muita luomusynnyttäjiä?

  • Viestiketjun aloittaja elina
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
olen "synnyttänyt" rv14 keskenmenon ilman lääkkeitä, ja kyllä sattui. tosin uskon että kipu johtui osaksi siitä ettei vauvaa tullut elossa, "synnytys" oli turha.

On tosi eri synnyttää rv 14 kuin rv >35 oli vauva elossa tai ei!! Ja jos vauvasi ei ollut rv 14 elossa ei se todellakaan ollut turha!! pitäähän se saada ulos kohdustasi keinolla millä hyvänsä.

Jossain kerroit että jos synnytyksesi alkaa luomuna, viet sen myös luomuna loppuun asti! Toivon että "heräisit" ja osaisit mennä synnyttämään avoimella mielellä ilman suunnitelmia (toki toivomuksia voi olla). Pahimmillaan voi käydä niin että ellet ota kätilön näkemää ja tarvitsemaa kivunlievitystä vastaan joudut kipushokkoon ja siitä seuraa hätäsektio, jonka itse aiheutat täysin!!
hmm..miten tuo on lääketieteellisesti mahdollista?

siis vahingoittaa vauvaa jos ei käytä lääkkeitä? en ymmärrä, en ikinä ole kuullutkaan että luomusynnyttäjä olisi tappanut vauvansa luomusynnytyksen takia.

miten vauva voi kärsiä siitä, ettei ota lääkkeitä? onko siitä jotain faktatietoa, tutkimuksia?

ja edelleen, jos synnytys käynnistetään keinotekoisesti, niin uskon että voin tarvita lääkkeitä.

ja jos on olemassa lääkkeitä, mitkä eivät _mitenkään_vaikuta_vauvaan_ niin kyllä otan niitä.
niitä ei vaan taida olla olemassa.. :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Todella fiksua käyttäytymistä :/

Meinaatko että esim minä, joka otin kohdunkaulapuudutteen kun tuntui etten enää kestä ilman mitään olen sitten jotekin naurettava ja muuta?
Tuo kirjoittajan asenne on naurettava. Minua ärsytti tuollaiset kaikkitietävät kommentit ekassa raskaudessa ja ärsyttää yhä. Kirjoittaja on tietävinään, miltä apn synnytys tuntuu vaikka omalla asenteellaankin siihen voi vaikuttaa, mitä kestää ja ei. Tiesin, että en missään nimessä ottaisi epiduraalia koska minulle kauheinta olisi ollut olla jalaton ja maata sängyssä. Sen sijaan synnytyskipuun olin asennoitunut ja näin ollen kestin sen alusta loppuun. Kipuun kun ei kuole.[/quote]

Kyllä, omalla asenteella voi toki vaikuttaa tulevaan synnytykseen. Koen että itsekin siinä onnistuin, ajatuksena kun oli mennä niin pitkälle ilman lääkeellistä kivunlievitystä kun kestän luottaen lämpöön, liikkeeseen ja ukon hieronta-palveluun. Mutta ennen synnytyksen loppua kohtasin sen pisteen missä en enää kestänyt supistusten kipua, vaikka kuinka olin tsempannut itseäni että jokainen supistus auttaa lasta maailmaan ja ollaan lähempänä maalia. Itsekin ajattelin (ja tulen ajattelemaan seuraavasakin synnytyksessä, ehkä vielä lujemmin) että epiduraalia en halua, ELLEI kivut ole kertakaikkiaan liikaa ja mikään muu ei auta, eli pidän sen viimeisenä oljenkortena. Ja kyllä, kipuunkin voi kuolla. Ei ehkä synnytys tilanteessa, mutta mahdollista se on.

Mutta Siiri on siinä varsin oikeassa, että luomusynnytys ei kestään tee täydellistä äitiä, ei edes parempaa kun toinen kaikkien mahdollisten lääkkeiden avustamana synnyttänyt. Äitiys on tavattoman Paljon muutakin kun se muutoma hassu hetki milloin lapsi maailmaan pukataa.

