Miten te pystytte jäämääm lasten kanssa kotiin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "TeeTee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Enää ei kumpikaan olla kotona, mutta sillonkun olin niin kyllä sitä nyt elettiin, ylimääräisyyksiin ei kyllä varaa ollut.

Vuokralla asuttiin kolmiossa, lapset yhteisessä huoneessa (lapsia kaksi). Minä sain käteen kht:n (~350e) ja lapsilisät (~200e), mies sai käteen n. 1700e.
Muita tukia ei saatu, vuokra maksettiin kokonaisuudessaan itse.

[QUOTE="Niina";27357340]isossa omakotitalossa asutaan pääkaupunkiseudulla. Mies tienaa 5300 euroa kuussa, joten ei nyt mitenkään ihmeellisesti. Ihan normaalia alansa palkkaa. Olen kotona nuorimman kanssa siihen asti kunnes täyttää 3v. Teen keikkaa viikonloppuisin niin pärjätään ihan hyvin. Menot on todella suuret.[/QUOTE]

Tää on just se tuhansia euroja..Mun mies ehkä tosta puolet ja vähän allekin..

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27357346:
Kuluuko teillä tuhansia euroja kuukaudessa?

Nooh...sanotaanko nyt että tonni kuussa menee lainoihin ja laskuihin. Ja siis mulla velkaa ns. entisestä elämästä exän takia ,asutaan nyt nykyisen miehen aikoinaan ostamassa pienessä kaksiossa. Lapsi siis nykyisen miehen kanssa.

Olin viisi vuotta kotona. Asutaan pääkaupunkiseudulla kerrostalossa, ja lapsilla on omat huoneet. Velkaa vähän yli 100000. Mies ei ole suurituloinen, mutta ei meillä menotkaan ole isot. Harrastetaan kirppareilla kiertelyä. Tulot riitti juuri elämiseen. Jos tuli joku isompi hankinta, auton korjauslasku tai lomamatka, niin se maksettiin säästöistä, joita onneksi jonkin verran oli.

asutaan kt kolmiossa hyvällä paikalla, oma. menot on tosi suuret. mies tienaa kyllä ihan hyvin n 5-6t kk. itse en tienaa mitään kun kht loppui. matkustellaan pari kertaa vuodessa ja säästetään sit jostain muusta esim ei käytetä rahoja baareihin ym.

Olen ollut jo kolme vuotta kotona. Mies saa palkkaa noin 2000e kuussa, minä saan työkyvyttömyyseläkettä noin tonnin kuussa. Asutaan omassa rivarineiliössä, lapsilla on omat huoneet. Asuntolaina on, ei muita velkoja. Pärjätään hyvin.

ei tienaa isoja summia, noin 1900 käteen. Lisäksi saamme jonkin verran vuokratuloja muusta omaisuudesta. Olemme myös sen verran vanhoja, että säästössäkin on vähän ennestään. Omakotitalossa asutaan ja talosta on lainaa. Kotona olen ainakin siihen asti, kunnes nuorin 3v.

Kiva,että näinkin monet pystyy olemaan kotona. Mulla haaveena saada 2 lasta ja hoitaa heidät kotona,mutta tänne pikkupikkuseen kaksioon ei mahduta joten isompi asunto on saatava pian,joten mun on mentävä töihin jos mies ei saa mistään mitään muita kuin oman alansa hommia..Mua niin surettaa kun en voi jäädä kotiin..

[QUOTE="vieras";27357578]Mies tienaa tarpeeksi. Olen ollut kotona yli 10v., enkä taida enää töihin takaisin mennäkään. Nautin elämästä kotona![/QUOTE]

Onko sulla eläkevakuutus, vai miten varaudut tulevaan?

Mä olin molempien lasten kans kotona n. 2 vuotta, toisen vähän yli ja toisen vähän alle. Olin ns. vanha äiti eli oli säästöjä ja sekä mulla että miehellä suht. hyväpalkkaiset, vakituiset työpaikat. Menoja on myös, lainaa asunnosta ja miehellä lisäksi omia lainoja jonkin verran. Säästöjen turvin pystyttiin elämään kuitenkin ihan normaalia elämää, eli elintaso ei laskenut juurikaan.

