Muistin taas elävästi miksi mä en käy mammakerhoissa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kummallista... meilläpäin kyllä puhutaan ihan kaikesta. Yleensä siis lähinnä muusta kuin lapsista (niistäkin toki). Ventovieraan kanssa lapset on ehkä ihan hyvä keskustelun avaus, ja siitä on sitten hyvä siirtyä muihin juttuihin.

näin.. enkä mä viel ikinä ole käynyt yhdessäkään perhekahvilassa tai kerhossa jossa paasataan äitiydestä koko ajan.. :whistle:

Näin myös minä olen kokenut.
Ihmettelen tässä ketjussa kommenttia että siellä on täydelliset äidit täydellisten lasten kanssa... Tuolla tavoin ajattelevalla täytyy olla jotain itsetunto ongelmia sillä mist muuten moinen kumpuaisi? Itse en ainakaan nosta ketään äitiä itseäni ylemmäksi tai alemmaksi, ihan ihmisiä täällä ollaan kaikki. Ehkä toisilla sitten on niin hyvä tilanne, että tuttavapiiristä löytyy paljon muitakin kotona olevia ja äitiyslomalaisia, itselläni taas ystävät vat päivät töissä joten avoimin mielin olen äitiyslomani aikana pyrkinyt tutustumaan muihin samassa tilanteessa oleviin juuri esim. mammakerhojen kautta.

ja miellä noissa perhekerhoissa aiheen vaihtaminen sujuu ihan silleen et itse aukaisee suunsa ja alkaa puhua muusta. olenpa saanut aika hienon analyysin taas ihmisistä jotka käyvät mammakerhoissa, mitenkä kukaan tästäkään ryhmästä poikeaa muista (tai niistä kerholaisista) kun koko ketju on mammakerholaisten haukkumista? :xmas: ja omaa pätemistä..

Mä käyn MLL:n kerhossa ja seurakunnan kerhossa. Pääasia noissa käymiseen on se, että lapsi näkee muitakin lapsia. Ja tuo 1,4-vuotias todella pitää niissä käynnistä. Mä en ole mitenkään uskonnollinen ja mihinkään muuhun seurakunnan juttuun en varmaan osallistuisikaan. Paljonhan sielä lapsista puhutaan ja puhun itsekin. Mistäpä sitä muuten melko vieraille ihmisille juttelisi. Mä en ole mikään hiljanen ihminen ja olen kokenut helpoksi saada siellä juttuseuraa. Helpommaksi kun leikkipuistossa. Leikkipuistossa käy nekin äidit, jotka ei niin juttuseuraa kaipaa (mikä tietysti on ihan ok).

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Kummallista... meilläpäin kyllä puhutaan ihan kaikesta. Yleensä siis lähinnä muusta kuin lapsista (niistäkin toki). Ventovieraan kanssa lapset on ehkä ihan hyvä keskustelun avaus, ja siitä on sitten hyvä siirtyä muihin juttuihin.

näin.. enkä mä viel ikinä ole käynyt yhdessäkään perhekahvilassa tai kerhossa jossa paasataan äitiydestä koko ajan.. :whistle:

Näin myös minä olen kokenut.
Ihmettelen tässä ketjussa kommenttia että siellä on täydelliset äidit täydellisten lasten kanssa... Tuolla tavoin ajattelevalla täytyy olla jotain itsetunto ongelmia sillä mist muuten moinen kumpuaisi? Itse en ainakaan nosta ketään äitiä itseäni ylemmäksi tai alemmaksi, ihan ihmisiä täällä ollaan kaikki. Ehkä toisilla sitten on niin hyvä tilanne, että tuttavapiiristä löytyy paljon muitakin kotona olevia ja äitiyslomalaisia, itselläni taas ystävät vat päivät töissä joten avoimin mielin olen äitiyslomani aikana pyrkinyt tutustumaan muihin samassa tilanteessa oleviin juuri esim. mammakerhojen kautta.

Mä rehellisesti sanottuna en usko, että kaikki mammakerhot olisivat tuollaisia kuvaamiani äitiydenkiillotuskilpiä, ja omatkin kokemukseni toki kutistuvat vain tuohon yhteen kertaan. Sen sijaan uskon, että yksittäiset kerhot muovautuvat johonkin suuntaan, ja kävijät tekevät juuri siitä kerhosta juuri sen näköisen ja oloisen, mitä se on.

