miten teillä raha asiat jakautuu?????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kemppainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kemppainen

Vieras
elikkä siis meillä minä saan äitiyspäivärahaa n,400 ja siihen lisäksi lapsilisän 103,e,hoidan koko talouden eli minun miehen ja pojan 8kk ruoka ostokset sekä lastentarvikkeet. mies tienaa n,1500e kk ja maksaa vuokran 450 ja lainanlyhennyksen 150,eli hänelle jää n900e kk "käyttörahaa" tuo kaupasta silloin tällöin maitoa pojalle tai hedelmäsosetta, jos käymme ulkona syömässä niin maksan omat syömiseni.joka kuukausi yhtä taistelua että saan rahat riittämään ja usein joudun lainaamaan äidiltäni.mies ei puutu tilanteeseen vaikka sanoisin että rahat vähissä että joudun lainaan äidiltäni että saan ruokittua hänet ja poikamme. hän väittää että mun rahan käyttö huolimatonta,että siksi rahani ei riitä. en ole puhunu miehen kanssa kunnolla kun en jaksa tapella ja nolottaa kun ei saa miestään ja lastaan pysyyn ruuassa. miten teillä jaetaan raha asiat,antakaa esimerkkejä.

Rahat on yhteiset. Se maksaa jolla rahaa on. Jos molemmilla, niin ihan sattumanvarasesti. Ei lasketa että kumpi ostaa mitäkin. Yhdessä kun eletään ja yhteisiä lapsia elätetään niin yhteiset on rahatkin.

Meillä rahoja siirrellään tileiltä toiselle sen mukaan kuin tarvetta ilmaantuu. Ei minusta lapsiperheessä oikein voi tuijottaa sokeasti sitä, että mikä on kenenkin tienaamaan rahaa, vaan kummankin on osallistuttava menoihin kykyjensä mukaan - se joka tienaa enemmän, myös satsaa enemmän yhteisiin menoihin.

Silloin kun asuin tytön isän kanssa yhdessä, niin meillä oli yksi yhteinen tili jonne meni kaikki meidän rahat. Sieltä maksettiin kaikki menot. Sillä ei ollut mitään merkitystä, että mä sain koko ajan 2-3 kertaa vähemmän rahaa kuin mies. Yhtenä ainoana kuukautena mä sain huomattavasti enemmän rahaa ja silloin mä luonnollisesti maksoin enemmän menoja.

On helppoa kun on yksi tili, niin ei tarvi siirrellä rahoja turhanpäiten.

minun tilille tulee lapsilisät ja tietty oma palkka, ja miehelle oma palkka.. yleensä minä maksan laskut koska minulla on nettipankki tunnukset, mieskun hukkaa ne aina.. ruokakaupassa se maksaa kummalla on enemmän rahaa, ja yleesä mies huolehtii auton bensat yms.. yhteisillä rahoilla elellään koska yhteinen talous ja lapsi

Meillä on rahat jaettu niin että mies tienaa ja minä tuhlaan! :D Siis mä maksan kaikki laskut ja teen ostokset. Jos mies tarvii jotain niin esittää mulle toiveet. Ei oo mitää sun tai mun rahoja, kaikki on yhteisiä.

Meillä on rahat yhteiset. Kummallakin saman suuntaiset ajatukset rahan käytöstä, niin tämä systeemi toimii meillä loistavasti! Täytyy kyllä sanoa, että sinuna käskisin miestä ostamaan itse omat ruuat jos kerta olettaa sinun pienistä tuloista häntä vielä elättävän! Aika järkyttävää että puoliso voi kohdella noin kuinka miehesi kohtelee sinua! Sinä sentään hoidat hänenkin lapsiaan, että hän voi käydä töissä!

