Miten te pystytte jäämääm lasten kanssa kotiin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "TeeTee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"TeeTee"

Vieras
...tienaako miehesi tuhansia euroja kuukaudessa? Asutteko ahtaasti vuokralla vai omakotitalossa jossa lapsilla omat huoneet? Miten rahat riittää? Onko paljn velkaa?

Erosin miehestä samana päivänä kun alotin äitiysloman. Olin kotona siihen asti, että kuopus täytti 3 vuotta. Että ei, ei ole tuhansia tienaavaa ukkoa, eipä tuo maksanu ensimmäisenä vuotena edes elareita. Asuin kolmen lapsen kanssa kerrostalokolmiossa, vähän ahtaasti kieltämättä, mutta tuloja oli mielestäni sen verran, että hyvin pysty oleen kotona. Päivääkään en ole katunut kotiin jäämistä.

Mies saa 1500e/kk, itse saan minimirahan kuussa. Velkaa on pari tonnia (opintolaina). Asumme "ahtaasti vuokralla" eli lapsellakin on oma huone. Odotan toista lasta. Rahaa tietenki vois olla enemmänkin, mutta opiskelijana tottu muutenkin elämään niukasti.

[QUOTE="vieras";27357156]Erosin miehestä samana päivänä kun alotin äitiysloman. Olin kotona siihen asti, että kuopus täytti 3 vuotta. Että ei, ei ole tuhansia tienaavaa ukkoa, eipä tuo maksanu ensimmäisenä vuotena edes elareita. Asuin kolmen lapsen kanssa kerrostalokolmiossa, vähän ahtaasti kieltämättä, mutta tuloja oli mielestäni sen verran, että hyvin pysty oleen kotona. Päivääkään en ole katunut kotiin jäämistä.[/QUOTE]

Mistä ne tulot sinulle tulivat? Olen selkeästi valinnut työnantajani väärin, koska se ei maksanut kotona olemisesta. Minulla ei valitettavasti yksinhuoltajana ollut varaa jäädä kuin muutamaksi kuukaudeksi hoitovapaalle.

Mies tienaa 1500 kuukaudessa, meillä uuden karhea aso-kolmio ja yksi lapsi. 1 auto (toinen seisonnassa), rahassa ei kylvetä mutta kaikki mitä tarvitaan on. pienet menothan meillä on..

Pystyin olla 6v kotona lasten kanssa. Järjesteltiin asiat niin että se oli mahdollista. Ei eletä kädestä suuhun.

Olen ollut 9v. kotona ja olen vielä reilu 1½v. Mies saa käteen vähän vuoroista riippuen 2800-3500€. Asutaan kerrostaloasunnossa, 3 makkaria joten jokaisessa makkarissa 2 asukasta. Ihan sopiva tällä hetkellä kun lapset ovat samaa ikäluokkaa eli 2 vanhinta tyttöjä ja 2 nuorinta poikia.
Ihan minusta normaalia elämää vietämme ja rahat riittää siihen mitä tarvitaan ja jotain pannaan säästöönkin.

[QUOTE="vieras";27357210]Mistä ne tulot sinulle tulivat? Olen selkeästi valinnut työnantajani väärin, koska se ei maksanut kotona olemisesta. Minulla ei valitettavasti yksinhuoltajana ollut varaa jäädä kuin muutamaksi kuukaudeksi hoitovapaalle.[/QUOTE]

Äitiyslomalla tulot oli äitiyspäiväraha, lapsilisät ja asumistuki. Kun jäin hoitovapaalle, mies alkoi maksaa elareita, niin että tulot pysyi suunnilleen samansuuruisina, kun äitiyspvraha vaihtui kodinhoitotukeen. Niin ja koska olin vakituisessa työsuhteessa, myös lomarahat tulivat parina kesänä ja ainakin yhtenä talvena tuli vähän ekstraa. Asuttiin keskustassa, päästiin joka paikkaan kävellen, pitemmälle mentiin bussilla. Mielestäni elettiin ihan mukavasti, joskus harvoin teki tiukkaa loppukuusta, mutta usein sekin johtui omista valinnoista.