Eli luultavasti kerhoissakin on eroja, kuten viineissä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja homelitoosa:
sortsit nyt vaan kaikille kun vielä jankutan :ashamed:
nämä puheenaiheet, kerhossa ja muualla. koska ne puheenaiheet saattaa olla muutaman vuoden kotiäitiyden jälkeen nollassa niin ainoa paikka missä tuntee voivansa puhua siitä mistä tietää edes jotain, on perhekerho. siellä on ne muut äidit samanlaisia univelkaisia zombeja kuin itse. missään muualla niistä lapsista ei voi oikein puhuakkaan. ja missään muualla ei osaa puhua sitten mistään, paitsi ehkä telkkariohjelmista.

pelottaa oikein palata aikanaan työelämään, olla se joka puhuu vain lapsistaan tai on sitten hiljaa. eipä silti, ennen lapsia työelämässä oli se yhteiskunnan hylkiö jolla ei ole EDES lapsia. ole siinä sitten ainoa lapseton koko vitun työpaikassa jossa ei puhuttu muusta kun lapsista. keskusteluun et saanut osallistua koska ei ollut lapsia. silloin olisin pystynyt puhumaan kyllä harrastuksista, matkustelusta, elokuvista, jne. mutta eipä niistäKÄÄN saanut puhua koska silloin olisi loukannut verisesti kaikkia niitä äitejä joilla ei taas noihin ollut sanottavaa.

ja just nyt väsyttää ja tympäsee jo niin paljon että pitää vissiin mennä vaatehuoneeseen itkemään.

älä välitä :hug: vieraille on helpoin aloittaa puhumaan lapsista jos se on yhdistävä tekijä =)

Jos se äitiys jotenkin on parempaa, kun vie lapsensa kerhoon niin ne äidit jotka jaksavat touhuta lapsen kanssa ulkona ovat jo superhyviä. Kerhoon mennessä ei tarvi kun istuskella. Jotkut jaksavat lähteä metsäretkille ja puuhailla kaikennäköstä ulkona lasten kanssa. Se on paljon vaivalloisempaa ja itse olen laiska sellasessa. Toki mäkin lapsen hiekkalaatikolle vien, mutta muuten...

Juu, ei ois tullu koskaan mieleenkään mennä sellasiin kerhoihin. Varmasti niissä käy vaan tietyntyyppiset pätijämammat, jotka ei tosiaan muusta osaa puhua kuin "meillä sitä meillä tätä"-kieltä.
yÄÄÄÄÄK...
Jos menisin, sujauttaisin jatimatikin povariin ja antaisin paukkua.. :whistle: Siksi en menekään.

Kaikki mamma-ja vauvajutut on typeriä ja itselleni omituisen porukan juttuja.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Nessu:
Me ollaan oltu perhekerhon äitien kanssa mm. biitsillä, ulkona syömässä lasten kanssa ja ilman lapsia, porukalla pulkkamäessä (kivempaa siellä on kun on juttuseuraa) jne. Kaikkien äitien kanssa ei toki ole mitään yhteistä, mutta muutaman äidin kanssa synkkaa ja heidän kanssaan puhutaan kaikenlaista, ei vaan lapsijuttuja, ja tosiaan tapaillaan muutenkin.

Jep, tuolla oli pari sellaista joihin voisin ajatella tutustuvani paremmin ja sen takia voisin mennä uudelleen, mutta sitten muut.. En tiedä. Mä en jotenkin saanut mitään otetta, kukaan ei esitellyt itseään eikä lapsiaan eikä mitään. Se neljän lapsen "sä et kestäisi meillä päivääkään"- äiti katseli nokanvarttaan pitkin (ahaa, nuori äiti ja vain vauva) ja eräs nuorempikin äiti tuntui kovasti pitävänsä itseään parempana kun oma vauvansa oli jo vanhempi kuin vauva meillä: en viitsinyt sitten korjata, että mä olen yhden vauvan jo isoksi leikki-ikäiseksi kasvattanut vaan annoin pitää mielipiteensä. :ashamed:

No voi sun elämääs. :o :headwall:

Nää on just näitä, että suomalainen ajattelee, mitä muut siitä ajattelee jne. Voi jestas! :o :laugh:

Ei kannata käydä, ei, jos siellä on NOIN vaikeeta. :whistle:
Mää ainakin käyn puhtaasti sen takia, kun kotona on niin **tun tylsää ja lapset saa leikkiä toisten lasten kanssa. En sieltä mitään "soulmatee" haekkaan. Ihan kerhossa käydään ja siellä on kaikenlaisia äitejä ja lapsia ja joskus isiä ja se on musta ihan ookoo.