Mies ansaitsee n 2000 e kuussa. Kituuttamallakin oltais pärjätty kyllä, mut onneks mulla oli säästöjä joiden ansioista pystyi elmään ns normaalia elämää, vaihtaa autoa, matkustaa joskus edes kotisuomessa jne. Kerrostaloasunnossa asutaan melko ahtaasti. Lapset jakkavat huoneen. Uskon silti että alle kolmevuotiaat arvostaa enempi kotona olevaa äitiä kun sitä omaa huonetta, varsinkin kun leikkivät eniten olohuoneessa..

[QUOTE="Jenis";27357613]Onko sulla eläkevakuutus, vai miten varaudut tulevaan?

Mä olin molempien lasten kans kotona n. 2 vuotta, toisen vähän yli ja toisen vähän alle. Olin ns. vanha äiti eli oli säästöjä ja sekä mulla että miehellä suht. hyväpalkkaiset, vakituiset työpaikat. Menoja on myös, lainaa asunnosta ja miehellä lisäksi omia lainoja jonkin verran. Säästöjen turvin pystyttiin elämään kuitenkin ihan normaalia elämää, eli elintaso ei laskenut juurikaan.[/QUOTE]

Mun asuinmaassa kotiäidit saavat eläkkeen miehen tulojen mukaan eli ei huolta :)

[QUOTE="AnnikA";27357621]Mies ansaitsee n 2000 e kuussa. Kituuttamallakin oltais pärjätty kyllä, mut onneks mulla oli säästöjä joiden ansioista pystyi elmään ns normaalia elämää, vaihtaa autoa, matkustaa joskus edes kotisuomessa jne. Kerrostaloasunnossa asutaan melko ahtaasti. Lapset jakkavat huoneen. Uskon silti että alle kolmevuotiaat arvostaa enempi kotona olevaa äitiä kun sitä omaa huonetta, varsinkin kun leikkivät eniten olohuoneessa..[/QUOTE]

Niin kyllä varmasti äiti on tärkeämpi kuin oma huone mutta varmastikin oma tila on ihan tervetullutta ainakin meidän perheessä. Siis kun alle 50 neliöö on jaettava kolmestaan niin alkaa kyllä ahistaa.. Pohjaratkaisu tosi huono..Ja siis säästöjä ei pahemmin pysty kerryttämään. Siis mun työkin on kauheeta lapsen hoitamisen kannalta. Tyttö ois 9kk kun menen töihin,niin vuorot on 13-21:30 ja aamulla 06 takas eieieieieiei..

Meillä kaksi alle 3-vuotiasta, olen ollut kohta 3 vuotta kotona ja nyt kotihoidontuella. Miehellä jää käteen vähän alle 2000e/kk. Asutaan omakotilaossa, 4h+k. Siitä vielä jonkin verran lainaa, ei paljon. Lisäksi vähän autolainaa (2 autoa). Olen kotona ainakin vuoden vielä, ehkä kaksikin. En ole kokenut, että oltaisiin jouduttu mistään tinkimään, mutta ehkä me kulutetaan muutenkin sitten vähemmän, en tiedä.

[QUOTE="vieras";27357649]Mun asuinmaassa kotiäidit saavat eläkkeen miehen tulojen mukaan eli ei huolta :)[/QUOTE]

Ok, sitte ymmärrän paremmin :) Toi ois ihan hyvä systeemi kyllä, vaan eipä oo "edistyksellisessä" Suomessa kuultukaan...

[QUOTE="TeeTee";27357103]...tienaako miehesi tuhansia euroja kuukaudessa? Asutteko ahtaasti vuokralla vai omakotitalossa jossa lapsilla omat huoneet? Miten rahat riittää? Onko paljn velkaa?[/QUOTE]

Mä olen opiskellut (yliopistossa, eli ollut käytännössä kotona, ekan vuoden jälkeen koulullakäyntejä ehkä kerran pari kuussa) ja ollut kotona lasten kanssa niin, että niiden ei ole tarvinnut olla missään kokopäivähoidoissa kummankan ennen eskaria, ja silloinkin siis sen 4 h minkä eskariaika kestää.

