Mulla palaa käpy tuon neljävuotiaan kanssa *räyh*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Siis haloo te olette AIKUISIA!! Mitä ihmettä te tuutte näille palstoille vinkumaan ja märisemään jos ette sitten kestä kritiikkiä ja neuvoja??

Te ite ootte ne muksunne halunneet!!

Ja lisäyksenä vielä,että KYSYINKÖ mä neuvoa keneltäkään? PYYSINKÖ mä keneltäkään kasvatusneuvoja? :) Ihan kiva että joillain niitä riittää aina takataskussa muille heitettäväksi,mut ihan sitä mä en tässä nyt hakenut ;)

Älä nyt provosoidu tollasista kommenteista. Mutta tuohon "kysyinkö mä neuvoa", niin ainakin itse olen tottunut sellaiseen ihmisen väliseen vuorovaikutukseen, että jos joku murisee jostain asiasta, niin on täysin LUONNOLLISTA, että voidaanmyös yhdessä miettiä ja ehdotella, mitä voisi tehdä toisin tai antaa niitä neuvoja jne.

Totta,mut mä arvostan myös sitä jos se on asiallista,realistista ja neuvoja antava haluaa ihan vilpittömästi tietää lisää tilanteesta paremman kokonaiskuvan muodostamiseksi eikä vetele omia linjojaan niinkuin itselleen sopii. Tosiaan tuolla muutama ihan järkiehdotuskin tuli konkreettisella tasolla,kiitos niistä :) Mut osa taas oli sitä tasoa,että jos olisin kirjoittanut otsikkoon että "mistähän kesätöitä?" niin kommenttinä ois tullu että "lusmu,hanki ammatti!". Että se siitä rakentavasta keskustelusta :D Ja tuolla joku kertoo minulle faktana että meillä ei ole kuria,kun vastaan että valitettavasti hän on väärässä,niin vastaus on että "enpäs oo,kyllä mä tiedän". Että sellasta :D

Mut osa taas oli sitä tasoa,että jos olisin kirjoittanut otsikkoon että "mistähän kesätöitä?" niin kommenttinä ois tullu että "lusmu,hanki ammatti!". Että se siitä rakentavasta keskustelusta :D Ja tuolla joku kertoo minulle faktana että meillä ei ole kuria,kun vastaan että valitettavasti hän on väärässä,niin vastaus on että "enpäs oo,kyllä mä tiedän". Että sellasta :D

Joo, mutta palstahan TIETÄÄ kaiken... :D Valitettavasti nämä tietäjien kommentit vaan täytyy yrittää koittaa ohittaa, vaikka se aina ei helppoa olekaan.

Mutta joo, palatakseni asiaan, niin tiedän kyllä tasan tarkkaan mitä tarkoitat ja siksi kyselinkin jo aiemmin noista lapsen spontaaneista mahdollisuuksista toimittaa itsekseen kaikenlaista. Tämä meinaan meillä auttoi huomattavasti (kyseessä tosin 4v tyttö), kun tajuttiin laittaa kodin puitteet sellaisiksi, että lapsi oikeasti kykenee itse aloittamaan tekemisiä ilman, että pitää pyytää äidin/isän apua. Näin omatoiminen leikki ja tekeminen alkoi pikkuhiljaa kasvaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mut osa taas oli sitä tasoa,että jos olisin kirjoittanut otsikkoon että "mistähän kesätöitä?" niin kommenttinä ois tullu että "lusmu,hanki ammatti!". Että se siitä rakentavasta keskustelusta :D Ja tuolla joku kertoo minulle faktana että meillä ei ole kuria,kun vastaan että valitettavasti hän on väärässä,niin vastaus on että "enpäs oo,kyllä mä tiedän". Että sellasta :D

Joo, mutta palstahan TIETÄÄ kaiken... :D Valitettavasti nämä tietäjien kommentit vaan täytyy yrittää koittaa ohittaa, vaikka se aina ei helppoa olekaan.

