raha-asiat perheessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja frangi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itselläni oli aiemmin pari seurustelusuhdetta, jossa miesten rahat menivät sitä mukaa kuin tulivat. Eli ei puhettakaan siitä, että olisi ollut yhteiset rahat, koska se olisi tarkoittanut sitä, että olisin pienemmillä tuloillani saanut omien menojeni lisäksi maksaa määrättömän summan miehen menoja. Nykyisen mieheni kanssa "yhteiset rahat" periaate on toiminut alusta asti loistavasti, koska molemmilla on samanlainen tapa käyttää rahaa. Se on mahdollistanut myös sen, että on voinut ja uskaltanut hankkia yhteiset talolainat, autot ym. Samoin se on mahdollistanut sen, että olemme uskaltaneet ryhtyä perheen perustamiseen. Jos nykyisin kaikki olisi jumman kumman omaisuutta, niin itselleni tulisi mieleen, että kumppani on ikään kuin "jalka oven raossa" valmiina lähdössä pois koko suhteesta, eli ei ole täysin sitoutunut suhteeseen kun lusikatkin on jo valmiiksi jaoteltu mahdollista pesäeroa ajatellen. Mutta vaikeahan sitä on alkaa raha-asioiden hoitoa perheen sisällä muuttamaan, jos tietyllä periaatteella on toimittu tähänkin asti. Surullista on vaan sivusta seurata sitä, kun avomiehen nimissä on asunnot ym. omaisuus ja avovaimo kuitenkin kantaa kortensa kekoon huolehtimalla lapset, ostamalla ruokaa jne. Jos ero tulee, niin avovaimolle ei jää mitään!! Pitäkää kiinni oikeuksistanne, naiset!! No, tämä koko juttu meni nyt vähän aiheen vierestä, mutta annetakoon se anteeksi :D

Meillä kaikki tilit on yhteisiä. Ja kaikki muukin on yhteistä. Eikä ole tullut riitaa. Itteä ainakin stressaisi, jos molemmilla olisi omat tilit ja pitäisi miettiä, mitä kumpikin maksaa omilta tileiltään.

Olen sitä mieltä, että jos yhdessä vakavasti (ja perhettäkin on) elelee, niin yhteiset tilit on kaikista järkevin ratkaisu - siinä tapauksessa, että molemilla on rahan käytössä JÄRKI PÄÄSSÄ. Eli en hyväksyisi, että mieheni humputtelisi rahansa mihin ja miten sattuu. Sama omalla kohdalla. Olemme aika järkikäyttäjiä rahan suhteen, molemmat.

Mitä ajatettelisitte seuraavasta; mieheni on lainannut 3 vuotta sitten
rahaa ystävälleen 400 ?. Tämä jätkä ei ole kertaakaan ottanut puheeksi, että miten alkaa maksamaan velkaansa takaisin.
Nyt kun heidän yhteinen työrupeamansa loppui, niin ilman muuta oletin ,että mies maksaa miehelleni velkansa. Ei.

Onko minulla oikeutta puuttua tähän? Kyse on kuitenkin mieheni tienatuista rahoista, jotka eivät ole liittyneet talouteemme mitenkään.
Jurputan jatkuvasti siitä ,miksei mieheni laita velallista seinää vasten ja valtuuta rahojaan takaisin.
Hän vain sanoo minulle " asia järjestyksessä" ja RAIVOSTUU kun alan
huomauttelemaan asiasta. Asia ottaa minua päähän todella kovaa, en voi hyväksyä ihmistä, joka lainaa rahaa tarkoittamattakaan maksaa takaisin. :\|
Mieheni soitti velalliselle kuukausi sitten ,tämä oli vain sanonut, että
" asia järjestyy". Oli sitten käynytkin meillä ja sanonut jotain että
" maksaa kyllä".... Mutta miehelläni ei ole tietoakaan ,että koska!

Stressaanko turhasta? Itse en pidä kyseisestä velallisesta pätkääkään, kaiken huipuksi hänen vaimonsa lähetteli meille häirikköviestejä vuosi sitten. Sain ne loppumaan uhkaamalla rikosilmoituksella kotirauhan häiritsemisestä. \|O
Selityksenä oli masennus, joka purkautui meihin häiriköinnillä- :\|

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.09.2004 klo 10:40 Teinipari kirjoitti:
Meillä on ollut yhteiset rahat niin kauan kuin on yhdessä asuttu (melkein 20 v).

Tili on yhteinen, molemmilla on siihen täydet oikeudet ja pankkikortit. Laskut ovat yhteisiä ja niin myös asuntolaina, jääkaappi kuin lapsetkin.

Perheessa on kysymys elämänsä jakamisesta, kokonaan.