Taidat olla loukkaantunu ja täällä monet muut kerhojen "vastustajat", kun toiset äidit ei tuu puhuun heti naimisesta ja ryyppäämisestä heidän kanssaan, vaan ihna tylsästi lasten kakkapyllyistä. :D

Kyllä äiti-lapsi kerho on just se paikka, missä saakin puhua siitä ripulin väristä yms. EI mua haittaa. Ja voihan ihan ITSE aloittaa puhumaan jostain muusta, jos ei muiden puheet kiinnosta. Voi jestas. :o :o :o :o

Ei ne kaikki sielä kerhoissa ihan täydellisiä ole...Mullakin on korvikkeella ruokittu lapsi ja kertakäyttövaipoissa. Meillä syödään paljon eineksiä ja mä vieläpä (usein) tupakoin. Eli kaikinpuolin olen huono ihminen. Ja ajatella, ihan seurakunnan kerhossakin käydään.

Alkuperäinen kirjoittaja helläheluna:
no on teillä mamma kerhot. Meillä päin puhutaan kyllä lapsistakin, mutta myös PAAALJON muusta ja tehdään kaikkea kivaa yhdessä.

niimpä. me ollaan käyty tänä syksynä eväsretkellä, on ollut urheilukisat, tutustumiskäynti palolaitokselle ja ruokaa on laitettu. yksi kosovosta tullut äiti laittoi ihan taivaalista ruokaa. :p

Luulisi että ihminen haluaisi äitiyden vastapainoksi ihan jotain muuta kuin mammakerhoja ja meillä-kieltä.
Mutta kaitpa se sitten niin on, että mielikuvituksettomat äitylit haluavat velloa paskassaan ja vielä toisten sontiaisten kanssa. B)

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Luulisi että ihminen haluaisi äitiyden vastapainoksi ihan jotain muuta kuin mammakerhoja ja meillä-kieltä.
Mutta kaitpa se sitten niin on, että mielikuvituksettomat äitylit haluavat velloa paskassaan ja vielä toisten sontiaisten kanssa. B)

Niimpä..emmä ainakaa jaksais pälättää sen kerran kun muitten aikusten kanssa on tekemisissä,niin koko ajan vaan paskavaipoista ja riipputisseistä!!

Niimpä..emmä ainakaa jaksais pälättää sen kerran kun muitten aikusten kanssa on tekemisissä,niin koko ajan vaan paskavaipoista ja riipputisseistä!!

Nimenomaan. Mutta huvinsa kullakin, eipä ole pakollisia semmoset dorka-kerhot! :)

Nimenomaan. Mutta huvinsa kullakin, eipä ole pakollisia semmoset dorka-kerhot! :)

ONNEKSI MEILLÄ ON TÄMÄ KAKSPLUSSAN PALSTA :)

tekö dorkat ette osaa vaihtaa puheenaihetta? eiks ongelma ole silloin teidän eikä muiden? suurimmalla osalle jotka käy mamma kerhoissa on muitakin ystäviä joiden kanssa voi sit puhua mistä vaan. mut vieraampien kanssa on helpoin keskustella lapsista.

tekö dorkat ette osaa vaihtaa puheenaihetta? eiks ongelma ole silloin teidän eikä muiden? suurimmalla osalle jotka käy mamma kerhoissa on muitakin ystäviä joiden kanssa voi sit puhua mistä vaan. mut vieraampien kanssa on helpoin keskustella lapsista.

ei kaikilla ole niitä muita kavereita..ja ei tosiaan jaksa kuunnella aina sitä samaa kerrasta toiseen..

Ei meidän srk-kerho ja MLL perhekahvila mitään dorka-kerhoja ole. Ihan kivoja, tavallisia äitejä niissä käy. En ymmärrä minkälaisissa kerhoissa olette sitten käyneet, jos niissä PELKÄSTÄÄN noista mainitsemistanne asioista puhutaan. Kyllä me ainakin puhutaan varsinkin MLL kerhoissa äitien kanssa eri asioista ja siellä käy eri esittelijöitä (tupperware, vaate-esittelijöitä jne.). Ja kyllä mulla suurin osa aika ainakin menee siihen, että juoksen ton 1veen perässä.