Ihan tasan nykyjään maksellaan asioista; kun tienataankin suunnilleen samanverran, tai minä vissiin senkin vähän minkä tienaan niin himpun verran enemmän. Mutta on omat tilit ja omat lainat. Joka kuukausi molemmat siirtää yhteiselle käyttötilille tietyn summan rahaa, sama summa molemmilla. JA sieltä maksetaan kaikki yhteiset kulut. Se loppu mikä molemmille jää, kumpikin käyttää kuinka tahtoo! Ei voi olla sujumatta!!!

Alkuperäinen kirjoittaja kemppainen:
elikkä siis meillä minä saan äitiyspäivärahaa n,400 ja siihen lisäksi lapsilisän 103,e,hoidan koko talouden eli minun miehen ja pojan 8kk ruoka ostokset sekä lastentarvikkeet. mies tienaa n,1500e kk ja maksaa vuokran 450 ja lainanlyhennyksen 150,eli hänelle jää n900e kk "käyttörahaa" tuo kaupasta silloin tällöin maitoa pojalle tai hedelmäsosetta, jos käymme ulkona syömässä niin maksan omat syömiseni.joka kuukausi yhtä taistelua että saan rahat riittämään ja usein joudun lainaamaan äidiltäni.mies ei puutu tilanteeseen vaikka sanoisin että rahat vähissä että joudun lainaan äidiltäni että saan ruokittua hänet ja poikamme. hän väittää että mun rahan käyttö huolimatonta,että siksi rahani ei riitä. en ole puhunu miehen kanssa kunnolla kun en jaksa tapella ja nolottaa kun ei saa miestään ja lastaan pysyyn ruuassa. miten teillä jaetaan raha asiat,antakaa esimerkkejä.

Kun olin esikoisesta äitiyslomalla kuten sinä nyt, maksoin vuokrat ja ostin ruoat. Sain äitiyspäivärahaa noin 900 euroa ja sillä maksoin lähes kaiken. Mies sai opintorahaa.
Sen jälkeen menin töihin ja edelleen maksoin aivan kaiken.
Kun jäin kuopuksesta äitiyslomalle, mies oli jo töissä ja maksoi vaihteeksi vuokran ja minä ruoan.
Kuopuksesta kotihoidontuella ollessani maksoin lähes kaikki ruoat ja mies hoiti vuokran ja kaikki muut laskut. Meillä tuo 500 euroa riittäisi aivan hyvin noin pienen perheen ruokkimiseen, nyt menee vähän enemmän kun on isompi perhe ja isommat lapset.

Ehkä miehesi haluaa säästää teille omaa asuntoa varten tai jotain muuta?

Meillä omat tilit ja omat rahat, omat laskut. Yhdessä kuitenkin maksetaan yhteisiä juttuja, eli siis sapuskat perhelle, vauvalle tavaroita ja mitä niitä nyt sitten on yhteisiä hankintoja.

Rahat on yhetiset ja mä hoidan raha-asiat.
Maatalouden tulo jaetaan 70/30%, koska miehellä on muitakin tuloja. Tulot pyritään saamaan mahdollisimman saman suuruisiksi, koska se on verotuksellisesti edullisinta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kun olin esikoisesta äitiyslomalla kuten sinä nyt, maksoin vuokrat ja ostin ruoat. Sain äitiyspäivärahaa noin 900 euroa ja sillä maksoin lähes kaiken. Mies sai opintorahaa.
Kun jäin kuopuksesta äitiyslomalle, mies oli jo töissä ja maksoi vaihteeksi vuokran ja minä ruoan.
Kuopuksesta kotihoidontuella ollessani maksoin lähes kaikki ruoat ja mies hoiti vuokran ja kaikki muut laskut. Meillä tuo 500 euroa riittäisi aivan hyvin noin pienen perheen ruokkimiseen, nyt menee vähän enemmän kun on isompi perhe ja isommat lapset.

kumpa olisikin niin että säästäisi meille johonkin sitä taloon tai autoon tai lomaan esim mutta kun se raha menee isännän huvitteluun eli peleihin ja uusiin kännyköihin ja baariin.

