Kotona olevat äidit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelee...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko teillä lapsille, kodille, itsellenne vakuutuksia?
- on

Ostatteko uusia vaatteita lapsille, vai kulkeeko ne aina vanhoissa ryysyissä?
- Ostan uusia, on myös käytettyjä.

Saako lapsenne harrastaa esim. jääkiekkoa tai ratsastamista tai muita maksavia harrastuksia?
Ostatteko kirjoja, leluja jne?
- Kyllä

Syöttekö yksipuolisesti? Onko pahalle päivälle säästössä rahaa?
- Ei ja on

Onko lasten tilillä rahaa?
- On

Matkustatteko (ähtäri, korkeasaari, lappi, huvipuistot)?
- Kyllä

Käyttekö lasten kanssa elokuvissa?
-Kävisin jos olisi muksulla ikää enemmän.

Onko lapsilla omat huoneet?
- On

Käytkö miehesi tilipussilla? Maksatatko vanhemmillasi kulujasi?
- En maksata vanhemmillani mitään, käyn miehen tilipussilla jos tarve on.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;22924107:
Jos ei estettä työssä olemiseen ole ja töitä on, niin on se laiskuutta!

Niin ja miten se liittyy tuohon viestiini? Kysehän oli siitä, ettei työtä ole jollain alalla. Enkä ala tästä nyt sinun kanssasi vänkäämään, joo löytyy aina töitä jos vain haluaa blaa blaa. Minä vain kommentoin tuota "-------" viestiä, jossa hän sanoi, että miehensä on alalla jolla on töitä pilvin pimein eikä hänen miehensä sen perusteella ole laiska. Tästä logiikasta siis oli kyse. Kyllähän työttömäksi voi jäädä, vaikkei olisi laiskakaan (ainakin hetkellisesti).

Mua vähän ihmetyttää toi "miehen rahapussilla käyminen". Nämä lapset ovat meidän yhteisiä, eikö ole ihan luonnollista että kun yhdessä on päätetty että olen vielä kotona niin yhdessä maksamme siihen liittyvät kulut? Eikai kukaan voi vaatia että maksan vanhempainpäivärahasta (tai sitten kotihoidontuesta) saman verran kuluja kuin mies? Eikä se olisi mahdollistakaan...

Mutta siis joo, meillä on vakuutukset lapsilla, kodilla ja miehellä (mulla ei tällä hetkellä ole).

Ostan uusia vaatteita, koluan kirppiksiä, kierrätän vaatteita lapsilla. Ryysyjä emme käytä.

Vanhin lapsista on 3,5v. Katsomme harrastuksia sitten kun ikää tulee enemmän, nyt tuo käy kirkon kerhossa ja on oikein tyytyväinen.

Ostan leluja lähinnä jouluna ja syntymäpäivinä ja näin tekisin vaikka olisin töissäkin. Kirjoja tulee ostettua välillä muutenkin, mutta kirjaston palvelut ovat ahkerammassa käytössä.

Syömme monipuolisesti.

Säästössä on rahaa pahan päivän varalle.

Lasten tileillä on jonkun verran (emme koske niihin rahoihin missään tilanteessa).

Kesällä käymme Korkeasaaressa (ehkä ensi kesänä jo Linnanmäellä) sekä mökillä keskisuomessa.

Ei olla käyty vielä elokuvissa. Kirjaston järjestämässä lasten teatterissa sen sijaan käydään aina kun siellä on uusi esitys! :)

Meillä on kolme lasta ja kaksi lastenhuonetta. Katsotaan niitä omia huoneita sitten lähempänä kouluikää.

Vanhempani eivät ole osallistuneet talouteemme millään tavalla. Miehen kanssa maksamme molemmat osamme, minä toki vähemmän koska minulla on vähemmän (olin minäkin pääsääntöinen elättäjä kun mies opiskeli joten eiköhän me ihan sujut olla). Syksyllä menen töihin ja eiköhän me sittenkin makseta ihan sen mukaan kummalla sitä rahaa sattuu sillä hetkellä olemaan.

[QUOTE="aloittaja";22923793]Äitiyslomalla olen, saan käteen 1700e ja pärjään sillä hyvin.
Mies haluaa, että jäisin kotiin, mutta itse en halua.