Minusta on naurettavaa lähteä synnyttämään sillä asenteella että on valmiiksi päättänyt ja lyönyt lukkoon mitä tulee tapahtumaan, oli se sitten täysin luomusti hoidettu synnytys tai että ottaa heti sairaalan ovella kaiken mahdollisen kivun lievityksen minkä vaan saa. Avoin mieli ja itsensä kuuntelu on hyvät avaimet synnytykseen mentäessä.[/quote]

Tätä peesaten...
Äärimmäinen ja tinkimätön asenne on arveluttavaa ja vaarallista kaikessa, myös synnytystilanteessa. Aktiivinen synnytys on positiivinen asia, josta on varmasti hyötyä, mikäli äiti näin kokee ja elää synnyttäessään hetken kerrallaan, itseään kuunnellen.
Jos synnytys on säännöllinen ja äidin subjektiivinen vointi sellainen, ettei raflaavia lääkehoitoja tarvita, mikäs siinä ja hyvä niin :) Viisautta on kuunnella omaa kroppaa ja joka tilanteessa olla valmis myös joustamaan omista periaatteistaan.

Synnyttäminen ei ole elämysmatka äidille vaan tapahtuma, joka alkukantaisimmillaan ja luonnollisuudestaan huolimatta on globaalilla mittapuulla ihmisen elämän vaarallisin tapahtuma, sekä äidille että vauvalle.
 
Bannitar
Mulla on muutama luomusynnytys kokemuksena ja voin vain todeta, että eka kerralla ei olisi onnistunut. Kipu tuli/tulee kaikesta valmistautumisesta huolimatta yllätyksenä, mutta toisella kerralla osaa jo vähän enemmän aavistella, mitä latuja homma kulkee.

Eka kerralla olin ajatellut ottaa pcb:n ja se auttoi loistavasti, myöhemmin olen selvinnyt ilman puudutteita, mutta älyvapaan kipeä olen ollut.

Kyllä ne puudutevauvatkin syntyvät ihan terveinä ja vireinä tähän maailmaan. Mutta niitä tapauksia on ollut, että äiti on niin sippi kivusta, että ei jaksa millään enää ponnistaa. Ja juuri siinä ponnistaessa se jytyenergia tarvitaan, kaikesta edellisestä kivusta huolimatta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
hyvä äiti tahtoo tehdä vauvansa parhaaksi, eikä lääkkeet ja mömmöt ole sitä, vaan luonnollinen alatiesynnytys.
Huomauttausin tässä kohtaa että ne parin viimeisen tunnin ajan olevat supistukset ennen ponnistusta voi olla tosi kamalat. Kipua jota et ole voinut kuvitellakkaan.

Eka lapseni tuli maailmaan epiduraalin voimalla. Tämä toinen ilokaasun.
En usko että olisin kestänyt niitä kipuja tästä toisesta ilman ilokaasua. Se vei hetkeksi ajatukset pois muuanne.
Poika oli heti virkeä synnyttyään. Eikä kärsinyt siitä ilokaasusta lainkaan.

Älä ole ehdoton kuten sinulle on sanottu. Sillä ehdottomuus synnytyksen kaltaisissa asioissa ei ole hyväksi.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Mä en tajua tollasta luomusynnytysvouhotusta! Ei varmaan kannata tehdä noin selviä päätöksiä ja maalailla valmiita kuvia jo etukäteen, ettei pettymys ole sitten suuri jos kaikki ei menekään suunnitelmien mukaan - ja harvoinhan ne menevät, kun on synnytyksestä kyse.
Toiset on tuota tyylilajia kuin ap. Tehdään kaikki suunnitelmat valmiiksi ja sitten ehkä voidaan pettyäkin. Itse olen siinä suhteessa luomu, että en tehnyt mitään suunnitelmia. Menin luomuna ilman suunnitelmia synnyttämään, annoin tilanteen ohjata eteenpäin. En tehnyt suunnitelmia etten pety, enkä rakennellut ruusuisia kuvitelmia kivuttomasta synnytyksestä. Otin vastaan sen, mikä tuli ja mikä sillä hetkellä parhaimmalta tuntui. Minulle tuo oli luonnollinen synnytys!
Toi oli hyvin sanottu ja niin totta!
öö..ei ole täällä mitään ruusuisia kuvia synnytyksestä!

olen "synnyttänyt" rv14 keskenmenon ilman lääkkeitä, ja kyllä sattui. tosin uskon että kipu johtui osaksi siitä ettei vauvaa tullut elossa, "synnytys" oli turha.

enkä todellakaan mene kätilölle minkään synnytyssuunnitelman kanssa, enkä masennu jos käytän kivunlievitystä. vauva on tärkein, vauvan takia tahdon olla ilman lääkkeitä, tahdon virkeän ja terveen vauvan.

en välitä siis mistään synnytyskokemuksista, en ole menossa elämysretkelle! :attn:

hyvä äiti tahtoo tehdä vauvansa parhaaksi, eikä lääkkeet ja mömmöt ole sitä, vaan luonnollinen alatiesynnytys.
Olen myös synnyttänyt keskenmenossani rv 13 kaksi sikiötä + istukkaa, ilman lääkkeitä. Hirveät kivut oli silloinkin, mutta ei lähellekään "oikeata" synnytystä. Myös yksi käynnistetty synnytys koettu. Luomusynnytys ollut kestoltaan lyhin ja kivuiltaan karmein. En usko luomun paremmuuteen, palauduin noista muista nopeammin.
 
