muita luomusynnyttäjiä?

  • Viestiketjun aloittaja elina
  • Ensimmäinen viesti
mä oon periaatteessa synnyttänyt toisen lapseni luomuna. Silloin annettiin kyllä spinaalipuudutus, mutta aivan liian myöhään, koska samantien aloin ponnistamaan. Puudute alkoi vaikuttamaan vasta osastolla :/ Ja todellakaan en olisi halunnut ilman kivunlievitystä synnyttää, se oli aivan hirveää :eek: taju meinasi lähteä moneen otteeseen ja välillä menin aivan hysteeriseksi, kun ajattelin että jos synnytys kestää kauan, enkä saa mitään apua. Esikoisen synnytys oli pitkä ja vaikea, mutta onneksi silloin sain epiduraalin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Bannitar:
Mulla on muutama luomusynnytys kokemuksena ja voin vain todeta, että eka kerralla ei olisi onnistunut. Kipu tuli/tulee kaikesta valmistautumisesta huolimatta yllätyksenä, mutta toisella kerralla osaa jo vähän enemmän aavistella, mitä latuja homma kulkee.

Eka kerralla olin ajatellut ottaa pcb:n ja se auttoi loistavasti, myöhemmin olen selvinnyt ilman puudutteita, mutta älyvapaan kipeä olen ollut.

Kyllä ne puudutevauvatkin syntyvät ihan terveinä ja vireinä tähän maailmaan. Mutta niitä tapauksia on ollut, että äiti on niin sippi kivusta, että ei jaksa millään enää ponnistaa. Ja juuri siinä ponnistaessa se jytyenergia tarvitaan, kaikesta edellisestä kivusta huolimatta.
juuri muuten luin tutkimuksen, missä oli kyse tästä vauvan kyvystä ryömiä synnytyksen jälkeen imemään rintaa.
ainutkaan epiduraalisynnytyksen kokenut vauva ei ryöminyt nänniä kohden, mutta kaikki luomusynnyttäjien vauvat ryömivät ja osasivat oikean imuotteen.

mielestäni tuo kertoo parhaiten, miten lääkkeet vaikuttavat vauvaan, ne tuhoavat vauvan luontaisia vaistoja.

harmi kun en pistänyt sitä tutkimusta kirjanmerkkeihin, mutta löydätte sen ehkä googlaamalla "birthplan" tai jotain.

Voi helvetti mitä hapatusta! Onhan se karmeaa jos se vauva ei ryöminyt heti nänniä kohden - varmaan täysin vajaavainen ihminenhän siitä tulee, eiks niin?
 
Plootu
Puhutaankohan tässä taas aidasta ja aidanseipäistä? En ainakaan huomaa, että kukaan varsinaisesti vastustaisi täysin kipulääkkeetöntä synnytystä, on vain esitetty omakohtaisia kokemuksia siitä, miten kipulääkkeitä on sitten kuitenkin tarvittu. Samoin kukaan kipulääkkeittä synnyttänyt tai synnyttämään menevä ei kai ole kieltänyt keneltäkään niiden käyttöä. Kipu on hyvin henkilökohtainen kokemus. Joillakin on korkea kipukynnys myös synnytyksen aikana, ja he kokevat kivun positiivisena. Joillakin kipu on sietämätöntä. Se, miltä itsestä tuntuu ei kerro mitään toisten kokemuksesta. Eikä tee kenestäkään huonompaa synnyttäjää.

Itse vaadin heti synnytyssaliin päästyäni kivunlievitystä ja ilokaasulla mentiinkin loppuun asti. Tosin saliin tulosta kesti reilu tunti siihen, kun tyttö oli ulkona. Lämmitetyt kauratyynyt selässä ja selkähieronta eivät juuri auttaneet, kun kipu ei tuntunut ollenkaan selän puolella.

Tuota luomu-sanaa en vain itse oikein osaa käyttää. Se tuo minulle aina mieleen jonkin pienen savimajan jossain Afrikan sydämessä, jossa nuori äiti synnyttää ilman terveydenhuollon asiantuntijaa, jumppapalloa, kauratyynyjä tai K-vitamiinipistoksia, usein magiaan (kuten miehen jalkojen yli astumisen tai nahkanauhoilla ruoskimiseen) turvautuen. Tähän tuskin vannoutuneinkaan luomusynnyttäjä haluaa palata...
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
No ainakin TAYS on yhä tämmöinen sairaala :/