Emme asu ahtaasti, tulot on riittävät, lapsilla on omat huoneet, pihaa riittävästi, lapsilla harrastuksia ja autoilla ajellaan, velkaa tällä hetkellä varmaan enää jotakin 7000 euron nurkilla.

On mahdollista myös suunnitella elämäänsä ja tehdä pitkäjänteistä työtä sen eteen, että mahdollistaa lasten kotihoidon. valintoja kaikki tyynni, ja kiinni siitä, mitä itse pitää tärkeänä. Sitten voi tehdä myös siten, että vetää kaikki liian kireälle, tekee isot lainat ja hankinnat, ja sen jälkeen lapset: sitten onkin pakko molempien käydä 24/7 työssä, jotta saadaan kustannettua tehdyt hankinnat.

Ei meillä ole mitään ihmeellistä, mutta perusasiat on hankittu aina. Ruokaa ja koti, sopivat kivat vaatteet ja kengät lapsille, harrastukset. Mitä sitä muuta tarvitsee?

Mies saa vähän alle 3000€ kuussa käteen, mä saan reilut 400€ kh.tukea ja lapsilisät kahdesta lapsesta.
Asutaan helsingissä rivarissa 4h,k, asumiseen menee n.1000€ kuussa, päälle lainojen/luottojen lyhennyksiä ja normilaskut. Elämiseen jää n. 1000€ kuussa(?). Oon ollut kotona esikoisen syntymästä saakka, eli reilut 3 vuotta. Ens syksynä töihin.

Kyllä sitä pärjää, kun haluaa pärjätä.

Mä muuten kuulin juuri tänän (olen idiootti, tiedän), että omistusasuntoonkin voi saada asumistukea! Kuinkahan moni sitä oikeasti on hakenut ja saa? Mulla on aina ollut sellainen käsitys, että sillä tuetaan vuokralla asumista ja ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta maksaa asumisestaan --> sikäli asenteellista, että varoissaan olevan ihmisen oletetaan ehdottomasti valitsevan omistusasumisen eikä oteta huomioon, että joku voi ihan tykätä asua vuokralla, vaikka olisikin hyvätuloinen.

Äh, kerroin vaan. Tämä oli mulle ihan uutta.

Molempien lasten kanssa olen ollut muutaman kuukauden hoitovapaalla ja sen ajaksi on otettu lyhennysvapaata asuntolainaan. Meillä on iso laina pk-seudulla ja remppaakin on tehty, joten säästöjä on käytetty remppaan, ei hoitovapaaseen.

Mies ja minä olemme hieman keskituloista paremmin ansaitsevia. Kht+kuntalisä on kohdallani n. 2000€ vähemmän kuin palkkatulon netto, joten onhan siinä pudotusta.

[QUOTE="Jenis";27357746]Ok, sitte ymmärrän paremmin :) Toi ois ihan hyvä systeemi kyllä, vaan eipä oo "edistyksellisessä" Suomessa kuultukaan...[/QUOTE]

No mun mielestä Suomi nimenomaan on edistyksellinen, kun ei tuollaisia eläkkeitä myönnä. Nämä tällaiset "diilithän" johti just Kreikankin lähes konkurssiin, kun eläkkeitä makseltiin kuolleillekin. :)

Molempien lasten kanssa olen ollut muutaman kuukauden hoitovapaalla ja sen ajaksi on otettu lyhennysvapaata asuntolainaan. Meillä on iso laina pk-seudulla ja remppaakin on tehty, joten säästöjä on käytetty remppaan, ei hoitovapaaseen.

Mies ja minä olemme hieman keskituloista paremmin ansaitsevia. Kht+kuntalisä on kohdallani n. 2000€ vähemmän kuin palkkatulon netto, joten onhan siinä pudotusta.

Nää on just näitä priorisoimis-asioita.

Yhteistyössä