En perkele maksata laskujani ukolla ja elä loisena, vaan haluan tienata itse. Kun tienaan itse, voin myös päättää miten rahojani käytän.
Ennemmin teen vaikka osa-aikaista, kuin että kokonaan kotona loisena.[/QUOTE]

Joo siis itse en ole kotiäitinä, mutta osallistunpa tähän keskusteluun. Oon amk-opiskelija, saan suunnilleen saman rahan kuukaudessa kuin ap ilmoitti saavansa.

Mutta silloin kun olin pienituloinen kotiäiti,ei tullu mieleenkään että ns. miehen rahoilla eläminen olisi jotenkin huono juttu. Teimme miehen kanssa lapset yhdessä, yhdessä myös hoidamme ne. Meidän perheessä tämä lasten- ja perheenhoitovastuu oli tuolloin jaettu siten, että mies toi rahat ja minä hoidin käytännön. Kätevää. Kummalllakin yhtäpaljon töitä ja yhtäpaljon rahaa käytössä.

Nykyään, molemmat tehdään edelleen saman verran töitä. Mies edelleen töissä, minun toimenkuvani muuttunut: lastenhoito on ulkoistettu ja minä tienaan vähän enemmän kuin kotiäitinä.

Onneksi me ollaan molemmat sen verran fiksuja, että ei tehdä ongelmia sinne missä niitä ei satu olemaan.... (ei esimerkiksi menty tollaiseen 17€/viikko vauvauintihömppään mukaan, osattiin uittaa lapsia halvemmallakin. ym ym...)

On sinun miehesi niin itara, että sinun täytyy tienata itse, jotta voit käyttää rahaa edes lapsenne tarpeisiin????

Ja alkuperäisiin kysymyksiin. Meillä lapset harrastaa sitä mitä me vanhemmat luvataan. Joskus joku harrastus evätään taloudellisista syistä, joskus jostain muusta syystä. Elämä on...

Kaikki vakuutukset on, mitkä ovat pakollisia tai koen tarpeellisiksi. Vaatteet ovat osin uusia, osin käytettyjä, ryysyissä ( = vääränkokoisissa, likaisissa, rumissa, rikkinäisissä vaatteissa ) ei kukaan perheenjäsen kuitenkaan kulje. Tuo 2-vuotias ei ole toistaiseksi osannut kaivata ratsastustunteja, elokuvissa käyntejä tai omaa huonetta, kun niiden aika on olen jo palannut työelämään ( yksi "ylimääräinen" huone tosin on jo olemassa ) . Terveellistä ja monipuolista ruokaa, leluja ja kirjoja riittää. Säästöjä on sekä vanhemmilla että lapsilla, ei suuren suuria mutta jotain kumminkin. Matkustelua tulee aika paljonkin koska mummolat ovat kaukana, emme kuitenkaan koe tarvetta lentää etelään väh. kerran vuodessa.

Meillä ei myöskään ole mitään viikkorahasysteemiä mieheltä minulle, vaan rahat ovat yhteisiä yhteiskäytössä olevassa taloudessa ja se maksaa, kellä on rahaa. Käytännössä vain asumiskulut maksaa mies kokonaisuudessaan, muut kulut menevät puoliksi - minun osuudeksi asumisessa laskettakoon se, että pidän tönön vähintäänkin asuttavana ja pystyssä :D

Taloudellisesti tämä on täysin mahdollista kun ei vaadi kuuta taivaalta ja muistaa, ettei lapsenkasvatus ole välinekilpailua. Itse ainakin koen tärkeäksi ( ihan tuloistamme riippumatta ) opettaa lapselle ihan perusasioiden arvostusta ja sitä, ettei rahalla saatu elintaso ole itsestäänselvyys = Tähän maailmankuvaan ei istu käsitys, että lapselle järjestetään isolla summalla keinotekoinen virikemaailma leffateattereista, huvipuistoista, urheilu ym. harrastusseuroista ja elämysmatkoista. Ne ovat extraa joka on ansaittu tavalla tai toisella, maailmassa on paljon kehittäviä ja onnelliseksi tekeviä juttuja jotka ovat ilmaisia ( "tosissaan" harrastettavat asiat tietenkin erikseen, tosin niitä ei olekaan juuri tapana ottaa muuta kuin 1-max. 2 ).

Onko teillä lapsille, kodille, itsellenne vakuutuksia?
Ostatteko uusia vaatteita lapsille, vai kulkeeko ne aina vanhoissa ryysyissä?
Saako lapsenne harrastaa esim. jääkiekkoa tai ratsastamista tai muita maksavia harrastuksia?
Ostatteko kirjoja, leluja jne?

