muita luomusynnyttäjiä?

  • Viestiketjun aloittaja elina
  • Ensimmäinen viesti
äippä
Alkuperäinen kirjoittaja viekkis:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Tottakai se synnytys sattuu, eihän tässä ole kukaan väittänytkään. Mutta kuinka muuten nainen "osaisi" synnyttää ja etenkin ponnistaa, jos ei tulisi tunnetta siitä?
Kyllähän se "ponnistus"tunne kaikille tulee, kun paskallekin pitää mennä, joten so? Mua taas niin ärsyttää, että mollaat muita, jotka tulee sanomaan omia mielipiteitä kuin olisi ainoita oikeita ja sitten taas teet itse sitä ihan samaa.

Ap. Ei tosiaan kannata mitään suunnitella liian tarkkaan, muuten voit kokea ihan turhan pettymyksen, kun kaikki ei menekään niin kuin suunnittelet.
heh, mulla ei ekalta tullut koskaan ponnistamisen tarvetta ja luomuna syntyi. kätilö vaan sanoi et alahan ponnistella ja tein työtä käskettyäni!! et näin. ;)

ps. en ole mikään luomusynnyttäjä vauhkoilija, en vain ehtinyt saada mitään niin oli pakko, tokalta sain nippa nappa vaik lähdin heti eka supistuksesta saitraalaan ja matka kestää sinne 10min. ;)

 
Kaksi lasta luomuna olen synnyttänyt ja syy oli se että niin nopeita synnytyksiä etten kerinnyt saada kipulääkkeitä. Ei sen puoleen, olivat niin helppoja synnytyksiä että jos kolmannen lapsen joskus saan niin en edes aio pyytää mitään. Jännään vain ehdinkö sairaalaan.

Eka synnytys meni niin että ehdin olla puolisen tuntia sairaalassa kun tyttö oli jo maailmassa. Siitä osan aikaa odottelin vuoroani tutkimukseen (jonne en edes kerinnyt). Supisteli kyllä kotona jo pitkään mutta luulin että niiden pitää olla kunnolla kipeitä ennen kuin lähden sairaalaan. Soittelinkin paria tuntia ennen synnytystä ja käskivät mennä suihkuun ja nukkumaan. Onneksi en totellut.

Toiselta olin sairaalassa klo 5 ja poika syntyi vajaan tunnin päästä siitä. Neljältä tuli ensimmäinen supistus.

Että näin, mutta siis mun synnytyksen oli helppoja ja nopeita. Ja kipu ei ollut sietämätöntä vaan sen kanssa pärjäsi hyvin ilman puudutuksiakin.
 
että näin
Mä sain ekasta epiduraalin ja synnytys kesti reilu 7h, tokasta ilokaasua ja kesto 1h59min ja voin sanoo että kammo jäi!!!! niin rajua touhua ilman puudutusta että oksat pois. Jos vielä menisin synnyttämään, suoraan pelkopolin kautta!!!!
 
että näin
Alkuperäinen kirjoittaja että näin:
Mä sain ekasta epiduraalin ja synnytys kesti reilu 7h, tokasta ilokaasua ja kesto 1h59min ja voin sanoo että kammo jäi!!!! niin rajua touhua ilman puudutusta että oksat pois. Jos vielä menisin synnyttämään, suoraan pelkopolin kautta!!!!
Niin siitä tokasta jäi kammo. Eka menikin loistavasti!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Mä en tajua miksi jotkut älähtää ja rupeaa jauhamaan täydellisestä äitiydestä vaikka äitiys ei mitenkään liity synnytykseen :headwall:
Ja mä en tajua miten joku jaksaa sanoa blaa blaa ja nauraa päälle, jos joku muu haluaa synnytyksessä kivunlievitystä!

