisää.

Yksityisille klinikoille on annettu suositus maksaa korvaukseksi 250 e/luovutuskerta. Lisäksi korvataan matkat halvimman julkisen mukaan ja useimmilla klinikoilal lisäksi 23 euroa korvausta jokaisesta käynnistä.

Olen luovuttanut kolmesti ja tällä viikolla klinikalta soitettiin ja pyydettiin luovuttamaan neljännen kerran. En kuitenkaan enää lupautunut tulemaan, sillä vaikka tarkoituksenani oli luovuttaa kaikki 5 mahdollista kertaa, olen ollut joka kerta niin kipeä, etten enää koe sitä rubmaa niin palkitsevana, että haluaisin siihen vielä lähteä.

Ja silloin se tosiaan kannattaa jättää tekemättä, jos sydän ei ole enää mukana. Rahan vuoksi ei tulisi pieneen mieleenikään lähteä itseäni rääkkäämään, eli vaikka saisin kymppitonnin, niin kyllä tämä oli nyt tässä. Poikkauksena lupasin harkita asiaa vakavissani uudelleen siinä kohtaa, jos joku luovuttamillani soluilla lapsen saaneista pareista (tällä hetkellä yksi pari odottaa lasta) haluaisi geneettisesti täyssisaruksen lapselleen.

Käytäntö lyhykäisyydessään on sellainen, että ensin soitto klinikalle, sitten käynti, verikokeet, sukupuolitestit, kromisomitutkimukset ja psykologin haastattelu. Tämän jälkeen alkaa hoidot. Noin 2 viikon ajan pistettiin 1-2 kertaa päivässä (ei sattunut lainkaan) hormoonia mahaan ja sitten oli punktio. Punktio on mulla ollut joko kivuton tai ikävästi nippaillut, mutta en voi sitä kivuliaaksi kutsua. Moni muu kokee nimenomaan punktion kivuliaaksi. Siellä saa kyllä tujut tropi tuonensisäisesti, joten en tainnut tajuta maasta, saati kuusta oikein mitään. Pari tunnin levon jälkeen saa lähteä kotiin.
Moni on tässä kohtaa ihan kunnossa, kun ei olisi luovuttamassa ollutkaan, mutta mulla alkoi tuosta eteenpäin 2 viikon kovat kivut. Mulla on oikeastaan aina ollut kovat kuukautiskivut, ovulaatiokivut yms. eli olen aika herkkä "naistenvaivojen" suhteen ja koen ne kovin kivuliaiksi. Ehkä siksi olin niin pitkään kipeä?

Ehdottoman iloinen olen kolmesta luovutuksestani ja vähän harmittaa, etten enempään pysty. Tai toki pystyisin, mutta koen sen niin raskaaksi, etten sitä enää halua tehdä. Aivan huippua, että joku on nyt saamassa lapsen. Koen, että homma todella kannatti :)

Rahallinen korvaus oli 500-650€ kerrasta riippuen, mutta se rahallinen korvaus ei ole vakio, vaan muodostuu erilaisista kuluista ja niiden korvauksista. Tähän vaikuttaa mm. kotisi etäisyys klinikasta (kilometrikorvaukset), klinikkakäyntien määrä, lasten lukumäärä jne. Luovutuspalkkio on 250€ ja siihen päälle tulee muut korvaukset, klinikasta ilmeisesti riippuen.

[QUOTE="vieras";24654937]Yksityisille klinikoille on annettu suositus maksaa korvaukseksi 250 e/luovutuskerta. Lisäksi korvataan matkat halvimman julkisen mukaan ja useimmilla klinikoilal lisäksi 23 euroa korvausta jokaisesta käynnistä.[/QUOTE]

Meillä korvattiin matkat kilometrikorvauksina, eli ei halvimman mukaan.

Yhteistyössä