Ei tienaa tonneja, ihan tavisliksaa saa. Asutaan kyllä vuokralla, mutta ei ahtaasti, vaan 4h+k+s rivarissa kivalla alueella. Rahat riittää ihan kohtalaisesti. Ainahan sitä enemmän saisi olla, mutta vähemmälläkin pärjättäisiin. Tänään ollaan vielä velallisia, mutta huomenna ei enää olla.

• Tykkää
Reactions: fortunate
ei asuta ahtaasti vuokralla, eikä mies tienaa tuhansia... ja silti hän jää kotiin lasten kanssa ensi vuoden alusta ja itse jään heidän seurakseen ennen kesää. pitkästä aikaa vietetään rento vuosi ilman työpaineita ja kiireitä.

Valmistautumalla etukäteen eli säästämällä useampi tonni, kun toivoin että saisin ainakin kaksi lasta ja olisin putkeen kotona 4-6 vuotta. Tavalliset keskitulot on miehellä ja minä hoitoalalla, eli itsellä tulot ei kummoiset. Omistusasunnossa asuttiin, lainaa lyhennettiin samanverran kuin minun työssäkäydessäkin. Kaikki ylimääräiset menot ja maksulliset harrastukset pois. Halvin netti, ei lehtitilauksia, uudet vaatteet itselle jo ennen kotiin jäämistä, ettei nyt mitään isompia ole tarvinnut ostella. Nyt olen ollut kotona 4 vuotta, vielä vuoden ainakin olen. Omistusasunto myytiin, koska ollaan ostamassa omakotitalo. Nyt asutaan vuokralla, kunnes sopiva talo löytyy.

Asenne ostamisessa ja kulutuksessa on muuttunut kovasti, on huomannut että mitä tarvitaan oikeasti, mitä ei. Puutetta mistään tärkeästä ei ole ollut. Kirpparit on kovassa suosiossa, samoin omia tarpeettomia myydään pois, ettei jää varastoihin lojumaan. Tsemppiä, kyllä se on mahdollista, oikea asenne vaan kehiin! (siis jos toinen puoliso on työelämässä, ymmärrän kyllä ettei yh:lla ole samanlaista mahdollisuutta)

[QUOTE="vieras";27357266]Äitiyslomalla tulot oli äitiyspäiväraha, lapsilisät ja asumistuki. Kun jäin hoitovapaalle, mies alkoi maksaa elareita, niin että tulot pysyi suunnilleen samansuuruisina, kun äitiyspvraha vaihtui kodinhoitotukeen. Niin ja koska olin vakituisessa työsuhteessa, myös lomarahat tulivat parina kesänä ja ainakin yhtenä talvena tuli vähän ekstraa. Asuttiin keskustassa, päästiin joka paikkaan kävellen, pitemmälle mentiin bussilla. Mielestäni elettiin ihan mukavasti, joskus harvoin teki tiukkaa loppukuusta, mutta usein sekin johtui omista valinnoista.[/QUOTE]

Ok. Omalle exälläni ei olisi ollut rahaa ja tuskin haluakaan maksaa minulle n. 1400 euroa (äitiyspäivärahani määrä) elatusapua. Toki maksoi hoitovapaan ajan korotettua elatusapua, mutta ei kyllä tullut mieleenkään pyytää enempää. Yhteiskunta ei mielestäni ollut velvollinen maksamaan asumistamme, joten menin töihin.

Mies tienannut ihan normipalkkaa, lopussa 3000 kuussa, sitä ennen eri työpaikassa huomattavasti vähemmän. Itse sain äitiysrahat ja sen jälkeen kht. Lainat soviteltiin pienemmäksi kotonaoloajaksi ja sillä pärjäiltiin.