Mutta joo, palatakseni asiaan, niin tiedän kyllä tasan tarkkaan mitä tarkoitat ja siksi kyselinkin jo aiemmin noista lapsen spontaaneista mahdollisuuksista toimittaa itsekseen kaikenlaista. Tämä meinaan meillä auttoi huomattavasti (kyseessä tosin 4v tyttö), kun tajuttiin laittaa kodin puitteet sellaisiksi, että lapsi oikeasti kykenee itse aloittamaan tekemisiä ilman, että pitää pyytää äidin/isän apua. Näin omatoiminen leikki ja tekeminen alkoi pikkuhiljaa kasvaa :)

Pojalla on oma huone missä säilyttää lelunsa ja kirjansa ja kaikki on ihan käden ulottuvilla :) Nyt kun tässä hetken rauhotuin ja laskin kymmeneen,niin tulin siihen tulokseen että voihan se hyvin olla että sekä mulla että pojalla on ollut lomasta niin korkeat odotukset ja ollaan vasta puoltoista viikkoa oltu,niin tää purkautuu nyt molemminpuolisena turhautumisena..poika on tietysti odottanut että saadaan touhuta kaikkea yhdessä ja mä oon odottanut että saan olla pojan kanssa plus tehdä kerrankin kotihommia ihan rauhassa ja antaumuksella. Ja sit kun ei totuus vastannutkaan ihan kuvitelmia niin kumpaakin kiukuttaa :/ Mut kyl se tästä,viimestään sit kun mies jää kans lomalle viikon päästä niin meitä on sit kaks täällä touhuamassa :)

Pojalla on oma huone missä säilyttää lelunsa ja kirjansa ja kaikki on ihan käden ulottuvilla :) Nyt kun tässä hetken rauhotuin ja laskin kymmeneen,niin tulin siihen tulokseen että voihan se hyvin olla että sekä mulla että pojalla on ollut lomasta niin korkeat odotukset ja ollaan vasta puoltoista viikkoa oltu,niin tää purkautuu nyt molemminpuolisena turhautumisena..poika on tietysti odottanut että saadaan touhuta kaikkea yhdessä ja mä oon odottanut että saan olla pojan kanssa plus tehdä kerrankin kotihommia ihan rauhassa ja antaumuksella. Ja sit kun ei totuus vastannutkaan ihan kuvitelmia niin kumpaakin kiukuttaa :/ Mut kyl se tästä,viimestään sit kun mies jää kans lomalle viikon päästä niin meitä on sit kaks täällä touhuamassa :)

Tuo on varmasti totta. Itse olen samanlainen, odotukset aina korkealla ja sitten jos ei kaikki menekään putkeen, niin maailma tuntuu kaatuvan päälle jne. Onneksi miehesikin on pian jäämässä lomalle :) tsemppiä teille!

Alkuperäinen kirjoittaja äh ei jaksa vääntää ku et kerta tajua mitä teet lapsellesi:
Alkuperäinen kirjoittaja "paapopaapo" äitejä:
Alkuperäinen kirjoittaja aina näitä "paapopaapo" äitejä valittamassa täällä:
Aloittajalla ei ole homma hanskassa lapsensa kanssa. Olet päästänyt sen liian helpolla ja kuritta kasvatttanut. Nyt sit maksat ihan omista virheistäsi. Hauskaa loppuelämää teille :) Kannattaa hommata apua mahdollisimman pian ennen kuin lapsi vie koko vallan talossa tai se on kyllä sen jo tehnyt, mut ha tosiaan apua ja korjatkaa tilanne.
Kuulostaa ihan tosiaan siltä, et se kakara pompottaa sua menen tullen :)

Ahaa :D Kertoisitko tarkemmin mitä mä oon käytännön tasolla tehnyt väärin? Osaisin sit kasvattaa jatkossa paremmin?