 
Tuli tuossa mieleen, miten pientä vähemmistöä me länsimaisen lääketieteen ja turvallisten sairaalasynnytysten keskellä eläneet ihmiset edustamme. Meillä on jopa mahdollisuus käydä ns. arvokeskustelua siitä, millainen synnytyksen tulisi olla, luonnonmukaisuus versus lääkehoidot.
Tälläkin hetkellä suuressa osassa maailmaa synnytysikäiset naiset ja heidän pienet vauvansa kuolevat synnytykseen. Luonnonmukaisuus on huipussaan, toden totta; ei minkäänlaista raskauden seurantaa, synnytystä hoitaa kouluttamaton "lapsenpäästäjä". Synnyttävä äiti voi vain toivoa selviävänsä tapahtumasta hengissä, tietäen että moni muu ei selviä. Kivut on otettava vastaan sellaisina kuin ne tulevat.
Mitähän mahtaisivat ajatella jos tietäisivät, että jossain päin maailmaa synnyttäminen on todella turvallista? Että äideillä on olemassa vaihtoehtoja, valtavaa tuskaa ei tarvitse kestää tai sen voi yrittää kestää, mikäli näin haluaa. Että jossakin käydään arvokeskustelua siitä, onko "luomusynnytys" oikeampi synnytys kuin lääkkellinen synnytys.

Se on helppoa meille täällä. Tieto siitä, että apua on saatavilla, antaa taatusti aivan erilaiset lähtökohdat luomuiluun kuin siinä tapauksessa, että synnyttää täytyy vaikka keskellä autiomaata rukouksen voimalla.
 
onpas mielenkiintoisi väitteitä puuduteiden käyttämisestä. epiduraali ei estä liikkumista, minä ainakin kävelin ja keinuttelin et kohdunsuu aukenis nopeammin. repeämiseen ei taas puudutteilla ole mitään väliä, jos värkki ei jousta niin ei jousta. kummankin synnytyksen jälkeen olen kävellyt itse suihkuun jne. ja paraneminen on tapahtunut nopeasti. toisessa synnytksessä en ehtinyt puudutteita saada, eikä ilkokaasu auttanut, mut musta synnytykset oli hyvin toistensa kaltaisia, mitä nyt kuopus syntyi nopeammin, mut se taas on ihan tavallista oli puudutteita tai ei.
 
vieras
Minulla synnytykset olleet helppoja ja nopeita, joten olleet kai sitten luonnostaan luomuja. Lämmin suihku riitti ja kolmosen kanssa en edes sinne ehtinyt =)

Kaikkeahan voi suunnitella ja toivoa, mutta kun etukäteen ei voi tietää miten menee. Jos kipu pysäyttää synnytyksen, on kaikki keinot sallittuja!
 
vierailija
Mä en epiduraalin jälkeen saanut enää nousta sängyltä. Luomussakin kävi kaikki niin nopsaan, että kätilö kielsi lähtemästä mihinkään/ edes kokeilemasta mitään muuta asentoa :(
 
Tää ei nyt varsinaisesti liity luomusynnytykseen mutta mä oon miettinyt tota välilihanleikkausta, että jos vielä synnyttämään meen niin haluan että se tehään vasta jos on ihan pakko.
Meinaan että voi pojat se haava oli kipeä!! |O |O |O
en pystynyt istua kahteen viikkoon.
Ja vois harkita tota luomusynnytystä, jos se kolmannen kohdalla onnistuis..
 
taallapain on kaytossa mobile epidural (ainakin joissakin sairaaloissa) eli puolen tunnin kuluttua laitosta paasee liikkeelle ja jaloittelemaan. on lyhytkestoisempi ja selkaan jatetaankin pieni katetri, josta katilo saa annostella lisaa laimeampaa kipulaaketta. loistava systeemi =)
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
taallapain on kaytossa mobile epidural (ainakin joissakin sairaaloissa) eli puolen tunnin kuluttua laitosta paasee liikkeelle ja jaloittelemaan. on lyhytkestoisempi ja selkaan jatetaankin pieni katetri, josta katilo saa annostella lisaa laimeampaa kipulaaketta. loistava systeemi =)
Sellanen mullakin piti olla, mutta vei vaan jalat silti :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Mä en epiduraalin jälkeen saanut enää nousta sängyltä. Luomussakin kävi kaikki niin nopsaan, että kätilö kielsi lähtemästä mihinkään/ edes kokeilemasta mitään muuta asentoa :(
Mäkään en saanut epiduraalin saatuani sängyltä nousta. siis edes vessaan. rakko tyhjättiin sit siinä johonkin kippoon.. noh, eipähän ollut kipuja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
taallapain on kaytossa mobile epidural (ainakin joissakin sairaaloissa) eli puolen tunnin kuluttua laitosta paasee liikkeelle ja jaloittelemaan. on lyhytkestoisempi ja selkaan jatetaankin pieni katetri, josta katilo saa annostella lisaa laimeampaa kipulaaketta. loistava systeemi =)
mullakin oli sit tää. mä sain tosiaan liikkua niin paljon kuin halusin, sitä jopa suositeltiin ja vessassa käyntikin onnistui.
 
