Miten teillä hoidetaan raha-asiat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä mies maksaa lähes kaiken elämiseen liittyvän, eli ruuan, lainan, veden sähkön jne jne
Miä maksan oman kännylaskun, laajakaistan ja tv-luvan. Ja jos rahaa jää, annan miehelle ruokarahaa

Meillä on yhteiset tilit ja mulla rinnakkaiskortti miehen korttiin eli kaikki maksetaan kaupassa joko pankki tai luottokortilla.
Laskujen maksusta ja lainan lyhennykset hoidan ensin siltä tililtä mihin tulee kaikki kelan rahat (lue mun tulot). Ja sit siirryn miehen palkkatiliin. Mutta ei tarvi riidellä rahasta....

yhteinen tili, yhteiset tulot ja menot. kimpassa tätä perhettä pyöritetään ja lainoja maksellaan. ei siinä jouda kattelemaan mikä euro tuli mistäkin tuutista ja kenen nimellä, kyllä kaikki saadaan kulumaan mikä tulee. :)

Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Mutta mulla tuota rahhaa vaan sattuu olemaan muutenki ko mokoma menin syntymään kultalusikka suussa. :D
.

Ihana tilanne. Itse varmaan rupeaisin sijaisperheeksi tai adoptoisin useamman mukulan jos olisi varaa jättäytyä pois työelämästä ja keskittyä siihen mistä nauttii.
Toivottavasti raha-asiat vielä joskus ovat niin vakaat kun lainat maksettu pois.

Mie oisin haalinu jo useammanki piltin suojiini mutta haaveeksi jää, tuskin ne lapsia antaa henkilölle joka on ehonalasessa ja rikosrekisteri piiiiiitkä. :ashamed:
.

Sama haave minulla, hoivavietti on todella kova ja meille mahtuisi ihan hyvin jonkun toisenkin synnyttämä lapsonen, eikä edes tarvitsisi olla terve.
Harmi että taloudellinen tilanne sallii vasta neljänkympin korvilla, silloin taas toivoisin olevani jo isompien lasten äiti enkä aloitella projektia.

Kumpikin laittaa saman summan "kodinhoito"tilille, ja sieltä sit maksetaan kaikki asumiseen kuuluvat maksut ja ruoka. Lehdet ja puhelinlaskut ja muut tollaset omat höntäntöntät maksetaan sitten omista rahoistamme.

Meillä menee molemmilla tulot omille tileille, ja molemmat siirtää kuukausittain rahaa lainanhoitotilille, mistä talolaina lähtee suoravelotuksena. Molemmat maksaa omat laskunsa (lehdet, kirjakerhot, vaatteet jne ) ja tytön ostoksiin käytetään lapsilisät + molemmat osallistuu tasapuolisesti. Ruokakauppalaskut maksaa pääasiassa mies, samoin vakuutusmaksut. Mulle lankeaa pääsääntösesti koirien kustannukset, rokotukset, hihnat, pannat jne, mut sit isompia laskuja (mm. pienemmän koiran sterilisaatio-leikkaus ) maksettiin puoliksi.

Miehen vuositulot on huomattavasti paljon isommat, kun minun, siksi minä maksan vähemmän kuluja.

Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Meillä menee kaikki rahat yhteiselle tilille.. ( siis mun opintotuki ( ja palkka ), lapsilisät ja miehen palkka ) Sieltä maksetaan kaikki yhteiset laskut, joista "omia" laskuja on vain puhelinlaskut ja lehtitilaukset.. niiden jälkeen jätetään ruoka yms. rahaa tietty määrä kuussa tilille ja loput rahat jaetaan puoliksi kummankin omalle tilille..

Mitäs järkeä tuossa on? siirrellä rahoja edestakas..

Alkuperäinen kirjoittaja TursKatti:
Meillä menee kaikki rahat yhteiselle tilille.. ( siis mun opintotuki ( ja palkka ), lapsilisät ja miehen palkka ) Sieltä maksetaan kaikki yhteiset laskut, joista "omia" laskuja on vain puhelinlaskut ja lehtitilaukset.. niiden jälkeen jätetään ruoka yms. rahaa tietty määrä kuussa tilille ja loput rahat jaetaan puoliksi kummankin omalle tilille..

No joo, kuullostaa kyllä tyhmimmältä järjestelyltä ikinä. Hölmöläisvitsiltä lähinnä.

Muista ap että jos tuo tilanne jatkuu niin mies kartuttaa omaisuutta (talo) kun maksaa lainat mikä on ok, jos laina on vain miehen ja talo on vain miehen nimissä. Se että sun NIMI on omistajana ei ole oikeutus mihinkään jos tiukka paikka tulee ja selvitellään että kenen tililtä lainarahat on todellisuudessa maksettu.

Selvittäkää tämä.

Meillä oli niin että molemmat maksoi puolet lainasta ja mies siirsi samalla kertaa mun tilille ko summan pyöritettynä lisätietona Ruokarahaa niin kaikki meni viimeisen pilkun mukaan, molemmat maksoi 50-50 lainan :) Pankintäti vinkkasi.

Alkuperäinen kirjoittaja TursKatti:

Idea on siinä, että kaikki rahat on yhteisiä.. eli kaikki menee puoliksi.. näin kummallekin jää omia menoja varten yhtä paljon rahaa.. jos ei tehtäisi näin, niin mulla ei olisi ikinä rahaa käydä parturissa, ostaa vaatteita yms.. kun mies käyttäisi kaiken tupakkaan ja muihin omiin juttuhinsa.. joten musta tää on ihan fiksu ratkasu.. ja huomattavasti helpompi kuin sellainen, että mä kävin viimeksi kaupassa, nyt on sun vuoro maksaa.. tai toi on sähkölasku, se on sun ja tää vastike taas on mun.. sellanenhan vasta monimutkasta on.. |O

Muoks. eikähän tuossa siirretä rahaa kuin vain se ylijäävä osa kummankin omalle tilille.. eli ei mitään edestakaisin siirtelyjä..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Minun tililtä mennee asumiskulut kaupungissa olevasta asunnosta, samoin kahesta muusta jotka on vuokralla. Vuokratulot pamahtaa aina minun tilille. Laskuista suurinosa mennee suoravelotuksella myöski minun tililtä, mieheltä mennee sen oma puhelinlasku ja autovakuutukset ja autoverot.
Ruuat ostaa se kumpi käy kaupassa, jos miehellä ei oo rahhaa, laitan sitä sille ko se kauppaan mennee. Vaatteet kumpiki ostaa itte.

Meillä vain mies töissä, mie käyn töissä vain jos töissä minua tarvitaan, suurimmaksi osaksi olen saikulla jatkuvasti. Mutta mulla tuota rahhaa vaan sattuu olemaan muutenki ko mokoma menin syntymään kultalusikka suussa. :D

Mie en muista että me oltais ikinä riidelty rahasta. Siis ei ikinä. Meille se on itsestään selvää että ko naimisissa ollaan nii rahat on yhteiset.

sä oot kyllä melkoinen mustamakkara-Mervi :xmas:

Hahhah.

no hah hah vaan joo, mut niinhän sä oot, piiiitkä rikosrekisteri ja alko-ongelmaa....? lisäks niin paljon rahaa ettei paskalle taivu??

Yhteistyössä