2xmami
mulla kuopus synty luomuna, ihan sen takia luomuna ku ei keretty antaan puudutuksia ku tuli niin nopeesti.esikoisella sain kohdunkaula puudutuksen ja se oli hyvä.jos kolmas joskus siunaantuu niin varmasti haluan puudutuksen, jos se vaan on mahdollista. jos ap:lla kyseessä ensimmäinen synnytys, niin luulen et synnytykses haluatki puudutuksen.
 
Täällä eka tuli maailmaan epiduraalin ja kohdunkaulanpuudutteen saattelemana. Toka tuli pelkällä ilokaasulla. JA minulla paremmat kokemukset on tuosta jälkimmäisestä. Tätä kolmatta "hakiessani" ajattelin, että korkeintaan ilokaasua ja kohdunkaulanpuudutteen pyytäisin, mutta en mene suunnittelemaan liian aikaisin liian tarkkaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Bannitar:
Mulla on muutama luomusynnytys kokemuksena ja voin vain todeta, että eka kerralla ei olisi onnistunut. Kipu tuli/tulee kaikesta valmistautumisesta huolimatta yllätyksenä, mutta toisella kerralla osaa jo vähän enemmän aavistella, mitä latuja homma kulkee.

Eka kerralla olin ajatellut ottaa pcb:n ja se auttoi loistavasti, myöhemmin olen selvinnyt ilman puudutteita, mutta älyvapaan kipeä olen ollut.

Kyllä ne puudutevauvatkin syntyvät ihan terveinä ja vireinä tähän maailmaan. Mutta niitä tapauksia on ollut, että äiti on niin sippi kivusta, että ei jaksa millään enää ponnistaa. Ja juuri siinä ponnistaessa se jytyenergia tarvitaan, kaikesta edellisestä kivusta huolimatta.
juuri muuten luin tutkimuksen, missä oli kyse tästä vauvan kyvystä ryömiä synnytyksen jälkeen imemään rintaa.
ainutkaan epiduraalisynnytyksen kokenut vauva ei ryöminyt nänniä kohden, mutta kaikki luomusynnyttäjien vauvat ryömivät ja osasivat oikean imuotteen.

mielestäni tuo kertoo parhaiten, miten lääkkeet vaikuttavat vauvaan, ne tuhoavat vauvan luontaisia vaistoja.

harmi kun en pistänyt sitä tutkimusta kirjanmerkkeihin, mutta löydätte sen ehkä googlaamalla "birthplan" tai jotain.
 
meillä
En jaksanut lukea mitä vastailtu ja arvaan melkein mitä!

Mutta se oikeastaan on niin, ettei kannata kovin suunnitella... Se menee paremmin niin kun tekee mitä kohdalla sattuu.
Itsellä ollut suunnitelmat ja mikään ei mennyt niin kuin piti.

Viimeisin synnytys oli luomu ja voin sanoa, ettei koskenut ollenkaan kuin ensimmäinen käynnistetty.
Menet vaan positiivisellä asenteella.
Onnea!
 
äippä
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
olen "synnyttänyt" rv14 keskenmenon ilman lääkkeitä, ja kyllä sattui. tosin uskon että kipu johtui osaksi siitä ettei vauvaa tullut elossa, "synnytys" oli turha.

On tosi eri synnyttää rv 14 kuin rv >35 oli vauva elossa tai ei!! Ja jos vauvasi ei ollut rv 14 elossa ei se todellakaan ollut turha!! pitäähän se saada ulos kohdustasi keinolla millä hyvänsä.