Tässä on monta sivua naiset meuhkanneet fanaattisesti kivunlievityksen puolesta. Olettekohan vieraantuneet todellisuudesta? Kautta aikojen on synnytetty ilman kivunlievitystä. Ja tälläkin hetkellä ympäri maailman syntyy lapsia hyvinkin luomusti. Miksi siis ärisette heti vastaan jos joku haluaa synnyttää ilman mömmöjä? Miksi se käy ärsyttämään teitä niin perkeleesti?
Miksi kivunlievitystä ei käyttäisi kun se kerran on olemassa? Jos kipu on niin sietämätön ettei pysty kävelemään tai yleensäkään olemaan, niin kärsiä vaan pitäis koska maailman sivu on niin tehty.
Miksi sua ärsyttää niin perkeleesti jos joku haluaa lääkkeitä kivunlievitykseen käyttää?
 
vieras
Ei muuta mutta mulla takana sekä sektio (tyttö sai 9 pistettä ) ja epiduraali-imukuppi-hässäkkä (poika sai 8,9,10 pistettä ) ja molemmat osasivat heti imeä ja olivat vireitä ja normaaleja. Se siitä. Ja tuo sektio oli suunniteltu, ei kiireellinen.
 
tiitaa
ensimmäisen kohdalla lääkäri ehti paikalle laittaan epiduraalia kun vauvan pää jo näky eli luomuna se synnytys, ja toisesta sain kohdunkaulan puudutuksen joka ei kyllä auttanut yhtään ja epiduraalia olivat jo melkein laittamassa kun vauva rupes tuleen eli sekin melkein luomuna. jos viä kolmas tulee niin en kyllä edes harkitse epiduraalia kun ei sitä kuitenkaan ehditä antaan. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Toivo, että ei tarvitse synnytystä käynnistää... Tahdoin luomusynnytyksen minäkin, mutta käynnistyksen takia ei supistuksilla ollut välejä ja olin liki tajuton kivusta. Otin epiduraalin, koska yksinkertaisesti en pystynyt kestämään sitä kipua. Sektiohan siitä tuli, en tiedä vaikuttiko epiduraali asiaan. Ehkä ensi kerralla menee paremmin :|
joo, juuri tuota tarkoitin. :( toivon todellakin etten joudu käynnistykseen, koska ne kivut ovat kuulemma tosiaan kovemmat. ja lääkkeet taas johtaa sektioon.
Höpö höpö..lääkkeiden takia ei kukaan joudu sektioon vaan yleensä joko pysähtyneen synnytyksen...ts että synnytys ei etene äidistä johtuvista syista(ahdas lantio, uupuminen tms) tai vauvasta johtuvista syista (esim hapenpuute, napanuoran kiertymien kaulan/vartalon ympärille).
Ei tarvitse lietsoa pelkoa kehenkään eikä tuottaa pahaa mieltä siitä, jos on saanut kipulääkettä tai synnytys on päätynyt sektioon.
 
peruzzzjuntti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
hyvä äiti tahtoo tehdä vauvansa parhaaksi, eikä lääkkeet ja mömmöt ole sitä, vaan luonnollinen alatiesynnytys.
Voi rähmä, minä olen kuvitellut olleeni hyvä äiti lapsilleni, mutta väärässä olin. Se hemmetin epiduraali esikolla ja hätäsektio kuopuksella... Olen tosiaan maailman huonoin äiti!!!

 
peruzzzjuntti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
hyvä äiti tahtoo tehdä vauvansa parhaaksi, eikä lääkkeet ja mömmöt ole sitä, vaan luonnollinen alatiesynnytys.
Voi rähmä, minä olen kuvitellut olleeni hyvä äiti lapsilleni, mutta väärässä olin. Se hemmetin epiduraali esikolla ja hätäsektio kuopuksella... Olen tosiaan maailman huonoin äiti!!!

 
peruzzzjuntti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
hyvä äiti tahtoo tehdä vauvansa parhaaksi, eikä lääkkeet ja mömmöt ole sitä, vaan luonnollinen alatiesynnytys.
Voi rähmä, minä olen kuvitellut olleeni hyvä äiti lapsilleni, mutta väärässä olin. Se hemmetin epiduraali esikolla ja hätäsektio kuopuksella... Olen tosiaan maailman huonoin äiti!!!

 
noh
suosittelen teitä epiduraaliäitejä vähän lukemaan tutkimuksia. luomusynnyttäjien pointit on ihan tosia, vaikka tuntisitte 10 äitiä keiden synnytykset ovat menneet erilailla.
se ei kumoa tutkittua tietoa, lääkkeellinen puuttuminen synnytykseen LISÄÄ AINA sektioriskiä, mikä taas lisää riskejä vauvalle.
ja lääkkeet myös USEIN, EI AINA, hidastavat synnytystä.

ja kyllä se nyt on taivaan tosi, että kaikki aineet mitkä istukan kautta lapseen menevät vaikuttavat JOTENKIN vauvaan!
ajatelkaa nyt naiset järjellänne!!
 

Yhteistyössä