Syöttekö yksipuolisesti? Onko pahalle päivälle säästössä rahaa?
Onko lasten tilillä rahaa?

Matkustatteko (ähtäri, korkeasaari, lappi, huvipuistot)?

Onko lapsilla omat huoneet?

Käytkö miehesi tilipussilla? Maksatatko vanhemmillasi kulujasi?

On vakuutukset lapselle, itselle, miehelle, kodille ja autolle.

Ostan lapselle sekä uusia, että käytettyjä vaatteita. Uudet yleensä alesta. Kotona toisinaan kulahtaneemmissa, ns. ihmisten ilmoilla yleensä siistimmissä. Kengät ostan lähes pelkästään uutena ja sen mukaan mikä lapsen jalalle sopii, hinnalla ei hirveästi väliä, enkä edes kyttää alennusmyyntejä, sillä haluan lapselle varmasti oikean kokoisen kengän oikeaan aikaan. Ulkoiluvaatteiden pitää olla myös tehtäväänsä soveltuvia.

Lapsi harrastaa toistaiseksi vain muskaria, katsotaan muita harrastuksia sitten sen mukaan kun lapsi kasvaa. Toivoisin, että meillä olisi varaa lapselle mieluisaan harrastukseen, vaikka olisi vähän kalliimpikin.

Ostan kirjoja ja leluja lähinnä kirpparilta, jonkin verran saa lahjaksi ja joskus ostetaan uutenakin, jolloin hyödynnän erityisesti alennusmyyntejä. Leluja on melkein jo liikaakin.

Emme syö mielestäni yksipuolisesti, paitsi lapsi jonkin verran johtuen allergioistaan. Ruoan monipuolisuus riippuu eniten siitä kuinka paljon on milloinkin mielikuvitusta ja viitseliäisyyttä miettiä erilaisia ruokia.

On säästössä rahaa, lapsen tililläkin on, vaikkakin vain vähän.

Matkustetaan aika vähän, lapsi ei vielä hirveästi välitä eikä nyt huvita, joten tästä säästämme tällä hetkellä. Viime vuonna käytiin kerran laivalla, ei muuta. Omassa kaupungissa käymme jonkin verran tapahtumissa, museoissa yms.

Ei käydä elokuvissa. Emme tykkää elokuvissa käymisestä eikä lapsikaan vielä ole sen ikäinen, että kannattaisi sinne viedä.

Lapsella ei ole vielä omaa huonetta, mutta saa sellaisen pian.

Meillä on yhteiset rahat, kukaan ei käy siis kenenkään pussilla. Toisen meistä vanhemmilta saamme joskus vähän rahaa esim. joululahjaksi, ihan siis muutaman satasen vuosi, emme enempää. Muuten eivät vanhemmat maksa kulujamme mitä nyt lapselle joskus ostavat jonkun lelun tms.

onko teillä lapsille, kodille, itsellenne vakuutuksia?

Kyllä

ostatteko uusia vaatteita lapsille, vai kulkeeko ne aina vanhoissa ryysyissä?
Ostan uusia, saadaan myös vanhoja ja uusia vaatteita. Ryysyissä he eivät kulje.

Saako lapsenne harrastaa esim. Jääkiekkoa tai ratsastamista tai muita maksavia harrastuksia?
Ei ole vielä ajankohtaista

ostatteko kirjoja, leluja jne?
Toisinaan. Leluja heillä on jo niin paljon tällä hetkellä, että nyt ei ostella.

Syöttekö yksipuolisesti?ei syödä yksipuolisesti. Onko pahalle päivälle säästössä rahaa? Kyllä
onko lasten tilillä rahaa?
Ei
matkustatteko (ähtäri, korkeasaari, lappi, huvipuistot)?
Kesäisin tehdään isompi reissu.
Sillon tällön
onko lapsilla omat huoneet?
Ei ole
käytkö miehesi tilipussilla? Maksatatko vanhemmillasi kulujasi?
meillä rahat on yhteiset. En maksata.

Mä en kyllä vaan ymmärrä tuota, että miksi pidetään pahana että käy miehen tilipussilla. No meillä on yhteiset rahat, oli kukakin töissä tai ei. Mutta jos on yhteisesti sovittu, että nainen hoitaa yhteiset lapset kotona. Miksi sillon naisen pitäisi elää pienellä kotihoidontuella ja mies tienaa rahaa. Eikö miehen kuuluisi sillon maksaa hoitomaksuja lapsesta sille hoitajalle? Muutenhan miehen lapset on ILMAISEKSI hoidossa.