Ihan omasta asenteesta on kiinni, tykkääkö kerhoissa käydä lastensa kanssa. Kyllä itse ainakin pidän tärkeempänä sitä, että lapsille on virikettä ja seuraa, kuin sitä, puhuuko joku suihkurinnoistaan ja onko monikin ihmetelly, miksen ole lapsiani imettäny jne.

Ja tutuiksi niissä kerhoissa tulee ihan väkisinkin muiden äitien kanssa ja on sitä kautta aina helpompi jutella ihan rennosti mistä tahansa.
Että yrittäkäähän vähän rentoutua muuallakin kuin täällä virtuaalimaailmassa, ei lapset täältä mitään saa, kerhoissa saa. :flower:

Kukin tekee tavallaan. Minä olen löytänyt hyviä ystäviä itselleni ja lapsilleni muskareista, kerhoista ja puistoista. Mun mielestä puheet on ihan tavallisia ja aika tavalla puhutaan tavallisesta arjesta ja arjen ongelmista.

Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:

Ei meidän srk-kerho ja MLL perhekahvila mitään dorka-kerhoja ole. Ihan kivoja, tavallisia äitejä niissä käy. En ymmärrä minkälaisissa kerhoissa olette sitten käyneet, jos niissä PELKÄSTÄÄN noista mainitsemistanne asioista puhutaan. Kyllä me ainakin puhutaan varsinkin MLL kerhoissa äitien kanssa eri asioista ja siellä käy eri esittelijöitä (tupperware, vaate-esittelijöitä jne.). Ja kyllä mulla suurin osa aika ainakin menee siihen, että juoksen ton 1veen perässä.

Ihan omasta asenteesta on kiinni, tykkääkö kerhoissa käydä lastensa kanssa. Kyllä itse ainakin pidän tärkeempänä sitä, että lapsille on virikettä ja seuraa, kuin sitä, puhuuko joku suihkurinnoistaan ja onko monikin ihmetelly, miksen ole lapsiani imettäny jne.

Ja tutuiksi niissä kerhoissa tulee ihan väkisinkin muiden äitien kanssa ja on sitä kautta aina helpompi jutella ihan rennosti mistä tahansa.
Että yrittäkäähän vähän rentoutua muuallakin kuin täällä virtuaalimaailmassa, ei lapset täältä mitään saa, kerhoissa saa. :flower:

:laugh: En ole käynyt yhdessäkään mammakerhossa enkä mene.
Ja vai että vielä tupperware-esityksiäkin... :x
JUST SELLASIA MAMMOJA SIIS SIELLÄ MITÄ EPÄILINKIN!!!!! TOSI IHANALTA KUULOSTAA... *menee yökkäämään vessaan* :xmas:

Jaa aika outoja kokemuksia teillä noista kerhoista. Oon käyny jo nyt teinien kans kun ne oli pieniä ja nyt tällä uudella paikkakunnalla seurakunnan perhekerhossa ja ihan kivaa porukkaa molemmissa ollu. Ikäjakaumaaki on hyvin nuorista äideistä - vanhempiin vanhempiin ja juttujaki riittäny laidasta laitaan. Toki kaikkien kanssa ei synkkaa jutut mut niinhän se on aina elämässä. Ja voin sanoa et musta on noissa kerhoissa kiva käydä, mut kukin tietty tyylillän =)

Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:
Samaa meinasin itsekin kirjoittaa. Tuntuu että osalla ei oikeasti ole muuta elämää kuin tämä 2+. Kauhea huuto ja murhe kaiken maailman sisäpiirien, bannien ja modejen takia. Ja tämä ei kohdistu kenellekään erityisesti.

Tätä lukiessa mä alan tulla siihen tulokseen, et jos ei kerhoissa viihdy, johtuu ihan jokaisen omasta asenteesta. Jos menee kerhoon sillä asenteella, et mä en täällä viihdy ja jaksa jutella kakkavaipoista, niin eihän siellä sitten viihdy.

Jos puheen aiheet ei kiinnosta, voi joko vaihtaa puheenaihetta tai touhuta omien lasten kanssa. En mäkään viime kerhossa paljoa muiden kanssa jutellut, vaan pelailin pelejä pojan kanssa ja katsastettiin nukkepuoli tytön kanssa. On sielä lapsille kuitenkin enemmän vaihtelua ja viihtyvyyttä kuin kotona.

Yhteistyössä