Jossain kerroit että jos synnytyksesi alkaa luomuna, viet sen myös luomuna loppuun asti! Toivon että "heräisit" ja osaisit mennä synnyttämään avoimella mielellä ilman suunnitelmia (toki toivomuksia voi olla). Pahimmillaan voi käydä niin että ellet ota kätilön näkemää ja tarvitsemaa kivunlievitystä vastaan joudut kipushokkoon ja siitä seuraa hätäsektio, jonka itse aiheutat täysin!!


siis vahingoittaa vauvaa jos ei käytä lääkkeitä? en ymmärrä, en ikinä ole kuullutkaan että luomusynnyttäjä olisi tappanut vauvansa luomusynnytyksen takia.

miten vauva voi kärsiä siitä, ettei ota lääkkeitä? onko siitä jotain faktatietoa, tutkimuksia?

ja edelleen, jos synnytys käynnistetään keinotekoisesti, niin uskon että voin tarvita lääkkeitä.

ja jos on olemassa lääkkeitä, mitkä eivät _mitenkään_vaikuta_vauvaan_ niin kyllä otan niitä.
niitä ei vaan taida olla olemassa.. :(


Ei ymmärrä, EI! Lue tekstini uudestaan.
hmm..miten tuo on lääketieteellisesti mahdollista? Ja on olemassa sellaisia lääkkeitä jotka eivät vauvaasi vaikuta, kysy esim. neuvolasta! Ja rauhoitu!!
 
vieras
Täällä taas joku himo esikoisen synnyttäjä tallaa ja moralisoi erillailla käyttäytyvien mielipiteet ja kokemukset, mutta juu käyhän ensin siellä synnyttämässä ja tule sitten porisemaan uudelleen.

Ja kyllä laitoin ensisynnyttäjä koska rv14 lapsi on n. 65grammaa ja 12cm kun taas rv40 lapset ovat yleensä n.45-55cm ja 3kg-5kg, ihan pienoinen ero synnytyksissä.
 
vieras
Tekisi mieleni sanoa, että osotas, kun ne kaameat kivut tulet. Yllättävät ensisynnyttäjän aika tavalla! Avoimella mielin synnytykseen, otat vastaan ne kivunlievityskeinot, mitkä tuntuvat siinä hetkessä parhaimmalle. Turha etukäteen meuhkata luomusynnytyksestä. Voihan olla, että kaikki menee hyvin ja ihan luomunu, mutta odota hyvä ihminen ensin sinne synnytykseen!
 
just just
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
juuri muuten luin tutkimuksen, missä oli kyse tästä vauvan kyvystä ryömiä synnytyksen jälkeen imemään rintaa.
ainutkaan epiduraalisynnytyksen kokenut vauva ei ryöminyt nänniä kohden, mutta kaikki luomusynnyttäjien vauvat ryömivät ja osasivat oikean imuotteen.
Sori, mutta tälle on jo pakko :LOL: Ai ihan ryömivät rinnalle :whistle:

 
ap
hups, lapsivedet taisi mennä, iik!!!! :)

soitin synnärille, ja alan valmistautua lähtöön. ihan hyvä aika, rv39+3 tänään. oi kun ihanaa, vauva syntyy!!!!!

vähän jännittää ja pelottaa, vielä ei supistele kipeästi. aika hyvän ajoituksen keksi vaaveli, juuri kun kirjoittelen täällä synnytyksestä.

apuaa!!!!!!!!!!!!!!!! :):):)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Bannitar:
Mulla on muutama luomusynnytys kokemuksena ja voin vain todeta, että eka kerralla ei olisi onnistunut. Kipu tuli/tulee kaikesta valmistautumisesta huolimatta yllätyksenä, mutta toisella kerralla osaa jo vähän enemmän aavistella, mitä latuja homma kulkee.

Eka kerralla olin ajatellut ottaa pcb:n ja se auttoi loistavasti, myöhemmin olen selvinnyt ilman puudutteita, mutta älyvapaan kipeä olen ollut.

Kyllä ne puudutevauvatkin syntyvät ihan terveinä ja vireinä tähän maailmaan. Mutta niitä tapauksia on ollut, että äiti on niin sippi kivusta, että ei jaksa millään enää ponnistaa. Ja juuri siinä ponnistaessa se jytyenergia tarvitaan, kaikesta edellisestä kivusta huolimatta.
juuri muuten luin tutkimuksen, missä oli kyse tästä vauvan kyvystä ryömiä synnytyksen jälkeen imemään rintaa.
ainutkaan epiduraalisynnytyksen kokenut vauva ei ryöminyt nänniä kohden, mutta kaikki luomusynnyttäjien vauvat ryömivät ja osasivat oikean imuotteen.

mielestäni tuo kertoo parhaiten, miten lääkkeet vaikuttavat vauvaan, ne tuhoavat vauvan luontaisia vaistoja.