3vuotiaaksi asti tulot tulee olemaan pienet, mutta niin menotkin. Pieni hinta siitä että saan kasvattaa alkuun lapsen.
Asunto vuokrakaksio eläimineen, auto löytyy, pientä lisätienestiä / säästöjä ollut välillä "luxukseen" , mutta pärjää näin. Opiskelut loppuun neidin kasvaessa, ja töihin.

isossa omakotitalossa asutaan pääkaupunkiseudulla. Mies tienaa 5300 euroa kuussa, joten ei nyt mitenkään ihmeellisesti. Ihan normaalia alansa palkkaa. Olen kotona nuorimman kanssa siihen asti kunnes täyttää 3v. Teen keikkaa viikonloppuisin niin pärjätään ihan hyvin. Menot on todella suuret.

[QUOTE="vieras";27357315]Ok. Omalle exälläni ei olisi ollut rahaa ja tuskin haluakaan maksaa minulle n. 1400 euroa (äitiyspäivärahani määrä) elatusapua. Toki maksoi hoitovapaan ajan korotettua elatusapua, mutta ei kyllä tullut mieleenkään pyytää enempää. Yhteiskunta ei mielestäni ollut velvollinen maksamaan asumistamme, joten menin töihin.[/QUOTE]

Nyt meni väärin. Ex ei maksanut mun äitiysloman aikana ollenkaan elareita. Kun jäin hoitovapaalle, hän alkoi maksaa lähes minimielareita niin, että tulot pysyi suunnilleen samana hoitovapaan aikana kuin mitä ne oli äitiysloman aikaan. Ja kyllä mä saan asumistukea edelleen, vaikka oonkin töissä.

Aika paljon säöstöjen varassa. Meillä oli säästöjä parikymmentä tuhatta, joten saatoin olla kotona kunnes toinenkin lapsi oli täytti kaksi vuotta. Sitten oli pakko mennä töihin.

[QUOTE="iii";27357365]Aika paljon säöstöjen varassa. Meillä oli säästöjä parikymmentä tuhatta, joten saatoin olla kotona kunnes toinenkin lapsi oli täytti kaksi vuotta. Sitten oli pakko mennä töihin.[/QUOTE]

päälle muutamassa vuodessa humputitte 20 tonnia elämiseen? huh huh

[QUOTE="vieras";27357420]päälle muutamassa vuodessa humputitte 20 tonnia elämiseen? huh huh[/QUOTE]

Jessus mitä katkeria mummoja täällä hilluu...

"Humputimme" lähinnä asunnon maksamiseen.

[QUOTE="vieras";27357360]Nyt meni väärin. Ex ei maksanut mun äitiysloman aikana ollenkaan elareita. Kun jäin hoitovapaalle, hän alkoi maksaa lähes minimielareita niin, että tulot pysyi suunnilleen samana hoitovapaan aikana kuin mitä ne oli äitiysloman aikaan. Ja kyllä mä saan asumistukea edelleen, vaikka oonkin töissä.[/QUOTE]

En siltikään ymmärrä miten on mahdollista minimielareilla saada kompensoitua äitiyspäiväraha. Mutta hyvä, että sinulla onnistui niin. Itselläni putosivat tulot todella rajusti hoitovapaan alkaessa eikä niillä tuloilla saanut edes asumista maksettua.

Ymmärrän sen, että pienituloiset saavat asumistukea ja mielestäni näin pitääkin olla. Sen pitäisi kuitenkin olla aina se viimeinen vaihtoehto ja ensisijaisesti jokaisen pitäisi elättää itse itsensä. Eli hoitovapaalle jäädään, jos siihen on rahaa ilman yhteiskunnan lisätukia.

Siis meillä miehellä ihan ok palkka, mutta ei se kyllä todellakaan yksin olisi riittänyt, eli säästöjä meni se parikymmentä tuhatta, mutta olinkin kotona neljä vuotta yhteensä.

[QUOTE="iii";27357435]Jessus mitä katkeria mummoja täällä hilluu...

"Humputimme" lähinnä asunnon maksamiseen.[/QUOTE]

joo kuules, olen erittäin katkera vanha kääpä oikeen :) kieroonkin kasvanut. Jösses.

Yhteistyössä