Sama täällä, paitsi yhdessä asuttu "vasta" 8 vuotta. Eikä muuten joidenkin epäilyistä huolimatta ole koskaan käynyt niin, että toisilta tietämättä ois kulutettu tili nollille... Tiedetään siis tasan tarkkaan toisten, omat ja yhteiset menot ja tulot!
Olen kotona meidän YHTEISTEN lasten kanssa, mies "elättää" meidät ;) Eikä kumpikaan ole koskaan valittanut!

Nimenomaan, perheessä, ja Rakkaudessa on kysymys elämänsä jakamisesta - kokonaan. :heart: :heart: :heart:

Meillä on omien tilien lisäksi yhteinen tili, jonne molemmat laitamme rahaa ja sieltä menee perheen laskut. Käytännössä mies laittaa rahaa laskuja varten ja minä ostelen ruuat ja lasten vaatteet. Säästöön ei juuri jää mitään, kun velkaakin on.

meillä on yhteinen tili ja mies hoitaa meillä laskunmaksun :D
maksetaan nettipankissa laskut, niin kuin varmaan moni muukin.
Hyvä silleen, kun ei tartte laskunmaksusta huolehtia, voi keskittyä kodin ja pojan hoitoon :heart:

Musta on käsittämätöntä että jos rakastaa toista ja elää yhteistä elämää ni silti ois omat rahat. Mää en ainakaan kokis että oltais perhe jos pitäis jotain rahoja jakaa. Meillä on yks tili ja se riittää.
Rakastan vaimoani siinä määrin että en vois aatellakkaan että jouduttais miettiin tommosia. Kesällä ei ollu ees muita tuloja ku mun tulot. Nyt ku lapsi synty ni vaimoki saa vähä rahaa... :p

No meillä kyllä mietitään yhdessä mihin rahat menee... Toisinaan ei olla ihan samaa mieltä asiasta ja silloin asiat sujuu sen kannan mukaan joka on vahvempi ja jolla on paremmat argumentit rahankäyttöön. Yleensä se olen minä joka voitan - mies on aika huithaapeli rahan suhteen ja laittaisi niitä joskus ihan älyttömään paikkaan. Onneksi on kuitenkin mamma talossa, joka kertoo kaapin paikan. ;) ;)
Mutta tuo rahastosijoittaminen on kyllä minusta aika huono riidanaihe - rahathan menevät säästöön! Jos olette jo jonkin aikaa pärjänneet, ilman että olet edes huomannut rahojen siirtymistä säästöön - miksi tuhlata enemmän? Vähemmälläkin pärjää.
Me elämme joka kuukausi aivan toimeentulotuen rajaa hipoen. Mieheni on opiskelija, emmekä ota opintolainaa vaivoiksemme - emmekä siten myöskään saa tukea sosiaalitoimistosta. Mutta pärjätään - ja minusta se on hienoa. Varmasti se raha olisi samalla lailla tiukalla, vaikka satanen kuussa enemmän lainana valtiolta saataisiinkin - ja sitten taas olisi joskus se tilanne, että maksella pitäisi korkojen kera. Minä olisin teinä vain onnellinen, jos pystytte säätämään, vaikka tulot ovatkin pienet.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.08.2004 klo 11:48 sannannaa kirjoitti:
Meillä on omat tilit mutta yhteiset rahat. Laskuja maksetaan siis molempien tileiltä ja ruokaa ostetaan molempien tileiltä. Niin ja tietty kaikki hankinnat tulee yhteisesti. Mutta tottakai molemmilla on myös oikeus käyttää rahaa tililtään omiin juttuihinkin :D

Näin meilläkin!

Meillä on omat tilit, mutta yhteiset rahat. Laskut maksaa toinen ja toisen tilillä eletään. Jos on ylimääräistä, se laitetaan säästöön. Voidaan sieltä säästöistä tehdä sitten isompia hankintoja kun on tarvetta.

meillä on yhteinen tili, josta maksetaan kaikki menot, minä enimmäkseen hoidan kaikki raha asiat, olen kuulemma järkevämpi näissä asioissa, mies kun välillä tekee heräte ostoksia... rahastoja meillä on kaksi kappaletta, toinen meille ja toinen lapsille, eli menee 120e kuussa niihin, ja säästöähän se on. itse nyt äitiyslomalla ja tulot on pienet, mutta mies tienaa niin että pärjätään hyvin.

Meillä myös omat tilit, mutta kaikki on kuitenkin "yhteisiä rahoja". Käytännössä se menee kuitenkin suunnilleen niin että mies maksaa vuokran ja autokulut, lomareissut yms. isommat hankinnat ja laittaa vielä joka kk säästötilille n.700e. Minä hoidan sit yleensä ton ruokapuolen ja lasten jutut...Mies aina välillä kyselee että tarviinko rahaa (kotiäitinä kun olen) Nyt ruettu rakantamaan joten saa nähdä kun lainan maksut ym. ok-asumis kulut tulee kuvioihin et miten sit rullaa... =)