harmi kun en pistänyt sitä tutkimusta kirjanmerkkeihin, mutta löydätte sen ehkä googlaamalla "birthplan" tai jotain.
ja hopo hopo! olispa mielenkiintoista nahda tuo tutkimus ja kuinkahan monta tutkittavaa siina on ollut :/
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja just just:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
juuri muuten luin tutkimuksen, missä oli kyse tästä vauvan kyvystä ryömiä synnytyksen jälkeen imemään rintaa.
ainutkaan epiduraalisynnytyksen kokenut vauva ei ryöminyt nänniä kohden, mutta kaikki luomusynnyttäjien vauvat ryömivät ja osasivat oikean imuotteen.
Sori, mutta tälle on jo pakko :LOL: Ai ihan ryömivät rinnalle :whistle:
lue kuule vähän vastasyntyneistä faktatietoa. vauvat ryömivät rinnalle, kyllä! oletko kuullut askelrefleksistä? sitähän se lastenlääkäri siellä testaa...

teit itsesi naurettavaksi.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Bannitar:
juuri muuten luin tutkimuksen, missä oli kyse tästä vauvan kyvystä ryömiä synnytyksen jälkeen imemään rintaa.
ainutkaan epiduraalisynnytyksen kokenut vauva ei ryöminyt nänniä kohden, mutta kaikki luomusynnyttäjien vauvat ryömivät ja osasivat oikean imuotteen.

mielestäni tuo kertoo parhaiten, miten lääkkeet vaikuttavat vauvaan, ne tuhoavat vauvan luontaisia vaistoja.

harmi kun en pistänyt sitä tutkimusta kirjanmerkkeihin, mutta löydätte sen ehkä googlaamalla "birthplan" tai jotain.
Mulla muuten epiduraalisynnytyksen kokenut vauva OSASI heti imeä oikein, luomusynnytyksen kokenut EI OSANNUT imeä vielä parinkaan viikon jälkeen, ennenkuin aktiivisesti alettiin opetella asiaa. Eli ei päde tämä, sorry vaan! (Vai oliko se niin, että poikkeus vahvistaa säännön...)

 
Kippuravarvas
Mä suunnittelin luomusynnytystä mutta siitä touhusta oli lunnonmukaisuus niin kaukana kun voi vaan olla :whistle: kolmen päivän käynnistelyn jälkeen taisin kokeilla kaikkee helpotusta mitä siitä puljusta irti lähti :LOL:
muoks. ja repesin 6 tikin verran ja kävelin itse suihkuun ompelujen jälkeen vaikka epiduraalin ajan olin täysin jalaton :whistle:
 
viekkis
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Tottakai se synnytys sattuu, eihän tässä ole kukaan väittänytkään. Mutta kuinka muuten nainen "osaisi" synnyttää ja etenkin ponnistaa, jos ei tulisi tunnetta siitä?
Kyllähän se "ponnistus"tunne kaikille tulee, kun paskallekin pitää mennä, joten so? Mua taas niin ärsyttää, että mollaat muita, jotka tulee sanomaan omia mielipiteitä kuin olisi ainoita oikeita ja sitten taas teet itse sitä ihan samaa.

Ap. Ei tosiaan kannata mitään suunnitella liian tarkkaan, muuten voit kokea ihan turhan pettymyksen, kun kaikki ei menekään niin kuin suunnittelet.

 
äippä
ap, teet itsesi tyhmäksi, hölmöksi ja todella tietämättömäksi. Juuri kommentoit että "hups, lapsivedet taisivat mennä"??? Kyl sen kuule huomaa jos ne menee, ei siinä tilanteessa enää arvuuttele et menikö ne vai ei!
 
just just
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja just just:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
juuri muuten luin tutkimuksen, missä oli kyse tästä vauvan kyvystä ryömiä synnytyksen jälkeen imemään rintaa.
ainutkaan epiduraalisynnytyksen kokenut vauva ei ryöminyt nänniä kohden, mutta kaikki luomusynnyttäjien vauvat ryömivät ja osasivat oikean imuotteen.
Sori, mutta tälle on jo pakko :LOL: Ai ihan ryömivät rinnalle :whistle:
lue kuule vähän vastasyntyneistä faktatietoa. vauvat ryömivät rinnalle, kyllä! oletko kuullut askelrefleksistä? sitähän se lastenlääkäri siellä testaa...

teit itsesi naurettavaksi.
Niin, että ryömikö se vauva, vai meni askelREFLEKSILLÄ eteenpäin??

 

Yhteistyössä