Ainakin minä elän mieheni rahoilla kyllä, mutta en törkeästi vaan yhteisestä sopimuksesta :) Kun itse palaan työelämään, mies vähentää töitä ja opiskelee lisää, osittain sitten taas minun rahoillani.

Meillä ei kumpikaan elä kenenkään toisen rahoilla. Meillä on perhe, yhteinen sellainen. Joten kaikki taloon tuleva raha on yhteistä, katsomatta sitä kenen nimi siinä tiliotteessa lukee.

- onko teillä lapsille, kodille, itsellenne vakuutuksia?

On tietenkin. Laaja kotivakuutus joka pitää sisällään myös tapaturmavakuutuksen, matkavakuutuksen ja mitä vielä. Lisäksi on vakuutettuna auto ja moottorikelkka.

- ostatteko uusia vaatteita lapsille, vai kulkeeko ne aina vanhoissa ryysyissä?

Ostan yleensä aina uusia koska kirpputoreja täällä ei ole. Niitäkään en niin jaksa tutkia. Toisinaan saadaan vaatteita kavereilta mutta harvemmin niissä on sellaisia jotka miellyttää.

- Saako lapsenne harrastaa esim. Jääkiekkoa tai ratsastamista tai muita maksavia harrastuksia?

Saisi harrastaa, mikäli se olisi täällä mahdollista. Tai mistä sen tietää, jos innostuu niin saattaisimme käydä tuossa lähimmällä tallilla Norjan puolella kokeilemassa.

- ostatteko kirjoja, leluja jne?

Ostan jos tulee jotain kivaa vastaan tai selvästi olisi jollekin uudelle käyttöä.

- Syöttekö yksipuolisesti?

Mielestäni emme.

- Onko pahalle päivälle säästössä rahaa?

Ei ole koska laajennamme juuri taloamme ja kaikki menee mitä tuleekin.

- onko lasten tilillä rahaa?

Ei ole lapsille vielä tilejä.

- matkustatteko (ähtäri, korkeasaari, lappi, huvipuistot)?

Harvemmin. Asumme lapissa joten tänne ei tarvi reissata. Käymme etelän mummolassa kerran pari vuodessa, lisäksi tulee sukulaisreissuja tehtyä Rovaniemelle ja Ouluun aina ajoittain. Mutta huvipuistoihin ym. on täältä niin pitkä matka ettei autolla ajo kiinnosta ja kotimaan lennot on niin sikakalliita että ei tule ihan huvireissuille lähdettyä.

- Käyttekö lasten kanssa elokuvissa?

Ei käydä, koska täällä näytetään elokuva n. joka toinen viikko koulun liikuntasalissa ja harvemmin ne on lasten elokuvia.

- onko lapsilla omat huoneet?

Ei ole, koska miehen esikoinen ei halunnut nyt remontin myötä omaa huonetta vaan haluaa jakaa pikkusiskon kanssa huoneen. Huoneita on kyllä kolme joista voi makuuhuoneen tehdä jokaiselle lapselle sitten kun sen aika on.

- käytkö miehesi tilipussilla?

Kuten tuossa yllä totesin, meillä on perhe ja yhteiset rahat. Nillä kustannetaan perheen elämä ja omat menot sen enempiä kyttäämättä paljonko kumpikin omiin menoihinsa käyttää.

- Maksatatko vanhemmillasi kulujasi?

En, mutta olen tukenut heidän elämäänsä mm. ostamalla uuden tiski- ja pyykinpesukoneen. Lisäksi olen auttanut siskoani taloudellisessa ahdingossa.