Pidä sille lapsellesi kunnon rajat. Seuraamuksia pitää olla jos ei tottele ja ole hiljaa. Neljä vuotias ymmärtää tuollaisen asian hyvin kun jo paljon pienempikin jo tajuaa.
Neljä vuotias ei käyttäydy noin jos tietää, että huonosta käyttäytymisestä seuraa jotain hänelle inhottavaa. Ja niistä asioista ei lipsuta jos jotain sanotaan. Tuosta sinun viestistäsi saa selvästi sellaisen kuvan, että teillä ei näin ole menetelty. Hyvästä käyttäytymisestä voi palkita jollain mukavalla, mutta jos homma ei toimi niin ei sitten sitä mukavaakaan tule.
Itse esim jos lapsi tykkäisi lähteä esim vaikka sinne kirjastoon niin en lähtisi jos huonosti käyttäytyy. Lapselle on opetettava, että huudolla ei saa periksi mitään.
Tämä on minun mielestä kaiken a ja o, minkä niin moni vanhempi unohtaa. Ihan kuin ne lapset menisi rikki jos niitä komentaa tai saisi jotain vaurioita.

öö..meillä on rajat kyllä..enkä nyt oikein ymmärrä että mistä sä nyt sait päähäsi ettei meillä käytetä rangaistuksia tai kehuja? En mielestäni sanonut niin missään viestissä,eli päättelit sen omasta päästäsi koska SUN mielestä nelivuotias ei käyttäydy noin? Tosi kiva että jaksoit kehitellä päässäsi kokonaisen tarinan ihan mua varten,mutta ikävä sanoa että olet väärässä ja sun mielikuvasi meni metsään :)

Siis ei mennyt pieleen. Ja sanoit, että lapsesi huutaa ja kiljuu koko ajan. Se tarkoittaa sitä, että rajat puuttuu tai niistä lipsutaan. Ei muuten niin tee. Ihan oikeasti ymmärrä jo :)
Mutta jos halua elämästäsi kurjaa niin jatkat samaan malliin. Tekisit edes lapsellesi palveluksen jos sitä rakastat ja olisi johdonmukainen.
En ymmärrä miksi nariset täällä jos kaikki kerta on hyvin ja et neuvoja kaipaa, muuta kuin et meidän lapsi on samanlainen ja plaaplaaplaa. Yrität nostaa itsesi arvoa sillä jotenkin ja tunetmaan itsesi paremmaksi vanhemmaksi vaikka tosuus on se että et osaa lastasi kasvattaa.

Mä en edelleenkään ymmärrä mistä sä päättelit ton kaiken. Siis tarkoittaako sun mielestä lapsen kiukuttelu sitä että rajoja ei ole? Mun elämä ei ole kurjaa,kiitos vaan. Ja kai täällä saa narista jos siltä tuntuu ;) joskus vaan kaipaa ihan sitä vertaistukea tai lohtua siihen että muitakin on ja toi on ihan normaalia. Mutta sä saat kaikessa rauhassa olla sitä mieltä että mä en osaa lastani kasvattaa,valitettavasti mä en voi sun elämästä tehdä mitään vastaavia johtopäätökisä koska en sua tunne,enkä tiedä kuka siellä toisessa päässä näitä tekstejä suoltaa. Ja neuvoja en kysynyt ;) Muistaakseni sanoin jo tossa aiemmassa viestissä että meillä on käytössä se kahden varoituksen taktiikka,kolmannesta jäähylle. Joka kerta. mä en ole niitä ihmisiä jotka napsivat luunappeja ja pöllyttävät hiuksista,sori.

Ja lopuksi: Laitatko tähän listaa että mitä mä tein väärin eilen kello 12? Tai toissapäivänä siinä välipalalla? Tai mitä mies teki väärin viikonloppuna iltapesuilla? Miten sä teksit näissä tilanteissa toisin?

Voi ei sä siis ja miehes tosiaankin kuritat lastasi ihan oikeasti luunapein ja tukkapöllyin. tiedätkö,että se ei ole sallittua. Sietäisit joutua vakilaan sekin , en viitsi sanoa edes mikä. Hyi sua. Ei ole ihme jos lapses huutaa koko ajan.

Yhteistyössä