Mä olin esikoista menossa synnyttämään luomuna. Sitten sain synnärillä painoarvioksi 4500 g ja pyysin saman tien epiduraalin. Siihen loppu se luomuhöpinä mun kohdalla. Poika 4340 g syntyi lopulta kaikkien mahdollisten puudutusten jälkeen ja kipeetä teki silti.
 
Olen synnyttänyt kaikki kolme tyttöämme luomuna,jotkut kauhistelevat,kun kuulevat että toinen ja kolmas olivat yli 4-kiloisia..Mutta ei se minusta ollut yhtään kauheaa,ehkä on korkea kipukynnys apuna.Vaikka en sanoisi sitä kivuksi,kipu on jotain sellaista,kun sattuu jotain inhottavaa.Kipuja on tietty monenlaisia.
En suunnitellut synnytyksiä mitenkään etukäteen,ajattelin että mennään tilanteen mukaan.Ja kun en tuntenut tarvetta kivunlievitykselle niin mentiin sitten ilman.

Onnekas olen,kun synnytykset ovat menneet hienosti,ilman mitään ongelmia.Kunnia kaikille synnyttäjille,kivunlievityksellä tai ilman :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Mä en tajua miksi jotkut älähtää ja rupeaa jauhamaan täydellisestä äitiydestä vaikka äitiys ei mitenkään liity synnytykseen :headwall:
Niinpä, ei sitä kirkkaampaa kruunuasaa vaikka kuinka kärsis.
Miksi kuvitellaan, että luomusynnytys olisi kärsimystä? Suurin osa, jotka ovat sen suunnitellusti halunneet ovat kokeneet synnytyksen positiivisena kipuna.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Mä en tajua miksi jotkut älähtää ja rupeaa jauhamaan täydellisestä äitiydestä vaikka äitiys ei mitenkään liity synnytykseen :headwall:
Niinpä, ei sitä kirkkaampaa kruunuasaa vaikka kuinka kärsis.
Miksi kuvitellaan, että luomusynnytys olisi kärsimystä? Suurin osa, jotka ovat sen suunnitellusti halunneet ovat kokeneet synnytyksen positiivisena kipuna.
Minä en sitten ainakaan siihen suurimpaan osaan kuulunut...
 
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
onpas mielenkiintoisi väitteitä puuduteiden käyttämisestä. epiduraali ei estä liikkumista, minä ainakin kävelin ja keinuttelin et kohdunsuu aukenis nopeammin. repeämiseen ei taas puudutteilla ole mitään väliä, jos värkki ei jousta niin ei jousta. kummankin synnytyksen jälkeen olen kävellyt itse suihkuun jne. ja paraneminen on tapahtunut nopeasti. toisessa synnytksessä en ehtinyt puudutteita saada, eikä ilkokaasu auttanut, mut musta synnytykset oli hyvin toistensa kaltaisia, mitä nyt kuopus syntyi nopeammin, mut se taas on ihan tavallista oli puudutteita tai ei.
Sinä kävelit - se ei tarkoita sitä, etteikö epiduraalin yleisin haittavaikutus olisi jalkojen meneminen alta (esim. oma th neuvolassani sanoi sen ainoana suorana sivuvaikutuksena, ei edes maininnut että ei sentään kaikilta jalat mene) Repeämistä on tehty tutkimus, että epiduraalin ottaneilla niitä esiintyy enemmän ja useammin - se ei tee tutkimuksesta epätodellista, vaikka joku ei olisi saanutkaan yhtään repeämää epiduraalin kanssa ja joku luomusynnyttäjä olisi saanut.
 
utelias
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Repeämistä on tehty tutkimus, että epiduraalin ottaneilla niitä esiintyy enemmän ja useammin - se ei tee tutkimuksesta epätodellista, vaikka joku ei olisi saanutkaan yhtään repeämää epiduraalin kanssa ja joku luomusynnyttäjä olisi saanut.

Miten se sitten epiduraalista johtuu, että repeämiä tulee enemmän?

 

Yhteistyössä