Meillä on vakuutukset lapsille, meille vanhemmille, koiralle, kodille, autolle ja kalliiksi tulee (HUH HUH!)
Uusia vaatteita ostan lapsille harvoin, mummot ja muut sukulaiset ostavat todella usein ja aika kalliitakin merkkejä tulee. Itse ostan lähinnä HM:ltä tai espoolaisesta Akseli-kirppikseltä jossa ei todellakaan ole ryysyjä vaan hyvälaatuisia ja halpoja vaatteita.
Lapseni harrastaa fudista kesäisin ja uimakoulua talvisin, joskus laskettelua. Kirjoja ja leluja tulee kans mummoilta ja sukulaisilta paljon, joskus ostan legoja tai jotain muuta pientä mutta isoja ostoksia tehdään jouluna tai synttäreille.
Syömme monipuolisesti ja kasviksia aina joka ruualla. Säästössä on hieman rahaa ja lasten tilille menee joka kuukausi lapsilisistä 20e/per lapsi. Joka kuukausi käydään jossain kulttuuritapahtumassa, esim museot tai erilaiset tapahtumat, kahden kuukauden välein esikoisen kanssa uutuus elokuva teatterissa. Lapsilla on omat huoneet. Joskus joudun käymään mieheni pussilla koska kotihoidontuki ei paljoa ole ja maksan siitä lainanlyhennykset tms. ja lasten menot maksan itse. Tilanne tasaantuu taas sitten kun menen töihin. Vanhemmillani en maksata mitään vaan töissä ollessani maksoin usein heidän ylimääräisiä kuluja.

En minäkään tajua ajatusta, että hoitovapaalla olevan pitäisi maksaa puolet kaikesta. Jos siihen mentäisiin, saisi sitten mies osallistuakin kaikkeen tasan puoliksi: Hoitovapaat puoliksi, samoin vanhempainvapaat. Yövalvomiset, sairaalakäynnit, lääkärikäynnit puoliksi (joita kaikkia on lapsen sairauksien vuoksi ollut ja paljon). Sitä en tiedä miten hankala raskaus jaettaisiin puoliksi, ainakin sen aiheuttamien ongelmien tulomenetykset pitäisi laittaa puoliksi. Periaatteessa kai pitäisi jotenkin kompensoida sitäkin, että töitä hakiessa pienen lapsen äidin on hankalampi saada parempipalkkaista työtä ja sekin kai jotenkin pitäisi kompensoida.

Taitaisi tulla miehelle aika kalliiksi, jos oikeasti alettaisiin jakamaan kaikkia kuluja puoliksi.

*Onko teillä lapsille, kodille, itsellenne vakuutuksia?
Meillä laaja kotivakuutus johon kuuluu kodin kaikki vakuutukset, oikeuturvavakuutus, matkavakuutukset koko perheelle, aikuisten tapaturmavakuutus. Lapsille lisäksi tapaturmavakuutus.

*Ostatteko uusia vaatteita lapsille, vai kulkeeko ne aina vanhoissa ryysyissä?
Meillä ei kulje kukaan koskaan ryysyissä. Vaatteet voivat olla kirppikseltä mutta aina ehjiä, puhtaita ja siistejä. Juhlissakin ollaan lähes poikkeuksetta niitä parhaiten pukeutuneita.

*Saako lapsenne harrastaa esim. jääkiekkoa tai ratsastamista tai muita maksavia harrastuksia?
Vanhin 3 v joten ei ne vielä sellasia halua. :D

*Ostatteko kirjoja, leluja jne?
Leluja harvoin, niitä on muutenkin niin hillittömäti. Kirjoja ostan ja käydään tosi paljon kirjastossa.

*Syöttekö yksipuolisesti? Ei

*Onko pahalle päivälle säästössä rahaa? Kyllä

*Onko lasten tilillä rahaa? Lapsilla ei ole varsinaisia säästötilejä vaan varat ovat pääasiassa rahastoissa. Saavat käyttöönsä muuttaessaan pois kotoa.

*Matkustatteko (ähtäri, korkeasaari, lappi, huvipuistot)? Kotimaassa harvemmin pitempiä matkoja. Ulkomailla 1-2 x vuodessa.

*Käyttekö lasten kanssa elokuvissa? Sitten ehkä kun ovat isompia.

*Onko lapsilla omat huoneet? On

*Käytkö miehesi tilipussilla?
??? Meillä kulut jaettu oikeudenmukaisesti tulojen suhteessa. Normaalitilanteessa palkat suunnilleen samat joten kulutkin menee 50/50. Nyt mies maksaa isomman osan juoksevista maksuista, asuntolaina puoliksi.

*Maksatatko vanhemmillasi kulujasi?
En koskaan pyydä vanhempiani tai appivanhempiani maksamaan mitään. Joskus järkkäävät esim alennuksia tutuilta, antavat jotain isompaa lahjaksi tms. Esim viime vuonna saatiin uudet talvirenkaat autoon joululahjana. En kieltäydy jos jotain haluavat ostaa tai antaa.

Yhteistyössä