Meillä on yhteiset rahat... Tienataan suunnilleen yhtä paljon kuukaudessa ja lisäksi minun tilille tulee lapsen lapsilisä.
Meillä on tällainen "monen tilin systeemi", jotku toiset kai pitää ihan turhana, mutta me tykätään siirrellä rahoja tililtä toiselle. :D Minun ja miehen omille tileille siis tulee palkat ja lisäksi meillä on lainanhoitotili, lyhytaikainen säästötili ja pitkäaikainen säästötili sekä lisäksi säästetään eläkevakuutuksiin. Lainanhoitotilille, pitkäaikaiselle säästötilille ja eläkevakuutuksiin meiltä siirtyy palkkapäivinä suoraveloituksena molemmilta yhtä suuret summat. Lyhytaikaiseen säästöön sitten siirretään sen mukaan mitä ylimääräistä jää - joskus vain 50 euroa joskus 1000 euroa.
Arkinen rahanhoito taas hoituu aika pitkälti minun tililtä, eli naputtelen sinne aina laskun tippuesta postiluukusta kaikki laskut, luki niissä sitten miehen tai minun nimi ja tarpeen mukaan siirrellään rahaa miehen tililtä minun tilille. Miehen tililtä kyllä sitten menee osa laskuista suoraveloituksena, mm. tv-lupa ja, henki-, asunto- ja autovakuutukset. Aika paljon mies siirtää rahaa minun tilille kuukausittain, ruokaan sun muuhun koska minä aina sellaiset asiat hoidan.
Ehkä järjetöntä tämä meidän siirtely (näin ainakin moni kommentoinut vastaavanlaisessa gallupissa aiemmin), mutta meillä tämä sujuu. :)

Ja sinun tilanteesi on kyllä OUTO! Olette sentäs perhe, jossa on yhteisiä lapsia! Ei sellaisessa tilanteessa minusta kuuluisi enää laskea kenen rahoja kulloinkin käytetään. Me ainakin "oltiin perhe" jo opiskeluaikana ja se maksoi, jolla rahaa oli eikä jälkeenpäin muisteltu oltiinko "velkaa". Ei todellakaan kun yhteistä kotia asuttiin... :/ En kyllä usko, että itse jaksaisin tuollaista pitkään. Ei paljon tunnu olevan arvostusta sille, että hoidat yhteistä lastanne kotona...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

kumpa olisikin niin että säästäisi meille johonkin sitä taloon tai autoon tai lomaan esim mutta kun se raha menee isännän huvitteluun eli peleihin ja uusiin kännyköihin ja baariin.

Siinä tapauksessa on kyllä varsinainen possu.

Jos muu ei auta, niin ala ilkeäksi ja osta vain itsellesi ja pojallesi ruoat, et anna miehen koskea ruokiin. Sanot, että sinun tuloillasi ei ole varaa pitää kahta aikuista ruoassa.

Meillä on omat tilit miehen kanssa ja aika itsenäinen rahankäyttö. Jos multa uupuu rahaa, olen tosi arka pyytämään mistään. Elän vaikka viikon syömättä, ennen kuin pyydän mistään. Vaikka mies kyllä antais, jos tarvetta on. Olen vain vähän hassu...

Meillä miehelle tulee käteen pyöreesti 2 tonnia. Mulle kh-tuki+lapsilistä n. 680?. Kaikki tulot ja menot on yhteisiä mut jakaantuu niin että miehen palkkapäviänä maksetaan kaikki laskut, lainat ja vastike, käydään kaupassa hakeen kaapit täyteen sapuskaa ym. tarpeellista. Lapsilisäpäivänä menee molempien säästötilille 50? (siis mun ja miehen) ja lapsille 20?. Kh-tuesta maksetaan laskuja jos on jotain ja muutenpa se meneekin ruokaan ym. perusjuttuun. Kummallakaan ei ole maksullisia harrastuksia, vaattetta ostamme silloin kun tarvitsee jne. Ei ole kummallakaan ns. omia rahoja.

Yhteistyössä