Miten perheenne raha-asiat hoidetaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja twiik
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

twiik

Vieras

Olen juuri muuttamassa yhteen mieheni kanssa ja mietimme nyt parasta tapaa hoitaa raha-asiat. Molemmat käymme töissä, miehelläni on paljon parempi palkka mutta toisaalta hänellä on kallis harrastus johon rahaa menee. Sen lisäksi hän on tottunut käyttämään rahansa heti, esimerkiksi töissä syö aina ulkona (minulla on aina eilistä ruokaa eväänä) ja ostelee kalleimpia ketsuppeja ja ruokaöljyjä, toisin kuin minä joka olen tottunut alennuskorien tuotteisiin. Tällä tavalla minulle on kertynyt jonkun verran säästöjä "pahan päivän varalle", joten tarvittaessa voin tehdä kallimpiakin hankintoja hetkessä. Molemmat olemme sellaisia jääräpäitä, ettei omista tavoista luopuminen ainakaan alkuun onnistu. Olisiko vinkkejä, miten kannattaisi hoitaa raha-asiat; pitäisikö meidän hankkia yhteinen tili jonne kumpikin siirtää omia rahojaan yhteiseen käyttöön tms? Miten olette itse asian hoitaneet?

Meillä omat tilit,mutta maksaja on kumpi sattuu.
Minä hoidan laskujen maksamisen,mutta molempien rahoilla.Emme koskaan ole laskeneet kumpi käyttää enmmän tai vähemmän.
Se toimii meillä.
Teille voisi olle yhteinen tili,johon molemmat siirtävät rahaa paras ratkaisu(tuntuu siltä)
Saman verran ja sieltä maksatte ruuat ja laskut.

Meillä on omat tilit ja kumpikin maksaa omat menonsa - toiselta sen enempää kyselemättä. Laskuista on sovittu mitkä kumpikin maksaa, niin että menevät suurinpiirtein tasan (ja ovat suoraveloituksessa). Isommat yhteiset hankinnat pistetään puoliksi (tai siis omistusosuuksien mukaan); pienempiä maksetaan vuorotellen ja yritetään huolehtia siitä, että kumpikin maksaa suurinpiirtein yhtä usein. Yhteisen S-tilin perustaminen päivittäisostoksia varten auttoi tuossa viimeisimmässä.

Missään vaiheessa ei ole ollut rahasta kinaa.

Jutelkaa ja sopikaa asioista kunnolla ennen mitään päätöksiä!Meillä taistellaan nimenomaan raha-asioista kun isäntä on sellanen tiukkis...Haluaa et kotiäiti maksaa kotihoidontuestaan puolet perheen menoista!!! :kieh: :kieh: :laugh: :laugh: :kieh: :kieh:
Ei tarvii ihmetellä miks kyllästyin ja menin töihin..#&%£$!*"! =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.10.2005 klo 22:53 Justiinax kirjoitti:
Haluaa et kotiäiti maksaa kotihoidontuestaan puolet perheen menoista!!!

No jo on! Tuo minun kuvaamani järjestely on voimassa nyt kun molemmat olemme töissä. Jos saan miehen jäämään joksikin aikaa hoitovapaalle (ei kyllä vaikuta todennäköiseltä mutten ole vielä kokonaan toivoa menettänyt), niin se on sitten selvä, että enin osa perheen menoista tulee minun maksettavaksi.

Meidän perheen tapa tasata tuloeroja on ollut siirtää laskut (tai osa niistä) parempituloiselle. Se on vielä täysin sopimatta, mitä lapsen menojen kanssa tehdään, periaatteessa tietenkin tasan, mutta siis miten se käytännössä tapahtuu. Kellään mitään ajatuksia/kokemuksia?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.10.2005 klo 22:53 Justiinax kirjoitti:
Jutelkaa ja sopikaa asioista kunnolla ennen mitään päätöksiä!Meillä taistellaan nimenomaan raha-asioista kun isäntä on sellanen tiukkis...Haluaa et kotiäiti maksaa kotihoidontuestaan puolet perheen menoista!!! :kieh: :kieh: :laugh: :laugh: :kieh: :kieh:
Ei tarvii ihmetellä miks kyllästyin ja menin töihin..#&%£$!*"! =)

No huh huh. Miehen olisi pitänyt maksaa sulle vapaaehtoista eläkettä...Jos jäit yhteisestä sopimuksesta kotiin.

meillä on omat tilit ( ei yhteistä tiliä) ja suosittelen sitä muillekin. Laskut maksaa jompi kumpi. Rahasta ei tule riitaa. Minulla on vähän parempi palkka kuin miehelläni, mutta nyt kun olen kotihoidontuella, niin käytännössä mies hoitaa melkein kaikki yhteiset menot. Minä maksan lähinnä jotian henkilökohtaisia menoja ja edellisestä avioliitosta olevan lapsen menoja jossain määrin. Todella, jos on kotona lapsen kanssa ja mies on töissä, olisi kohtuullista, että mies maksaa vaimolle vapaaehtoisesta eläkettä.

Meillä on molemmilla omat tilit. Molemmat hoitaa omat menonsa, mutta koska saan tällä hetkellä vain kotihoidontukea, mies hoitaa suurimman osan perheen menoista. Välillä mies antaa minulle rahaa, jos omani on mennyt ruokiin tai lapsen tarvikkeisiin.

Ennen lasta kaikki menot oli puolitettu. Oli sovittu, mitkä laskut mies hoitaa ja mitkä minä hoidan. Yhteiset asiat oli hoidettava ensin, sitten sai vapaasti käytää omansa mihin haluaa. Koskaan ei olla rahasta riidelty. Kannattaa tosiaan sopia raha-asioiden hoito ennen yhteen muuttoa, ettei tule konflikteja siitä myöhemmin.

Yhteistyössä